FOTO: Evija Trifanova, LETA
Ar grozījumiem Ministru kabineta noteikumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtību maršrutu tīklā ir precizēti kritēriji, kas paplašina iespējas sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos mazapdzīvotās vietās sniegt bez maksas.
Izmaiņas Ministru kabineta noteikumos Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā” stājās spēkā 8. oktobrī.
Ar mērķi nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību un iedzīvotāju mobilitāti visā valsts teritorijā, pirms gada mazapdzīvotās vietās tika ieviesti bezmaksas reģionālo autobusu maršruti (reisi) četros maršrutos pilnā apmērā un desmit maršrutos – 33 reisos.
Kritēriji bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai:
Bezmaksas maršruti tika ieviesti uz vienu gadu, lai pēc iegūtās pieredzes izvērtētu risinājuma efektivitāti un veiktu kritēriju precizēšanu atbilstoši iedzīvotāju mobilitātes vajadzībām.
Satiksmes ministrija norāda, ka jauninājums ir attaisnojies, – pasažieru skaita palielinājums novērojams gandrīz visos attālajos pagastos – Istras, Līdumnieku, Valkas, Rugāju, Jercēnu, Jaunauces, Plāņu u. c.
SIA “Autotransporta direkcija”, ņemot vērā noteikumos Nr. 634 noteikto kritēriju kvantitatīvos rādītājus, līdz 2022. gada 1. martam izvērtēja esošos reģionālās nozīmes maršrutus (reisus), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumus varētu sniegt bez maksas. Iestāde secināja, ka atbilstoši nostiprinātajiem kritēriju kvantitatīvajiem rādītājiem turpmākajos periodos var nebūt maršrutu (reisu), kurus būtu iespējams noteikt par tādiem, kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas.
Līdz ar to Satiksmes ministrijas rosinātie grozījumi paredz mainīt jau esošos kritēriju kvantitatīvos rādītājus, pēc kuriem tiek izvērtēti reģionālās nozīmes maršruti (reisi), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi varētu tikt sniegti bez maksas, kā arī tiek ieviesti jauni kritēriji.
Noteikumu grozījumi maina vienu no bezmaksas maršrutu (reisu) noteikšanas kvantitatīvajiem kritērijiem, nosakot, ka apdzīvotības blīvums (iedzīvotāju skaits uz kvadrātkilometru) pagastā, kurā atrodas reģionālās nozīmes maršruta (reisa) galapunkts, ir mazāks par četriem ar pusi iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru (to mainot no četriem iedzīvotājiem uz kvadrātkilometru).
Izmaiņas nosaka, ka bezmaksas reisus varēs ieviest arī tad, ja tie pilnībā pārklāsies ar citiem maršrutiem, ar nosacījumu, ka kopējais reisu skaits dienā nepārsniedz sešus (iepriekš bezmaksas reisi nevarēja būt paralēli citiem maršrutiem).
Reģionālās nozīmes maršrutus (reisus), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, apstiprina Sabiedriskā transporta padome uz diviem gadiem ar nosacījumu, ka gada laikā tiek veikta šo maršrutu (reisu) pārvērtēšana.
Bezmaksas maršrutu ieviešanai ir samazināts obligāto kritēriju skaits un noteikti nosacījumi, kas dod iespēju lemt par bezmaksas reisu turpināšanu un uzsākšanu.
Noteikumi papildināti ar jaunu 76.16 punktu, kas dod tiesības Sabiedriskā transporta padomei lemt par turpmāku sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutā (reisā) par maksu, ja ir izpildīts kāds no noteiktajiem nosacījumiem.
Noteikumi arī piešķir tiesības Sabiedriskā transporta padomei izveidot jaunu eksperimentālo pārvadājumu bez maksas, ko esošajā regulējumā nebija iespējams izdarīt. Šādas izmaiņas veiktas tāpēc, ka var pastāvēt iespēja pilnveidot sabiedriskā transporta pieejamību kādā teritorijā ar īpaši zemu apdzīvotību un Sabiedriskā transporta padome var uzskatīt par lietderīgu izveidot bezmaksas reisus, lai veicinātu konkrētās teritorijas iedzīvotāju mobilitāti.
* Grozījumi izdoti saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 6. panta pirmo un desmito daļu un 14. panta 2.1 daļu.