E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 4012
Lasīšanai: 8 minūtes
TĒMA: Pirmsskola

Par vienlīdzīgām tiesībām uz pirmsskolas izglītību

J
jautā:
24. martā, 2014
L.Galgatāvičūte

Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai vedot bērnu privātajā izglītības iestādē (pirmsskolas, sākumskolas), pašvaldībai ir pienākums segt izglītības izmaksas (pienākums līdzfinansēt) gadījumos, kad pašvaldība nav pieņēmusi saistošos noteikumus un nepastāv bērnu rindas. Vai gadījumā, ja pašvaldība vai valsts atsaka līdzfinansējumu/finansējumu, vai ar to netiek pārkāptas vecāku tiesības izvēlēties izglītības iestādi un saņemt kvalitatīvu mācību pakalpojumu un bērnu tiesības uz izglītību? Vai apstāklis, ka privāto pirmsskolas un sākumskolas bērnu vecāki maksā gan iedzīvotāju ienākuma nodokli (no kā pašvaldībai tiek veidots budžets un kurā ietilpst budžets izglītības iestādēm par konkrētu bērnu skaitu izglītības iestādē), gan maksu privātās izglītības iestādē nav uzsakāms par diskrimināciju. Sanāk, ka vecāki maksā divreiz – viens ir tiešais maksājums, otrs netiešais kā iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Vai vecākiem ir tiesības vērsties pašvaldībā un saņemt līdzfinansējumu bērna maksas segšanai (jo bērns valsts, pašvaldības izglītības iestādē nemācās) un bērnudārzos un sākumskolās nav rindas? Vai šie normatīvie akti nepārkāpj principu „nauda seko skolēnam” un ka svarīgākais ir kvalitāte?

A
atbild:
23. aprīlī, 2014
Edīte Brikmane
LV portāls

No Jūsu sniegtās informācijas secināms, ka pašvaldībā, kurā deklarēta Jūsu un bērna dzīvesvieta, bērnudārza rinda nepastāv un pašvaldība nodrošina visiem administratīvajā teritorijā deklarētiem pirmsskolas vecuma bērniem vietu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē. Ja vecāki pēc savas brīvas gribas ir izvēlējušies bērnu sūtīt uz privātu bērnudārzu, lai gan ir pieejams pašvaldības dārziņš, pašvaldībai saskaņā ar spēkā esošiem normatīviem aktiem nav pienākums līdzfinansēt privātu bērnudārzu.

Bērnu tiesības uz bezmaksas pirmsskolas izglītību un tās apmaksas kārtība ir noteikta vairākos normatīvos aktos. Piemēram, Bērnu tiesību aizsardzības likuma 11.panta pirmā daļa noteic, ka visiem bērniem valsts nodrošina vienādas tiesības un iespējas iegūt izglītību atbilstoši katra spējām, tostarp 11.panta otrā daļa noteic bērna tiesības uz bezmaksas pirmsskolas sagatavošanu. Izglītības likuma 55.panta pirmā daļa nosaka, ka izglītojamam ir tiesības uz valsts vai pašvaldības apmaksātu pirmsskolas izglītības ieguvi. Savukārt šī paša likuma 12.pantā par izglītības ieguves maksu teikts, ka maksu par pirmsskolas izglītības ieguvi valsts vai pašvaldību dibinātā izglītības iestādē sedz no valsts budžeta vai pašvaldību budžetiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, bet privātā izglītības iestāde var noteikt maksu par izglītības ieguvi.

Vispārējās izglītības likuma 21.pants noteic, ka vietējā pašvaldība savā administratīvajā teritorijā nodrošina vienlīdzīgu pieeju pirmsskolas izglītības iestādēm bērniem no pusotra gada vecuma. Ņemot vērā iepriekšminēto, ar to jāsaprot, ka visiem bērniem vienlīdzīgi no pusotra gada vecuma ir pieejama valsts vai pašvaldības dibināta pirmsskolas izglītības iestāde. Tikai tajās pašvaldībās, kur pašvaldības bērnudārzos visiem bērniem nav iespējams nodrošināt vietu, Izglītības likuma 17.panta 21.daļa noteic pašvaldības pienākumu segt privātas pirmsskolas izglītības iestādes izmaksas atbilstoši attiecīgās pašvaldības vidējām izmaksām uz vienu izglītojamo.

Kārtību, kādā pašvaldība sedz privāta bērnudārza izmaksas, noteic 2013.gada 17.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.1523 „Kārtība, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātajai izglītības iestādei”. Šo noteikumu 1.punkts paredz, ka pašvaldība sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātajai izglītības iestādei, ja ir iestājies Izglītības likuma 17.panta 21.daļā minētais gadījums, proti, ja pašvaldība nevar nodrošināt vietu pašvaldības bērnudārzā.

Tātad pašvaldība līdzfinansē privāta bērnudārza izmaksas tikai tādā gadījumā, ja tā nespēj nodrošināt vietu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, piemēram, ir t.s. bērnudārza rinda.

Pēc aprakstītās situācijas secināms, ka attiecīgā pašvaldība nodrošina pašvaldības bērnudārzu visiem bērniem, tātad ir nodrošināta iespēja saņemt vienlīdz kvalitatīvu pakalpojumu un bērns tādēļ netiek diskriminēts. Jāuzsver, ka gan pašvaldības, gan privātai pirmsskolas izglītības iestādei ir jāievēro visas normatīvos aktos noteiktās prasības pirmsskolas izglītības iestādēm un tās vienādi kontrolē attiecīgas valsts institūcijas – Veselības inspekcija, Pārtikas un veterinārais dienests u.c. Tāpat gan pašvaldības, gan privātām pirmsskolas izglītības iestādēm ir jāievēro valsts noteiktas izglītības satura vadlīnijas (Ministru kabineta noteikumi Nr.533 „Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām”).  Tādējādi tiek nodrošināts kvalitatīvs izglītības pakalpojums visiem bērniem, neatkarīgi no tā, vai mācību iestāde ir privāta vai no valsts, pašvaldības budžeta finansēta.

Aicinām ņemt vērā, ka pašvaldību kompetencē ir ļoti daudz autonomu funkciju, ne tikai izglītība. Tās visas ir uzskaitītas likuma „Par pašvaldībām” 15.pantā un redzams, ka pašvaldības ir atbildīgas par komunālo pakalpojumu, administratīvās teritorijas labiekārtošanu un tīrību, veselības aprūpes pieejamības un sociālās palīdzības nodrošināšanu, sabiedriskā transporta organizāciju un daudz ko citu. Tāpēc pašvaldības budžets, kuru sastāda arī iedzīvotāju ienākumu nodoklis, tiek izlietots atbilstoši situācijai, ievērojot sabiedrības kopējās intereses, piemēram, nodrošinot vienlīdzīgu pieeju pirmsskolas izglītībai pašvaldības bērnudārzā visiem bērniem.

Princips „nauda seko skolēnam” ir pedagogu algu aprēķināšanas modelis, kuru regulē MK noteikumi Nr.1616 „Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldību izglītības iestādēm bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pirmsskolas izglītības pedagogu darba samaksai un pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai.” Princips „nauda seko bērnam”, kas attiektos tieši uz mazākajiem bērnudārza vecuma bērniem (no 1,5 līdz 5 gadu vecumam), Latvijā pagaidām nav ieviests.

Vairāk par to, kam ir tiesības pretendēt uz valsts un pašvaldību atbalstu privāta bērnudārza līdzfinansēšanai, lasiet LV portāla sagatavotajā skaidrojumā „Turpinās valsts atbalsts bērniem privātajos bērnudārzos”.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 86 jautājumus. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Lūdzam e-konsultācijās neiesniegt jautājumus par situācijām, kas saistītas ar Covid-19.
Informācija, kur vērsties, ir apkopota vietnē covid19.gov.lv.
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU