NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Juris Kaža
telekomunikāciju eksperts
13. decembrī, 2018
Lasīšanai: 7 minūtes
1
12
1
12

Kā neiekrist TV un interneta piedāvājumu vilinājumā

FOTO: Freepik

Interneta un televīzijas pakalpojumu sniedzēji regulāri rīko dažādas akcijas, lai piesaistītu jaunus klientus vai pārvilinātu tos no konkurentiem. Tādas arī tiek rīkotas gada beigu mēnešos. Atbildīgās iestādes brīdina uzmanīties no “bezmaksas” pakalpojumu testiem, kas pārtop ilgstošā maksāšanā, un aicina pārbaudīt, cik viegli ir atteikties no TV un interneta pakalpojuma, ja tas neapmierina vai ja lietotājs vēlas pārcelties uz dzīvi citviet. Ir arī iespējas iepazīties ar oficiāliem pakalpojumu kvalitātes testiem un pašam testēt interneta pieslēguma kvalitāti.

īsumā
  • Patērētāju vilšanās var rasties gan saistībā ar pakalpojuma nosacījumiem, gan kvalitāti.
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs 2018. gadā sniedzis ap 1000 konsultāciju par elektroniskajiem sakariem.
  • SPRK uzrauga operatorus un piedāvā iedzīvotājiem mērīt savu pakalpojumu kvalitāti.
  • Jāuzmanās ar bezmaksas “testēšanas” piedāvājumiem, kas var nemanot pārtapt maksas līgumā.
  • Mobilo internetu un televīziju var lietot visur, bet ar zināmu kvalitātes svārstību risku.

Mūsdienās internetu un televīziju gan “pa vadiem”, gan ar bezvadu interneta pieslēgumu gandrīz vienmēr piedāvā kopā. Televīzijas skatīšanās ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ mājsaimniecības izvēlas šādas pakas.

Pakalpojumus uzrauga divas iestādes

Par abiem interneta/televīzijas aspektiem – kvalitāti un līguma nosacījumiem – rūpējas divas valsts iestādes:

Katrai iestādei ir savi padomi, no kā uzmanīties un kā rīkoties, izvērtējot kārtējos interneta un televīzijas paku piedāvājumus.

PTAC bieži ir pirmā vieta, kur sašutuši patērētāji sūdzas par visu, sākot ar saplīsušiem apaviem un beidzot ar dažādiem nekvalitatīviem pakalpojumiem. PTAC ziņo, ka “šajā gadā saistībā ar elektronisko sakaru pakalpojumiem, tai skaitā arī par TV un interneta pakalpojumiem, patērētājiem centrs ir sniedzis ap 1000 konsultāciju, kā arī ir saņemti 99 iesniegumi, tai skaitā par neapmierinātību ar interneta ātrumu, aprēķināto līgumsodu, dažādu iemeslu dēļ laužot līgumu, neskaidriem vai “nepareiziem” rēķiniem, līgumu laušanas kārtību, klientu konsultantu komunikācijas veidu ar klientiem u. tml.”.

Kā skaidroja PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Santa Zarāne, iestādei nav attiecīgas programmatūras, lai sagrupētu, par kādiem konkrētiem jautājumiem un uzņēmumiem bijušas šīs konsultācijas, un to arī nevar konstatēt par iesniegumiem. Turklāt – jo lielāks uzņēmums, jo lielāka klientu, kas vēlas saņemt konsultāciju vai iesniegt sūdzību, bāze, tādēļ nav iespējams secināt, ka uzņēmums A vai B ir lielākais pamatotu sūdzību objekts.

