FOTO: Paula Čurkste, LETA
Tiesībsarga biroja uzsāktajā izpētē par mācību līdzekļu iegādi izglītības iestādēs uzmanības centrā nonākuši vēl vairāki citi problēmjautājumi. Viens no tiem – skolotāju apdāvināšana.
Ar LV portālu savā pieredzē dalījās jaunā māmiņa Maija (vārds mainīts), kuras atvase pagājušajā mācību gadā sāka apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādes mazāko bērnu grupiņu.
Maija stāsta, ka vecāku savstarpējai komunikācijai tika izveidota saziņas grupa lietotnē “WhatsApp”. Tā kā bērniem šis bija pirmais gads bērnudārzā, arī vecākiem nācās piedalīties dažādu iekšējās kārtības jautājumu risināšanā un paradumu ieviešanā, tostarp – lemt par personāla apdāvināšanu svētkos.
Maija stāsta – vienoties par to, ka apdāvināšana ir nepieciešama, izdevās samērā ātri, taču valdījis apjukums, kam tieši gatavot dāvanas.
“Izdomājām vākt naudu audzinātājai, bet tad radās jautājums – vai vajag arī auklītēm? Un ir taču arī sporta un mūzikas skolotāji... Neilgi pirms Ziemassvētkiem nomainījās audzinātāja, tāpēc sanāca, ka jāapdāvina pedagogs, kas ar mūsu bērniem bijis kopā tikai kādu nedēļu.”
Maija stāsta, ka pēc kopīgi pavadītajiem pirmajiem lielajiem svētkiem – Ziemassvētkiem – no kādas māmiņas izskanēja piedāvājums veidot sava veida fondu – uzkrājumu –, lai vajadzības gadījumā nauda uzreiz būtu pieejama, taču daļa vecāku iebilda. Tāpēc tika nolemts saglabāt praksi vākt naudu ikreiz, kad tas nepieciešams.
Tad vēl aizsākušās diskusijas par to, kuros svētkos vajadzīga apdāvināšana. Piemēram, daļa vecāku vēlējušies vākt naudu dāvanām arī 8. martā, kad tiek atzīmēta Starptautiskā sieviešu diena.
Nevienprātība valdījusi arī par summu, kas katrai ģimenei būtu jāvelta dāvanu iegādei.
“Kāda māmiņa rakstīja, ka viņas vecākā bērna grupā katra audzēkņa vecāki dāvanai iemaksā 20 eiro, to piedāvājot arī mums. Citiem vecākiem tas šķita par daudz. Izskanēja doma, ka ikviens atvēl tik līdzekļu, cik var atļauties, tomēr dažiem tas nepatika. Beigās vienojāmies, ka visas ģimenes dāvanai veltīs 13 eiro, lai arī tāpat viena mamma par to nebija priecīga, jo viņai ir trīs mazi bērni un katra bērna grupiņā ir jāmaksā par dāvanām.”
Latvijas vecāku organizācijas Mammamuntetiem.lv vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa LV portālam atklāj, ka organizācijas attieksme pret vecāku apdāvināšanu kopumā ir pozitīva.
“Kāpēc mēs vispār kādam kaut ko dāvinām? Lai iepriecinātu, patīkami pārsteigtu, pateiktu paldies. Vai apdāvināt skolotāju ir slikti? Tāpat varētu jautāt – vai apsveikt savu kolēģi svētkos ir slikti?” viņa retoriski jautā.
Vienlaikus organizācijas vadītāja piekrīt, ka šādas sarunas vecāku starpā var izraistīt strīdus. “Jāizskauž neprasme vecākiem savā starpā konstruktīvi komunicēt, uzklausīt citam cita viedokli, vienoties. Ja dāvanas ir jēgpilnas un pārdomātas, ja vecāku dalība ar savu maksājumu netiek pozicionēta kā obligāta, tad tas ir skaists un vienkāršs veids, kā godināt cilvēku, kas diendienā tur rūpi par mūsu pašu dārgāko – mūsu bērniem,” turpina I. Akmentiņa-Smildziņa.
Tikmēr Tiesībsarga birojs par skolotāju apdāvināšanu pauž skarbāku viedokli: “Minētā tradīcija sakņojas ne tikai vecāku vēlmē iepriecināt, izrādīt cieņu vai pateikties skolotājam, kurš daudz darījis viņu bērnu labā, bet arī centienos “nopirkt” skolotāja labvēlību, jo sevišķi pret bērniem, kuru vecāki rīko apdāvināšanu. Turklāt ne visu bērnu vecākiem ir pietiekami daudz finanšu līdzekļu regulāriem ziedojumiem un materiālām dāvanām. Taču, baidoties, ka iebilšana varētu kaitēt bērnam, vecāki nereti pakļaujas aktīvāko klases vecāku iniciatīvām un pat spiedienam apdāvināt pedagogus.”
Psihoterapeite Inese Putniece “Latvijas Radio 1” raidījumā “Ģimenes studija” pauda viedokli, ka vēlme apdāvināt skolotājus varētu būt saistīta ar tradīciju.
“Skaidrs, ka ikviena paaudze nerakstītā veidā pārņem kādas tradīcijas, kādus principus, veidus, kā mēs savstarpēji komunicējam sociālajā vidē. Kaut ko no tradīcijām mēs, protams, arī noliedzam, bet tāpat viss neveidojas tikai no audzināšanas ģimenē, ir arī šīs sociālās komponentes,” skaidroja psihoterapeite.
Pēc viņas domām, liela loma ir arī cilvēka paradumam sevi salīdzināt ar citiem – ja dāvina citi vecāki, tad kāpēc to nedaru es?
Tiesībsargs atgādina – Latvijā pamata un vidējā izglītība ir bez maksas, to nosaka Latvijas Republikas Satversme, tāpēc vecākiem ir tiesības, neko nepaskaidrojot, atteikties no dalības skolotāju apdāvināšanā.
Taču, ja ir vēlēšanās, tad nav arī jāvairās diskutēt ar pārējiem vecākiem par šo jautājumu.
“Vajag konstruktīvi izrunāt šo problēmu savā starpā, nebaidoties iebilst pret šādas tradīcijas uzturēšanu. Pedagogu apdāvināšanas tradīcijas kopšanu sekmē tieši bailes iebilst un rīkoties citādi,” skaidro Tiesībsarga birojā.
Arī organizācijas Mammamuntetiem.lv vadītāja I. Akmentiņa-Smildziņa aicina vecākus nekautrēties atteikties no maksājuma un tā vietā, piemēram, ierosināt sagatavot kādu radošu pārsteigumu, kas gan, kā atzīmē organizācijas vadītāja, prasa lielāku laika resursu nekā dāvanas iegāde.
Nobeigumā tiesībsargs aicina vecākus vairot vienlīdzību, mazināt liekus un nesamērīgus tēriņus, kā arī mācīties pašiem un bērniem paust cieņu, iepriecinājumu vai pateicību nemateriālā veidā.
Plašāk par tēmu >> |