E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 26727
Lasīšanai: 6 minūtes
4
5
4
5

Datu subjekta rīcība prettiesiskas datu apstrādes gadījumā

Publicēts pirms gada. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
06. jūlijā, 2022
Cilveeks

Sveiki. Tā kā pašlaik nav līdzekļu, lai tiesātos konkrētajā lietā, vēlētos lūgt rast dažas atbildes nākotnei. Jautājums daļēji tika jau apspriests šeit: https://lvportals.lv/e-konsultacijas/25749-datu-subjekta-tiesibas-2022. Kā jau daudzi, izmantoju sudzibas.lv, lai iesniegtu sūdzību. Bet pretējo pusi (viņas vārdu, uzvārdu neminēju, tikai uzņēmumu) tā tas aizskāra, ka pretējā puse ievietoja manu privāto saraksti ar viņu ar visu vārdu un uzvārdu. Vēlos uzsvērt: 1) Sudzibas.lv lietotājs nevar izdzēst savu rakstu – nav tādu opciju. 2) sudzibas.lv administrācija uz norādīto epastu – sudzibas.lv@gmail.com – neatbild. Problēma ir ar Datu valsts inspekcijas bezdarbību. No lvportals, sudzibas lv un pat (man bija sarakste ar dažādiem Datu valsts inspekcijas cilvēkiem, problēma ir ar lēmuma pieņēmēju, nevis visiem darbiniekiem) no Datu valsts inspekcijas sapratu – ja mēnesi netiks sniegta atbilde no sudzibas.lv, viņu pienākums ir sazināties ar viņiem. Lai Datu valsts inspekcija ar mani runātu, man ir jāreģistrējas Latvija.lv portālā, un tur attiecīgi tiek pierādīta mana identitāte. Viņu atbilde bija tāda: man jālūdz pretējā puse, lai viņi dzēš to, ko lūdzu, bet man ir tiesības griezties pie viņiem, ja mēnesi netiks atbildēts, ko es arī darīju. Tad man paskaidroja: lai iesniegums tiktu izskatīts, vajagot elektroniski to parakstīt vai sūtīt pa pastu. To es arī izdarīju. Un paskaidroju, ka vairāk nekā mēnesi netika sniegta atbilde. Un pēc pāris nedēļām tika sniegta atbilde – ziniet (ļoti smagā juridiskā atbildē), ka mēs jau iepriekš esam atbildējuši. Mūsu kompetencē nav dzēst jūsu ievietoto sūdzību, bet kā jūs varat (par vārdu uzvārdu) savas tiesības aizstāvēt, mēs iepriekš rakstījām. Cik saprotu, viņu padoms: ej tiesāties vai lūdzies sudzibas.lv, lai izdzēš. Man ir jautājumi: 1) Kāpēc man tiek paskaidrots  – ja sudzibas.lv man neatbild ilgāk par mēnesi, man ir kaut kādas tiesības lūgt Datu valsts inspekciju iejaukties? 2) Kāpēc viņi neuzskata par vajadzīgu pat pateikt, vai viņi ir sazinājušies ar sudzibas.lv? 3) Vai bez tiesas ir kāda Datu valsts inspekcijas iestāde, kas uzrauga tās lēmumus, vai ir iespējams kaut kur citur griezties, vai tikai tiesā? 4) Cik reāli caur tiesu var panākt, lai konkrētā vietne izdzēš privāto saraksti? Man tas nav dzīvības un nāves jautājums, lai gan neesmu vienīgais cilvēks, kuram ir problēmas ar sudzibas.lv, un tam ir pamatojums – sudzibas.lv vienaldzīgā attieksme un Datu valsts inspekcijas darbības imitācija. Pat sudzibas.lv piemin savā mājaslapā – griezieties Datu valsts inspekcijā. Kāpēc minēt iestādi, kura neko nedara? Un tieši šī bezdarbība ir problēmu sakne. Jūsu atbildes var palīdzēt ne tikai man, bet arī citiem cilvēkiem. Atvainojos, ka tik gari, paldies.

A
atbild:
17. jūlijā, 2022

Sākotnēji vēršam jūsu uzmanību uz procesuālo kārtību, kādā tiek veikta iesniegumu izskatīšana Datu valsts inspekcijā. Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 2016/679 nosacījumiem datu subjektam, konstatējot datu apstrādi, ir jāvēršas ar iesniegumu pie datu apstrādes pārziņa. Regulas 12. panta 3. punkts nosaka:

 Pārzinis bez nepamatotas kavēšanās un jebkurā gadījumā mēneša laikā pēc pieprasījuma saņemšanas datu subjektu informē par darbību, kas pēc pieprasījuma veikta saskaņā ar 15.–22. pantu. Vajadzības gadījumā minēto laikposmu var pagarināt vēl uz diviem mēnešiem, ņemot vērā pieprasījumu sarežģītību un skaitu. Pārzinis informē datu subjektu par jebkuru šādu pagarinājumu un kavēšanās iemesliem mēneša laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Ja datu subjekts pieprasījumu iesniedz elektroniskā formā, informāciju, ja iespējams, sniedz elektroniskā formā, izņemot, ja datu subjekts pieprasa citādi.

Tādējādi jums sākotnēji ir jāvēršas pie attiecīgās tīmekļa vietnes administrācijas ar pieprasījumu dzēst jūsu personīgo saraksti.

Atbildot uz jūsu pirmo jautājumu: Datu valsts inspekcija nevar iesaistīties šī strīda risināšanā, pirms neesat vērsies pie pārziņa un pieprasījis dzēst jūsu personas datus no attiecīgās tīmekļa vietnes. Tādēļ Datu valsts inspekcija jums arī sniedza atbildi, ka sākotnēji ir jāvēršas pie pārziņa un tikai pēc tam, kad pagājis Regulā noteiktais termiņš (viens mēnesis) un jūsu prasījums nav apmierināts, vai jūs neesat saņēmis atbildi pēc būtības, – jums ir jāvēršas Datu valsts inspekcijā. Tikai pēc šī termiņa notecējuma Datu valsts inspekcija uzsāk pārbaudes procedūru un lietvedību jūsu lietā.

Atbildot uz jūsu otro jautājumu: ja neesat iesniedzis Datu valsts inspekcijai pierādījumus, ka esat vērsies pie pārziņa un jūsu iesniegums (pieteikums) nav apmierināts, Datu valsts inspekcijai nav pamata uzsākt saziņu un informācijas pārbaudi ar attiecīgo tīmekļa vietnes uzturētāju. Ir jāievēro noteiktais process, darbību secība un pierādījumu nodrošinājums.

Atbildot uz jūsu trešo jautājumu: Datu valsts inspekcija savā darbībā ir neatkarīga, un tās darbības pamatotība ir pakļauta tikai un vienīgi tiesas kontrolei.

Ceturtais jautājums ir ārpus autora kompetences (tiesas noslogotība un procesa norises ātrums nav prognozējams), taču, ja jūs īstenosiet šajā e-konsultācijā noteikto kārtību, iespējams tiesāšanās process var izpalikt, jo Datu valsts inspekcija ir tiesīga pieņemt lēmumu – uzlikt pārzinim par pienākumu dzēst jūsu datus no tīmekļa vietnes.

Labs saturs
5
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas