NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Mudīte Luksa
sadarbībā ar Eiropas pieaugušo izglītības e-platformu EPALE
12. maijā, 2023
Lasīšanai: 14 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Izglītība
5
5

Neformālā izglītība – vides skaistumam, cilvēka veselībai un ienākumiem

Publicitātes foto.

Arboristi rosās koku galotnēs, “zemes cilvēki” rušina savus lielos un mazos lauciņus, sējot, stādot, cerot uz jaunu ražu un priecājoties par dabas zaļumu un pirmo ziedu košumu. Vieni to dara uz labu laimi, ņemot vērā izjūtas un pielietojot no senčiem mantotās prasmes, otri – nodrošinājušies ar īpašām zināšanām, kas iegūtas, piemēram, Bulduru tehnikumā.

īsumā
  • Bulduru tehnikumā ar gana plašu vērienu tiek īstenota pieaugušo neformālā izglītība. Pērn zināšanas un prasmes ieguvuši vairāk nekā 500 dalībnieku, bet šā gada pirmajos četros mēnešos – jau 280.
  • Tehnikumā tiek realizētas apmācības pieaugušajiem: kursi, meistarklases un daudzveidīga profesionālās pilnveides programma.
  • Teorētiskie kursi notiek attālināti, savukārt praktisko prasmju apgūšana – meistarklasēs klātienē.
  • Daudzi kursu beidzēji iegūtās zināšanas izmanto arī uzņēmējdarbībā. Pieprasījums pēc mācībām ir liels – uz 20 vietām grupā ir vairāk nekā 100 pieteikumu.
  • Vislielākais uzsvars šobrīd jāliek tieši pieaugušo izglītībai. Ja valsts ir ekonomiskās grūtībās, to var atbrīvot tikai pieaugušie, nevis bērni.

Mācību klāsts – no četrām līdz 80 stundām

Aprīļa pēdējā sestdienā mācību iestādē ar simt gadu senu vēsturi, kur Pēteris Dindonis (1877–1967) Bilderliņu muižas ēkā reiz iekārtoja dārzkopības skolu, kas sabiedrībā plašāk pazīstama kā Bulduru tehnikums, ir milzu rosība – notiek tradicionālie Pavasara dārza un stādu svētki. Protams, ir tirdziņš un izklaides pasākumi lieliem un maziem. Neatņemama svētku sastāvdaļa ir profesionālu dārznieku padomi par pavasarī dārzos darāmo, konsultācijas un meistarklases.

Šis pasākums ir kā ziedoņa vainags rūpīgi veiktam mācību darbam, aicinot ciemos ikvienu, kurš savu zemes stūrīti vēlas veidot auglīgu un skaistu.

Patlaban tehnikumā profesionālo izglītību apgūst gandrīz 300 nākamo speciālistu, un ar gana plašu vērienu tiek īstenota pieaugušo neformālā izglītība. Pērn zināšanas un prasmes ieguvuši vairāk nekā 500 dalībnieku, bet šā gada pirmajos četros mēnešos – jau 280. Tehnikumā tiek realizētas apmācības pieaugušajiem – kursi, meistarklases un daudzveidīga profesionālās pilnveides programma.

Bulduru tehnikuma direktore Ieva Vincovska stāsta: “Pēdējos četros gados mūsu mūžizglītības virziens ir attīstīts līdz 20 programmām. Dārzkopības virzienā ļoti pieprasīti ir kursi par katru tēmu, sākot no rožu potēšanas, vīna darīšanas, beidzot ar ārstniecības augiem. Lepojamies, ka mums ir interesentu komūna, kas seko līdzi skolas jaunumiem. Ir cilvēki, kuri apgūst vienus kursus, tad ierauga kaut ko citu un piesakās nākamajai tēmai. Tieši Covid-19 pandēmijas laikā nodarbes brīvā dabā kļuva populārākas, arvien vairāk cilvēku vēlējās iegādāties īpašumu lauku apvidū, kādu zemes pleķīti, un šajā laikā ievērojami paplašinājās pieaugušo neformālās izglītības auditorija, jo mācības organizējām attālināti.”

