FOTO: Evija Trifanova, LETA
Lai pieņemtu lēmumu par atgriešanos uz dzīvi Latvijā, svarīgi ir dažādi apsvērumi un apstākļi. Bet ar ko sākt, ja esi jau izlēmis atgriezties? LV portāls skaidro, kur meklēt informāciju, kas jādara pirms atgriešanās un kam jāpievērš uzmanība, jau esot dzimtenē.
Kur es strādāšu un dzīvošu, vai manu ārzemēs iegūto izglītību atzīs Latvijā, kā es varu iekārtot savu bērnu skolā vai bērnudārzā, vai man pienākas sociālā apdrošināšana un kas notiks ar manu uzkrāto pensiju ārvalstīs – tie ir praktiski jautājumi, kas rodas cilvēkiem, kuri domā vai ir jau nolēmuši atgriezties uz dzīvi Latvijā pēc pastāvīgas vai ilgākas uzturēšanās ārvalstīs.
Informāciju, kā arī atbildes uz svarīgiem jautājumiem par atgriešanos uz dzīvi Latvijā var meklēt vairākos veidos:
Norādes par iestādēm, kurās iespējams saņemt atbildes uz interesējošiem jautājumiem, vienkopus var atrast Ekonomikas ministrijas (EM) infografikā Atgriešanās Latvijā: Kur atrast atbildes uz svarīgiem jautājumiem. Proti, informācija un konsultācija ir pirmā lieta, ar ko sākt, ja persona vēlas atgriezties dzimtenē.
Savukārt atbilstoši EURES izveidotajai infografikai papildus personai pirms atgriešanās Latvijā jāizdara sekojošais:
Vienlaikus saskaņā ar NVA sniegto informāciju papildus jāņem vērā, ka:
Dzīvesvietas deklarēšana. Atgriežoties Latvijā, personai jāreģistrējas pašvaldībā un jādeklarē sava dzīvesvieta. LV portāls jau iepriekš ir skaidrojis, ka dzīvesvietu var deklarēt gan pašvaldībā, gan elektroniski valsts pārvaldes pakalpojumu portālā, izmantojot e-pakalpojumu “Dzīvesvietas deklarācijas iesniegšana” (ārzemnieki papildus iepriekš minētajam var deklarēties arī PMLP). Deklarējot dzīvesvietu klātienē, personai jāuzrāda personu apliecinošs dokuments un jāsamaksā valsts nodeva 4,27 eiro apmērā, savukārt, deklarējoties elektroniski, par pakalpojumu nav jāmaksā un to var izdarīt ar internetbankas starpniecību portālā “Latvija.lv”. Savukārt, ja ģimenē aug bērni, uzreiz pēc dzīvesvietas deklarēšanas viņi jāreģistrē attiecīgās pašvaldības bērnudārzu rindā vai skolā.
Ģimenes ārsts. Vienlaikus atgriežoties personai jāreģistrējas pie ģimenes ārsta, lai varētu saņemt veselības aprūpi. Lai reģistrētos pie ģimenes ārsta, vēlams noskaidrot, vai izvēlētajam ģimenes ārstam ir līgums ar Nacionālo veselības dienestu (NVD) un vai viņš apkalpo iedzīvotāja dzīvesvietas teritoriju. Proti, pie ģimenes ārsta jāvēršas personīgi un jānoslēdz savstarpēja vienošanās. Ģimenes ārsts personu var nereģistrēt tikai tādā gadījumā, ja tās dzīvesvieta atrodas ārpus teritorijas, kurā ārsts veic savu darbību.
Darba meklējumi. Atbalsts darba atrašanai, esot jau Latvijā, jāmeklē NVA. Aģentūra piedāvā arī pakalpojumus nepieciešamo prasmju ieguvei vai pilnveidei. Proti, ja persona vēlas saņemt palīdzību darba meklēšanā, jāreģistrējas tuvākajā NVA filiālē. Tāpat aģentūra piešķir bezdarbnieka un darba meklētāja statusu, kā arī veic individuālo darbu ar bezdarbniekiem, piedāvājot iesaistīties NVA aktīvajos nodarbinātības pasākumos, meklēt piemērotu darbu, lai nodrošinātu maksimāli ātru bezdarbnieku atgriešanos darba tirgū. Kā norādīts NVA mājaslapā, ja persona vēlas turpināt saņemt ES/EEZ valstī piešķirto bezdarbnieka pabalstu, kamēr uzturas un meklē darbu Latvijā, septiņu dienu laikā jāreģistrējas vietējā NVA un jāiesniedz U2 dokuments Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA).
Sociālā aizsardzība un nodokļi. Jautājumus par to, kā persona var turpināt saņemt vai pieteikties bērna kopšanas, ģimenes un citiem pabalstiem Latvijā, var noskaidrot VSAA. Tāpat VSAA jāiesniedz U1 dokuments, kas apliecina ārvalsts nodarbinātības jeb apdrošināšanas periodu. Ja minētā dokumenta nav, jāinformē VSAA, ka persona noteiktu laika periodu bija nodarbināta ārvalstī. Savukārt, ja persona saņēmusi S1 veidlapu jeb apliecinājumu tiesībām saņemt veselības aprūpi, ko izsniedz katrai personai atsevišķi, tā jāreģistrē NVD, jo bez reģistrācijas veidlapa nav derīga.
Savukārt, vai nepieciešams iesniegt gada ienākumu deklarāciju par ārvalstīs gūtajiem ienākumiem, personai jānoskaidro Valsts ieņēmumu dienestā (VID). NVA tīmekļvietnē norādīts, ka gadījumā, ja persona joprojām ir Latvijas nodokļu rezidents un ārvalstīs ir gūti ienākumi, gada periodā no 1. marta līdz 1. jūnijam VID jāiesniedz gada ienākumu deklarācija par iepriekšējā gadā ārvalstīs gūtajiem ienākumiem, klāt pievienojot dokumentus, kas apliecina ārvalstīs samaksātos nodokļus, nodokļa maksātāja tiesības uz atvieglojumiem, un citus dokumentus. Savukārt, ja ārvalstī ir veikta ienākuma nodokļa nomaksa no darba algas, persona var neiesniegt deklarāciju par ārvalstu darba algas ienākumu, ja likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli nav noteikts citādi.
Uzņēmējdarbība. Par uzņēmuma reģistrēšanu un informatīvu, kā arī finansiālu atbalstu uzņēmējdarbības uzsākšanai var interesēties vairākās iestādēs – Uzņēmumu reģistrā (detalizēta informācija par uzņēmuma reģistrēšanas procedūrām), Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā (konsultācijas par uzņēmējdarbības uzsākšanu, biznesa plāna izstrādi, uzņēmuma dibināšanu, valsts atbalstu), NVA (iespēja iesaistīties pasākumos komercdarbības vai pašnodarbinātības uzsākšanai), kā arī Finanšu institūcijā “Altum” (iespēja saņemt finansiālu atbalstu uzņēmējdarbības uzsākšanai).
Latviešu valoda. Latviešu valodas aģentūrā un NVA personai ir iespēja atsvaidzināt un pilnveidot savas latviešu valodas zināšanas. Savukārt par valsts valodas apgūšanu jāinteresējas pašvaldībā, kurā personai ir deklarētā dzīvesvieta.