Īstenojot preventīvas darbības, KP izlases kārtībā veica aktīvo iepirkumu izpēti, lai noskaidrotu, kā iepirkumu veicēji ievēro 2023. gadā sniegtās KP rekomendācijas par elektronisko sakaru pakalpojumu iepirkumiem un to, kas būtu jāievēro publisko iepirkumu rīkotājiem. Izpētes rezultātā KP aicināja vienu pasūtītāju pilnveidot iepirkuma nolikuma prasības, kā rezultātā pasūtītājs pārtrauca rīkoto iepirkumu, lai veiktu izmaiņas nolikumā, konkrētāk, saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma vērtēšanā attiecībā uz kvalitātes kritērijiem. Savukārt citu pasūtītāju KP aicināja pilnveidot plānotā iepirkuma prasības tā sagatavošanas laikā. Pasūtītājs, atsaucoties uz KP vēstuli, ir norādījis, ka sniegtās rekomendācijas ņems vērā, izsludinot attiecīgo iepirkumu.
KP atgādina, ka pastāv vairāki iespējamie mobilo sakaru pakalpojuma (kas ietver gan balss telefoniju, gan internetu) kvalitātes un pieejamības novērtēšanas kritēriji, piemēram:
- bāzes staciju skaits konkrētu radiofrekvenču spektra diapazona ietvaros (netiek rekomendēts izmantot);
- Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas veikto mērījumu rezultāti un to analītisks izklāsts gan par mērījumiem pārskata gadā, gan iepriekšējo trīs gadu periodā;
- operatoru sniegtas pārklājuma un pakalpojuma pieejamības kartes;
- pārklājuma un pakalpojuma mērījumi pasūtītājam nepieciešamajās vietās.
KP norāda, ka katrs no minētajiem kritērijiem savā veidā ir nepilnīgs. Tāpēc ņemot vērā, ka apstākļos, kad objektīvi nav viena kritērija, kas efektīvi ļautu pārliecināties par piedāvātā pakalpojuma kvalitāti, KP ieskatā nav pamatoti piešķirt izšķirošu nozīmi vienam kvalitātes novērtējuma kritērijam, vēl jo vairāk, – ja tas kādam no tirgus dalībniekiem nodrošina acīmredzamu priekšrocību iepretim citiem konkurentiem.
KP aicina iepirkumu rīkotājus izstrādāt elektronisko sakaru iepirkumu nolikumu un tehnisko specifikāciju, ņemot vērā Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļa vietnē publicētās nozaru ministriju vadlīnijas, konkrētāk, Publisko iepirkumu vadlīnijas mobilo un fiksēto sakaru iepirkumiem, kā arī KP sniegtās rekomendācijas.
KP vērš uzmanību: ja iepirkuma dokumentācijas izstrādes rezultātā tajā pilnvērtīgi var piedalīties tikai viens mobilo sakaru operators, tad saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma prasības pārkāpj brīvas un godīgas konkurences prasības.