“Pagājušajā gadā, trūkstot autobusu šoferiem, tika atcelti reģionālo autobusu reisi. Lai gan šo situāciju esam atrisinājuši ar bargākiem sodiem pārvadātājiem, mums ir jādomā arī ilgtermiņā. Autobusu vadītāju vidējais vecums ar katru gadu pieaug, tāpēc esam vienkāršojuši prasības autobusa vadītāja apliecības iegūšanai. Raugoties nākotnē, sagaidāms, ka izmaiņas palīdzēs piesaistīt nozarei vairāk jaunu autobusu vadītāju”, skaidro satiksmes ministrs Kaspara Briškens.
Viens no būtiskākajiem profesionālo autobusu vadītāju trūkuma iemesliem ir tas, ka vairāk nekā divas trešdaļas no visiem autobusu vadītājiem ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušas personas. Situācija autopārvadājumu nozarē kļūst aizvien kritiskāka. Atbilstoši grozījumiem, turpmāk personām, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus, nebūs vispirms jāiegūst C1 vai D1 kategorijas tiesības, lai apgūtu autobusa vadītāja prasmes un pēc atbilstoša teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas saņemtu D kategorijas vadītāja apliecību.
Tāpat ar grozījumiem tiek noteiktas arī stingrākas prasības vadītāja apliecības maiņas un atjaunošanas gadījumiem, kad vadītāja apliecības derīguma termiņš ir beidzies pirms trim vai vairāk gadiem. Praksē ir gadījumi, kad personas vēlas apmainīt vai atjaunot vadītāja apliecību, kurai jau pirms ilgāka laika ir beidzies tās derīguma termiņš. Kā skaidro satiksmes drošības eksperti, personām, kuras nav vadījušas transportlīdzekli tik ilgu laiku, ir būtiski zudušas transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamās zināšanas un prasmes, kas savukārt ceļu satiksmē rada paaugstinātu risku.
Grozījumi normatīvajā regulējumā paredz, ka gadījumos, kad atjaunojamās vadītāja apliecības derīguma termiņš beidzies pirms trim vai vairāk gadiem, vadītāja apliecību atjauno pēc B kategorijai atbilstoša teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas (arī ja vadītāja apliecība dod tiesības vadīt kravas automobiļus vai autobusus). Savukārt, ja vadītāja apliecība deva tiesības vadīt tikai mopēdus vai motociklus, personai jākārto šai kategorijai atbilstošo teorētisko un vadīšanas eksāmenu.
Arvien pieaug to personu skaits, kas vēlas apmainīt savas trešajās valstīs iegūtās vadītāja apliecības pret Latvijas vadītāja apliecību, bet bieži vien vadīšanas tiesību iegūšana trešajās valstīs atšķiras no Eiropas Savienībā noteiktās kārtības. Lai neradītu draudus satiksmes drošībai, regulējumā ir pilnveidota trešo valstu vadītāja apliecību apmaiņas kārtība, nodrošinot, ka vadītāja apliecības tiek izdotas tikai pēc tam, kad kompetentā institūcija ir pārbaudījusi, vai vadītājam ir nepieciešamās zināšanas un prasmes.