Labdien! Vai gadījumā, ja kaimiņš nopludina dzīvokli caurules bojājuma (plīsuma) dēļ, var stāties spēkā regresa prasība pret personu, kas nodarīja zaudējumus? Vai šajā brīdī jābūt spēkā nekustamā īpašuma apdrošināšanas līgumam? Vai to var apdrošināt arī pēc negadījuma? Vai var pārsūdzēt apdrošinātāja “pretenziju par zaudējumu atlīdzināšanu regresa kārtībā”? Kāda ir pārsūdzēšanas kārtība?
Ja bojājumu cēlonis ir kopīpašumā (stāvvados), tad dzīvokļu īpašnieku kopībai atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likumā noteiktajai kārtībai ir jālemj par remontdarbu veikšanu īpašumā. Ja bojājumu cēlonis ir konkrētā dzīvokļa komunikācijās (caurulēs, krānos, savienojumos), tad par to uzturēšanu ir atbildīgs īpašnieks.
Ja cietušais dzīvoklis nav apdrošināts, zaudējumu atlīdzināšanas jautājums civiltiesiskā kārtībā jārisina starp diviem īpašniekiem. Iespējams, ar tiesas palīdzību, ja kaimiņš labprātīgi neatlīdzina remonta izdevumus.
Tomēr, ja zaudējumus nodarījušā dzīvokļa īpašnieka civiltiesiskā atbildība (CTA) ir apdrošināta, cietušais vēršas ar prasību pret vainīgo, savukārt tas par šo prasību informē savu CTA apdrošinātāju, kas izmaksās atlīdzību cietušajam.
Ja tiek konstatēts un fiksēts fakts par dzīvokļa applūdināšanu un cietušais īpašums ir apdrošināts, zaudējumu kompensēšanu apdrošinātā dzīvokļa īpašniekam savā ziņā uzņemsies apdrošinātājs.
Apdrošināšana paredz zaudējumu kompensēšanu par pēkšņa, neparedzēta, no apdrošinātā gribas neatkarīga notikuma iestāšanos, tāpēc nav iespējams apdrošināt jau notikušu negadījumu, jo nevienu apdrošināšanas līgumu ar atpakaļejošu datumu nevar noslēgt.
Ja atlīdzība izmaksāta no cietušā dzīvokļa īpašnieka īpašuma apdrošināšanas polises, tad apdrošinātājam ir tiesības vērsties pie vainīgā kaimiņa ar subrogācijas prasību un prasīt tam atlīdzināt zaudējumus.
Savukārt, ja atlīdzība izmaksāta no vainīgā kaimiņa CTA apdrošināšanas polises, tad apdrošinātājam ir tiesības vērst regresa prasību pret pašu apdrošināto personu, taču tikai
Apdrošināšanas līguma likumā vai Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredzētajos gadījumos. Jebkura no šīm prasībām apdrošinātājam ir jāpamato ar pierādījumiem.
Personai ir tiesības neatzīt regresa vai subrogācijas prasību un pieprasīt no apdrošinātāja šo prasību un zaudējumu apjoma aprēķinu pamatojošus dokumentus. Apdrošinātājam ir jāspēj pamatot pieprasītās summas apmēru.
Regresa vai subrogācijas prasību var pārsūdzēt tiesā. Informācija, kas jāiekļauj prasības pieteikumā tiesai, ir uzskaitīta Civilprocesa likuma 128. pantā.
Vairāk par to, kā iesniegt prasību tiesā, LV portāla raidierakstā “Par un ap tiesvedību – kā iesniegt prasību tiesā”.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!