Skolotāja mākslas skolā uzdeva darbu un lika bērniem strādāt pa pāriem – sagatavot animāciju un stundas beigās to atrādīt. Pārī strādāja divas meitenes, kurām latviešu valoda nav dzimtā. Lai paātrinātu procesu un paspētu savu darbu stundas laikā pabeigt, meitenes, runājot krieviski, iesāka savstarpēji dalīt darbus. Skolotāja ir aizrādījusi, ka krieviski arī savā starpā runāt nedrīkst, sarunāties drīkst tikai latviski. Vai bērni stundu laikā savā starpā drīkst runāt ne valsts valodā? Vai skolotājai ir tiesības stundas laikā aizliegt savstarpēji runāt krieviski, ja ir uzdots patstāvīgi strādāt grupās? Ar skolotāju bērni runā latviski un skolotājas latviski teikto saprot.
Izglītības likuma 9. pantā noteikts, ka izglītības iestādēs izglītību iegūst valsts valodā.
Arī patstāvīgais grupu darbs mācību stundās ir izglītības programmu īstenošanas sastāvdaļa, uz kuru tāpat attiecas likumā norādītais par izglītības ieguves valodu. Tātad skolotāja, liedzot skolēniem savstarpēji sarunāties krievu valodā, ir ievērojusi likuma prasības.
Izglītības likuma 9. panta norma attiecas uz valsts, pašvaldību un valsts augstskolu izglītības iestādēm, vispārējās izglītības un profesionālās izglītības ieguvi pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpē privātajās izglītības iestādēs, kvalifikācijas paaugstināšanu un pārkvalificēšanos, kas tiek finansēta no valsts budžeta un pašvaldību budžetiem. Studiju programmas īstenošanu svešvalodā nosaka Augstskolu likums.
Izglītības likuma 9. panta otrajā daļā ir noteikti arī minētās normas ierobežojumi, kad izglītību var iegūt citā valodā:
Ņemot vērā minēto, secināms, ka Izglītības likumā noteiktais par izglītības ieguvi valsts valodā attiecas arī uz interešu izglītības programmu īstenošanu interešu izglītības iestādēs, t. sk. mākslas skolās.
Papildus norādāms, ka ar 2025. gada 1. septembri no Izglītības likuma ir izslēgts 41. pants “Mazākumtautību izglītības programmas”.
Augstāk minēto apstiprina arī Izglītības kvalitātes valsts dienesta vecākā eksperte Jana Veinberga:
"Izglītības likums nosaka, ka izglītība ir sistematizētu zināšanu un prasmju apguves un attieksmju veidošanas process un tā rezultāts. Izglītības process ietver mācību un audzināšanas darbību. Izglītības programmas apguves laikā mācību darbs var būt veidots dažādās formās – gan ka pedagoga saruna ar skolēniem, gan kā grupu darbs, gan pāru darbs, gan citās formās. Tā kā jautājums uzdots par mākslas skolu, var pieņemt, ka tas attiecas uz profesionālās ievirzes izglītības programmu. Ņemot to vērā, ka Latvijā izglītības procesam profesionālās ievirzes izglītības iestādēs jānotiek valsts valodā, visam mācību darbam mācību stundās/nodarbībās jānotiek valsts valodā.
Citas valodas lietošana starp skolēniem pieļaujama ārpus mācību procesa privātā saziņā. Līdz ar to skolotājas aizrādījums par valodas lietošanu mācību stundās ir pamatots.
Vienlaikus gan skolēniem, gan vecākiem jāņem vērā, ka valodas izmantošanas un lietojuma paplašināšana ir ļoti vērtīga labākai valodas apguvei. Tādēļ latviešu valodas lietošana skolēnu savstarpējā saziņā mācību procesā noteikti palīdzēs uzlabot skolēnu valodas zināšanas, kas līdz ar to veicinās viņu sekmes un atvieglos mācību procesu arī vispārējā izglītībā."
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!