LV portāla infografika
Valsts kontrole (VK) revīziju "Vai pašvaldību rīcība ar mantu un finanšu līdzekļiem, nodrošinot savām funkcijām atbilstošus maksas pakalpojumus iedzīvotājiem, ir efektīva un ekonomiska?" (turpmāk tekstā – revīzija) veica 9 pašvaldībās (Aknīstes, Alsungas, Alūksnes, Baltinavas, Ciblas, Raunas, Rugāju, Sējas un Vaiņodes novada pašvaldībās) laika posmā no 2014. gada 1. janvāra līdz 2016. gada 31. martam. Tajā tika vērtēti maksas pakalpojumi, kurus pašvaldības sniedz pašas, proti, netika skatīti pašvaldību kapitālsabiedrību sniegtie pakalpojumi.
Kā norāda VK padomes locekle Zita Zariņa, revīzijā tika skatīti divi galvenie jautājumi:
Pašvaldības saviem iedzīvotājiem sniedz dažādus nozīmīgus maksas pakalpojumus, piemēram, ēdināšanu skolās un bērnudārzos, dzīvojamo māju apsaimniekošanu, ūdenssaimniecības pakalpojumus, siltumapgādi u. c.
Galvenie secinājumi un konstatētās problēmas
Saskaņā ar veikto revīziju VK būtiskākie secinājumi ir sekojoši:
"Pakalpojumu plānošana pašvaldībās notiek diezgan formāli, piemēram, revīzijā redzējām, ka no attīstības plāniem nav iespējams izsecināt, kuras pašvaldības iestādes kādus pakalpojumus sniedz vai plāno sniegt. Nav arī veikti aprēķini, cik pašvaldībai šo pakalpojumu sniegšana izmaksās," skaidro Z. Zariņa.
Iedzīvotāji nezina, kādus pakalpojumus pašvaldības sniedz, un pašvaldības nav pētījušas, kādi pakalpojumi iedzīvotājiem ir nepieciešami. Līdz ar to nav zināms, cik reāli katrs pakalpojums izmaksā. Savukārt izmaksas nevar salīdzināt ar summu, ko iedzīvotājs par attiecīgo pakalpojumu maksā.
"Tas noved pie diviem iespējamiem scenārijiem – vai nu pakalpojuma maksa ir augstāka nekā tā reālās izmaksas, vai arī maksa, ko iekasē, nenosedz pakalpojuma izmaksas, proti, pašvaldība daļēji dotē pakalpojuma sniegšanu," stāsta Z. Zariņa.
Revīzijas rezultātu piemēri
VK norāda, ka, piemēram, maksa par ūdenssaimniecības pakalpojumiem nesedz to sniegšanas izmaksas. Zemāk redzamajā attēlā kopējais stabiņa garums norāda pakalpojuma sniegšanas izmaksas (pašvaldības noteiktā maksa par pakalpojumu ir zilā krāsā, starpība, ko dotē pašvaldība, – sarkanā krāsā). Kā redzams, starp dažādām pašvaldībām proporcijas atšķiras.
Avots: Valsts kontrole
Tāpat VK ir konstatējusi, ka pašvaldībās, kurās tika veikta revīzija, vidēji gandrīz 40% no iegūtā ūdens apjoma netiek realizēti jeb aiziet zudumos.
Avots: Valsts kontrole
Savukārt attīrīšanas iekārtās nonāk uz pusi vairāk notekūdeņu nekā no kanalizācijas pakalpojuma saņēmējiem uzskaitītais savāktais notekūdeņu apjoms.
Avots: Valsts kontrole
VK revīzijās konstatēja arī tādas problēmas kā pašvaldību tendence iesaistīties komercdarbībā, kā arī pilnvaru pārsniegšana, kad pretrunā ar normatīvo aktu prasībām lēmumi par pakalpojumu maksu ir pieņemti vienpersoniski vai arī ir iekasēta domes lēmumam neatbilstoša maksa.
"Redzējām arī tādas situācijas, ka iestādes vadītājs pats bez pamatojuma un pilnvarojuma nosaka pakalpojuma izmaksas," skaidro Z. Zariņa.
Kopumā sniegti 83 ieteikumi
Balstoties uz revīzijā konstatēto un secināto, VK ir sniegusi 83 ieteikumus, kuru rezultātā pašvaldības:
Savukārt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) pašvaldību darbības uzlabošanai un pakalpojumu sniegšanas pilnveidošanai revīzijas rezultātā ir solījusi sniegt metodisko atbalstu. Tāpat ministrija ir izvērtējusi normatīvo aktu grozījumu nepieciešamību.
"Secinājām, ka sistēma ir pietiekami precīza jau šobrīd, problēma ir ieviešanā," skaidro VARAM Reģionālās politikas departamenta direktors Raivis Bremšmits.
Jau ieviesti 74 Valsts kontroles ieteikumi
Z. Zariņa sīkāk stāsta arī par pašvaldību maksas pakalpojumu organizēšanas ieteikumu ieviešanas gaitu. Proti, revidētās pašvaldības no 83 ieteikumiem 74 jau ir ieviesušas (pieciem ieteikumiem ieviešana ir uzsākta, viens ir zaudējis aktualitāti, bet tikai trīs ieteikumi nav ieviesti).
VK padomes locekle norāda, ka VK vēlreiz aicināja pašvaldības izvērtēt tos pakalpojumus, ko sniedz katra no tām, proti, vai tie patiešām ir nepieciešami un atbilst pašvaldību autonomajām funkcijām.
Rezultātā sešas pašvaldības (Vaiņode, Baltinava, Cibla, Sēja, Rauna, Alūksne) pārvērtēja pakalpojumu sarakstu un ir atteikušās kopumā no 102 pakalpojumiem, viena pašvaldība (Aknīste) izskatīja, bet nolēma, ka visi pakalpojumi iedzīvotājiem ir vajadzīgi un atbilst pašvaldību autonomajām funkcijām, savukārt divas pašvaldības (Rugāji un Alsunga) turpina pakalpojumu vērtēšanu, un rezultāti vēl nav zināmi.
Avots: Valsts kontrole
Ieviešanas gaita
Citu ieteikumu ieviešanas gaita saskaņā ar VK sniegto informāciju ir sekojoša:
Bāze visām pašvaldībām
Balstoties uz revīzijas ieteikumiem, arī citām pašvaldībām ir iespēja tos ieviest. Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) padomniece attīstības un plānošanas jautājumos Gunta Lukstiņa VK revīziju vērtē atzinīgi: "Svarīgākais ir saredzēt to, kas līdz galam nav kārtībā, un, kopā strādājot, panākt rezultātu."
Tāpat LPS pārstāve norāda, ka LPS ir gatava izplatīt informāciju un strādāt ar citām pašvaldībām, lai arī tās ņemtu vērā revidēto pašvaldību pieredzi.