E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 31141
Lasīšanai: 5 minūtes
2
2

Mācību sasniegumu formatīvā vērtēšana

J
jautā:
05. decembrī, 2023
Ernests

Labdien! Jautājums par procentuālajiem vērtējumiem. Vai tas ir pieļaujami, ka skolotājs aizliedz rakstīt pārbaudes darbu skolēnam tikai tādēļ, ka viņš neieguva noteiktus procentus “mazajā” darbiņā? Skolotāja, kas pasniedz priekšmetu, kurš nav eksāmena priekšmets 9. klasei (kam šogad jāgatavojas pirmajam eksāmenam), draud: ja netiks iegūti 70% darbiņā, tad neļaus rakstīt temata PD, tādējādi neieliekot gada vērtējumu un “izgāžot” skolēnu eksāmenā. Skolotāja skaidri skolēniem pateica, ka “izgāzīs” viņus eksāmenā. Vai tas ir normāli, ka skolotājs drīkst draudēt skolēniem? It īpaši par tik svarīgu lietu kā eksāmens! Gaidīšu atbildi! Paldies!

A
atbild:
27. decembrī, 2023
Sarmis Mikuda
LV portāls

Atbilstoši Ministru kabineta noteikumos Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” noteiktajiem vērtēšanas pamatprincipiem skolas izstrādā skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību, tai skaitā nosakot vērtēšanas mērķi, pārbaudījumu apjomu un skaitu, vienai klasei vienā dienā neplānojot vairāk par vienu līdz diviem temata noslēguma pārbaudes darbiem, vērtējuma izteikšanas veidu, skolēnu vecāku vai to likumisko pārstāvju informēšanas kārtību, “nv” (nav vērtējuma) izmantošanas gadījumus.

Savukārt skolēnu mācību snieguma vērtēšanas metodiskos paņēmienus, izpildes laiku un vērtēšanas kritērijus nosaka pedagogs, ievērojot mācību jomā noteiktos skolēnam plānotos sasniedzamos rezultātus un skolas izstrādāto skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību.

No uzdotā jautājuma secināms, ka runa ir par formatīvo vērtēšanu. Vēršam uzmanību, ka formatīvie vērtējumi (kuru izteiksmes veidu nosaka skola, piemēram, procenti, apguves līmeņi, punkti) atspoguļo to, cik lielā mērā ir apgūti skolēnam plānotie sasniedzami rezultāti mācīšanās procesā, savukārt summatīvie vērtējumi (1.–3. klasē tie ir apguves līmeņi, 4.–12. klasē – 10 ballu skala) atspoguļo mācīšanās rezultātu temata (temata daļas) noslēgumā vai mācību gada beigās.

Uzsveram, ka ļoti nozīmīgi ir radīt un nodrošināt bērniem drošu vidi mācīšanās procesā, tai skaitā saņemt no skolotāja atgriezenisko saiti un pilnveidot savas prasmes, tāpēc formatīvie vērtējumi netiek izmantoti, aprēķinot summatīvo vērtējumu temata (temata daļas) noslēgumā vai mācību gada beigās. Savukārt summatīvie vērtējumi ir obligāti, tāpēc skolai ir jānodrošina iespēja skolēniem iegūt atbilstošus summatīvus vērtējumus visos plānotajos temata (temata daļas) nobeiguma vērtēšanas darbos. Ņemot vērā iepriekšminēto, konkrētajā gadījumā aicinām vērsties pie skolas vadības, lai noskaidrotu situāciju.

Šobrīd spēkā nav tāda normatīvā regulējuma, kas noteiktu konkrētus gadījumus, kad skolēnu nedrīkst pielaist pie kārtējā pārbaudes darba veikšanas. Izglītības standarti un tajos iekļautie sasniedzamie rezultāti skolēnam triju gadu posmā (3., 6., 9. un 12. klases noslēgumā), kā arī valsts pārbaudes darbi ir obligāti. Pārbaudes darbi un vērtēšanas kārtība tiek izstrādāta izglītības iestādē. Izglītības iestādes iekšējā vērtēšanas kārtībā atrunāti dažādi jautājumi, kas saistīti ar vērtējuma iegūšanu, kārtējiem pārbaudes un noslēguma darbiem atbilstoši standartos noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem. Dažādām izglītības iestādēm vērtēšanas kārtības var atšķirties (protams, visiem jāievēro standartos noteiktais).

Vienīgais gadījums, kad mācību procesā neizpildīts darbs var ietekmēt piekļuvi eksāmenam (CE), ir vidusskolas posms, kad jāizpilda piekļuves nosacījumi augstākā līmeņa eksāmenam.

Ikvienam skolēnam un vecākam jābūt iespējai iepazīties ar vērtēšanas kārtību, lai to varētu ievērot visa mācību gada garumā.

Skolotājam mācīšanas procesā ir jāizmanto pedagoģiskas metodes, nevis draudi. Draudi kā tādi jebkurā formā un veidā nav pieļaujami. Ir svarīgi, lai skolēns apgūst saturu un iegūst izglītību, nevis bailes par turpmāko mācīšanās procesu un mācību posma noslēgumu.

Lūdzam šo jautājumu pārrunāt ar konkrēto pedagogu vai klases audzinātāju, lai rastu risinājumu. Ja risinājumu neizdodas rast, tad skolēnam vai skolēna vecākam/aizbildnim jāvēršas izglītības iestādes vadības. Ja risinājumu neizdodas rast skolas ietvaros, tad palīdzību var sniegt pašvaldības izglītības pārvalde. Galējas nepieciešamības gadījumā var vērsties arī Izglītības kvalitātes valsts dienestā.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 114 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas