Labdien! Daudzdzīvokļu mājā ir plīsis ūdensvads, kā rezultātā daļai dzīvokļu vairāk nekā nedēļu nav pieejams aukstais ūdens. Diemžēl dzīvokļa īpašnieks, kura dzīvoklī ir noticis stāvvada bojājums, nenodrošina piekļuvi stāvvadam, lai pārvaldnieks varētu novērst tā bojājumu. Ko iedzīvotāji var darīt šādā situācijā, lai aizsargātu savas tiesības?
Dzīvokļa īpašuma likuma 10. panta pirmās daļas 7. punkts paredz, ka dzīvokļa īpašniekam ir pienākums nodrošināt iespēju dzīvokļu īpašnieku kopības vai pārvaldnieka pilnvarotiem speciālistiem veikt dzīvokļa īpašumā darbības, kas nepieciešamas ar dzīvojamās mājas ekspluatāciju saistītu komunikāciju, būvkonstrukciju un citu elementu ierīkošanai un normālai funkcionēšanai, kā arī nodrošināt iespēju apsekot atsevišķo īpašumu.
Ja dzīvokļa īpašnieks nepilda Dzīvokļa īpašuma likumā noteiktos pienākumus, atbilstoši tiesu praksei jāvēršas ar prasības pieteikumu vispārējās jurisdikcijas tiesā, lūdzot dzīvokļa īpašniekam saskaņā ar Civilprocesa likuma 197. pantu uzlikt par pienākumu ielaist savā dzīvoklī dzīvokļu īpašnieku kopības vai pārvaldnieka pilnvarotos speciālistus, lai veiktu nepieciešamās darbības. Diemžēl pašreizējā likuma redakcija vai normatīvie akti neparedz citus attiecīgās problēmas ārpustiesas risinājumus vai tiesiskos mehānismus, kā nodrošināt piekļuvi dzīvoklim.
2019. gada rudenī Saeimā tika iesniegti grozījumi Dzīvokļa īpašuma likuma 16. panta izmaiņās. Tās noteiktu piespiedu iekļūšanu dzīvokļa īpašumā, ja dzīvokļa īpašnieks atkārtoti neizpilda 10. panta pirmās daļas 7. punktā norādītos pienākumus vai ja dzīvojamā mājā radusies avārijas situācija. Tādā gadījumā dzīvokļu īpašnieku kopības vai pārvaldnieka pilnvaroti speciālisti, piesaistot Valsts policiju, būtu tiesīgi piespiedu kārtā iekļūt dzīvokļa īpašumā, lai tajā veiktu darbības, kas nepieciešamas ar dzīvojamās mājas ekspluatāciju saistītu komunikāciju, būvkonstrukciju un citu elementu ierīkošanai un normālai funkcionēšanai. Minētie grozījumi 2019. gada 19. septembrī tika nodoti izskatīšanai Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai.
Vairāk par to, ko darīt, ja dzīvokļa īpašnieks nelaiž dzīvoklī, lai risinātu avārijas situāciju vai citu ar dzīvojamās mājas ekspluatāciju saistītu jautājumu, varat uzzināt LV portāla publikācijā “Avārijas situācijas dzīvojamās mājās – ko darīt, ja īpašnieks nesadarbojas?”.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!