SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Linda Ņikona
LV portāls
23. jūlijā, 2024
Lasīšanai: 16 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Drošība
9
9

Kas būs sociālās korekcijas izglītības iestādes “Naukšēni” vietā, un ko līdz tam iesāks ar augsta riska bērniem

FOTO: Freepik.

Sociālās korekcijas izglītības iestāde “Naukšēni” bija vienīgā šāda veida iestāde Latvijā. Līdz 2024.gada 31.decembrim bija paredzēts reformēt sociālās korekcijas izglītības iestādes institūtu, Naukšēnu vietā izveidojot “Bērnu un jauniešu drošo māju”, kurā primāri tiktu nodrošināta sociālā rehabilitācija. Tas acīmredzami nenotiks iecerētajā termiņā. Līdz Drošās mājas izveidei atbalsta pakalpojumus augsta riska jauniešiem plānots sniegt, sadarbojoties ar nevalstiskajām organizācijām. 

īsumā
  • 2021. gadā sociālās korekcijas izglītības iestādē “Naukšēni”, kas bija vienīgā šāda tipa izglītības iestāde Latvijā, tika konstatēti vairāki būtiski bērnu tiesību pārkāpumi. 
  • Kopā ar noziedzīgus nodarījumus izdarījušajiem bērniem “Naukšēnos” tika ievietoti arī bērni, kuri izdarījuši administratīvos pārkāpumus (piemēram, smēķējuši, lietojuši alkoholu).
  • 2022. gada 1. oktobrī “Naukšēni” tika likvidēti.
  • Audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis – ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē – netiek piemērots no 2022. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim.
  • 2024. gada 7. maijā Ministru kabinets atbalstīja iniciatīvu izveidot Drošo māju augsta riska bērniem un jauniešiem.
  • Drošajā mājā tiks sniegta traumas izpratnē balstīta aprūpe. Katram bērnam tiks izstrādāts individuāls terapijas plāns, kas balstīts zināšanās par viņa dzīves laikā piedzīvotajiem traumatiskajiem notikumiem. 
  • Jaunajā iestādē iecerēts attīstīt bērnu sociālās prasmes, piemēram, mācīt, kā izvairīties no konfliktiem un veidot cieņpilnas un noturīgas attiecības ar apkārtējiem. 
  • Drošā māja nebūs izglītības iestāde, un izglītības process būs pakārtots primārajam mērķim – bērna uzvedības korekcijai.
  • Latvijā šobrīd neeksistē tāda būve, kuru varētu pielāgot Drošās mājas konceptam, tādēļ nepieciešams būvēt jaunu ēku.
  • Tikmēr pārejas periodā plānots attīstīt atbalsta modeli, kas ir veidots, balstoties uz Drošās mājas konceptu un ņemot vērā šobrīd pieejamos resursus.
  • Šai nolūkā Tieslietu ministrija ir izvērtējusi iespējas sadarboties ar nevalstiskajām organizācijām, kuras jau šobrīd īsteno bērnu uzvedības korekcijas pasākumus, balstoties uz vides maiņas principu.

Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija (šobrīd – Bērnu aizsardzības centrs) 2021. gadā veiktajās pārbaudēs “Naukšēnos” konstatēja vairākus būtiskus bērnu tiesību pārkāpumus: 

  • iestādē īstenotās izglītības programmas neatbilda audzēkņu vajadzībām un spējām; 
  • iestādē nebija atbalsta personāla, tāpēc netika nodrošināta arī sociālā korekcija, t. sk. ārstēšanās no atkarībām; 
  • audzēkņiem laikus netika sniegta medicīniskā palīdzība; 
  • audzēkņiem pietrūka uztura; 
  • audzēkņiem netika nodrošināta vienota uzvedības vērtēšanas kārtība; 
  • iestādē pastāvēja gan emocionālā un fiziskā vardarbība starp audzēkņiem, gan darbinieku emocionālā un fiziskā vardarbība pret audzēkņiem u. c. problēmas. 

Tostarp Valsts kontrole revīzijas ziņojumā ““Problēmbērni” – pieaugušo neizdarību spogulis” konstatēja normatīvā regulējuma trūkumus attiecībā uz gadījumiem, kad bērns var tikt ievietots sociālās korekcijas izglītības iestādē, un ievietošanas termiņu: 

“(..) nav pieļaujams, ka sociālās korekcijas izglītības iestādē kopā ar noziedzīgus nodarījumus izdarījušiem bērniem tiek ievietoti arī bērni, kuri izdarījuši administratīvos pārkāpumus (piemēram, smēķējuši, lietojuši alkoholu), bet nepilda piemērotos audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus. Šo bērnu nonākšana sociālās korekcijas izglītības iestādē ir sekas pašvaldību nesekmīgi īstenotam likumpārkāpumu profilakses darbam ar bērnu un viņa ģimeni.” 

Bērni “Naukšēnos” nonāca gan par smēķēšanu, gan par sevišķi smagiem noziegumiem 

Analizējot bērnu izdarītos administratīvos pārkāpumus, par kuriem viņi varēja nonākt “Naukšēnos”, secināms, ka lielākoties tie bija saistīti ar alkohola vai citu apreibinošu vielu lietošanu, smēķēšanu un sīko huligānismu, norāda Tieslietu ministrijas (TM) Valststiesību departamenta Administratīvās atbildības politikas nodaļa. 

Savukārt bērnu izdarītie noziedzīgie nodarījumi galvenokārt ir saistīti ar nodarījumiem pret īpašumu.  

Vienlaikus pastāv atsevišķi gadījumi, kad bērns atkārtoti lietojis narkotiskās un psihotropās vielas, izdarījis noziedzīgu nodarījumu pret personas veselību vai tikumību un dzimumneaizskaramību. 

Tādējādi “Naukšēnos” nonāca bērni, kuru izdarītie noziedzīgie nodarījumi klasificējami gan kā mazāk smagi noziegumi, gan kā sevišķi smagi noziegumi, skaidro TM Valststiesību departamenta Administratīvās atbildības politikas nodaļa. 

Papildus TM Krimināltiesību departaments vērš uzmanību uz to, ka tiesai katrā konkrētajā gadījumā ir pienākums vērtēt visus ar noziedzīgā nodarījuma izdarīšanu saistītos tiesiskos un faktiskos apstākļus, proti, izdarītā noziedzīgā nodarījuma raksturu, radīto kaitējumu, noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas īpašos apstākļus un par vainīgā personību iegūtās ziņas. 

“Tāpat tiesai ir pienākums ņemt vērā arī atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus. Līdz ar to nav iespējams identificēt konkrētus noziedzīgus nodarījumus, par kuriem nepilngadīga persona varēja tikt ievietota “Naukšēnos”. Tas bija atkarīgs no katra gadījuma atsevišķi,” turpina TM Krimināltiesību departaments. 

Sīkāk par to, kādus audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus un par ko bērnam var piemērot, aicinām uzzināt, izlasot LV portāla publikāciju “Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošana bērniem”. 

Sociālās korekcijas izglītības iestādes institūta reforma 

Lai nodrošinātu sociālās korekcijas izglītības iestādes institūta reformu, tostarp pārskatot un pilnveidojot normatīvo regulējumu attiecībā uz audzinoša rakstura piespiedu līdzekli – ievietošanu sociālās korekcijas izglītības iestādē –, tā izpilde ar likuma “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” Pārejas noteikumu 6. punktu tika izbeigta 2022. gada 1. jūlijā. 

Pārejas noteikumi paredz, ka audzinoša rakstura piespiedu līdzekli – ievietošanu sociālās korekcijas izglītības iestādē – nepiemēro no 2022. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim. 

Tāpat Kriminālprocesa likuma (KPL) Pārejas noteikumi tika papildināti ar 80. punktu un 81. punktu, nosakot, ka ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē arī kā drošības līdzeklis nepilngadīgajam netiek piemērota no 2022. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim, savukārt nepilngadīgajam piemērotais drošības līdzeklis – ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē – atceļams 2022. gada 1. jūlijā (procesa virzītājs KPL noteiktajā kārtībā varēja lemt par cita drošības līdzekļa piemērošanu nepilngadīgajam). 

Lai valsts budžeta līdzekļi tiktu izlietoti racionāli un lietderīgi, ar Ministru kabineta rīkojumu (MK) Nr. 528 “Par sociālās korekcijas izglītības iestādes “Naukšēni” likvidāciju” “Naukšēni”, kas bija vienīgā sociālās korekcijas izglītības iestāde Latvijā, 2022. gada 1. oktobrī tika likvidēti. 

Kāds ir reformas plāns 

TM “Naukšēnu” vietā piedāvā izveidot “Bērnu un jauniešu drošo māju” (iepriekš iestādes nosaukuma darba variants bija “Terapeitiskā māja”). 

Plānots, ka, bērnam, atrodoties “Bērnu un jauniešu drošajā mājā” (turpmāk – Drošā māja), tiks sniegta sociālā rehabilitācija (terapija, kas ir vērsta uz bērna uzvedības korekciju un apdraudējuma risku mazināšanu), veselības aprūpe, izglītības iegūšana u. c. 

Kā skaidro TM Valststiesību departamenta Administratīvās atbildības politikas nodaļa, bērns tiks ievietots Drošajā mājā ar nolūku samazināt uzvedības riskus, tāpēc iestādes primārais mērķis būs strādāt pie bērna uzvedības maiņas: “Drošajā mājā tiks sniegta traumas izpratnē balstīta aprūpe. Katram bērnam tiks izstrādāts individuāls terapijas plāns, kas būs balstīts uz zināšanām par to, kā dzīves laikā piedzīvotie traumatiskie notikumi ietekmējuši bērnus, ņemot vērā, ka viņu pieredze var atspoguļoties viņu uzvedībā, domās un sajūtās. 

Vienlaikus Drošajā mājā iecerēts attīstīt bērnu sociālās prasmes, lai bērni iemācītos izvairīties no konfliktiem, veidot cieņpilnas un noturīgas attiecības ar apkārtējiem u. tml.” 

Arī izglītības process ir svarīga terapijas sastāvdaļa, atzīst TM Valststiesību departamenta Administratīvās atbildības politikas nodaļa, norādot, ka katram bērnam tiks izstrādāts individuāls izglītības ieguves plāns, kuru šobrīd plānots īstenot tālmācības formā ar atbalsta personāla līdzdalību. 

“Drošā māja nebūs izglītības iestāde, un izglītības process būs pakārtots primārajam mērķim – bērna uzvedības korekcijai,” skaidro TM pārstāvji. 

2024. gada 7. maijā MK atbalstīja iniciatīvu izveidot Drošo māju augsta riska bērniem un jauniešiem. 

Plašāk par tēmu >> 

Drošā māja nebūs gatava 2025. gada 1. janvārī 

Kā atzīst TM, Drošās mājas pakalpojuma ieviešanai ir vajadzīgs laiks un resursi, lai izstrādātu detalizētu pakalpojuma saturu un izveidotu atbilstošu infrastruktūru, ņemot vērā visas drošības prasības. 

TM aktīvi strādā pie projekta īstenošanas, lai šo pakalpojumu ieviestu pēc iespējas ātrāk. 

Saeimas Juridiskās komisijas priekšsēdētājs Andrejs Judins jau 2024. gada 30. janvāra sēdē par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem vērsa uzmanību uz to, ka Drošās mājas pakalpojumu piemērot no 2025. gada 1. janvāra nebūs iespējams. Viņš atsaucās uz likuma “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” grozījumiem, kas paredz, ka līdz 2024. gada 31. decembrim ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē netiks piemērota.

Kā minētajā Saeimas Juridiskās komisijas sēdē skaidroja TM valsts sekretāra vietniece tiesību politikas jautājumos Anda Smiltēna, Latvijā šobrīd neeksistē tāda būve, kuru varētu pielāgot Drošās mājas konceptam.  

Lai Drošajai mājai būtu atbilstoša infrastruktūra un tiktu ievērotas normatīvajos aktos noteiktās drošības prasības, nepieciešams būvēt jaunu ēku. 

Ko līdz Drošās mājas uzbūvēšanai iesāks ar augsta riska bērniem 

TM Valststiesību departamenta Administratīvās atbildības politikas nodaļa skaidro, ka ministrija vienlaikus izstrādātajam Drošās mājas konceptam vērtējusi sadarbības iespējas, lai pārejas periodā augsta riska bērniem un jauniešiem tiktu nodrošināts atbilstošs pakalpojums ar mērķi jaunieti izņemt no ierastās vides un mazināt uzvedības riskus. 

2024. gada 6. jūnijā TM iesniedza MK informatīvo ziņojumu “Par pakalpojumiem augsta riska bērniem līdz “Bērnu un jauniešu drošās mājas” izveidošanai”, lai informētu par iespējām sniegt atbalsta pakalpojumus augsta riska jauniešiem līdz Drošās mājas izveidošanai. 

Kā norādīts informatīvajā ziņojumā, pārejas periodā sniedzamā atbalsta modelis ir veidots, balstoties uz Drošās mājas konceptu un ņemot vērā šobrīd pieejamos resursus. 

TM ir izvērtējusi iespējas sadarboties ar nevalstiskajām organizācijām, kuras šobrīd īsteno bērnu uzvedības korekcijas pasākumus, balstoties uz vides maiņas principu.  

Saskaņā ar informatīvo ziņojumu izvērtējumā ir identificēti trīs iespējamie atbalsta pakalpojumi: 

  • individuālā sociālās rehabilitācijas programma biedrībā “SOS bērnu ciematu asociācija” (bērniem, kuriem ir ilgstoša traumas pieredze, kas var izpausties dažādu uzvedības traucējumu veidā) – koncepts paredz bērna nošķiršanu no destruktīvās vides, dzīvošanu kopā ar audzinātāju vienā mājsaimniecībā lauku vidē, veidojot pastāvīgas, ilgstošas attiecības, strukturētu ikdienas rutīnu, pilnvērtīgu un saturīgu brīvo laiku, individualizētu un bērna zināšanu un spēju līmenim pielāgotu obligātās izglītības programmas apguvi, 24/7 sociālā darbinieka atbalstu, kā arī citu speciālistu iesaisti (programmas ilgums vienam bērnam ir 1,5–2 gadi); 
  • sociālās rehabilitācijas pakalpojums “Foršā māja” nodibinājumā “Allažu bērnu un ģimenes atbalsta centrs” (bērniem, kuriem ir izteiktas uzvedības problēmas, kas izpaužas dažādos veidos, piemēram, klaiņošana, apreibinošu vielu lietošana, izglītības iestādes neapmeklēšana, dusmu uzliesmojumi, pāri nodarīšana sev vai citiem (agresija, sišana, pazemošana, dzīvnieku mocīšana), mantas bojāšana, zagšana, noteikumu un sabiedrības normu pastāvīga pārkāpšana) – ilgstoša intervence, kas paredz bērna uzturēšanos pakalpojuma sniegšanas vietā 2–3 gadus vecumā no 5 līdz 13 gadiem; 
  • jaunais grupas pakalpojums augsta riska bērniem nodibinājumā “Allažu bērnu un ģimenes atbalsta centrs” (pakalpojums tiktu sniegts nelielā grupā – ne vairāk kā pieciem bērniem vienlaikus uz laika posmu atkarībā no bērna vajadzībām) – paredzēts, ka tiktu veidota viena šāda grupa, kurā iekļautu bērnus no 11 gadu vecuma, jo no šāda vecuma bērnam var piemērot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus. 

Plānots, ka bērnu individuālajā sociālās rehabilitācijas programmā iesaistīs vai nu audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – probācijas novērošana – piemērošanas ietvaros, vai arī pēc pašvaldības sociālā dienesta vai citas pašvaldības institūcijas lēmuma. 

Sociālās rehabilitācijas pakalpojums “Foršā māja” tiks piedāvāts bērniem pēc pašvaldības sociālā dienesta vai citas pašvaldības institūcijas lēmuma. 

Savukārt jaunajā grupas pakalpojumā augsta riska bērniem plānots iesaistīt jauniešus audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – probācijas novērošana – piemērošanas ietvaros uz Valsts probācijas dienesta lēmuma pamata. Kā norādīts informatīvajā ziņojumā, jaunais grupas pakalpojums augsta riska bērniem būtu probācijas novērošanas izpildes palīglīdzeklis. 

Nākamajā publikācijā LV portāls skaidros, kas ir audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis – probācijas novērošana –, kurš ieviests 2023. gada 1. janvārī, un ar ko tas atšķiras no probācijas uzraudzības kā kriminālsoda. 

Labs saturs
9
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI