Tieslietu ministrijas (TM) šā gada kopējais budžets ir 100,78 milj. latu. 2010. gadā tas plānots Ls 93,67 milj. apmērā. Ministrijas un tās iestāžu darbības nodrošināšanai šogad paredzēti Ls 93,35 milj., bet nākamgad – 84,40 milj. latu. Eiropas Savienības (ES) un citas ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu finansējums šogad bija Ls 7,43 milj., bet nākamgad – 9,26 milj. latu.
Pašlaik 60% no kopējā tieslietu sistēmas budžeta paredzēti ieslodzījuma vietu un tiesu uzturēšanai, bet pārējo funkciju realizācijai – tikai 30% no kopējā budžeta dotācijas apjoma, informē TM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Jana Saulīte.
Valsts valodas centrs
Ar šā gada 1. jūliju reorganizēta valsts aģentūra „Tulkošanas un terminoloģijas centrs”, pievienojot to TM padotības iestādei – Valsts valodas centram. Papildus optimizējot tā struktūru un samazinot darbinieku skaitu, izdevumi kopumā samazināti apmēram par 28 000 latu.
Datu valsts inspekcija
Pārtraukta personu, kas veic personas datu apstrādes auditus valsts un pašvaldību institūcijās, akreditācija. Pārtraukta informācijas atklātības un pieejamības ievērošanas uzraudzība. Proti, turpmāk Datu valsts inspekcija vairs neveiks pārbaudes par iestāžu rīcību, atsakoties sniegt informāciju vai izpildīt informācijas pieprasījumu, kā arī faktisko rīcību, kas izpaudusies kā informācijas nesniegšana vai nepienācīga sniegšana. Iestādes izdoto administratīvo aktu par atteikumu sniegt informāciju vai izpildīt informācijas pieprasījumu, kā arī faktisko rīcību, kas izpaudusies kā informācijas nesniegšana vai nepienācīga sniegšana, varēs apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Naturalizācijas pārvalde
Naturalizācijas pārvaldē (NP) jau likvidētas Jelgavas reģionālās nodaļas Bauskas filiāle un Latgales reģionālās nodaļas Madonas filiāle. Jelgavas reģionālā nodaļa pārveidota par Rīgas reģionālās nodaļas filiāli, bet Valmieras reģionālā nodaļa – par Rīgas reģionālās nodaļas filiāli. Optimizētas reģionālās struktūrvienības un centrālā aparāta struktūrvienības.
Saskaņā Ministru kabineta (MK) 2009. gada 13. oktobra sēdes lēmumu TM uzdots sagatavot MK rīkojumu par NP reorganizāciju līdz 2009. gada 31. decembrim un tās funkciju nodošanu Iekšlietu ministrijai.
"Pašlaik 60% no kopējā tieslietu sistēmas budžeta paredzēti ieslodzījuma vietu un tiesu uzturēšanai, bet pārējo funkciju realizācijai – tikai 30% no kopējā budžeta dotācijas apjoma."
Izvērtējot abu valsts iestāžu funkcijas, var secināt, ka NP un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) kompetencē ir personas tiesiskā statusa noteikšana. Līdz ar to, optimizējot valsts iestāžu struktūru, ir lietderīgi NP pievienot PMLP, tādējādi nododot vienas institūcijas kompetencē personas statusa noteikšanu un tā piešķiršanas funkcijas, kā arī ietaupot valsts iestāžu uzturēšanas izdevumus.
Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2009. gadam” NP funkciju nodrošināšanai bija paredzēti Ls 845 797, saskaņā ar 2010. gada valsts budžeta projektu NP funkciju nodrošināšanai tiktu paredzēti 545 002 lati.
Nododot NP funkcijas PMLP, plānots, ka PMLP funkciju nodrošināšanai no valsts budžeta saņems 445 002 latus. Tādējādi iestādes reorganizācija valsts budžetā dos Ls 100 000 ietaupījumu.
Valsts probācijas dienests
Valsts probācijas dienesta (VPD) personāls 2009. gadā ir samazināts par 144 amata vietām, izslēgta postpenitenciārās palīdzības (palīdzība personām, kuras atbrīvotas no brīvības atņemšanas iestādēm un noslēgušas brīvprātīgu rakstveida vienošanos ar Valsts probācijas dienestu, kļūstot par probācijas klientiem) sniegšanas un uz laiku ierobežots vairāku funkciju īstenošanas apjoms, nosakot, ka:
- līdz 2012. gada 31. decembrim VPD apmācīts starpnieks izlīgumā iesaistās tikai pirmstiesas kriminālprocesa laikā;
- to personu uzvedības kontroli, par kurām pieņemts lēmums par kriminālprocesa izbeigšanu, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības, VPD neveic līdz 2012. gada 31. decembrim;
- līdz 2012. gada 31. decembrim VPD sagatavoto izvērtēšanas ziņojumu prokurors un tiesa var pieprasīt tikai par tām personām, kuras apsūdzētas noziedzīga nodarījuma izdarīšanā pret dzimumneaizskaramību un tikumību, kā arī par apsūdzētajiem, kuri noziedzīga nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgi;
- līdz 2012. gada 31. decembrim VPD nepiedalās notiesāto sociālās uzvedības korekcijā soda izciešanas laikā un neīsteno notiesātajiem paredzētās probācijas programmas.
Valsts zemes dienests
Valsts zemes dienests (VZD) pakāpeniski pārtrauc zemes kadastrālajā uzmērīšanā licencēto un sertificēto personu uzraudzību. Šī funkcija no šā gada 1. jūlija nodota privātajam sektoram.
No šā gada 1. septembra VZD ieviestas strukturālas izmaiņas – reorganizētas astoņas reģionālās nodaļas, to vietā izveidojot piecas.
VZD uzsver, ka reģionālo nodaļu struktūras maiņas rezultātā klientu apkalpošanas kvalitāte necietīs, jo klientu apkalpošanas vietas paliek līdzšinējās un klienti VZD sniegtos pakalpojumus varēs pasūtīt un saņemt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
VZD veicis arī atbalsta funkciju centralizēšanu. Proti, pirms reformas VZD veidoja deviņas juridiskas personas – centrālais aparāts un astoņas reģionālās nodaļas, kas nozīmē, ka bija deviņi darba devēji, kuri katrs atsevišķi veica iepirkuma procedūras, gatavoja atsevišķus finanšu pārskatus, strādāja ar atsevišķām datubāzēm un paši veica personāla atlasi, tādējādi astoņās reģionālajās nodaļās dublējot atbalsta funkciju struktūrvienības.
Atbalsta funkciju centralizācijas rezultātā VZD panākts finansiāls ietaupījums 313 000 latu apmērā. Par paveikto funkciju optimizācijā VZD tikko saņēma „Labas pārvaldības balvu”.
Uzņēmumu reģistrs
Veiktas izmaiņas Uzņēmumu reģistra struktūrā, saīsināts iestādes darba laiks, pārejot uz četrām darba dienām. Mainītas vairāku reģionālo nodaļu atrašanās vietas (adreses), tā samazinot izdevumus par telpu uzturēšanu.
Tiesu administrācija
Tiesnešiem un tiesu darbiniekiem noteikts atalgojuma samazinājums. Tiesnešiem amatalgas samazināsies arī 2010. gadā. Veikta iestādes struktūras optimizācija. Notikusi atteikšanās no tiesu piesēdētājiem.
Ieslodzījuma vietu pārvalde
Ieslodzījuma vietu pārvaldes (IeVP) personāls 2009. gadā samazināts par 301 amata vietu (106 amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, 57 darbinieki un 138 ārstniecības personas). IeVP funkcijas nav samazinātas, tomēr ir notikušas citas būtiskas izmaiņas ieslodzījuma izpildes nodrošināšanā. 2009. gadā ir būtiski ierobežota Latvijas Cietumu slimnīcas darbības joma, grozīts kriminālsoda – aresta – izpildes mehānisms, grozītas (samazinātas) ieslodzītajiem noteiktās uztura normas.
