E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 24510
Lasīšanai: 3 minūtes
1
29
1
29

Kā pašnodarbinātais kārto grāmatvedību

Publicēts pirms 3 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
20. oktobrī, 2021
JOLANTA

Labdien! Sakiet, lūdzu, kā norit pašnodarbinātā grāmatvedības uzskaite? Vai saimnieciskās darbības veikšanai jāizveido atsevišķs norēķinu konts? Kā jāuzskaita un kur jāiesniedz ar izdevumiem saistītie dokumenti? Kas aprēķina ienākumu apmēru? Paldies, par atbildi jau iepriekš! Jolanta

A
atbild:
28. oktobrī, 2021
Lidija Dārziņa
LV portāls
Vēršam uzmanību, ka sniegtā atbilde ir informatīva un nav saistoša tiesību piemērotājiem.

Informācija par grāmatvedības un nodokļu jautājumiem saimnieciskās darbības veicējiem ir pieejama Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietnē. Tajā atsevišķi ir arī izklāstīts par grāmatvedības organizēšanu saimnieciskās darbības veicējiem, un ir norāde uz metodiskajiem materiāliem.

Persona, kas ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja, saimnieciskās darbības ieņēmumus un ar to gūšanu saistītos izdevumus reģistrē (ieraksta) grāmatvedības reģistrā “Iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnāls”. Žurnāla paraugs ir noteikts Ministru kabineta 2007. gada 20. marta noteikumu Nr. 188 “Kārtība, kādā individuālie komersanti, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības, citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā” 1. pielikumā.

Lai nodrošinātu, ka naudas summas, kas gūtas ārpus saimnieciskās darbības un izlietotas personiskajām vajadzībām, ir nošķirtas no saimnieciskajā darbībā iegūtajām un izlietotajām naudas summām, saimniecisko darījumu naudas plūsmas izsekojamībai ieteicams nošķirt un izmantot atsevišķu bankas kontu, kurā tiek veikti tikai ar saimniecisko darbību saistīti darījumi.

Pamatojoties uz attaisnojuma dokumentiem, tiek veikti ieraksti ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālā. Attaisnojuma dokumenti nekur nav jāiesniedz. Tie nodokļu maksātājam ir jāuzglabā. Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15. panta 1. daļas 4. punktu nodokļu maksātāju pienākums ir nodokļu aprēķinu pareizības pierādīšanai uzglabāt finansiālās un saimnieciskās darbības ieņēmumus un izdevumus apliecinošus attaisnojuma dokumentus, un citus darbību apliecinošus dokumentus (tajā skaitā jebkādu elektronisku vai papīra dokumentu formātā esošu informāciju, kas ietekmē nodokļu aprēķinu un nomaksu) līdz dienai, kad tie nepieciešami, lai izpildītu prasības par saimnieciskās un finansiālās darbības norises izsekojamību, bet ne mazāk kā piecus gadus.

Nodokļu maksātājs pats aprēķina ienākuma apmēru, no kura jāveic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Ienākumu no saimnieciskās darbības nosaka kā ieņēmumu un ar to gūšanu saistīto izdevumu starpību.

Saimnieciskās darbības ieņēmumus un ar to gūšanu saistītos izdevumus var nereģistrēt uzskaites žurnālā, ja persona savu saimniecisko darījumu nodrošināšanai veic tikai bezskaidras naudas norēķinus, šim nolūkam izmantojot atsevišķu maksājumu kontu kredītiestādē. Šādā gadījumā visi nepieciešamie dati par personas saimnieciskajiem darījumiem, lai fiksētu nodokļu aprēķināšanai nepieciešamos datus, tiek iegūti, pamatojoties uz kredītiestādes (bankas) izsniegtajiem konta izrakstiem.

Labs saturs
29
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 202 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas