Labdien! Ar banku ir noslēgts hipotekārā kredīta līgums, kuru pāris gadus jau maksāju. Līgumā norādītā procentu summa sastāv no pamatlikmes un mainīgās daļas, kura mainās divas reizes gadā. Ir fiksēti datumi, kad tas notiek. Tomēr no bankas nesaņemu oficiālu paziņojumu par likmes maiņu, lai būtu iespējams šai maiņai izsekot līdzi. Šādu informāciju banka var man izpaust tikai mutiski, vai ir jāmaksā diezgan liela summa par izziņas sagatavošanu. Es kā kredīta ņēmējs vēlos sekot līdzi izmaiņām, bet man ir pieejama informācija tikai par kārtējo maksājuma periodu. Vai bankām būtu jānodrošina pārredzama un pieejama informācija par kredītu procenta izmaiņām?
Būtu nepieciešams iepazīties ar noslēgto līgumu un tajā paredzētajiem nosacījumiem, lai varētu vērtēt to, vai konkrētajā gadījumā bankas rīcība ir atbilstoša.
Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumu Nr. 691 “Noteikumi par patērētāja kreditēšanu” 91. punkts nosaka: ja kreditēšanas līgumā paredzētas kredīta devēja tiesības grozīt aizņēmuma likmi, kreditēšanas līguma darbības laikā kredīta devējs individuāli informē patērētāju par jebkurām izmaiņām aizņēmuma likmē vienu mēnesi pirms šo izmaiņu stāšanās spēkā, ja citos tiesību aktos nav noteikts citādi vai līgumā nav noteikts garāks termiņš. Šādu informāciju sniedz rakstiski vai izmantojot citu pastāvīgu informācijas nesēju, par kuru kredīta devējs vienojas ar patērētāju, norādot informāciju par maksājumu apmēru pēc aizņēmuma likmes izmaiņu spēkā stāšanās, kā arī informāciju par izmaiņām maksājumu skaitā un biežumā.
Savukārt 92. punkts nosaka: ja izmaiņas aizņēmuma likmē izriet no izmaiņām, kas notikušas bāzes procentu likmē (“Libor”, “Euribor” vai citas), un informācija par jauno aizņēmuma likmes mainīgo daļu ir publiski pieejama, tai skaitā arī kredīta devēja telpās, tad puses kreditēšanas līgumā var vienoties, ka minēto informāciju patērētājam sniedz periodiski atbilstoši kreditēšanas līgumā noteiktajiem termiņiem. Ja noslēgts kreditēšanas līgums, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamo īpašumu vai kredīta mērķis ir iegūt vai saglabāt tiesības uz nekustamo īpašumu, tad šo informāciju paziņo arī patērētājam individuāli kopā ar regulāro maksājumu jauno apmēru.
Jūs varat vērsties bankā, ja nepieciešams vienoties par izmaiņām līgumā saistībā ar klienta informēšanu. Ja neizdodas vienoties, tad varat konsultēties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, lai izvērtētu, vai konkrētajā gadījumā noteiktā kārtība ir atbilstoša patērētāju kreditēšanas noteikumiem un tiek ievērots patērētāja informēšanas pienākums.
Vairāk par kreditēšanu varat uzzināt šajās LV portāla publikācijās:
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!