E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 34056
Lasīšanai: 3 minūtes

Kurš atbild par preces bojājumiem pēc tās nosūtīšanas

J
jautā:
01. oktobrī, 2024
Laura

Labdien! Pārdevējs (fiziska persona, pašnodarbinātā) 2023. gada novembrī pārdeva preci. Preces saņēmējs ir veikals citā Eiropas Savienības valstī. Starp noslēgtajiem dokumentiem vienīgais bija rēķins, nekādi papildu līgumi vai vienošanās nebija noslēgtas, saziņa notika sociālajos medijos, saņēmējs pats izvēlējās pārvadātāju, šajā gadījumā DPD. Saņemot preci, pircējs konstatēja, ka daļa preces ir bojāta transportēšanas laikā. Tas tika konstatēts pēc tam, kad pārvadātājs aizbrauca, nesaņemot pretenzijas par iepakojuma un preces bojājumu. Pircējam ir fotogrāfijas ar bojāto preci, ārējo un iekšējo iepakojumu. DPD atteicās izmaksāt atlīdzību. Pircējs 2024. gada augustā prasīja pārdevējam atmaksāt naudu par bojāto preci. Lūdzu, dodiet padomu, kā pārdevējam pareizi un likumiski rīkoties. Vai būtu jāatmaksā nauda? Paldies. 

A
atbild:
17. oktobrī, 2024

Pirkums ir līgums (rēķins, kvīts), kurā viena puse apsola otrai par norunātu naudas summu atdot zināmu lietu vai tiesību. Proti, ir dokuments, kas apliecina to, ka pircējs no pārdevēja iegādājas konkrētu preci. Pirkuma līgums uzskatāms par noslēgtu, kad abas puses ir vienojušās par pirkuma priekšmetu un maksu. Vienošanās var būt mutiska vai rakstiska, tostarp izmantojot e-pastu un sociālos medijus. Abām darījuma pusēm ir savstarpējas prasījumu tiesības kā uz līguma izpildīšanu, tā arī uz zaudējumu atlīdzību. Atbilstoši Civillikuma 2002., 2004., 2021., 2023. pantā noteiktajam pēc pirkuma līguma noslēgšanas, kaut arī pirktā lieta vēl nebūtu nodota, visu risku par nejaušu gadījumu, ja sakarā ar to lieta iet bojā vai bojājas, uzņemas pircējs. 

Savukārt atbilstoši Civillikuma 2107., 2109. pantā noteiktajam ar piegādes līgumu viena puse (piegādātājs) uzņemas piegādāt otrai (pasūtītājam) noteiktu lietu par zināmu cenu. 

Šajā gadījumā pircējam ir prasījuma tiesības gan pret piegādātāju, gan pret pārdevēju.  

Pārdevējam šajā situācijā būtu jāpierāda tas, ka viņš nodeva piegādātājam atbilstoši iepakotu un nebojātu preci.  

Ja puses nespēs atrisināt strīdu, tad pircējam ir tiesības sniegt prasību tiesā arī pēc savas dzīvesvietas (proti, citā Eiropas Savienības dalībvalstī). Jebkura strīda izskatīšana tiesā prasīs papildu izdevumus un laiku.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 112 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas