VID tiesīgs noteikt aizlieguma atzīmes ierakstīšanu komercreģistrā nodokļu maksātāja reorganizācijai, likvidācijai, amatpersonu un daļu īpašnieka maiņai, ja nodokļu maksātāja adrese atbilst riska adresei; komercreģistrā kā nodokļu maksātāja vienīgais dalībnieks vai vienīgā amatpersona ir norādīta riska persona; nodokļu revīziju (auditu) uzsāk, lai izvērtētu nodokļa pārmaksas atmaksas pamatotību; nodokļu administrācija ir konstatējusi faktus, kas liecina par apliekamā objekta slēpšanu vai izvairīšanos no nodokļu maksāšanas.
FOTO: Aiga Dambe, LV portāls
Ar 2015. gada 30. novembrī Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām" Valsts ieņēmumu dienestam ir noteikts pienākums ziņot Uzņēmumu reģistram par nodokļu maksātājiem, kam plānots uzsākt nodokļu revīziju (auditu). Uzņēmumu reģistrs, saņemot šāda komersanta pieteikumu par izmaiņām komercreģistrā ierakstāmajās ziņās (amatpersonu maiņa, reorganizācija, likvidācija), informēs VID par saņemtajiem pieteikumiem, savukārt VID vērtēs nodokļu maksātājam konstatētos riskus un nepieciešamību piemērot izpildes nodrošinājuma līdzekli.
Likuma 26.1 pants (Nodokļu administrācijas lēmumu izpildes nodrošinājums) papildināts ar 3.1 daļu, nosakot aizlieguma atzīmes ierakstīšanu komercreģistrā, ja VID ir konstatējis kādu no šādiem apstākļiem:
Uzņēmumu reģistra (UR) galvenā valsts notāre Guna Paidere intervijā LV portālam, atbildot uz jautājumiem par UR funkcijām, arī norādīja: "Šogad no 1. jūlija stājas spēkā kārtējās jaunās izmaiņas – UR būs piekļuve to uzņēmumu sarakstam, kurus VID auditēs. Gadījumā, ja tie vēlēsies veikt kādas izmaiņas – mainīs īpašniekus, valdi, – bez VID ziņas tas nevarēs notikt. Tad VID varēs UR pateikt, vai atļaut reģistrēt šīs izmaiņas. Šāds mehānisms tiek ieviests praksē konstatētās tendences dēļ, ka personām ir tieksme "pazust" no uzņēmumiem, kuros VID uzsāk auditu. Lai gan, manā ieskatā, šāda bēgšana neko daudz nepalīdz, jo atbildība ir jāuzņemas tām personām, kas pārkāpuma brīdī ir vadījušas uzņēmumu."
1. jūlijā stājas spēkā arī likuma 28.1 panta (Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošana nodokļu un nodevu aprēķināšanai) jaunā 4.1 daļa, kas nosaka – nodokļu maksātāji drīkst lietot elektroniskās ierīces un iekārtas, kuras atbilst nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām un kurām ir veikta atbilstības pārbaude. Elektronisko ierīču un iekārtu apkalpošanu drīkst veikt apkalpojošais dienests, kuram ir veikta normatīvajos aktos noteiktā atbilstības pārbaude.
VID informatīvajā materiālā "Prasības kases aparātu apkalpojošiem dienestiem" paskaidrots – atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumu Nr. 96 pārejas noteikumiem 2016. gada 1. jūlijā stāsies spēkā prasības, kuras apkalpojošam dienestam būs jāizpilda papildus jau noteiktajām prasībām, lai tas tiktu reģistrēts Valsts ieņēmumu dienesta vienotajā datubāzē (reģistrā). T. i., apkalpojošajam dienestam būs jāiesniedz arī:
Ņemot vērā prasības, kas stājas spēkā 2016. gada 1. jūlijā, visiem līdz 2016. gada 30. jūnijam VID vienotajā datubāzē (reģistrā) reģistrētajiem apkalpojošajiem dienestiem būs jāveic pārreģistrācija līdz 2016. gada 31. decembrim.