06. janvārī, 2022
Vēršam uzmanību, ka sniegtā atbilde ir informatīva un nav saistoša tiesību piemērotājiem.
Lai precīzi atbildētu uz šo jautājumu, būtu jāiepazīstas ar skolā apstiprināto mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību, kā arī ar skolas apstiprināto sarakstu par obligātajiem pārbaudījumiem un obligāto vērtējumu skaitu attiecīgajā mācību priekšmetā. Vienlaikus jāuzsver galvenie pamatprincipi mācību sasniegumu vērtēšanā saistībā ar jautājumu par ilgstošiem kavējumiem:
- Katrai izglītības iestādei ir jānosaka minimālais vērtējumu skaits konkrētā mācību priekšmetā semestra vērtējuma iegūšanai, savukārt pedagogam – konkrēti pārbaudes darbi, kuri skolēnam obligāti jānokārto, lai varētu izlikt semestra vērtējumu mācību priekšmetā. Ja skolēns kādu iemeslu dēļ nav rakstījis obligāto pārbaudes darbu, elektroniskajā žurnālā izdarāms ieraksts “n/v” (nav vērtējuma) un jāvienojas ar skolēnu par laiku, kurā viņš pārbaudes darbu var nokārtot. Nevajadzētu gaidīt līdz mācību gada beigām, kad nebūs iespējams izlikt gada vērtējumu un būs jānosaka papildu mācību pasākumi. Tomēr – ja skolēns ilgstoši slimos otrā semestra noslēgumā, visdrīzāk skolai papildu mācību pasākumi būs jānosaka. Jāuzsver, ka būtiski nav iegūt semestra vai gada vērtējumu, bet apgūt attiecīgajā mācību gadā konkrētajā mācību priekšmetā apgūstamās zināšanas.
- Ja skola noteikusi vairākus obligātos pārbaudes darbus, no kuriem skolēns nokārtojis tikai vienu, semestra vērtējumu nedrīkst izlikt, ņemot vērā tikai šo vienu vērtējumu. Vienlaikus skolas pienākums ir izstrādāt mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību, kurā tostarp, nosaka gadījumus un nosacījumus, kādos ir pieļaujama skolēna atbrīvošana no atsevišķu pārbaudes darbu izpildes, piemēram, ilgstošas slimības gadījumā. Minētajā mācību sasniegumu vērtēšanas kārtībā arī jānosaka veids, kādā skolēns, kurš atbrīvots no atsevišķu pārbaudes darbu izpildes, iegūst semestra vērtējumu mācību priekšmetā, piemēram, pedagogs no atsevišķu pārbaudes darbu izpildes atbrīvotam skolēnam izstrādā vienu semestra noslēguma pārbaudes darbu par visām konkrētajā semestrī apgūtajām tēmām, lai skolēna iegūtais vērtējums šajā pārbaudes darbā būtu uzskatāms par pamatotu semestra vērtējumu attiecīgajā mācību priekšmetā.
Līdz ar to aicinām vispirms iepazīties ar skolā noteikto mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību un obligāto pārbaudes darbu skaitu konkrētajā mācību priekšmetā un pēc tam šo jautājumu pārrunāt ar mācību priekšmeta pedagogu vai izglītības iestādes vadītāju.