NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam
18. martā, 2015
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Ziņa
TĒMA: Patērētāju tiesības
4
4

Patērētājam savas tiesības jāzina un jāpatur prātā vienmēr

Publicēts pirms 7 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

PTAC direktore Baiba Vītoliņa: „Ja patērētājam ir pietiekama informācija, tad viņš var īstenot savas tiesības.”

Šogad 15.marts (un tātad arī Starptautiskā patērētāju diena) iegadījās svētdienā, un, iespējams, tādēļ to izkonkurēja ilgi gaidītā pavasara saule un prieki brīvā dabā, mazāk pērkot preces un pakalpojumus un tādējādi mazinot iespēju iedzīvoties savu patērētāja tiesību pārkāpumos. Tomēr viens svarīgs notikums šīs dienas gaidās nedēļas pēdējās darba dienas otrajā pusē tomēr notika. Ekonomikas ministrijā Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa prezentēja savu grāmatu „Patērētāju tiesību aizsardzības pamati”.

Tā Latvijā ir pirmā grāmata par patērētāju tiesībām, bet jo vairāk gaidīta un nepieciešama tādēļ, ka balstīta PTAC direktores Baibas Vītoliņas ilggadējā pieredzē un zināšanās un aptver visai plašu patērētāju tiesību spektru. Grāmatas autore uzsvēra: "Šīs grāmatas mērķis ir caur manu gandrīz divdesmit gadu pieredzes prizmu patērētāju tiesību jomā sniegt kompleksu un visaptverošu materiālu, kas skaidrotu gan juridiskos, gan ekonomiskos, gan praktiskos principus, kā veidojas patērētāju tiesības un kā tās darbojas praksē, kā tās ietekmē mūs - ikvienu patērētāju – un tirgu kopumā. Ceru, ka šī grāmata būs noderīgs informācijas avots juristiem, ekonomistiem, dažādās jomās studējošajiem, tāpat arī tiem, kuri ikdienā saskaras ar praktiskajiem patērētāju tiesību aspektiem, – ražotājiem, tirgotājiem, dažādu pakalpojumu sniedzējiem un importētājiem."

Puse iedzīvotāju savas zināšanas vērtē kā vājas

Ekonomikas ministre Dana Reizniece- Ozola, grāmatu raksturojot, sacīja - tajā atspoguļota gan patērētāju tiesību attīstības vēsture pasaulē un Latvijā, gan skatīti dažādi gadījumi saistībā ar patērētāju tiesību aizsardzību, gan analizēts tiesiskais regulējums un tā izstrādes process.

Izdevumu "Patērētāju tiesību aizsardzības pamati" var iegādāties grāmatnīcās, bet, kā redzams, tā mērķauditorijā īsti nav iekļauts tā dēvētais vienkāršais patērētājs, kas ikdienā par savām tiesībām īpaši neinteresējas, bet "pamostas" tikai tad, kad veikalā nopircis brāķa kurpes vai tīmeklī iegādājies pakalpojumu vai mantu, kas īstenībā izrādījies vien baiss atspulgs solītajam. Taču tā neapšaubāmi būs vērtīgs izziņas avots cilvēkiem, kuri ir gatavi iespringt un piepūlēt smadzenes, lai savas patērētāja tiesības izzinātu no "a" līdz "z".

"„Patērētāju tiesību aizsardzības pamatus” var iegādāties grāmatnīcās."

"Ja patērētājam ir pietiekama informācija, tad viņš var īstenot savas tiesības," sacīja PTAC direktore. Kā liecina PTAC pērn veiktā aptauja, 58% iedzīvotāju informētību par savām patērētāju tiesībām ir novērtējuši kā vāju. Taču tieši zināšanas par savām tiesībām ir patērētāja spēcīgākais ierocis: 22% gadījumu, kad iedzīvotāji vērsušies pēc palīdzības PTAC, šīs sūdzības atrisinātas par labu patērētājiem, lieki netērējot laiku un naudu ekspertīzēm, kā arī birokrātiskām procedūrām.

"Mēs informējam patērētājus par viņu tiesībām un arī komersantus: arī viņiem ir jāzina šīs tiesības, kā arī savi pienākumi un atbildība šajā jomā. Taču arī tad, ja patērētājs sevi atzīst par labi informētu, ne vienmēr viņš rīkojas saskaņā ar to informāciju, ko ieguvis. Izrādās, cilvēkus ļoti viegli var iespaidot dažādas mārketinga metodes, ietekmējošas darbības no komersantu puses, ko mēs redzam arī PTAC saņemtajās sūdzībās, kas vienlaikus prasa ieguldīt lielu darbu, lai paaugstinātu patērētāju zināšanu līmeni. Praksē diemžēl nedarbojas ekonomikas profesoru vēsturiskās teorijas par to, ka pircēji ir zinoši, lasa noteikumus, līgumus un pieņem sev izdevīgākos lēmumus. Tāpēc patērētāju aizsardzība ir vajadzība nevis iedoma."

"Lielākais izaicinājums ir sniegt skaidru, saprotamu un koncentrētu informāciju."

Pašlaik, kad dažādas informācijas apjoms un resursi visapkārt ir netveramā daudzumā, lielākais izaicinājums patērētāju izglītošanā ir sniegt skaidru, saprotamu un koncentrētu informāciju, lai brīdī, kad patērētājam jāpieņem lēmums par kādas preces iegādi vai līguma slēgšanu, viņš zinātu savas tiesības un pienākumus.

Tādēļ arī ekonomikas ministre uzsvēra: "Šogad Starptautiskās patērētāju tiesību dienas kontekstā īpaši vēlamies akcentēt patērētāju tiesības būt informētiem un izglītotiem, jo šā brīža dinamiskajā ikdienā patērētājiem ir svarīgi pieņemt gudrus lēmumus ik uz soļa. Ņemot vērā e–komercijas popularitāti, arī Eiropas Savienības līmenī esam diskutējuši par digitālā tirgus radītajiem izaicinājumiem un vienojušies par veicamajiem pasākumiem, lai stiprinātu patērētāju aizsardzību un informēšanu".

Īsākais ceļš uz zināšanu avotu – meklēt informāciju PTAC mājaslapā 

B.Vītoliņa uzsvēra – bagātīga informācija patērētājiem atrodama PTAC mājaslapā, kurai pirms dažām dienām publiskots jauns vizuālais un funkcionālais veidols. Svarīgākie patērētājiem pieejamie resursi ir šādi:

Top izmaiņas tiesiskajā regulējumā

Tā kā mūsdienās dinamiski attīstās e-komercija un informācijas tehnoloģijas, liela nozīme ir arī  patērētāju tiesību aizsardzības stiprināšanai. Šobrīd patērētāju tiesību aizsardzības jomā Ekonomikas ministrijas darba kārtībā ir šādas aktualitātes:

  • grozījumi Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā un Reklāmas likumā, lai stiprinātu PTAC un citu uzraudzības iestāžu spēju efektīvi un operatīvi reaģēt uz patērētāju tiesību pārkāpumiem un veikt darbības, lai uzņēmēji ievērotu patērētāju tiesības un vērstos pret būtiskākajiem patērētāju tiesību pārkāpumiem;
  • lai nodrošinātu patērētāju plašāku aizsardzību finanšu pakalpojumu sfērā, norisinās normatīvā regulējuma pilnveidošana nebanku jeb tā dēvēto ātro kredītu jomā, kā arī mājokļu kreditēšanā. Ātro kredītu sektorā plānots noteikt ierobežojumu kredīta līguma noslēgšanai naktīs, gada procentu likmes ierobežojumu, nosacījumus kredīta atmaksas veikšanai pa daļām, kā arī ierobežot nokavējuma procentu pieaugumu. Savukārt mājokļu kreditēšanā plānots precīzāk noteikt prasības pirms līguma slēgšanas patērētājam sniedzamajai informācijai, patērētāja kredītspējas pārbaudei, gada procentu likmes aprēķinam, kā arī kredīta pirmstermiņa atmaksai;
  • tiek gatavots Patērētāju ārpustiesas strīdu risināšanas likums, kas noteiks kārtību, kādā patērētāji bez vēršanās tiesā var atrisināt jebkuru līgumisku strīdu ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju.

Starptautiskā patērētāju tiesību diena ir reizi gadā. Tās pirmsākumi meklējami pirms pusgadsimta – 1962.gada 15.martā – ar kādreizējā ASV prezidenta Dž.F.Kenedija uzrunu ASV kongresam, savā deklarācijā iekļaujot četras patērētāju pamattiesības: tiesības uz drošību, informāciju, izvēli un patērētāju uzklausīšanu. Pirmoreiz Starptautisko patērētāju tiesību dienu atzīmēja 1983.gada 15.martā. Laika gaitā patērētāja pamattiesību klāsts ievērojami paplašinājies, iekļaujot vēl šādas tiesības:

  • tiesības nodrošināt savas pamatvajadzības (pietiekams ēdiens, eksistencei nepieciešamie pamatpakalpojumi: siltums, pajumte, ūdens);
  • tiesības uz drošām precēm un pakalpojumiem;
  •  tiesības būt informētiem;
  •  tiesības izvēlēties;
  • tiesības būt sadzirdētiem;
  • tiesības uz strīdu risināšanu;
  • tiesības uz izglītību;
  • tiesības uz veselīgu vidi.

Ja tās paturēsim prātā savā ikdienā, arī tad pilnīgi noteikti spēsim izvairīties no nepatīkamiem brīžiem, iegādājoties kādu preci vai pakalpojumus.

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU