E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 32373
Lasīšanai: 3 minūtes

Komercsabiedrības valdes loceklis, valdes priekšsēdētājs, kurš veic pienākumus darba devēja labā, ir nodarbinātais Darba aizsardzības likuma izpratnē

J
jautā:
12. aprīlī, 2024
Anna

Labdien! Ar valdes priekšsēdētāju un locekli ir noslēgti pilnvarojuma līgumi. Vai valdes priekšsēdētājam un valdes loceklim ir jābūt instruētam darba aizsardzībā? Vai minētajiem amatiem ir nepieciešams vērtēt darba vides riska faktorus un ar tiem iepazīstināt? Vai uz konkrētajiem amatiem attiecas darba aizsardzības likumdošana? Ja ar darbinieku notiek nelaimes gadījums darbā, tad ir jāsāk attiecīga izmeklēšana. Kāda ir rīcība, ja nelaimes gadījums darbā notiek ar valdes locekli vai priekšsēdētāju?

A
atbild:
24. aprīlī, 2024
Valsts darba inspekcija
Laura Akmentiņa, Klientu atbalsta nodaļas vadošā juriskonsulte

Darba aizsardzība saskaņā ar Darba aizsardzības likumu ir nodarbināto drošība un veselība darbā. Darba aizsardzības likuma 1. panta 13. punktā definēts, ka nodarbinātais ir jebkura fiziskā persona, kuru nodarbina darba devējs, arī valsts civildienesta ierēdņi un personas, kuras nodarbinātas ražošanas vai mācību prakses laikā. 

Kā noteikts Komerclikuma 221. panta pirmajā daļā, komercsabiedrības valdes galvenais pienākums ir vadīt un pārstāvēt komercsabiedrību. Valdes locekļa darbības tiesiskais pamats saskaņā ar Komerclikuma normām ir pilnvarojums, ko tam piešķīrusi dalībnieku sapulce vai cita institūcija, ja to noteic statūti. Komerclikuma normās nav sniegts valdes locekļu pienākumu izsmeļošs uzskaitījums. Tomēr jebkuras kapitālsabiedrības galvenais mērķis ir gūt peļņu. Līdz ar to valdes locekļiem kā kapitālsabiedrības dalībnieku uzticības personām ir pienākums konkrēto mērķi īstenot, uzņemoties veikt pienākumus, lai to īstenotu.   

Tādējādi secināms: valdes loceklis, valdes priekšsēdētājs veic pienākumus darba devēja labā, turklāt, neatkarīgi no nodarbinātības pamatojuma (piemēram, darba līgums vai pilnvarojuma līgums), tāpēc atbilstoši faktiskajiem apstākļiem ir uzskatāms par nodarbināto Darba aizsardzības likuma izpratnē (fiziskā persona, kuru nodarbina darba devējs), tad arī attiecībā uz šīm personām kā nodarbinātajiem veicami un nodrošināmi Darba aizsardzības likumā un uz tā pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos noteiktie darba aizsardzības pasākumi, tostarp darba vides risku noteikšana un novērtēšana darba vietā vai darba veidā, nodarbinātā iepazīstināšana ar darba vides riska novērtēšanas rezultātiem un uz to pamata veicamajiem darba aizsardzības pasākumiem, nodarbinātā instruktāža un apmācība darba aizsardzības jomā, kas tieši attiecas uz viņa darba vietu un darba veikšanu. Ja ar nodarbināto noticis nelaimes gadījums darbā, tas izmeklējams un uzskaitāms atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 950 “Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība”. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 248 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas