Salīdzinot ar 2022. gada oktobri, apgrozījuma kāpums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos par 8,5 %, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos par 7,7 %, kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 2,3%). Savukārt apgrozījuma kāpumu apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 20,1 %) un apgrozījuma kritumu nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 21,7 %), ietekmēja atsevišķu uzņēmumu saimnieciskās pamatdarbības veida maiņa. Ievērojams apgrozījuma kritums bija arī mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 11,9 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 8,6 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, samazinājās par 1,3 %.
2023. gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 0,7 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 0,9 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 3,3 %, autodegvielas mazumtirdzniecība samazinājās par 2,4 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 23,0 %), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 8,8 %) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 5,8 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 5,5 %).
2023. gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 0,6 %.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības
(salīdzināmajās cenās)
2023. g. oktobris %, salīdzinot ar |
||
2023. g. septembri (sezonāli koriģēts) |
2022. g. oktobri (kalendāri koriģēts) |
|
Pavisam mazumtirdzniecība |
100,7 |
97,2 |
mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm |
99,1 |
99,5 |
mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā |
103,3 |
96,4 |
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces |
104,9 |
78,3 |
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos |
108,8 |
107,7 |
mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība |
94,5 |
91,6 |
metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība |
100,1 |
91,4 |
kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība |
105,8 |
102,3 |
farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība |
99,3 |
98,4 |
kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība |
105,2 |
96,4 |
apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība |
123,0 |
120,1 |
mazumtirdzniecība stendos un tirgos |
100,0 |
108,5 |
mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos |
99,2 |
88,1 |
autodegvielas mazumtirdzniecība |
97,6 |
95,2 |
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.