Šobrīd Latvijā ir pieejami divu veidu pakalpojumu sniedzēji, kas nodrošina pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili, – taksometri un tā sauktie “baltie numuri”. Autotransporta direkcija norāda: lai arī pasažieris saņem šķietami vienādu pakalpojumu – braucienu līdz izvēlētajam galamērķim –, atšķiras veids, kā pakalpojumu pieteikt un apmaksāt. Tāpat atšķiras arī institūcijas, kas izsniedz dokumentus, lai komersants varētu nodrošināt šo pakalpojumu. Vienlaikus Taksometru vadītāju reģistrā jābūt reģistrētiem pilnīgi visiem automobiļu vadītājiem, kuri veic pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili.
Grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas skar pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru un vieglo automobili, stājās spēkā 2019. gada 12. jūlijā. Izmaiņas likumā paaugstina arī prasības tarifu informācijas regulējumā un nosaka pārvadātāja un autovadītāja pienākumus, kā arī atbildību. Plašāku informāciju par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili var meklēt LV portāla publikācijā “Izmaiņas Autopārvadājumu likumā – arī pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru”.
Taksometra pakalpojumus pasažieris var pieteikt:
Norēķināties par braucienu ar taksometru var skaidrā vai bezskaidrā naudā. Autotransporta direkcija (AD) vērš uzmanību, ka apmaksa jāveic pēc brauciena, pamatojoties uz taksometra skaitītāja rādījumu. Savukārt pēc apmaksas veikšanas pasažierim jāsaņem čeks. Papildus AD norāda, ka taksometriem ir tiesības braukt pa sabiedriskā transporta joslu, kas ir priekšrocība sastrēgumu laikā.
Savukārt tā saukto “balto numuru” pakalpojuma sniedzējus, piemēram, “Bolt” vai “Yandex”, var nolīgt tikai ar aplikācijas/tīmekļvietnes starpniecību. Turklāt arī norēķināties par braucienu var tikai caur konkrēto aplikāciju/tīmekļvietni. “Nodrošinot šādu komercpārvadājumu, automobilim nav jābūt aprīkotam ar taksometra skaitītāju,” skaidro AD.
Taksometru var atpazīt pēc numurzīmes, kas
Tāpat AD norāda, ka uz automobiļa jābūt taksometra pazīšanas zīmei un gaismas kontrolsignālam salonā aiz priekšējā stikla.
Savukārt komersantam, kura pakalpojumu var pieteikt tikai caur aplikāciju/tīmekļvietni, uz automobiļa priekšējām pasažieru durvīm jābūt informācijai par pārvadātāju un attiecīgās tīmekļvietnes/mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzēju. “Ja komersants piedāvā savus pakalpojumus gan ar “Yandex”, gan ar “Bolt” starpniecību, uz automašīnas durvīm jābūt norādēm par abām aplikācijām,” kā piemēru min AD. Tāpat AD norāda, ka šiem pakalpojumu sniedzējiem automobiļa numurzīme ir baltā krāsā.
Visiem automobiļu vadītājiem, kuri nodrošina pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili, jābūt reģistrētiem AD uzturētajā Taksometru vadītāju reģistrā. “Par to, ka šoferis ir reģistrējies, liecina izsniegtā reģistrācijas apliecība, kurai brauciena laikā jāatrodas automobilī uz priekšējā paneļa,” skaidro AD.
Papildus, lai komersants varētu piedāvāt pasažieriem taksometru pakalpojumus, viņam jāsaņem licence un licences kartīte par katru automobili, ar kuru tiek nodrošināts pakalpojums. Šos dokumentus izsniedz deviņas republikas nozīmes pilsētas un pieci plānošanas reģioni.
Piemēram, ja komersants vēlas sniegt taksometra pakalpojumus tikai Rīgas teritorijā, viņam licenci un licences kartīti izsniegs Rīgas pilsētas dome, skaidro AD. Turpinot AD norāda – ja pārvadājumus paredzēts veikt visā Rīgas reģionā, jāsaņem arī Rīgas plānošanas reģiona izsniegtā licence un licences kartīte.
Komersantiem, kuri nodrošina pasažieru komercpārvadājumus ar automobili, kam ir “baltais numurs”, licenci un licences kartīti izsniedz AD. Tā ir derīga pārvadājumiem visā Latvijas teritorijā.