FOTO: Freepik.
Ar grozījumiem Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā plānots dot pilnvaras Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei ierobežot piekļuvi tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski publiskoti autortiesību vai blakustiesību objekti – mūzika, filmas, e-grāmatas un fotogrāfijas. Tādējādi iecerēts mazināt autortiesību un blakustiesību pārkāpumus tiešsaistē.
Kultūras ministrijas Autortiesību nodaļas vadītāja Ilona Pētersone uzsver, ka likuma grozījumi paplašinās Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) pilnvaras. Paredzēts, ka NEPLP turpmāk uzraudzīs ne tikai elektroniskos plašsaziņas līdzekļus, bet arī autortiesību un blakustiesību objektu izmantošanu interneta vidē.
NEPLP locekle Ieva Kalderauska uzsver, ka grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā izstrādāti Kultūras ministrijas vadītajā Autortiesību darba grupā.
“Nozares sniegtā informācija liecina, ka autortiesību pārkāpumi tiešsaistē tiek izdarīti gana bieži, piemēram, prettiesiski izvietojot jaunākās filmas, seriālus u. tml.,” skaidro I. Kalderauska. “Lai aizsargātu autortiesību īpašniekus, legālo pakalpojumu sniedzējus, kā arī sabiedrību, ir nepieciešams ierobežot resursus, kuros prettiesiski bez autortiesību īpašnieka piekrišanas ir izvietoti šie materiāli. Nereti šajās tīmekļvietnēs bez personu piekrišanas notiek datu apstrāde, kā arī ir paaugstināta iespēja saskarties ar kaitīgu saturu.”
NEPLP pārstāvei piekrīt arī biedrība “Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra / Latvijas Autoru apvienība” (AKKA/LAA), kas piedalījās likumprojekta izstrādes darba grupā. AKKA/LAA ieskatā grozījumi palīdzēs cīnīties pret tiešsaistē prettiesiski publiskota, ar autortiesībām aizsargāta satura pieejamību, norāda šīs organizācijas Juridiskās nodaļas vadītājs Imants Belogrīvs.
“Mērķis ir divējāds – vienlaikus tiek ierobežots prettiesiski publiskotais saturs un, mazinoties tā pieejamībai, pieaug likumīgu tiešsaistes platformu piedāvāto pakalpojumu izmantošana, līdz ar to aug arī autoru ienākumi. Kultūras ministrijas darba grupā šā likumprojekta izstrādes laikā tika saskaņotas gan autortiesību subjektu, gan autoru darbu izmantotāju intereses, un abas grupas ir atbalstījušas likumprojekta virzību,” atzīst I. Belogrīvs.
Autortiesību pārkāpumi, kā arī pirātiskās videosatura straumēšanas vietnes – tā Latvijā ir problēma, atzīst I. Pētersone. Par to liecina arī vairāki pētījumi.
Eiropas Savienības (ES) Intelektuālā īpašuma birojs 2021. gadā veicis pētījumu “Autortiesību pārkāpumi tiešsaistē Eiropas Savienībā”, kurā secinājis, ka Latvijas interneta lietotāji 2020. gadā piekļuvuši autortiesības pārkāpjošam saturam visbiežāk ES – 13,9 reizes mēnesī. Igaunijā tas noticis 12,5, Lietuvā – 11,5, bet vidēji ES – 5,9 reizes mēnesī.
Kultūras ministrijas 2020. gadā pasūtītajā pētījumā “Latvijas populārāko torrentu lejuplādes vietņu audits un auditorijas izpēte”, ko īstenoja “Gemius Latvia”, 21,6% respondentu norādīja, ka pēdējā pusgada laikā ir izmantojuši torrentu lejuplādes vietnes. No tiem 66% respondentu to darījuši samērā bieži, proti, reizi mēnesī vai biežāk.
Visbiežāk torrentu lietotāji lejuplādējuši filmas (67,7%) un seriālus (43%), kā arī datorspēles (35%), datorprogrammas (31,7%), mūziku (27,7%) un e-grāmatas (15,10%).
Kultūras ministrijas 2021. gadā pasūtītajā pētījumā “Apmeklētāko nelegālās straumēšanas vietņu audits un auditorijas izpēte”, ko īstenoja “Gemius Latvia”, 15% respondentu norādīja, ka pēdējā pusgada laikā ir izmantojuši pirātiskās videosatura straumēšanas vietnes. No tiem 42,5% respondentu šādas vietnes lietojuši ikdienā – vismaz reizi nedēļā un biežāk.
Atbilstoši NEPLP 2021. gadā pasūtītajam pētījumam “Televīzijas un digitālā satura nelegālā apjoma patēriņš Latvijā un tā radītie zaudējumi valsts ekonomikai”, ko īstenoja Rīgas Ekonomikas augstskolas profesors Arnis Sauka, autortiesību un blakustiesību aizsargāta digitālā satura nelegālā apjoma patēriņa radītie zaudējumi valsts ekonomikai ir apmēram 30 miljoni eiro gadā.
Plašāk par tēmu LV portālā >> |
Šobrīd autortiesību un blakustiesību subjekti saskaņā ar Autortiesību likuma 69. panta pirmās daļas 7. punktu ir tiesīgi prasīt, lai starpnieki, kuru sniegtie pakalpojumi tiek izmantoti nolūkā pārkāpt autortiesību vai blakustiesību subjektu tiesības vai kuri padara iespējamu šādu pārkāpumu, pārtrauktu izmantotāju iespējas izdarīt šādus pārkāpumus.
Ja starpnieks neveic attiecīgus pasākumus, tad autortiesību un blakustiesību subjektam vai tā pārstāvim ir tiesības vērsties pret starpnieku ar prasības pieteikumu tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Taču šāda iespēja līdz šim ir reti izmantota un var būt neefektīva gadījumos, kad nepieciešama ātra piekļuves ierobežošana prettiesiskajai tīmekļvietnei, norādīts likumprojekta anotācijā.
Likumprojektā paredzēts papildināt Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 2. pantu ar jaunu 3.1 daļu, kas noteic, ka likums ir piemērojams prettiesiskas autortiesību un blakustiesību objektu izmantošanas ierobežošanai interneta vidē šā likuma III3 nodaļā noteiktajā kārtībā.
Tādējādi NEPLP būs tiesīga ierobežot tīmekļvietnes, kurās prettiesiski publiskoti visa veida autortiesību un blakustiesību objekti (izņemot preses izdevumus Autortiesību likuma 53.1 panta izpratnē), tostarp filmas, mūzikas ieraksti, audiogrāmatas, e-grāmatas u. c.
Ar likuma grozījumiem paredzēts Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumam pievienot jaunu III3 nodaļu “Piekļuves ierobežošana tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski publiskoti autortiesību vai blakustiesību objekti”, kas noteiks NEPLP kompetenci attiecībā uz autortiesību vai blakustiesību objektu izmantošanas uzraudzību interneta vidē.
Tas nozīmē, ka NEPLP, īstenojot uzraudzības iestādes funkcijas Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma izpratnē, varēs pieņemt lēmumu par konkrētu prettiesiskas autortiesību vai blakustiesību objektu publiskošanas pārtraukšanu, kā arī lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei, kurā konstatēti acīmredzami autortiesību vai blakustiesību pārkāpumi.
Ar grozījumiem iecerēts pievienot likumam 21.10 pantu, kas paredz tiesības autortiesību un blakustiesību subjektiem, kolektīvā pārvaldījuma organizācijām (attiecībā uz to pārstāvētajiem autortiesību vai blakustiesību subjektiem), vienkāršās licences saņēmējiem ar autortiesību vai blakustiesību subjektu piekrišanu vai izņēmuma licences saņēmējiem vērsties NEPLP ar iesniegumu pārtraukt tādu autortiesību vai blakustiesību objektu publiskošanu, kuri publiskoti tīmekļvietnē bez konkrēto tiesību turētāju piekrišanas.
21.11 pants noteiks iesnieguma NEPLP saturu, tostarp iesniegumam pievienojamos dokumentus.
Savukārt 21.12 pants regulēs lēmuma pieņemšanu, ar kuru NEPLP uzliek pienākumu satura sniedzējam vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējam pārtraukt konkrētu autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesisku publiskošanu.
Ar grozījumiem tiks noteikts pienākums NEPLP, saņemot tiesību turētāja iesniegumu ar lūgumu pārtraukt konkrētu autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesisku publiskošanu, pieprasīt satura sniedzējam vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējam, lai tas 15 dienu laikā no pieprasījuma paziņošanas dienas iesniedz dokumentus, kuri apliecina satura sniedzēja vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja tiesības tīmekļvietnē publiskot konkrētos autortiesību vai blakustiesību objektus.
Darba grupas diskusijās 15 dienu termiņš izvēlēts kā kompromiss, ņemot vērā to, ka satura sniedzēji vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēji var būt arī ārvalstu komersanti, kuriem pieprasījums izpildīt NEPLP prasību īsākā termiņā varētu radīt grūtības, skaidro I. Pētersone.
Savukārt I. Kalderauska piebilst, ka NEPLP ieskatā termiņš varētu būt arī īsāks, bet vienlaikus jāatceras, ka, veicot ierobežošanas procedūru, ir jāievēro administratīvā procesa principi, piemēram, samērīgums u. tml., un personai jādod iespēja pārtraukt pārkāpumu. Šobrīd 15 dienu termiņš ir noteikts arī gadījumos, kad tīmekļvietnēs tiek konstatēta prettiesiska televīzijas programmu retranslācija.
Ja satura sniedzējs vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējs 15 dienu laikā neiesniegs NEPLP pieprasītos dokumentus vai ar satura sniedzēju vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēju nevarēs sazināties, tad NEPLP būs tiesīga pieņemt lēmumu, ar kuru uzliek pienākumu satura sniedzējam vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējam pārtraukt konkrēto autortiesību vai blakustiesību objektu publiskošanu.
Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma grozījumu projekts paredz tiesības NEPLP pieņemt lēmumu par ierobežotu piekļuvi arī tīmekļvietnes kopijai un nosaka pazīmes, kuras jākonstatē, lai kādu tīmekļvietni atzītu par tīmekļvietnes kopiju.
NEPLP, konstatējot, ka ir izveidota tīmekļvietnes kopija (tātad – faktiski tāda pati tīmekļvietne, par kuru jau ticis pieņemts lēmums par piekļuves ierobežošanu, jo konstatēts, ka tajā acīmredzami pārkāptas autortiesības vai blakustiesības), ir tiesīga pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu šādai tīmekļvietnei, tikai izvērtējot tās atbilstību likumā noteiktajām pazīmēm.
Tas nozīmē, ka NEPLP nebūs atkārtoti jāsazinās ar satura sniedzēju vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēju vai jāveic cita veida izvērtēšana. Piemēram, nebūs jāvērtē tas, vai konkrētajā tīmekļvietnē tiek acīmredzami pārkāptas autortiesības vai blakustiesības, kā arī lēmuma samērīgums, jo šāds izvērtējums jau veikts par sākotnējo tīmekļvietni, kuras kopija ir izveidota.
I. Pētersone uzsver, ka šī kārtība atvieglos NEPLP ikdienas darbu, pārbaudot tīmekļvietnes un piemērojot ierobežošanas procedūru, jo nebūs atkārtoti jāveic padziļināts tīmekļvietnes monitorings, kā arī procesuālās darbības.
Ar grozījumiem likumam tiks pievienots 21.14 pants, nosakot, ka NEPLP lēmumu par autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesiskas publiskošanas pārtraukšanu un lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei varēs pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. Termiņu, kādā iesniedzams pieteikums tiesā, nosaka Administratīvā procesa likuma 188. pants.
NEPLP pieņemto lēmumu pārsūdzēšana tiesā neapturēs to darbību. Šāds noteikums (izņēmums no Administratīvā procesa likuma 185. panta pirmajā daļā ietvertā vispārīgā principa) paredzēts, lai nodrošinātu efektīvu cīņu pret pirātismu tiešsaistē.
Ja šāda noteikuma nebūtu un NEPLP lēmumu darbība pārsūdzēšanas gadījumā tiktu apturēta, tad tiktu pieļauta autortiesību un blakustiesību objektu prettiesiska publiskošana un būtu jāatjauno piekļuve pirātiskajai tīmekļvietnei, skaidrots anotācijā.
Līdz šim NEPLP ir bijusi tiesīga ierobežot piekļuvi tīmekļvietnēm:
Kopš 2022. gada 24. februāra NEPLP kopumā ir liegusi piekļuvi 539 tīmekļvietnēm (ierobežoto satura straumēšanas avotu skaits pārsniedz 1000):