“Iedzīvotāju apgāde ar zālēm līdz šim ir bijusi viens no stabilākajiem primārās veselības aprūpes stūrakmeņiem un farmaceits – tuvākais un pieejamākais veselības aprūpes speciālists iedzīvotājam, taču jaunās reformas rezultātā sistēma var tikt sagrauta, tāpat vēl aizvien pastāv draudi, ka aptieku skaits, īpaši reģionos, saruks,” brīdina asociācijā.
LFAA jau iepriekš kritiski vērtēja jauno reformu, jo uzskata, ka tā veidota nesolidāri un formāli, un, visdrīzāk, nepiepildīsies apgalvojums par to, ka iedzīvotājiem zāles būs lētākas par 15-20%, salīdzinot ar š.g. 16. jūliju, kad normatīvs tika pieņemts valdībā.
Līdzās vispārējām problēmām veselības aprūpē un tam, ka katra iedzīvotāja nokļūšana pie ārsta un slimnīcā ir un tuvākajā laikā būs vēl vairāk apgrūtināta, jaunieviesumi aptiekās un medikamentu apgādē nesīs tikai neskaidrības un apgrūtinās medikamentu pieejamību iedzīvotājiem. LFAA uzsver ka valsts nav gatava arī pati saviem uzliktajiem nosacījumiem – sistēmas nav pietiekami testētas, ir daudz neskaidrību gan par finansiālo, gan praktisko pusi, kas skar aptiekas un farmaceita darbību.
Asociācijā uzsver, ka pakļaut iedzīvotājus nezināmam riskam, ko nesīs šī reforma, nav saprātīgi un mērķtiecīgi, tādēļ mazākais, ko valsts šajā situācijā var darīt, ir atlikt reformas ieviešanu vismaz uz pusgadu. Ja tas netiks darīts, asociācija aicina iedzīvotājus, īpaši hroniskos pacientus, domāt par to, kā nodrošināties ar medikamentiem savlaicīgi.
Uzskaitām riskus, neskaidrības un neatrisinātos jautājumus
1. PVN jautājums – šobrīd tiek virzīti grozījumi pievienotās vērtības nodokļa likuma normu piemērošanas kārtībā, kas aptiekām radīs zaudējumus uz priekšnodokļa rēķina un provizoriskie aprēķini liecina, ka aptieku zaudējumi būs ievērojami lielāki par Veselības ministrijas solītajiem papildus ienākumiem no samaksas par farmaceitisko aprūpi.
2. Aptiekām naktī no 31. decembra uz 1. janvāri būs jāpārceno visi zāļu krājumi un tas svētku laikā ir īpaši apgrūtinoši. Nav pilnīgas skaidrības arī par kases aparātu pārprogrammēšanu, vai aptiekas paspēs pielāgot kases sistēmas līdz nākamā gada 1. janvārim, un tas rada bažas par aptieku darbību janvārī.
3. Jaunā reforma pēc būtības aizliedz aptiekām piedalīties publiskajos iepirkumos, piemēram, sociālās aprūpes centru iedzīvotāju apgādē ar kompensējamajām zālēm, jo reforma paredz, ka publiskajos iepirkumos zāļu cena nedrīkst pārsniegt ražotāja cenu. Aptieka nevar pārdot zāles lētāk, kā tā iepērk zāles no piegādātājiem. Arī slimnīcas no aptiekām pasūta retas zāles, kuras Latvijā nav pieejamas, bet ja tās būs jārealizē par ražotāja cenu, nebūs motivācijas zāles meklēt piegādāt tās pacientiem.
4. Asociācijas biedri bažījas arī par to, ka vairumtirdzniecībā noteiktais uzcenojums ir zemākais Eiropā, kas rada neskaidrību, vai speciālā temperatūras režīma zāles joprojām būs pieejamas. “Aukstumķēdes” nodrošināšanai ir nepieciešams speciāls aprīkojums un šādu zāļu izplatīšanas pašizmaksa ir pamatoti augstāka nekā istabas temperatūrā uzglabājamām zālēm (citās Eiropas valstīs par šādu zāļu izplatīšanu paredzēta atsevišķa piemaksa), tādējādi, piemēram, insulīna izplatīšana no ekonomiskā viedokļa kļūs nerentabla.
5. Iecerētā samaksa aptiekām par farmaceitisko aprūpi notiks novēloti, tādējādi riskējot ar aptiekas pastāvēšanu.
6. Ministrija nav izskaidrojusi, kāda būs samaksa par farmaceitisko aprūpi, ja receptē ārsts būs izrakstījis vairākus medikamentus (saskaņā ar normatīvajiem aktiem nekompensējamajiem medikamentiem tas nav aizliegts).
7. Nav skaidrs, ko darīs pacienti, kam izrakstīti medikamenti, kuru ražotāja cena kādu iemeslu dēļ Latvijā būs dārgāka nekā citur – vai valsts neatļaus tos iegādāties.
8. No aptiekām tiks pieprasīta visu papīra recepšu elektronizācija, kas ir papildu administratīvais slogs, taču pati sistēma, kurā to veikt, nav gatava.
9. No valsts puses nav piedāvāta, līdz ar to nav pat uzsākta EVK dokumentācijas – pacienta statusa par valsts pakalpojuma saņemšanu – izgūšanas sistēmas testēšana.