Tieslietu ministrija
Pārtraukta MK pārstāvības nodrošināšana Satversmes tiesā. Turpmāk MK Satversmes tiesā pārstāvēs atbildīgās ministrijas un Valsts kancelejas attiecīgi pilnvarots pārstāvis. MK viedokļa sagatavošanu un pārstāvību Satversmes tiesā koordinēs Valsts kanceleja. Likvidēta MK pārstāvja Satversmes tiesā amata vieta.
Centralizētas iekšējā audita un komunikācijas funkcijas. Proti – iekšējo auditu lielākajā daļā TM padotības iestāžu pašlaik veic TM Iekšējā audita nodaļa, savukārt TM Sabiedrisko attiecību nodaļa pārņēmusi sabiedrības informēšanas pienākumu no visām padotības iestādēm, izņemot Satversmes aizsardzības biroju. Attiecīgas struktūrvienības un štata vietas padotības iestādēs likvidētas.
"Kopumā 2009. gadā veikto strukturālo reformu, tai skaitā funkciju samazināšanas, rezultātā iegūtais ietaupījums ir 29 milj. latu."
No piecām līdz trim samazinātas ministrijas valsts sekretāra vietnieka amata vietas, apvienojot likumdošanas un nozaru politikas sektorus, kā arī vairākas struktūrvienības nododot tiešā valsts sekretāra pakļautībā.
Pārņemtas vairākas Tiesu administrācijas funkcijas. To skaitā ir tiesu un zemesgrāmatu nodaļu darba organizācija un metodiskā vadība, sūdzību izskatīšana par tiesnešu darbu.
Funkcijas pārņemtas arī no Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrijas (BĢSILM). To skaitā ir valsts politikas izstrāde sabiedrības integrācijas jautājumos, kā arī starptautisko līgumu izpilde, kas izriet no 1996. gada 19. oktobra konvencijas par jurisdikciju, piemērojamiem tiesību aktiem, to atzīšanu, izpildi un sadarbību attiecībā uz vecāku atbildību un bērnu aizsardzības pasākumiem. TM uzņēmusies arī saistību par Hāgas 1980. gada 25. oktobra Konvencijas par starptautiskās bērnu nolaupīšanas civiltiesiskajiem aspektiem un Eiropas Padomes 2003. gada 27. novembra Regulas (EK) Nr. 2201/2003 par jurisdikciju un spriedumu atzīšanu un izpildi laulības lietās un lietās par vecāku atbildību nodrošināšanu Latvijā.
TM padotībā līdz ar BĢSILM likvidēšanu nonācis Uzturlīdzekļu garantiju fonds un Sabiedrības integrācijas fonds.
Tieslietu ministrijas budžeta dinamika
2005. g. |
2006. g. |
2007. g. |
2008. g. |
2009. g. |
2010. g. |
|
Izdevumi kopā |
74 341 771 |
88 939 763 |
110 013 812 |
115 906 602 |
100 778 082 |
93 654 740 |
Darbinieku skaita izmaiņas TM 2009. gadā
Amata vietas |
Amata vietas |
Amata vietas |
Amata vietas |
243 |
234 |
262* |
248 |
* 01.07.2009. TM darbu uzsāka daļa likvidētās Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrijas darbinieku, līdz ar to palielinājās kopējais darbinieku skaits TM.
Kopumā 2009. gadā veikto strukturālo reformu, tai skaitā funkciju samazināšanas, rezultātā iegūtais ietaupījums ir 29 milj. latu. TM izmaiņas ir plānojusi tā, lai veiktie pasākumi dotu ietaupījumu ne tikai 2009. gadā, bet arī turpmāk. 2009. gadā veikto reformu rezultātā 2010. gadā tiks ietaupīti 22 milj. latu.
Jebkāds turpmākais finansējuma samazinājums tieslietu nozarē būtiski ietekmētu tiesiskuma nodrošināšanu, tiesību sistēmu koordinētu attīstību, radot negatīvas sekas gan indivīdam, gan sabiedrībai kopumā – informē TM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja J. Saulīte.