AMATU KONKURSI
LASĪT VĒLĀK ( 3 )
NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Juris Kaža
telekomunikāciju eksperts
30. decembrī, 2017
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Satiksme
1
1
1
1

Aviosabiedrību lojalitātes “nauda”. Kādi ieguvumi?

FOTO: Ieva Čīka, LETA

Cilvēki, kas biežāk lido ar “airBaltic” vai kādu citu aviosabiedrību, būs ievērojuši, ka šie uzņēmumi cenšas noturēt pasažierus, piedāvājot dažāda veida lojalitātes kartes, kurās tiek uzkrāta “lojalitāte”. Lojalitātes mērvienības – jūdzes vai punkti – ir pārtapušas par kaut ko līdzīgu jaunai globālajai naudai.
īsumā
  • Labākās lojalitātes programmas piedāvā daudz vairāk nekā lidojumus "par punktiem".
  • "airBaltic" PINS programma ļauj gūt punktus, vicinot viedtālruni TV pārraižu laikā.
  • PINS un citi lojalitātes mēri kļuvuši par starptautisku "naudu".
  • PINS vāc milzu datu krājumus par lietotāju pirkumiem un tēriņiem.

Lojalitātes kartes pakalpojumu joprojām bieži mēra jūdzēs (1 jūdze = 1,6 kilometri). Citas lojalitātes programmas savukārt skaita punktus, bet abas mērvienības ir saistītas ar katru nopirkto aviobiļeti un nolidoto attālumu, piemēram, no Rīgas uz Londonu jālido apmēram 1000 jūdzes, par ko pasažieris saņem attiecīgu skaitu lojalitātes mērvienību. Aviopasažieri, kas reti vai nepiedomājot ievada savas lojalitātes kartes datus, pērkot biļeti internetā, parasti tic, ka uzkrātās jūdzes vai punkti noder tikai citiem lidojumiem ar to pašu aviosabiedrību, kas šo karti izsniegusi. Citos vārdos – par samērā lielu skaitu "lojalitātes jūdžu" vai iegūt (piemaksājot tikai attiecīgo nodokli) jaunu biļeti uz kādu galamērķi vai arī paaugstināt jau nopirktas biļetes klasi no ekonomiskās uz biznesa.

Patiesībā lojalitātes programmas ir daudz dziļākas un plašākas. Lojalitātes mērvienības ir pārtapušas par kaut ko līdzīgu jaunai globālajai naudai. To var redzēt, papētot, piemēram, "airBaltic" lojalitātes programmu PINS. Par nopirktajām aviobiļetēm, pārtiku un dzērieniem lidojuma laikā un daudz ko citu, parādot PINS karti, saņem attiecīgu skaitu PINS (angliski tās ir "adatiņas").

Vicini viedtālruni, saņem punktus vai vinnē balvu

PINS karti praksē reģistrē attiecīgajā kases aparātā. Vicināšanai PINS programmas ietvaros ir cita nozīme. Latvijā pagājušajā pavasarī PINS ieviesa iespēju vinnēt balvas un uzkrāt "adatiņas", skatoties noteiktas televīzijas pārraides un, redzot īpašu simboliņu ekrānā, kratot vai vicinot savu viedtālruni. To sauc par "Shake&Win", un tam nepieciešama īpaša lejuplādējama lietotne.  Kā skaidrots PINS paziņojumā medijiem, "princips ir šāds: skatītāji skatās televīziju (šīs pilotprojekta kampaņas laikā MTG televīzijas kanālus "Kanāls 2" un TV6), vienlaikus viedtālrunī atverot PINS lietotni. Kad konkrētu televīzijas pārraižu laikā televizora ekrānā parādās PINS "Shake&Win" logotips, skatītājs var "šeikot" (kratīt vai vicināt) tālruni, kurā ir atvērta PINS lietotne".

Daži  kartes īpašnieki iegūst balvas, tostarp "airBaltic" lidojumus, dāvanu kartes restorāniem un precēm, "Red Cab" taksometru braucieniem, kā arī katru reizi iegūst kādus PINS.

Interneta mediji jau pirms kāda laika bija konstatējuši, ka PINS, jūdzes un citas lojalitātes mērvienības ir pārvērtušās par tā saukto virtuālo naudu. Aviosabiedrībām, mazumtirgotājiem, tostarp "Rimi" Latvijā, un citiem uzņēmumiem lojalitātes kartes ir ikdiena, un pasaulē to ir simtiem. Maksājumu karšu laikmetā cilvēki jau ir pieraduši pirkuma darījumos neķerties pie fiziskām banknotēm un monētām, un nav taču starpība, vai no kartes noskaita 10 eiro par maltīti vai 1135 PINS par "Forum Cinemas" dāvanu karti, kas faktiski naudā maksā 6,81 eiro. Mediji lojalitātes mērvienību krājumu (PINS, jūdzes, punktus u. tml.) veidošanu, glabāšanu un tērēšanu sāk saukt par finanšu tehnoloģiju jeb "FinTech". Šīm funkcijām ir daudz kopēja ar reālas naudas aprites tehnoloģijām – gan parastās bankās, gan ar tādām lietotnēm kā "Monea" (sīkiem maksājumiem iekšzemē) vai starptautisko maksājumu platformu "Transferwise".

PINS biznesu ārpus Baltijas un Ziemeļvalstīm nopirka japāņi

Lai gan PINS ar savu samērā nelielo biedru skaitu (aptuveni 2,4 miljoni Baltijas un Ziemeļvalstīs) nav salīdzināms ar pasaules gigantiem (amerikāņu "Delta Airlines Sky Miles" 2016. gadā bija 51 miljons biedru), tomēr šoruden tas izpelnījās starptautisko investoru uzmanību un notika būtiskas pārmaiņas PINS struktūrā. PINS īpašnieks, uzņēmums "PINS.co", kurā 95% pieder "airBaltic", pārdeva savus ārzemju meitasuzņēmumus un biznesu ārpus Baltijas un Ziemeļvalstīm japāņu investoru konsorcijam un līdzšinējam "PINS.co" vadītājam Gabijam Kūlam (Gabi Kool). Darījuma, kas notika novembra sākumā, summu neatklāja, vienlaikus paziņojot, ka no pārpirktā biznesa tiek veidots starptautisks "FinTech" un liela apjoma datu apstrādes uzņēmums PINS. Tam būs cieša sadarbība ar aviosabiedrībai joprojām piederošo "PINS.co", un jaunais uzņēmums centīsies izplatīt un ieviest telefonu vicināšanas tehnoloģiju "Shake & Win" un "maksājumu līdzekli" PINS.

Tas, kas padara "Shake & Win" par lielu datu apjoma apstrādes kompāniju, ir iespēja savienot datus par PINS karšu turētājiem, PINS mobilo lietotni un PINS programmas dalībnieku uzvedību televīzijas pārraižu laikā, respektīvi, to "vicināšanos" konkrētas reklāmas laikā. Tādēļ nav pārsteigums, ka jaunā PINS Āzijas reģiona biznesa 24,5% daļu nopirka televīzijas kompānija "Tokyo MX", kuras apraides teritorijā dzīvo līdz pat 36 miljoniem iedzīvotāju.

Raidorganizācija no PINS lietotājiem un "vicinātājiem" iegūs un savienos datus par to televīzijas skatīšanās un cita patēriņa ieradumiem, kurus savukārt varēs nodot reklāmdevējiem.

Tieši patēriņa aspektā līdz šim samērā nelielais PINS atbilst augstākajiem lojalitātes programmu standartiem, proti, piedāvā samērā plašas iespējas tērēt "valūtu" PINS ne tikai lidojumiem, bet arī restorānos un daudzās tirdzniecības vietās "uz zemes", vienlaikus arī šajās vietās piedāvājot PINS par katru pirkumu (piemēram, "Forum Cinemas", viesnīcās, aptiekās, autonomas firmā "Avis", noteiktās degvielas uzpildes stacijās u. tml.).

PINS piedāvātais pārspēj agrākās "Eurobonus" un "Baltic Miles" programmas

Ceļojumu nozares analītiķu firma "J.D. Power", veidojot pasaules aviosabiedrību lojalitātes programmu 2017. gada reitingu pēc to biedru apmierinātības, konstatēja, ka "klientu apmierinātība pieaug dramatiski, ja biedri var saņemt bonusus (lojalitātes mērvienības), kurus var izmantot restorānos, autonomās un pērkot preces". 

"airBaltic" agrāk, kad uzņēmuma daļas vēl piederēja skandināvu "Scandinavian Airlines System" (SAS), izmantoja SAS un vairāku citu lielo Eiropas aviosabiedrību kopējo lojalitātes programmu "Eurobonus".  Līdz ar SAS daļu pārdošanu "airBaltic" pameta "Eurobonus" un uz kādu laiku piedāvāja savu "Baltic Miles", tad ieviesa PINS.

Jāsecina, ka "Eurobonus" iespējas tērēt lojalitātes punktus ir samērā skopas – saistītās aviosabiedrības, "Hertz" autonoma, daži viesnīcu tīkli un "Eurobonus Shop" interneta veikals. Ja lojalitātes mērvienības uzskata par jauna veida virtuālo valūtu, tad PINS šķiet "cietāka" valūta nekā "Eurobonus". Turklāt, kā, prezentējot jauno starptautisko PINS, stāstīja tā vadītājs G. Kūls, PINS krājumus Baltijas un Ziemeļvalstu lojalitātes biedri arī varēs tērēt un iegūt pie Āzijas partneriem.

Turcijā dos PINS veikalos gar šoseju un par uzmanīgu braukšanu

Vēl viens interesants projekts, kur izmantos PINS un mobilo tehnoloģiju, ir Turcijā, kur tiek celts tā sauktais viedais autoceļš  (Smart Highway) 400 kilometru garumā starp Stambulu un Izmiru. Benzīntankos un veikalos gar šoseju varēs iegūt un tērēt PINS. Turcijai pielāgotā mobilā lietotne, cik var saprast no novembrī izplatītā PINS paziņojuma medijiem, arī iekļaus iespēju straumēt dažas vietējās radiostacijas un, iespējams, arī sekot šofera braukšanas stilam un "godalgot" prātīgu un likumpaklausīgu braukšanu ar PINS.

PINS, protams, ir tikai viena no vairākām lojalitātes programmām pasaulē, kas rada un izplata šādus virtuālus maksājumu līdzekļus un "oficiālajai" naudai paralēlas elektroniskās valūtas. Maksājumu apstrādes nozares tīmekļa medijs www.paymentsleader.com jau vasarā ziņoja, ka "lojalitātes punkti ir jaunā valūta".  To raksta autori gan vairāk attiecināja uz lojalitātes programmām, kas saistītas ar dažādām maksājumu kartēm un mazumtirdzniecības tīklu kartēm, bet tas tikpat labi attiecas uz PINS un līdzīgām aviosabiedrību lojalitātes kartēm.

SAZINĀTIES AR REDAKCIJU
Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
NOVĒRTĒ PĀRMAIŅAS