Jāvērtē, kas notiks, ja mainīs adresi

Tā kā PTAC elektronisko pakalpojumu jomā uzrauga līguma noteikumu atbilstību likumam un labai nozares praksei, iestāde aicina patērētājus iepazīties ar līgumu maiņas un laušanas noteikumiem, jo konflikti bieži rodas pat bez problēmām no pakalpojumu sniedzēja puses – ja patērētājs maina adresi. Piemēram, vasarā lietotājs vēlas pārcelt interneta un TV abonementu uz vasarnīcu, bet tur pakalpojums (ar optisko pieslēgumu vai pa vadiem) nav pieejams. Šādā gadījumā, kā norāda PTAC, patērētājs var tikai cerēt uz pakalpojuma sniedzēja pretimnākšanu.

“Patērētāji visbiežāk ir noslēguši līgumus par pakalpojuma izmantošanu konkrētajā adresē noteiktu laika periodu, kā arī saņēmuši kādus bonusus, atlaides vai tml. Saskaņā ar Civillikuma 1587. pantā noteikto viņiem ir pienākums izpildīt apsolīto,” informē iestāde, bet norāda: “Tas, ka pakalpojuma sniedzēji praksē mēdz nepiemērot līgumsodu, ja abonents arī jaunajā adresē izmanto viņa sniegtos pakalpojumus, ir pakalpojumu sniedzēja pretimnākšana klientiem.”

Jāuzmanās no bezmaksas piedāvājumiem

PTAC galvenais brīdinājums par gadumijas vai arī citiem “vilinošiem” piedāvājumiem jebkurā laikā ir uzmanīties ar “bezmaksas” lietošanas piedāvājumiem. “Patērētāju jautājumos bieži parādās tas, ka pakalpojuma sniedzēji piedāvā izmantot kādu no pakalpojumiem noteiktu laika periodu bez maksas, bet pēc šī perioda beigām tiek ieturēta abonēšanas maksa par nākamo mēnesi, kas automātiski tiek noņemta no bankas konta vai iekļauta rēķinā. Līdzīga problēma mēdz būt arī tad, ja patērētājs testam uz vienu mēnesi pieslēdz kādu pakalpojumu ar priekšapmaksu un norēķinās ar kredītkarti,” skaidro PTAC.

PTAC mājaslapā ir publicēti padomi patērētājiem, kas slēdz līgumus ar interneta un TV pakalpojumu un citu elektronisko sakaru sniedzējiem.

SPRK plaši pēta elektronisko sakaru kvalitāti

Ja cilvēks vēlas savu interneta un TV pakalpojumu “pasist padusē” un aiznest uz jebkuru vietu Latvijā, tad izdevīgākais varētu būt mobilais risinājums. Jāpiebilst, ka pagaidām tikai LMT piedāvā īpašu TV risinājumu ar dekoderi un vadības pulti. “Tele2” piedāvā TV pakalpojumus, bet, iespējams, nākamgad piedāvās īpašu TV risinājumu. To pašu nozares aprindās runā par “Bite Latvija”, kurai ir saiknes ar TV satura ražotāju un izplatītāju “All Media Baltics”.

Izmantojot mobilos risinājumus televīzijas vai video satura skatīšanai, var nākties saskarties ar mobilo sakaru un radio signālu izplatības īpatnībām. Ar šādu tehnoloģiju skatītās televīzijas attēla un skaņas kvalitāte būs tik laba, cik bezvadu interneta kvalitāte. Tādēļ SPRK regulāri veic mobilo sakaru kvalitātes pārbaudes. Pētot mobilo sakaru kvalitāti 2018. gada pirmajā pusgadā, SPRK secinājusi, ka “Tele2” vidējais lejuplādes ātrums bija lielākais – 41 megabits sekundē (Mbps), LMT – 30 Mbps, bet “Bite Latvija” – 28 Mbps.  Nozares profesionāļi uzskata, ka pietiek ar piecu Mbps jaudu, lai skatītos vienu augstas izšķirtspējas (HD) TV kanālu.

Regulators arī piedāvā detalizētas kvalitātes mērījumu kartes par katru lielo operatoru, kā arī rīku, ar kuru lietotājs var izmērīt sava interneta (un TV nesēja) kvalitāti.

Labs saturs
12
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU