FOTO: Freepik.
Šonedēļ kļuvuši pieejami pamatizglītības centralizēto eksāmenu rezultāti, bet vidējās izglītības eksāmenu rezultātus varēs uzzināt no 11. jūlija. Ja skolēnu neapmierina eksāmenā iegūtais vērtējums, tad mēneša laikā pēc sertifikāta izsniegšanas viņam vai viņa likumiskajam pārstāvim ir tiesības pieprasīt vērtējuma pārskatīšanu.
Kopš 1. jūlija portālā eksameni.gov.lv var apskatīt un iegūt šī mācību gada pamatskolas centralizēto eksāmenu sertifikātus. Savukārt no 11. jūlija pulksten 8.00 – arī vidējās izglītības sertifikātus.
Portālā eksameni.gov.lv skolēniem jāautorizējas ar “E-klases” vai “Mykoob” piekļuves datiem. Centralizēto eksāmenu sertifikātu oriģināli būs lejupielādējami elektroniski parakstīta dokumenta formātā kā edoc datnes, un tos nebūs nepieciešams izdrukāt, informē Izglītības un zinātnes ministrija.
Vietnē būs apskatāmi arī nenokārtoto eksāmenu rezultāti. Sertifikāts netiks izsniegts, ja centralizētā eksāmena rezultāts būs zem 10% pamatizglītībā vai zem 15% vidējā izglītībā. Šādā gadījumā skolēns par apgūto kursu saņems liecību.
Portāls eksameni.gov.lv būs pieejams tikai Baltijas valstīs. Sertifikāti šajā vietnē glabāsies sešus mēnešus no to ievietošanas dienas.
Plašāk par tēmu >>
Ja izglītojamo neapmierina centralizētajā eksāmenā iegūtais vērtējums, tad viņam ir jāiesniedz Valsts izglītības satura centram (VISC) adresēts iesniegums par šī vērtējuma pārskatīšanu.
Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā – viena mēneša laikā pēc sertifikāta izsniegšanas:
Kas var iesniegt apelācijas iesniegumu:
Apelācijas iesniegums tiks izskatīts pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā mēnesi pēc iesniegšanas.
Ja apelācijas iesniegums tiks iesniegts pirmajā nedēļā pēc centralizēto eksāmenu sertifikātu publicēšanas dienas, tad Valsts izglītības satura centrs to izskatīs divu nedēļu laikā.
Valsts izglītības satura centram adresēts iesniegums, kura forma pieejama VISC tīmekļvietnes sadaļā “Apelācijas par centrālo eksāmenu rezultātiem”.
Elektroniskā formā:
Papīra formā parakstītu iesniegumu var iesniegt:
Valsts izglītības satura centrā tiek izveidota īpaša apelācijas komisija, kuras sastāvā ir vismaz trīs centra pārstāvji un vismaz divi attiecīgā eksāmena vērtētāji. Apelācijas komisijā neiekļauj eksāmena vērtētāju, kura vērtējums tiek apstrīdēts.
Apelācijas komisija izskata no izglītojamajiem vai viņu likumiskajiem pārstāvjiem saņemtos iesniegumus, pārskata eksāmenā piešķirto vērtējumu un izlemj, vai to atstāt vai mainīt.
Elektroniski parakstīts apelācijas komisijas lēmums tiek nosūtīts uz iesniegumā norādīto e-pasta adresi. Ja centralizētajā eksāmenā iegūtais vērtējums tiks mainīts, tad absolventam būs pieejams jauns elektroniskais sertifikāts.
Apelācijas komisija, vērtējot skolēna darbu, izskata tikai eksāmena laikā iesniegto darbu un tā vērtējuma atbilstību vērtēšanas kritērijiem. Netiek ņemti vērā nekādi citi faktori, tostarp eksāmena laikā sniegtie atbalsta pasākumi.
Ja eksāmena laikā nav ievērota Ministru kabineta “Noteikumos par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību” vai eksāmena norises darbību laikos noteiktā centralizēto eksāmenu norises kārtība, tad ziņojumi par to Valsts izglītības satura centrā jāiesniedz uzreiz pēc eksāmena. Apelācijas komisija šādus ziņojumus neizskata.
Atbilstoši VISC sniegtajai informācijai pērn pēc eksāmenu rezultātu saņemšanas iesniegti 1011 apelācijas iesniegumi.
Par pamatizglītības centralizētajiem eksāmeniem iesniegtas 486 apelācijas, no kurām vērtējums mainīts 106 gadījumos.
Vidusskolas posmā tika saņemtas kopumā 525 apelācijas, bet vērtējums mainīts 187 gadījumos.
Visvairāk apelāciju iesniegts par matemātikas eksāmena rezultātiem: pamatskolas posmā – 347, bet vidusskolas posmā par optimālā līmeņa pārbaudījumiem – 257.
Vērtējums ticis mainīts attiecīgi 45 un 59 gadījumos.
Tipiskākie gadījumi, kad rezultāti pēc apelācijas komisijas tiek mainīti:
Saistībā ar apelāciju izskatīšanu un vērtējuma maiņu jāuzsver, ka katrs gadījums ir individuāls: to nosaka gan eksāmena veids, gan uzbūve, gan vērtēšanas kritēriji un aizpildīšanas formas, norāda VISC.
Eksāmena kopvērtējumu ietekmē katrā eksāmena daļā iegūtie punkti. Paaugstinot vērtējumu vienā eksāmena daļā, nedaudz mainās arī kopvērtējums.