NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Inese Helmane
LV portāls
23. decembrī, 2020
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Labklājība
6
6

Svētku laikā turpinās darboties krīzes tālruņi

FOTO: Freepik

Lai cilvēki svētku laikā nejustos vientuļi un nesaprasti, visu diennakti turpinās darboties vairāki krīzes tālruņi, pa kuriem tiks sniegta psiholoģiskā palīdzība un atbalsts. Kā liecina iepriekšējo gadu pieredze, svētku laikā zvanītājiem ir aktuālas dažādas problēmas, ko daļa cilvēku īpaši asi izjūt tieši Ziemassvētkos, – nesaprašanās ar līdzcilvēkiem, vientulība, atstumtība. Pandēmijas dēļ šogad daudziem atbalsts ir nepieciešams vēl vairāk.

īsumā
  • VBTAI uzticības tālrunis 116111 visu diennakti bez maksas uzklausīs zvanītājus arī Ziemassvētku laikā un gadumijā.
  • Nereti svētku laikā problēmas saasinās, īpaši tad, ja ģimenē pastiprināti tiek lietots alkohols. Rodas krīzes situācijas, kurās bērni jūtas bezspēcīgi.
  • Krīžu un konsultāciju centrā “Skalbes” uzticības tālruņi darbojas jau vairāk nekā 20 gadus. Pašlaik tiek saņemti apmēram 15 zvani diennaktī, citreiz nedaudz vairāk.
  • Zvanu skaits pandēmijas laikā ir pieaudzis, cilvēki uztraucas par Covid-19, par darbu, par naudas trūkumu, par veselības problēmām.
  • No šī gada 2. novembra “Sonido” visu diennakti darbojas tālruņa līnija “Uzklausīsim”, kas dod iespēju cilvēkiem savas emocijas izpaust, gan lamājoties, gan arī sūdzoties.

Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis 116111 jau apmēram septiņus, astoņus gadus laikā no 21. decembra līdz 27. decembrim rīko Ziemassvētku akciju “Uzticies... Tevi dzirdēs un sapratīs”.

VBTAI uzticības tālrunis 116111 visu diennakti bez maksas uzklausīs zvanītājus arī Ziemassvētku laikā un gadumijā. Darba dienās no plkst. 12.00 līdz 20.00 iespējams rakstīt arī tērzētavā, tāpat var rakstīt vēstuli uz e-pasta adresi uzticibaspasts116111@bti.gov.lv, kā arī lejupielādēt bezmaksas lietotni “Uzticības tālrunis”, kas ļauj sazināties ar uzticības tālruņa speciālistiem.

“Rīkojot akciju, cenšamies īpaši atbalstīt tos, kuri svētku laikā jūtas vientuļi, nomākti un gaida atbalstu,” saka VBTAI Ģimeņu ar bērniem atbalsta departamenta direktore Amanda Vēja. “Nereti svētku laikā problēmas pat saasinās, ģimenē pastiprināti tiek lietots alkohols, līdz ar to rodas krīzes situācijas, kurās bērni ir spiesti meklēt palīdzību.”

“Pandēmijas dēļ saasinoties situācijai valstī, šogad atbalsts ir nepieciešams vēl vairāk,” saka A. Vēja. “Mainās iemesli, kāpēc cilvēki zvana. Iepriekš problēmas vairāk saistījās ar notikumiem skolā, vienaudžu savstarpējām attiecībām. Līdz ar to akcija vairāk bija mērķēta uz vientuļiem bērniem, kuriem gribas ar kādu parunāt. Šobrīd vairāk risinām akūtas situācijas mājās. Ir pieaudzis zvanu skaits par attiecību problēmām ģimenē – gan no vecāku, gan no bērnu skatpunkta.”

Problēmas ģimenēs pieaug

Pēc VBTAI novērojumiem, pieaugušas problēmas, kas saistītas ar emocionālo vardarbību – nesaskaņām ģimenē, kurās tiek iesaistīts arī bērns. Tās ir gan problēmas, kas attiecas uz pašu bērnu, gan arī konflikti vecāku starpā. Pieaugušie strīdas, lieto atkarību izraisošas vielas. Bērniem šādas spriedzes situācijas ir grūti izturēt.

Bērni, īpaši konflikta brīžos, nejūtas saprasti, un tas rada emocionālas problēmas – vientulību, nomāktību, arī dusmas. Tādos apstākļos ir grūti mācīties. Nereti telefonsarunas laikā atklājas informācija, ka bērns sevi savaino, domā par pašnāvību, jo jūtas bezspēcīgs.

VBTAI cer arī uz sabiedrības līdzdalību. Svētku laikā sabiedrības līdzdalība ir būtiska, uzsver A. Vēja, piemetinot, ka saņemto informāciju inspekcija var nodot pašvaldības sociālajam dienestam, bāriņtiesai vai policijai. Bieži vien tieši cilvēki no malas nepaliek vienaldzīgi.

Jūtas psiholoģiski neaizsargāti

Arī krīžu un konsultāciju centrā “Skalbes” krīzes tālruņi 67222922 vai 27722292 strādās visu svētku laiku un visu diennakti.

“Skalbes” administratore Sanita Pilsuma atklāj, ka uzticības tālruņi darbojas jau vairāk nekā 20 gadus. Pašlaik tiek saņemti apmēram 15 zvani diennaktī, citreiz nedaudz vairāk.