Līdzšinējā Bulduru tehnikuma Mūžizglītības virziena vadītāja Santa Kamaldiņa teic, ka aktīvākā mācīšanās notiek no rudens līdz pavasarim, kad āra darbi ir pieklusuši, turklāt šogad neformālās izglītības kursos ir vairāk dalībnieku nekā pērn. “Rīkojam kursus īsu ieskatu veidā – no četrām vai astoņām mācību stundām, kur tiek dota ievirze konkrētajā tēmā, un ilgākus – līdz pat 80 stundām, kā, piemēram, “Dārza dizains un plānošana”.

Dārza dizains ir jāapgūst vairākus gadus, tas ir sarežģīti, tomēr mūsu kursos cilvēks var apgūt pamatzināšanas, saprast, kā un ko gribētu darīt, kā to īstenot paša spēkiem. Kursu beidzot, dalībnieki izstrādā teritorijas attīstības skiču projektu, ir ieskats būvelementos, ūdenī, gaismā, krāsās, augu atlasē. Manuprāt, pēc šīm mācībām jebkurš ir spējīgs radīt savu sapņu dārzu.”

Ar šādiem neformālās izglītības kursiem un meistarklasēm ir iespējams iegūt zināšanas noteiktā jomā un apliecinājumu par to apguvi, bet ne oficiālu specialitāti un kvalifikāciju. “Mēs to vairāk uzskatām par jēgpilnu laika pavadīšanu ar iespējām nākotnē,” secina S. Kamaldiņa, piebilstot, ka neformālā izglītība nav saistāma tikai ar vaļasprieku. “Zinām, ka daudzi, kuri ir apguvuši mūsu kursus, savas zināšanas izmanto arī uzņēmējdarbībā. Pieprasījums pēc mācībām ir liels, piemēram, uz 20 vietām grupā mums bija vairāk nekā 100 pieteikumu. Tādēļ paralēli izveidojām divas grupas. Cilvēki ļoti vēlas apgūt gan rožu potēšanu, gan augļkoku vainagu kopšanu, populāras ir praktiskās nodarbības. Teorētiskie kursi notiek attālināti, savukārt praktisko prasmju apgūšana – meistarklasēs klātienē.”

Publicitātes foto.

Būvnieki un juristi ar daiļdārznieka zināšanām

Par mācību kursu kvalitāti liecina tas, ka, pateicoties kursa “Dārza dizains un plānošana” un “Ārstniecības augi, garšaugi – bizness vai jauna hobija iespējas?” dalībnieku ierosmei, Bulduru tehnikums bija starp Izglītības un zinātnes ministrijas neformālās izglītības ceļojošās balvas “Saules laiva” nominantiem. Minētos neformālās izglītības kursus vada pieredzējusī pasniedzēja Mariana Smona un Sandra Zeltiņa.

Pieteikumā cita starpā var izlasīt šādu neformālās izglītības programmu īstenošanas darba pieredzes aprakstu:

“Mūžizglītības segmenta auditorijai komunikācija veidota atbilstoši šai grupai:

  • profesionālisms, uzticams padomdevējs “numur viens” dārzkopības un kokkopības jomas jautājumos;
  • komunikācijas prioritātes ir dārzkopības nozares popularizēšana un aktualizēšana;
  • darbība virzīta, lai kļūtu par augstas kvalitātes dārzkopības speciālistu sagatavošanas un mūžizglītības centru, sagatavotu ikvienai auditorijai interesantu kursu/lekciju/meistarklašu piedāvājumu.”

Tie ir tikai vārdi, M. Smona par savu darbu stāsta daudz izteiksmīgāk: “Tas ir pamatkurss ne tikai iesācējiem, tātad cilvēkiem, kuri vēlas savu dārzu pilnveidot vai ierīkot no jauna. Šajā programmā ir iekļautas tēmas par teritorijas situācijas novērtēšanu, stiliem, projektu veidošanas, kompozīcijas pamatprincipiem. Cilvēks var būt, piemēram, celtnieks vai inženieris, kurš grib savā dārzā iekārtot kaut ko īpašu. Kursu nobeigumā dalībnieki izstrādā sava dārza iekārtojuma skiču projektu. Mācības 80 stundas notiek gana intensīvi. Sākotnēji kursu dalībnieki apgūst teoriju, bet, apspriežot projektus, tiek risināti reāli un praktiski jautājumi ar piemēriem no dzīves. Mācības norisinās attālināti, šāda veida kursus sākām Covid-19 laikā, kad tika atcelti klātienes pasākumi. Mēs bijām pirmie, un labi sanāca. Iepriekš šķita, ka šādu tematu var apgūt tikai klātienē, tomēr izrādījās, ka internetā var ievietot skices, novērtēt mērogus un izdarīt visu pārējo.

Auditoriju kursos veido gan gados jauni cilvēki, gan seniori. Pēdējā grupā bija 80 gadu veca dalībniece, ļoti aktīva sieviete, kura ātri visu apguva.

Attālinātajām mācībām ir priekšrocības, jo cilvēki ietaupa laiku, lai nokļūtu līdz Bulduriem, un tajās var piedalīties arī tie, kuri attāluma dēļ nevarētu šurp atbraukt.

Priecājos, ka, pateicoties šādām mācībām, vide, kurā dzīvojam, kļūst skaistāka un labāka. Tie, kuriem finanses atļauj, protams, var izmantot profesionāla daiļdārznieka pakalpojumus, tomēr, manuprāt, tieši īpašuma saimnieks vislabāk izjūt vidi, tādēļ neviens speciālists no malas nevar tik ļoti iejusties situācijā un radīt konkrētajai vietai dvēseli. Apgūtās zināšanas perspektīvā var kļūt par ienākumu avotu. Esmu pieredzējusi, ka kursu beidzēji maina iepriekšējo profesiju un uz iegūto zināšanu un prasmju pamata veido savu daiļdārznieka biznesu. Kaut arī tas nav ienesīgākais, tomēr, ja šis darbs ir sirdij tuvs, dārznieki vienmēr ir laimīgi, kaut arī ne ļoti bagāti, bet pārtikuši cilvēki.”

Vaļasprieks un ģimenes ienākumi

“Sandras Zeltiņas vadītais kurss var būt pamats un iedvesmas avots uzņēmējdarbības uzsākšanai. Viņa dod ieskatu saimnieciskajā darbībā, analizējot konkrētus piemērus par ražošanu mājsaimniecībās, piemēram, ļoti daudzi cep maizi, ražo produktus no augļiem un ogām, tējas, pat zobupastas, rēķinot pašizmaksu un citus rādītājus, tādējādi cilvēks ir gatavs uzsākt savu uzņēmējdarbību,” apgalvo S. Kamaldiņa.

Arī pati kursu vadītāja S. Zeltiņa uzsver finanšu pratības nozīmi: “Saistībā ar ekonomisko krīzi, kas sākās jau pandēmijas laikā, cilvēki sāka īpaši piedomāt par veselību un ģimenes budžetu, naudas taupīšanu. Tā kā man ir ļoti liela pieredze un jau 30 gadus vadu kursus neformālajā izglītībā pieaugušajiem (par uzņēmējdarbību, grāmatvedību un finansēm), nolēmu, ka ir nepieciešams izveidot programmu, kur cilvēkiem var iemācīt, ka ne tikai ar biznesu, bet arī vaļasprieku ir iespējams vairot naudu. Kādā veidā, pateicoties vaļaspriekam, cilvēks var iegūt finansiālu labumu? Vai ar paša konservētajiem dārzeņiem un augļiem var veidot peļņu? Liela daļa cilvēku līdz tam neaizdomājas, viņiem šķiet, ka nauda ir tikai tā, kuru nopelnām darbā. Paštaisīta eļļa no nātrēm, kuru cilvēks vakarā uzsmērē savām sāpošajām kājām, arī ir nauda. Viņam nav jāiet uz aptieku, lai nopirktu zāles ar līdzīgu iedarbību.

Vaļasprieks ir ļoti plašs jēdziens, tāpēc šajā kursā mācām gan ekonomiku, gan to, kā mājražotājs var atvērt savu biznesu atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Tāpat apgūstam, kā gatavot dabīgo kosmētiku, noskaidrojam, kādi dokumenti vajadzīgi šāda rūpala atvēršanai. Kursu veido trīs daļas. Pirmā daļa ir zināšanas par nodokļiem, uzņēmējdarbības veidiem, otrā – noteikumi atļauju un licenču iegūšanai, trešā – praktiskās iemaņas, kur veidojam meistarklases. Demonstrēju, kā, piemēram, pagatavot dabīgo garšvielu sāli vai izgatavot kosmētiku, krēmus uz bišu vaska bāzes. Klausītāji tos darināja un tagad WhatsApp raksta, ka ir tik ļoti aizrāvušies, ka meklē arvien jaunas receptes un daudz ko ražo savām vajadzībām.

Tas apliecina, ka šobrīd vislielākais uzsvars jāliek tieši pieaugušo izglītībai. Ja valsts ir ekonomiskās grūtībās, to var atbrīvot tikai pieaugušie, nevis bērni. Patlaban daudzi dzīvo “automātiskā režīmā”, proti, ir apguvuši vienu profesiju un eksistē ritmā “māja, darbs, darbs, māja”. Es savos kursos rādu, ka starp darbu un mājām var būt arī citas intereses.

Vajag paskatīties atvērtām acīm uz dabu, savu māju, dārzu. Šī interese rada entuziasmu dzīvot, kas savukārt veido enerģiju.

Pēc pandēmijas un šībrīža līdzpārdzīvojumiem par karu cilvēkiem tā zūd. Mans uzdevums un mērķis neformālajā izglītībā ir radīt entuziasmu, un tas rada enerģiju.

Rezultātā vajadzētu mainīt paradumus – ne tikai būt patērētājiem, bet arī pašiem kaut ko pagatavot. Šobrīd, manuprāt, bagāts ir tas cilvēks, kuram ir sava zeme, mazdārziņš. Grūtāk ir tiem, kuri ir iesprostoti daudzdzīvokļu mājās, jo viņiem patiešām viss ir jāpērk veikalā un nav iespēju lietderīgi izkustēties brīvā dabā.

Manu kursu dalībnieki ir gan pilsētnieki, gan laucinieki, gan tādi, kuri ar vienu kāju ir pilsētā, bet ar otru – laukos, kā arī dažādu profesiju pārstāvji. Jāpiebilst, ka pašreiz arī daļa laucinieku dzīvo kā pilsētnieki, daudzi ir izrēķinājuši, ka viņiem nav izdevīgi uzturēt dārzu, labāk visu pirkt veikalā. Kad cenas pieaug, situācija mainās, un mans mērķis ir parādīt, ka ir iespējams mazāk dzīties pēc darba un algas, lai nopelnīto pēc tam iztērētu lielveikalā, tā vietā daļu enerģijas var ieguldīt sava produkta izveidošanā un lietošanā.”

Kaut arī tuvojas vasara un mācības Bulduru tehnikumā ir beigušās, aktivitātes nerimst.

“Aprīlī, maijā ir izsludināti viena vai divu vakaru tiešsaistes kursi par melleņu, sakņaugu audzēšanu, siltumnīcām. Katrs izvēlas to, kas viņam šķiet interesants. Nupat klātienē bija vīna gatavošanas meistarklase, maija beigās klātienē būs meistarklase par garšaugiem kulinārijā, kā arī ārstniecībā un kosmētikā. Floristikas pilnveides programma darbojas visu gadu ar nodarbībām divas reizes mēnesī,” stāsta S. Kamaldiņa.

Informācijas pirmpublikācija pieejama Eiropas pieaugušo izglītības e-platformā “Epale”.

Labs saturs
5
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI