SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Edmunds Beļskis
Latvijas Valsts radio un televīzijas centra valdes priekšsēdētājs
20. martā, 2020
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: E-vide
2
8
2
8

Attālināts darbs – vienkārši un iespējami, ja ir e-paraksts

FOTO: Evija Trifanova, LETA

Līdz ar ārkārtējas situācijas izsludināšanu valstī, kā arī noteiktajiem kontaktēšanās ierobežojumiem iedzīvotāju un uzņēmēju ikdiena gandrīz vienas nakts laikā ir mainījusies. Darba vide lielai daļai iedzīvotāju ir pārcēlusies uz tā saucamo “mājas biroju”.

īsumā
  • Iedzīvotājiem pieejami divi dažādi e-paraksta nesēji – eID karte un mobilā lietotne “eParaksts mobile”.
  • eID kartei būs nepieciešams kartes lasītājs, kā arī programma “eParakstītājs” (bez maksas pieejama lejupielādei portālā www.eparaksts.lv).
  • Mobilā lietotne “eParaksts mobile” pieejama viedtālruņiem ar iOS un “Android” operētājsistēmu.
  • Iespēja apliecināt e-identitāti ar e-paraksta rīkiem integrēta vairākos komersantu portālos, kā arī pieejama vairāk nekā 40 valsts portālos.

Kad pirmās rūpes par “mājas biroja” iekārtošanu – sagādāts darba galds, un nodrošināts interneta savienojums un piekļuve dažādām informācijas sistēmām – ir rimušas, iedzīvotāji sāk lūkot, kas vēl ir nepieciešams, lai ierastās ikdienas klātienes darbības iedzīvinātu digitāli.

Iesniegumi pašvaldībai un valsts iestādēm, līgumi, vienošanās, pilnvaras un citi darījumi – parasti kārtojam šos darījumus, klātienē uzrādot personu apliecinošu dokumentu, bet pēc tam savu gribu apliecinām ar parakstu: šo darbību paveikšana attālināti var būt īsts izaicinājums, ja nav droša elektroniskā paraksta, kā arī valstī (un ārpus tās) akreditēta e-identitātes apliecināšanas rīka.

Pie durvīm klauvē laiks, kad pirmklasnieki tiek pieteikti skolai, rīdziniekiem jānoslēdz līgumi ar jaunajiem atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem, iestāžu un arī komersantu klientu apkalpošanas centri klātienes apmeklētājus negaida, doties komandējumos, lai noslēgtu sadarbības līgumus ar partneriem ārvalstīs, šobrīd nav iespējams… Jāiegūst e-paraksts!

Kādu e-paraksta rīku izvēlēties?

Iedzīvotājiem pieejami divi dažādi e-paraksta nesēji – eID karte un mobilā lietotne “eParaksts mobile”. Ar abiem rīkiem e-paraksts pieejams bez maksas, bet būtiski atšķirsies tā lietošana.

eID kartei būs nepieciešams kartes lasītājs, kā arī programma “eParakstītājs” (bez maksas pieejama lejupielādei portālā www.eparaksts.lv). Ja eID karte jau ir saņemta, bet dažādu iemeslu persona ir atteikusies no e-paraksta funkcijas aktivizēšanas, tad būs vēlreiz jādodas uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (PMLP), lai šo funkciju aktivizētu. Ja karte ir aktivizēta, tad jāzina sava PIN informācija (PMLP izsniegta aploksne ar PIN informāciju). Lai lietotu eID karti, būs nepieciešams arī kartes lasītājs. eID kartes lietotāji portālā www.eparaksts.lv var pilnībā attālināti noslēgt līgumu par “eParaksts mobile” lietošanu un tad izvēlēties, kuru rīku ikdienā lietot.

Mobilā lietotne “eParaksts mobile” pieejama viedtālruņiem ar iOS un “Android” operētājsistēmu. Lietotne nodrošinās gan dokumentu elektroniskās parakstīšanas funkciju portālā www.eparaksts.lv, gan e-identitātes apliecināšanu, lai saņemtu e-pakalpojumus valsts un pašvaldību portālos, kā arī vairākos sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju portālos. Ja vēlēsieties parakstīt dokumentus viedtālrunī, būs jālejuplādē otra mobilā lietotne “eParakstsLV”, kas nodrošina pamatfunkcionalitāti elektroniski parakstītu dokumentu apritei – dokumentu parakstīšanu, parakstīto dokumentu pārbaudi un nosūtīšanu adresātam, izmantojot viedtālruņu populārākās komunikācijas lietotnes un e-pastu.

Kā saņemt e-parakstu?

eID kartes saņemšana šobrīd var aizņemt būtiski ilgāku laika posmu nekā iepriekš, jo PMLP, kas izsniedz eID kartes, drošības nolūkos apmeklētājus pieņem pēc īpaša pieraksta. Daudz ātrāk tikt pie e-paraksta šobrīd varēs, izmantojot lietotni “eParaksts mobile”.

Kā saņemt “eParaksts mobile”?

  • Portālā www.eparaksts.lv izvēlies “eParaksts mobile” un spied pogu “Pieteikties”.
  • Aizpildi prasītos datus un iesniedz pieteikumu portālā www.earaksts.lv.
  • Ja nav pieejama aktīva eID karte, kā līguma parakstīšanas veidu izvēlies kurjeru.
  • Ja līgumu vari parakstīt attālināti ar eID karti – izvēlies iespēju parakstīti ar viedkarti.
  • Gadījumos, kad iedzīvotāji izvēlēsies iespēju līgumu saņemt ar kurjeru, jārēķinās, ka šis process var ieilgt līdz pat 4 dienām, jo pieteikumu skaits “eParaksts mobile” saņemšanai ir dubultojies. Kurjers ir bez maksas, pirms vizītes viņš sazināsies ar personu un vienosies par ērtāko laiku. Ja persona atrodas karantīnā, kategoriski aizliegts izsaukt kurjeru, jo līguma parakstīšana nav iespējama nekontaktējoties. Šādā gadījumā lūdzam nogaidīt 14 dienas un kurjeru aicināt tad, kad ir atbildīgi izvērtēts veselības stāvoklis.
  • Kad līgums parakstīts, var lejupielādēt lietotni un pabeigt pieteikšanās procesu.