Par ko cilvēki runā? Tā ir vientulības tēma, cilvēki jūtas neaizsargāti, jo piedzīvo psiholoģisku un emocionālu vardarbību. Tāpat zvana cilvēki, kas ir slimi, jūtas nesaprasti.

Zvanu skaits pandēmijas laikā ir pieaudzis, cilvēki uztraucas par Covid-19, par darbu, par naudas trūkumu, par veselības problēmām. Daudzus nomāc attiecību un atkarības problēmas, domas par pašnāvību.

S. Pilsuma norāda, ka šis laiks ir arī iespēja, kad daudz ko var pārvērtēt: “Daudzi cilvēki žēlojas: tik daudz darba, mājās neko nevaru paspēt izdarīt. Tagad ir iespēja padarīt mājas darbus, ko nevarēja līdz šim, pabūt ar saviem tuviniekiem, paspēlēt spēles, pielikt radošu izdomu.”

Krīzes centra speciāliste atgādina, ka svarīgas ir arī fiziskās aktivitātes: staigāt, nūjot, skriet. “Situācijai ir jāpielāgojas. Jārūpējas gan par savu mentālo, gan fizisko veselību,” tā S. Pilsuma.

Var zvanīt un sūdzēties

Tikmēr sociālais darba integrācijas uzņēmums “Sonido”, kura darbinieki ir cilvēki ar invaliditāti, pirms diviem gadiem ir izveidojis uzticības tālruņa līniju (26564564) vientuļiem cilvēkiem. Sociālais projekts “Parunāsim?” sniedz iespēju runāt, tikt sadzirdētam un nejusties vientuļam, saka SIA “Sonido” īpašniece Inga Muižniece.

Viņa uzsver, ka šis nav krīzes tālrunis, tas ir domāts cilvēkiem, kuriem pietrūkst sarunu biedra. Reti kuram zvanītājam ir vajadzīga profesionāla psiholoģiskā palīdzība, bet, ja tomēr tā ir nepieciešama, zvanītājam iesaka vērsties kādā krīzes centrā. Divu gadu laikā saņemti vairāk nekā 6000 zvanu: cilvēkiem ir ļoti vajadzīga šāda līnija, uzsver uzņēmuma vadītāja.

Bezmaksas tālruņa līnija “Parunāsim?” strādās arī visu svētku laiku no plkst. 11.00 līdz 19.00, bet sestdienās un svētdienās no plkst. 14.00 līdz 18.00.

Savukārt no šī gada 2. novembra “Sonido” visu diennakti darbojas vēl viena tālruņa līnija “Uzklausīsim”, kas cilvēkiem ļauj savas emocijas paust nedaudz atšķirīgā formātā, t. i., lamājoties un sūdzoties. Jāatzīmē, ka zvans uz šo tālruņa numuru 90200944 maksā 60 centus minūtē, iespējams izvēlēties saziņu krievu vai latviešu valodā.

I. Muižniece atklāj: šībrīža pieredze rāda, ka cilvēki nezvana un nelamājas, bet vairāk izsaka savas negatīvās emocijas, stāsta par savām problēmām – par to, ka nevar nomaksāt kredītus, ir grūti sadzīvot ar dzīvesbiedru –, bieži šie zvani notiek alkohola reibumā.

“Cilvēkam ir iespējams pateikt to, kas viņam nepatīk, – tādēļ šai tālruņa līnijai ir vērts pastāvēt,” uzskata uzņēmuma vadītāja.

Veselības ministrijas apkopotais psiholoģiskā atbalsta tālruņu saraksts (pdf): Zini, kur saņemt bezmaksas palīdzību krīzes situācijā!

Vairākas biedrības nestrādās

Tomēr vairākas biedrības, kas ikdienā sniedz psiholoģisku palīdzību dažādos jautājumos, šogad svētku laikā ir izlēmušas nestrādāt. Biedrība “Centrs Marta”, kas nodrošina palīdzību no vardarbības cietušajiem un viņu tuviniekiem, kā arī cilvēku tirdzniecībā cietušajiem, laikā no 24. decembra līdz 4. janvārim nestrādās. Speciālistu komandas vadītāja Irina Mazurika norāda, ka palīdzība tiks sniegta pēc svētkiem darba dienās pēc iepriekšējā pieraksta no plkst. 10.00 līdz 18.00, šobrīd attālināti. Pierakstīties uz konsultāciju var pa tālruni 67378539. Palīdzību iespējams saņemt bez maksas valsts programmas ietvaros un anonīmi.

“Centrs Marta” katru gadu sniedz bezmaksas konsultācijas vairāk nekā 300 Latvijas sievietēm un viņu bērniem, kuri cietuši vardarbībā. Palīdzību var saņemt arī tad, ja vardarbības epizode notikusi sen, tostarp bērnībā, bet tās sekas joprojām traucē. Tiek piedāvāta sociālā darbinieka, psihologa un jurista palīdzība.

Laikā no 21. decembra līdz 4. janvārim nestrādās arī nodibinājums “Centrs Dardedze”, kura mērķis ir pasargāt bērnus no jebkādas vardarbības un kurš darba dienās no plkst. 9.00 līdz 17.00 sniedz palīdzību pa tālruni 29556680.

Steidzamos gadījumos šīs biedrības aicina zvanīt uz bērnu un pusaudžu uzticības tālruni 116111 un krīzes tālruni 67222922 vai sazināties ar policiju pa tālruni 110.

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU