Iedzīvotāji pie pašvaldību deputātiem vai pašvaldības priekšsēdētāja var vērsties jebkurā tos interesējošā jautājumā, ja vien šis jautājums skar pašvaldības kompetenci.
LV portāla infografika
Pašvaldību deputātu, kā arī priekšsēdētāju tiesības un pienākumus nosaka likums "Par pašvaldībām". Kā LV portālam skaidro Latvijas Pašvaldību savienības padomniece juridiskajos jautājumos Gunta Kurme, iedzīvotāji pie pašvaldību deputātiem vai pašvaldības priekšsēdētāja var vērsties jebkurā tos interesējošā jautājumā, ja vien šis jautājums skar pašvaldības kompetenci.
Kas jādara, lai vērstos pie pašvaldības deputāta?
Likumā minēts, ka pašvaldības deputātam vismaz divas reizes mēnesī jārīko apmeklētāju pieņemšana. Iedzīvotāji var brīvi izvēlēties, pie kura no deputātiem griezties. Taču vēlams vispirms noskaidrot, kurā no domes komitejām attiecīgais deputāts darbojas un vai iedzīvotāju interesējošais jautājums būs šīs komitejas kompetencē. Saskaņā ar likumu "Par pašvaldībām" katrs deputāts darbojas vismaz vienā komitejā. Gadījumā, ja deputāts šajā jautājumā nebūs pietiekami kompetents, tas ieteiks to deputātu, pie kura vērsties, lai situāciju risinātu.
Apmeklētāju pieņemšanas kārtība ir noteikta pašvaldības nolikumā. Tam ir jābūt brīvi pieejamam katras pašvaldības domes ēkā un pagasta vai pilsētas pārvaldē, kā arī publicētam pašvaldības mājaslapā internetā. Visu pašvaldību nolikumi tiek publicēti arī oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un ir pieejami vietnē likumi.lv. Ar pašvaldību nolikumiem var iepazīties šeit. Deputātu pieņemšanas laiki ir atrodami gan pašvaldību mājaslapās, gan par tiem var interesēties attiecīgajā pašvaldībā. Taču, ja iedzīvotājs vēlas, viņš var apmeklējumu pie deputātiem pieteikt, iepriekš par to vienojoties, uz paredzēto apmeklēšanas laiku. Lai iedzīvotājs uzdotu vai noskaidrotu svarīgu jautājumu, viņš var izmantot dažādus veidus – vērsties personīgi pie pašvaldības deputātiem vai amatpersonām noteiktajos apmeklētāju pieņemšanas laikos, sūtīt jautājumus elektroniski, zvanīt pa tālruni vai rakstīt vēstuli, kuru var nogādāt gan ar pasta starpniecību, gan arī aiznest uz domi vai pārvaldi personīgi.
"Pašvaldības deputātam vismaz divas reizes mēnesī jārīko apmeklētāju pieņemšana."
Bieži vien cilvēki uzskata: ja viņi vērsīsies nevis pie deputāta, bet uzreiz pie domes priekšsēdētāja, tad uz viņus interesējošo jautājumu atbilde tiks sniegta daudz izsmeļošāk un ātrāk. Taču ne vienmēr tā notiek, un vairumā gadījumu, ja jautājums neattiecas tieši uz domes priekšsēdētāja pienākumiem, domes priekšsēdētājs šo jautājumu nodos atbildes sagatavošanai tam deputātam vai pašvaldības amatpersonai, kuras kompetencē ir attiecīgais jautājums. Tāpēc iedzīvotājiem ir derīgi zināt, kas ir domes priekšsēdētāja kompetencē. Likuma "Par pašvaldībām" 62.pantā minēts, ka domes priekšsēdētājs:
No tā izriet, ka tieši pie domes priekšsēdētāja vislabāk vērsties jautājumos, kas attiecas uz domes darbu kopumā un attiecīgās pašvaldības pārstāvniecību valsts institūcijās vai attiecībās ar citām pašvaldībām.
Iesniegumu iesniegšanas kārtība pašvaldībā
Atbildes uz sev nepieciešamo jautājumu vai problēmsituācijas risināšanu var iegūt, arī iesniedzot pašvaldībā iesniegumu, kas notiek saskaņā ar Iesniegumu likumu. Šis likums nosaka kārtību, kādā privātpersona iesniedz un iestāde vai privātpersona, kas īsteno valsts pārvaldes uzdevumus, izskata dokumentu, kurā ietverts iestādes kompetencē esošs lūgums, sūdzība, priekšlikums vai jautājums, un atbild uz to. Saskaņā ar šo likumu:
Kā tiek sagatavotas atbildes?
Pašvaldības deputāts vai domes priekšsēdētājs atbildi pēc būtības sniedz saprātīgā termiņā, ņemot vērā iesniegumā minētā jautājuma risināšanas steidzamību, bet ne vēlāk kā viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas. Ja iedzīvotājs iesniegumā ir uzrakstījis sūdzību, kurā pašvaldības domei ir izteikts aizrādījums vai izteikta neapmierinātība par pašvaldības kompetencē esošu jautājumu vai amatpersonas rīcību, pašvaldība atbildē uz iesniegumu norāda apsvērumus, kas ir par pamatu šādai pašvaldības vai tās darbinieka rīcībai. Bet, ja iesniegumā ir norādīts, ka uz to nav nepieciešams atbildēt, tad pašvaldība var neatbildēt uz šādu iesniegumu, skaidro G.Kurme.
Savukārt, ja iesniegumu ir uzrakstījušas un parakstījušas vairākas privātpersonas, tad pašvaldība atbildi nosūta tai privātpersonai, kura attiecīgo iesniegumu ir parakstījusi pirmā, ja vien iesniegumā nav norādīta cita atbildes saņēmēja kontaktinformācija.
Kādos gadījumos atbilde netiek sniegta?
Noteiktos gadījumos pašvaldība atbildi var arī nesniegt, tāpēc iedzīvotājiem jo rūpīgi jāpiedomā pie iesniegumā rakstītā. Pašvaldība ir tiesīga neizskatīt iesniegumu un nesniegt uz to atbildi, ja:
Kur var uzzināt informāciju par pašvaldību?
Katra pašvaldība izstrādā savus saistošos noteikumus. Saistošie noteikumi ir pašvaldības izstrādātie normatīvie akti, kas, piemēram, attiecas uz kārtības noteikumiem, labiekārtošanu, pabalstiem, dzīvokļiem, licenču izsniegšanu u.c. Šie saistošie noteikumi nepieciešami tādēļ, ka ar tiem pašvaldības regulē darbību un nosaka savas kompetences jautājumu risinājumus. Dažādās pašvaldībās saistošie noteikumi , kas nosaka vienu jomu, var atšķirties. Kā informē G.Kurme, pašvaldības dome saistošos noteikumus un to paskaidrojuma rakstu publicē vietējā laikrakstā vai bezmaksas izdevumā. Republikas pilsētas dome saistošos noteikumus un to paskaidrojuma rakstu publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
"Noteiktos gadījumos pašvaldība atbildi var arī nesniegt, tāpēc iedzīvotājiem jo rūpīgi jāpiedomā pie iesniegumā rakstītā."
Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas laikrakstā vai bezmaksas izdevumā, ja tajos nav noteikts vēlāks spēkā stāšanās laiks. Pašvaldības saistošos noteikumus pēc to stāšanās spēkā publicē pašvaldības mājaslapā internetā.
Saskaņā ar likumu "Par pašvaldībām" domes lēmumi un domes sēžu protokoli ir publiski pieejami, izņemot normatīvajos aktos noteiktos informācijas pieejamības ierobežojumus. Domes sēžu protokolos iespējams uzzināt par jautājumiem, kas lemti konkrētajā sēdē.
Kas ir pašvaldības kompetencē un – kas nav?
Likuma "Par pašvaldībām"15.pantā noteikts, ka katras pašvaldības pienākums ir:
Visās ar šiem jautājumiem saistītajās situācijās iedzīvotāji var griezties pie savas pašvaldības deputātiem.
Tomēr pastāv arī situācijas, kad jautājums neskar pašvaldības kompetenci. Galvenokārt tie ir jautājumi, kas skar Latvijas valsts pārvaldi un likumdošanu. Piemēram, ja tiek mainītas starppilsētu vilcienu biļešu cenas vai to kustības grafiks, tad ar sūdzību par to pašvaldībā nebūtu jāvēršas, jo šis nav kādas vienas pašvaldības kompetences jautājums. Vēl komplicētāk ir ar ceļiem. Ne visas ielas, kas atrodas konkrētajā pilsētā, ir vietējās nozīmes jeb pašvaldības ceļi un atbildība par to uzturēšanu tiek dalīta ar valsti. Iedzīvotājs, protams, drīkst uzrakstīt pašvaldībai vēstuli vai griezties personīgi pie kāda deputāta, taču jārēķinās - pašvaldība atbildēs, ka "šis nav pašvaldības kompetences jautājums", vienlīdz atbildē būs norādīts, kuras institūcijas, iestādes vai uzņēmuma kompetencē jautājums ir un kur griezties, lai atrastu atbildi.
Pašvaldību deputāti pārsvarā pārstāv visu pašvaldības iedzīvotāju intereses un rūpējas par kopējām attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēm. Pašvaldības deputāts tikai atsevišķos gadījumos var iesaistīties konkrētas problēmsituācijas risināšanā, ja tas skar pašvaldības kompetenci. Jāņem vērā, ka, aizstāvot viena cilvēka intereses, minētais jāsamēro ar citu iedzīvotāju interesēm. Taču, neraugoties uz to, iedzīvotājiem būtu vairāk jāvēršas pie deputātiem, tādējādi veicinot gan savstarpējo saikni starp lēmējvaru un sabiedrību, gan kopumā iesaistoties savas pašvaldības dzīves norisēs un neatstājot visu jautājumu izlemšanu 9 – 60 deputātu ziņā .