Detalizēta pamācība “eParaksts mobile” saņemšanai pieejama šeit.

Ja rodas jautājumi vai nepieciešama palīdzība e-paraksta saņemšanā, mūsu komanda nodrošina atbalstu gan pa tālruni 67108787, gan e-pastā eparaksts@eparaksts.lv darba dienās laikā no plkst. 8.00 līdz 20.00

Saziņa ar partneriem ārvalstīs

Pagājušā gada nogalē Eiropas Komisija “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” ir publicējusi Latvijas izziņoto nacionālo elektroniskās identifikācijas shēmu, kas nozīmē, ka visus e-paraksta rīkus, kas nodrošina personas elektroniskās identitātes apliecināšanu, – eID karti, mobilo lietotni “eParaksts mobile” un e-paraksta karti – lietotāji var izmantot, lai piekļūtu valsts pārvaldes pakalpojumiem citās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs un lai saņemtu citu valstu komersantu pakalpojumus, kuriem nepieciešama identitātes apliecināšana augstākajā līmenī.

eID karte, “eParaksts mobile” un e-paraksta karte ir vienīgie Latvijā pieejamie identitātes apliecināšanas rīki, kas saņēmuši šāda līmeņa akreditāciju, turklāt Latvija ir kļuvusi par pirmo un šobrīd vienīgo ES dalībvalsti, kura izstrādājusi e-identitātes apliecināšanas rīku, kas ir pilnībā mobils risinājums un nav atkarīgs no citiem datu nesējiem.

Līdz ar Latvijas elektroniskās identifikācijas shēmas publicēšanu ir sācies pārejas periods, kura laikā ES dalībvalstīm jānodrošina, ka to iestāžu un organizāciju interneta vietnēs tiek integrēta iespēja apliecināt identitāti ar e-paraksta rīkiem atbilstoši katras organizācijas noteiktajam attālināti pieejamo pakalpojumu klāstam. Tomēr jau šobrīd ir vairāki veiksmīgi piemēri, kad komersanti slēdz sadarbības līgumus attālināti, parakstot dokumentus ES vienotajā dokumentu formātā ASICE. Gan programma “eParakstītājs”, gan portāls www.eparaksts.lv un lietotne “eParakstsLV” to atbalsta.

#paliecmājās laiks paies, iemaņas, rīki un iespējas paliks

Tradicionāli marts ir bijis visaktīvākais e-paraksta lietošanas mēnesis, un izskatās, ka arī šogad tiks sasniegts jauns lietojamības rekords, jo jau tagad “eParaksts mobile” pieteikumu skaits ir dubultojies, salīdzinot ar pieprasījuma apjomu, kāds bija pirms ārkārtējas situācijas izsludināšanas 13. martā.

Pat ja daļai iedzīvotāju šobrīd varētu šķist, ka e-paraksts noder tikai laikā, kad nevaram klātienē apmeklēt sadarbības partnerus, klientus, piegādātājus, iestādes un skolas, ir skaidrs, ka iemaņas, ko iegūsim šajā #paliecmājās laikā, visiem būs noderīgas arī brīdī, kad situācija valstī atgriezīsies ierastajā ritmā.

Kur var izmantot e-paraksta rīkus?

Ar e-parakstu iespējams parakstīt iesniegumus, līgumus, vienošanās, rēķinus un citus dokumentus, ko līdz šim parakstījāt papīra formātā.

Tāpat ar e-parakstu var attālināti saņemt visus Latvijas Zvērinātu notāru sniegtos pakalpojumus, kā arī veikt ar uzņēmējdarbības organizēšanu saistītas darbības Uzņēmumu reģistrā.

Iespēja apliecināt e-identitāti ar e-paraksta rīkiem integrēta vairākos  komersantu portālos, kā arī pieejama vairāk nekā 40 valsts portālos, kuros integrēts valsts vienotais identitātes apliecināšanas modulis “Latvija.lv” ar e-paraksta e-identitātes apliecināšanas iespējām. 

Kāpēc nepieciešams apliecināt e-identitāti ar paaugstinātu drošību?

Lai iestādes un organizācijas varētu attālināti nodrošināt tādus pakalpojumus, kuru saņemšanai nepieciešams apliecināt identitāti, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, ir izstrādāti un akreditēti elektroniski identitātes apliecināšanas risinājumi, ko konkrēta valsts un arī ES ir atzinusi par pielīdzināmiem identitātes pārbaudei klātienē. Latvijā, apliecinot identitāti ar e-paraksta rīkiem, iespējams, piemēram, saņemt notāra pakalpojumus un reģistrēt uzņēmumu, kā arī izveidot e-adresi.

Tāpat ar e-paraksta rīkiem var izmantot vairākus citus pakalpojumus, kuru saņemšanai netiek prasīts augstākais drošības līmenis. Ja personas rīcībā ir augstākās drošības identitātes apliecināšanas rīks, tā drīkst saņemt e-pakalpojumus, kam ir zemākas prasības pret piekļuves drošību, savukārt otrādi tas nebūs iespējams.

Labs saturs
8
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU