SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
04. oktobrī, 2024
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Stājas spēkā
TĒMA: Izglītība
6
6

Stājas spēkā likuma grozījumi, kas ļauj pedagogiem noteikt kompensāciju par transporta un mājokļa īres izdevumiem

Stājas spēkā 04.10.2024.

FOTO: Edijs Pālens, LETA.

Valsts un pašvaldību dibināto izglītības iestāžu pedagogiem varēs noteikt atlīdzību par transporta un mājokļa īres maksas izdevumiem. Izmaiņas paredz grozījumi “Izglītības likumā”, kas stājas spēkā 4. oktobrī.  

Grozījumos Izglītības likumā noteikts, ka turpmāk valsts, pašvaldību un valsts augstskolu izglītības iestādes no to dibinātāja finanšu līdzekļiem var noteikt pedagogiem divus papildu atbalsta veidus:

  • kompensāciju transporta izdevumu segšanai, kas radušies, izmantojot personīgo vai sabiedrisko transportu (izņemot taksometru) no pedagoga deklarētās vai faktiskās dzīvesvietas līdz izglītības iestādei un atpakaļ;
  • kompensāciju dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanai.

Kā skaidro Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM), grozījumi likumā nepieciešami, lai izglītības iestāžu dibinātājiem nodrošinātu papildu iespējas piesaistīt jaunus pedagogus un rastu risinājumus, lai attālums līdz izglītības iestādei un izdevumi, kas saistīti ar mājokļa īri, nebūtu iemesls, kādēļ pedagogiem jāizvēlas cita darba vieta vai nodarbinātības veids.

“Kvalitatīvas izglītības atslēga ir motivēts, labi sagatavots darbam ar skolēniem un finansiāli novērtēts pedagogs.

Ir vitāli svarīgi radīt visus priekšnosacījumus skolotāju maksimālai noslodzei vienā iestādē, bet nepieciešamības gadījumos – arī viņu mobilitātei.

Tieši tādos gadījumos skolu dibinātāji varēs piemērot jaunās normas, kas ļaus kompensēt skolotājiem ar transportu vai dzīvojamās telpas īri saistītos izdevumus,” norāda izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.

Kompensācijas apmēru un kārtību noteiks iestādes dibinātājs

Kā paskaidrots grozījumu anotācijā, ņemot vērā, ka nav iespējams izveidot vienotu risinājumu visām Latvijas administratīvajām teritorijām, izglītības iestādes dibinātājam tiek dots pilnvarojums pašam noteikt apmēru un kārtību, kādā tiek kompensēti radušies izdevumi, kā arī nosacījumus, pie kādiem izdevumi tiek kompensēti.

Līdz ar to grozījumi Izglītības likumā paredz, ka valsts dibinātajām izglītības iestādēm izdevumu kompensācijas kārtību un apmēru noteiks Ministru kabinets (MK), bet citām izglītības iestādēm – pašvaldība, nostiprinot attiecīgo kārtību saistošajos noteikumos.

Pārejas noteikumos ietverta prasība Ministru kabinetam noteikumus, kas attieksies uz valsts izglītības iestādēm, pieņemt līdz 2024. gada 31. decembrim.

Lemjot par kompensācijām, dibinātājam paredzēta rīcības brīvība

Anotācijā skaidrots, ka saskaņā ar grozījumiem Izglītības likumā izglītības iestādes dibinātājam ir noteikta rīcības brīvība izlemt, vai tiek kompensēti tikai sabiedriskā vai personīgā transporta vai abu transporta veidu izdevumi. Turklāt dibinātājs lemj, kādiem apstākļiem pastāvot, izdevumi tiek kompensēti un vai kompensē visus ceļā radušos izdevumus vai tikai to daļu.

Norādīts, ka, lemjot par sabiedriskā transporta izdevumu kompensēšanu, apstāklim, ka pedagogam ir savs transportlīdzeklis, nevajadzētu būt iemeslam kompensācijas atteikšanai. Tāpat to nevajadzētu liegt, ja pedagogs strādā vairākās izglītības iestādēs.

Turpretī, lemjot par kompensācijas piešķiršanu dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanai, dibinātājs var ņemt vērā pedagoga dzīvesvietas atrašanās vietu, kā arī noteikt termiņu, uz kādu kompensācija piešķirama, un vai tā nosakāma kā konkrēta summa gadā vai aprēķināta, ņemot vērā pedagoga faktiskos izdevumus. Paredzēts, ka kompensācija netiks piešķirta komunālo pakalpojumu izdevumu segšanai. 

Vienlaikus grozījumi Izglītības likumā noteic, ka pašvaldība kompensāciju transporta un dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanai nepiešķir, ja pedagogs saņem citos normatīvajos aktos paredzēto pašvaldības atbalstu minēto izdevumu segšanai.

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI