SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Linda Balode
LV portāls
10. oktobrī, 2017
Lasīšanai: 13 minūtes
6
6

eZvana sistēma. Kas par to jāzina?

Publicēts pirms 7 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

No šī gada 1. oktobra Latvijā saskaņā ar ES tiesību aktu prasībām sāka darboties eZvana sistēma, kura nodrošina ārkārtas pakalpojuma darbību.

LV portāla infografika; Avots: Iekšlietu ministrija

Latvijā bezmaksas eZvana sistēma sāka darboties šī gada 1. oktobrī. No 2018. gada 31. marta visām jaunāko modeļu automašīnām būs jābūt tehniski aprīkotām ar šo sistēmu, pretējā gadījumā mašīnu nevarēs reģistrēt CSDD. Vecākām mašīnām sistēmas tehniskais nodrošinājums nav obligāts, savukārt tām mašīnām, kurām jau ir autoražotāju tehniskās palīdzības sistēma, ieviestais eZvans Latvijā var nedarboties, jo sistēmu ir nepieciešams pārprogrammēt. LV portāls skaidro, kas ir eZvans, kā tas darbojas un ar ko tas atšķiras no autoražotāju tehniskās palīdzības sistēmas.

īsumā
  • eZvans ir automātiski vai manuāli ierosināts vienotā ārkārtas palīdzības izsaukuma numura 112 bezmaksas izsaukums no transportlīdzekļa.
  • eZvana sistēmas mērķis ir ceļu satiksmes negadījumos cietušo iedzīvotāju dzīvības glābšana.
  • Lai automātiski nostrādātu eZvana sistēma, ir jānostrādā automašīnā iebūvēto drošības sistēmu devējiem, piemēram, gaisa spilvenam.
  • Autoražotājiem vai nu ir jāpārprogrammē pašreizējā sistēma, vai jāaprīko mašīna ar papildu sistēmu tā, lai sistēma uzreiz sazvana glābšanas dienestu, nevis viņu tehnisko dienestu.
  • "Møller Auto" ir paziņojis, ka visas mašīnas, kas tiks ražotas no šī gada beigām, būs aprīkotas ar eZvana sistēmu, bet vecākas mašīnas, kurām tās nav, neaprīkos.
  • CSDD nav veicis aptauju, vai kāds Latvijā piedāvā ierīkot eZvanu automašīnā, bet, tikko kā būs pieprasījums, attīstīsies arī piedāvājums.

No šī gada 1. oktobra Latvijā atbilstoši ES tiesību aktu prasībām sāka darboties eZvana sistēma, kura nodrošina ārkārtas pakalpojuma darbību. Sistēmas ieviešana ES ir viena no Eiropas Komisijas (EK) virzītajām pamatiniciatīvām satiksmes drošības jomā. Tās mērķis ir ceļu satiksmes negadījumos cietušo iedzīvotāju dzīvības glābšana. Tāpat Eiropas Parlamenta un Padomes lēmuma Nr. 585/2014 5. punktā ir paredzēts, ka eZvana sistēma, samazinot neatliekamās palīdzības dienestu reaģēšanas laiku, samazinās ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu ES, kā arī tajos gūto traumu smagumu.

Kas ir eZvana sistēma?

Atbilstoši Elektronisko sakaru likumam eZvans ir automātiski vai manuāli ierosināts vienotā ārkārtas palīdzības izsaukuma numura 112 bezmaksas izsaukums no transportlīdzekļa. "Ja notiek smags ceļu satiksmes negadījums, ar eZvanu aprīkots transportlīdzeklis automātiski aktivizē neatliekamās palīdzības zvanu," skaidro Iekšlietu ministrijas (IeM) Informācijas centra Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT) departamenta direktors, Telekomunikāciju nodaļas vadītājs Andris Kovaļevskis.

Avārijas situācijā automašīnās iebūvētais eZvana modulis automātiski nosūta izsaukumu ar avarējušās automašīnas atrašanās vietas datiem uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112, kā arī izveido balss sakaru kanālu. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) Prevencijas un sabiedrības informēšanas nodaļas priekšnieces pienākumu izpildītāja Inta Palkavniece norāda, ka "eZvanu ir iespējams nosūtīt arī manuāli, nospiežot automašīnā iebūvēto eZvana (SOS) pogu".

Kā sistēma darbojas?

"Avārijas gadījumā automašīnā iebūvēts eZvana modulis automātiski ģenerē izsaukumu tuvākajai ārkārtas izsaukumu centrālei (ĀIC) un kopā ar balss sakaru kanāla izveidi nosūta arī minimālo datu kopumu (MDK), kuru saņem VUGD 112 zvanu centra operators un izsūta atbilstošu palīdzību uz notikuma vietu," skaidro A. Kovaļevskis. Paralēli tam arī automašīnas displejā parādās informācija par aktivētu eZvanu. Jāvērš uzmanība, ka eZvans nenovērš negadījumus, bet uzlabo neatliekamās palīdzības dienestu efektivitāti.

Proti, kad dienests ir precīzi informēts un zina, kur negadījums noticis, tas var ātri ierasties un samazināt nāves risku un ievainojumu nopietnību. IeM pārstāvis tāpat norāda, ka avārijas gadījumā, pat ja pasažieri nevar parunāt, eZvana sistēma izveido balss savienojumu ar tuvāko ĀIC un nosūta MDK.

eZvana sistēma uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112nosūta šādus datus:

  • laiku;
  • precīzu atrašanās vietu - GPS koordinātas;
  • braukšanas virzienu pirms negadījuma;
  • piesprādzēto pasažieru skaitu;
  • automašīnas tipu – vieglais, kravas vai pasažieru transportlīdzeklis;
  • automašīnas VIN (transportlīdzekļa unikālais identifikācijas numurs) numuru;
  • dzinēja tipu (benzīns, gāze, dīzelis, elektromobilis).

"Pēc informācijas saņemšanas uz notikuma vietu izsūta nepieciešamo palīdzību – VUGD, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu un Valsts policiju," norāda I. Palkavniece.

Jānostrādā drošības sistēmas devējiem

Lai automātiski nostrādātu eZvana sistēma, ir jānostrādā automašīnā iebūvēto drošības sistēmu devējiem, piemēram, gaisa spilvenam. Tāpat kā ne vienmēr avārijas gadījumā nostrādā gaisa spilvens, var nenoreaģēt arī eZvana sistēma. A. Kovaļevskis skaidro, ka "sistēmas tehniskos parametrus un drošības prasības nosaka standarts, proti, autoražotāji eZvana sistēmu testē tieši tāpat kā citas automašīnas drošības sistēmas".

Tāpat eZvana sistēmai ir noteiktas drošības prasības, proti, tai jābūt noturīgai pret temperatūru, kā arī pret triecieniem, lai nerastos gadījumi, ka, asāk nobremzējot, nostrādā eZvans.

Iesaistītas ir trīs puses

Sagatavošanās darbus eZvana sistēmas ieviešanai Latvijā veica gan Latvijas mobilo sakaru operatori, gan IeM, izveidojot eZvana pieņemšanas, reģistrēšanas un apstrādes infrastruktūru. Taču visā procesā ir iesaistītas trīs puses. Vēl tie ir autoražotāji, kuru pienākums atbilstoši   direktīvai ir saražot nepieciešamās iekārtas un ar tām aprīkot automašīnas. Proti, sākot no 2018. gada 31. marta, visām jaunāko modeļu vieglajām automašīnām un mikroautobusiem ir jābūt aprīkotiem ar eZvana sistēmu.

"Valsts un glābēji ir šī pakalpojuma sniedzēji, savukārt mobilo sakaru operatori nodrošina komunikāciju starp automašīnu un glābšanas dienestu."

Valsts un glābēji ir šī pakalpojuma sniedzēji, savukārt mobilo sakaru operatori nodrošina komunikāciju starp automašīnu un glābšanas dienestu. "Lai eZvans varētu darboties visā valsts teritorijā, tam nepieciešams kvalitatīvs tīkls, ko spēj nodrošināt mobilais operators," norāda "Tele2" tehniskā direktore Līga Krūmiņa. Vienlaikus auto tirgotājiem, lai nodrošinātu eZvana funkcionalitāti automašīnās, nav jāsadarbojas ar mobilo sakaru operatoriem, jo automašīnās iebūvētajās eZvana sistēmās tiek izmantotas universālas, nevis lokālas SIM kartes.

"Vietējo mobilo sakaru operatoru uzdevums ir tikai nodrošināt trauksmes signāla pārraidi no automašīnas uz noteiktu serveri, kā arī balss telefonijas kanāla darbību, lai drošības dienests var sazināties ar avarējušās automašīnas vadītāju un pasažieriem," skaidro "Bites" sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Karīna Javtušenko. Proti, eZvana sistēmu nodrošina, izmantojot parasto mobilo sakaru tīklu un balss kanālu.

Jāatšķir divas lietas: autoražotāju sistēma un eZvans

Jāvērš uzmanība, ka ir jāatšķir divas būtiskas lietas – eZvans, kas darbojas Latvijā un ir bezmaksas pakalpojums, un autoražotāju tehniskās palīdzības sistēma, kas nodrošina attiecīgā servisa sazvanīšanas funkciju un ir maksas pakalpojums. "eZvana pakalpojumu sāka lobēt auto ražotāji," norāda A. Kovaļevskis. ASV tehniskās palīdzības sistēma mašīnās ir zināma jau no 90. gadu vidus.

Autoražotāju tehniskās palīdzības sistēma nodrošina ne tikai automātisku ziņošanu par sadursmi jeb eZvanu, bet, piemēram, iespēju servisa operatoram mašīnas zādzības gadījumā stingri noteiktā kārtībā sniegt ziņas policijai par auto atrašanās vietu, kā arī automašīnas diagnostiku no svarīgākajām transportlīdzekļa sistēmām, piemēram, eļļas līmeni, riepu spiedienu u. tml.

Autoražotāju zvanu centrāles

"Møller Auto" digitālā mārketinga speciāliste Katrīna Klišāne norāda, ka "eZvana funkcija mūsu automobiļos darbojas kopš 2016. gada un saskaņā ar Eiropas direktīvas prasībām standartaprīkojumā to ieviesīs visiem jaunajiem "Audi" modeļiem, taču šobrīd sistēma Latvijā nedarbojas pilnā apmērā". "Møller Auto" nodrošina auto datu pārraidi sadarbībā ar "Bosch" zvanu centriem. "Šobrīd ārkārtas zvani nonāk VUGD 112 centrālē, bet auto sūtītos datus tā nesaņem," norāda K. Klišāne.

Jāvērš uzmanība, ka minētā centrāle Vācijā saņem visus tehniskos izsaukumus un tad attiecīgi sniedz nepieciešamo palīdzību. Ja centrāle konstatē, ka ir vajadzīga ātrā palīdzība, tai ir jāsazinās ar attiecīgo glābšanas dienestu. Taču ar to pagaidām ir problēmas, jo centrāle no Vācijas nevar sazvanīt vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112 Latvijā.

"eZvans darbojas Latvijā un ir bezmaksas pakalpojums."

"Numurs darbojas valstī, kurā persona tajā brīdī atrodas, piemēram, zvanot Vācijā uz 112, jūs savienos ar Vācijas glābšanas dienestu, bet, zvanot Latvijā uz 112, – ar Latvijas," norāda A. Kovaļevskis. Šobrīd VUGD un "Bosch" servisa centrs slēdz savstarpējas sadarbības līgumu, kā rezultātā minētajam servisa centram būs pieejams Latvijas glābšanas dienesta 112 zvanu centrs, lai tas varētu pārsūtīt gan no auto saņemto eZvanu, gan arī balss zvanu.

Līdzīga zvanu centrāle (atrodas Lielbritānijā) ir arī "Opel" markas automašīnām, kurām ir "OnStar" asistenta sistēma. Savukārt SIA "Norde" pārstāvis LV portālu informēja, ka uzņēmuma rīcībā nav informācijas par automašīnām, kuras varētu nodrošināt ar eZvana sistēmu, kā arī automašīnām, kuras jau ir aprīkotas ar tādu.

Autoražotājiem sistēma jāpārprogrammē vai jāaprīko ar papildu sistēmu

"Šobrīd eZvans oficiāli ir ieviests, tas nozīmē, ka autoražotājiem vai nu ir jāpārprogrammē pašreizējā sistēma, vai jāaprīko mašīna ar papildu sistēmu tā, lai sistēma uzreiz sazvana glābšanas dienestu, nevis viņu tehnisko dienestu," skaidro A. Kovaļevskis. Lai arī eZvana sistēma jau šobrīd ir ieviesta Latvijā, tās funkcijas pareiza nodrošināšana attieksies tikai uz tām automašīnām, kuras ražotas pēc 2018. gada 31. marta, jo tad vienīgais pieļaujamais iemesls, kāpēc eZvanu VUGD operators varētu nesaņemt, ir vājš mobilā tīkla pārklājums.

"Tikko kā būs pieprasījums, attīstīsies arī piedāvājums."

IeM no savas puses tehniski ir nodrošinājusi eZvana darbību, un mobilie operatori atpazīst un maršrutē saņemto informāciju. Savukārt autoražotājiem vēl ir laiks, lai jauno transportlīdzekļu pašreizējo sistēmu vai nu aprīkotu ar eZvana iespēju, vai sagatavotu papildu eZvana sistēmu.

Vai ar eZvanu var aprīkot vecāku mašīnu?

Piemēram, "Møller Auto" ir paziņojis, ka visas mašīnas, kas tiks ražotas no šī gada beigām, būs aprīkotas ar eZvana sistēmu, bet vecākas mašīnas, kurām tās nav, neaprīkos.

"Tīri no tehniskā viedokļa, lai eZvans nostrādātu, ir nepieciešama maza kastīte, kura ir ierīkota zem paneļa un kuru pieslēdz klāt, piemēram, gaisa spilvena devējam," A. Kovaļevskis nesaskata problēmas. Taču pagaidām nav noteiktas konkrētas prasības mašīnas aprīkošanai ar eZvanu, kā arī nav noteikts, vai būs nepieciešami sertificēti komersanti, kas varēs aprīkot mašīnas ar šo sistēmu.

Savukārt CSDD Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Jānis Aizpors norāda: "Parasti, ja automašīnā vēlas kaut ko papildus iebūvēt, tad autovadītājs dodas uz servisu, kas tādu pakalpojumu piedāvā, piemēram, marķēt atsevišķas auto detaļas, labot bremzes vai brīvroku sistēmu. Domāju, ka ar eZvanu būs līdzīgi, jo pēc būtības tā ir sakaru sistēma. CSDD nav veicis aptauju, vai šādus pakalpojumus Latvijā piedāvā, bet, tikko kā būs pieprasījums, attīstīsies arī piedāvājums."

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI