Izglītības iestādei nav pienākuma nodrošināt logopēda pakalpojumu
Izglītības un zinātnes ministrija skaidro, ka vispārējās izglītības iestādēs logopēda pieejamība ir atkarīga no finansējuma sadales. Pašvaldība mācību iestādei piešķir finansējumu no valsts budžeta līdzekļiem atbalsta personāla nodrošināšanai. Savukārt mācību iestādes vadītājam jāpieņem lēmums par finansējuma sadali, iespējams, neatvēlot līdzekļus logopēda pakalpojumam. Paskaidrojumam – atbalsta personāls, uz ko attiecas šis finansējums, ir gana plašs, tajā bez logopēda var ietilpt arī skolas psihologs, sociālais pedagogs, speciālais pedagogs, medicīnas darbinieks.
Latvijas Logopēdu asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Trinīte paskaidro, ka gadījumā, ja izglītības iestāde logopēda pakalpojumu nenodrošina, logopēdisko palīdzību var meklēt medicīnas iestādēs, kas piedāvā valsts apmaksātu vai maksas logopēda pakalpojumu. Lai saņemtu valsts apmaksātu pakalpojumu, nepieciešams ģimenes ārsta vai ārsta speciālista norīkojums. Logopēdiskos pakalpojumus sniedz arī atsevišķi interešu izglītības centri, privātas logopēdu/audiologopēdu apvienības, kā arī individuāli praktizējoši logopēdi.
Mācību iestādes logopēda noteiktie atbalsta pasākumi jānodrošina tajā pašā izglītības iestādē
Vispārizglītojošās mācību iestādēs, tostarp bērnudārzos, logopēda piesaisti bērna apmācībā organizē pēc Ministru kabineta noteikumiem Nr. 556. Tie nosaka – ja bērnam konstatētas attīstības vai mācīšanās grūtības, izglītības iestādes atbalsta speciālisti, tostarp logopēds vai skolotājs-logopēds, pamatojoties uz vecāku, bērna aizbildņu vai aizgādņu iesnieguma, veic bērna novērtējumu un sagatavo atzinumu, kurā norāda ieteicamos atbalsta pasākumus. Ja izglītojamā likumiskais pārstāvis nesadarbojas ar izglītības iestādi, novērtējums tiek veikts pēc izglītības iestādes iniciatīvas, par to informējot izglītojamā likumisko pārstāvi.
“Šādā gadījumā bērnam noteiktie atbalsta pasākumi jāsniedz tajā pašā izglītības iestādē, un logopēda piesaisti, ja nepieciešams, jānodrošina, līdz 4. klasei ieskaitot,” papildina B. Trinīte.
Speciālo izglītības programmu smagāku valodas traucējumu gadījumā var realizēt arī iekļaujoši
Smagāku valodas traucējumu gadījumā bērns var tikt nosūtīts uz pedagoģiski medicīnisko komisiju, kuras kompetencē ir lemt par bērna iekļaušanu speciālās izglītības programmā.
Izglītības un zinātnes ministrija paskaidro, ka no 2020. gada 1. septembra speciālā izglītības programma izglītojamiem ar valodas traucējumiem (kods 55) tiek īstenota iekļaujoši – speciālajās klasēs vai bērnudārza grupiņās, vai “parastajās” klasēs un grupiņās, logopēda nodarbības paredzot individuālajos plānos.
Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, Latvijas Logopēdu asociācijas valdes priekšsēdētāja B. Trinīte uzsver, ka vietu skaits speciālās izglītības programmas grupiņās un klasēs ir ierobežots, tāpēc, izvēloties izglītības iestādi bērnam, vispirms ieteicams noskaidrot, vai un kad bērns tajā tiks uzņemts.
Kad audzēknis, pamatojoties uz pedagoģiski medicīniskās komisijas lēmumu, uzņemts speciālās izglītības programmā, izglītības iestādes pedagogiem atbilstoši izglītojamā speciālajām vajadzībām, sadarbojoties ar izglītojamā likumiskajiem pārstāvjiem vai pilngadību sasniegušu izglītojamo, jāizstrādā individuāls izglītības programmas apguves plāns, kurā ietverti atbalsta pasākumi, ņemot vērā izglītojamā traucējumus. Izglītības iestādes vadītājs apstiprina izglītojamo speciālo vajadzību noteikšanas kārtību, kā arī plāna izstrādes un īstenošanas kārtību, nosakot katras plāna īstenošanā iesaistītās personas pienākumus un atbildību, un par plāna īstenošanu atbildīgo pedagogu. Šo kārtību nosaka jau iepriekš minētie Ministru kabineta noteikumi Nr. 556.
Ja bērnam ļoti smagu valodas traucējumu dēļ netiek rekomendēta logopēdiskā palīdzība iekļaujošas izglītības ietvaros, pieejamas arī logopēdiskās izglītības iestādes. “Šajās skolās ar bērnu logopēds strādā katru dienu, tiek nodrošināta augstas intensitātes logopēdiskā iedarbība,” paskaidro B. Trinīte. Tomēr arī šajā gadījumā gala vārds pieder vecākiem – viņiem ir tiesības izlemt, kurā izglītības iestādē realizējama bērnam noteiktā, speciālā izglītības programma.