SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam
09. aprīlī, 2014
Lasīšanai: 10 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Drošība
5
6
5
6

Mopēdu vadītājiem arvien stingrākas prasības

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Latvijā šobrīd ir reģistrēti vairāk nekā 25 tūkstoši mopēdu, un, izrādās, tie ir bīstamāki satiksmē, nekā domājam.

FOTO: Lita Krone/ LETA

Ja runājam par mopēdu, tad pirmā aina, kas ienāk prātā – onkulis gados uz divritenim līdzīga motorizēta rīka lēnām ripina uz veikalu vai ar makšķerkātu pie rāmja – uz tuvējo dīķi. Patiešām, mopēds arī Ceļu satiksmes likumā raksturots kā mazākais no mazākajiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem: tā motora darba tilpums nepārsniedz 50 kubikcentimetrus un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nav lielāks par 45 kilometriem stundā. Turklāt mopēda vadīšanas apliecību var iegūt no 14 gadu vecuma.
īsumā

Kopš 1.aprīļa spēkā stājušies grozījumi MK noteikumos Nr.103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība", kuros noteikts:

  • AM kategorijas iegūšanai jākārto ne tikai teorijas, bet arī vadīšanas eksāmens;
  • līdztekus datortestam ar 20 jautājumiem jādemonstrē zināšanas par mopēda uzbūvi;
  • laukumā jāizbrauc figūras: ievērojot ceļu satiksmes noteikumu un drošības prasības.
Grozījumi paredzēti arī LAPK, pastiprinot mopēdu vadītājiem soda sankcijas par CSN pārkāpumiem.

Līdz šim mopēdi faktiski bija pielīdzināti divritenim, un tātad tā vadīšanas tiesību iegūšana īpašniekiem īpašas grūtības nesagādāja un sodi par noteikumu pārkāpšanu bija vairāk simboliski. Taču no 2014.gada 1.aprīļa situācija ir mainījusies, un, kā liecina Satiksmes ministrijas izstrādātie priekšlikumi grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksā, groži tiks pievilti arī sodu piemērošanā.

Eksāmens ne tikai teorijā, bet arī vadīšanā

Kopš 1.aprīļa spēkā stājušies grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr.103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība", kas nosaka, ka līdztekus teorētisko zināšanu eksāmenam nākamajam mopēda vadītājam nu ir daudz nopietnāki pārbaudījumi - AM kategorijas iegūšanai jākārto ne tikai teorijas, bet arī vadīšanas eksāmens.

Tātad topošajiem mopēdistiem papildus datortestam ar 20 jautājumiem par ceļu satiksmes drošības noteikumiem vēl pārbauda zināšanas par mopēda motora uzbūvi, riepām, dzeses sistēmu, eļļu, bremzēm, apgaismes ierīcēm, kontroles mēraparātu paneli un citām mopēda detaļām. Šī atbilde tiek vērtēta eksāmena beigās, nosakot kopējo vadītāja kompetences līmeni.

Mopēda vadīšanas eksāmenā, ievērojot Ceļu satiksmes noteikumu un drošības prasības, patstāvīgi jākontrolē transportlīdzeklis un laukumā jāizbrauc dažādas figūras.

"AM (mopēda vadītāja) kategorijas iegūšanai jākārto ne tikai teorijas, bet arī vadīšanas eksāmens."

Sīkāk par eksāmena praktisko (vadīšanas) daļu var uzzināt Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) interneta vietnē.

Mopēdista eksāmenam var pieteikties un to kārtot ikvienā CSDD nodaļā, kur sniedz kvalifikācijas pakalpojumus.

Kādēļ bija nepieciešami šādi grozījumi? Pirmām kārtām tādēļ, ka mopēdi un to vadītāji katru gadu ieņem arvien stabilāku vietu ceļu satiksmē, turklāt lielai daļai vadītāju mopēds ir pirmais patstāvīgi vadītais motorizētais transportlīdzeklis, informē CSDD.

Ik gadu palielinās arī reģistrēto mopēdus skaits, šobrīd tas pārsniedz 25 tūkstošus, gada laikā pieaugot par 2000 braucamo. Pērn mopēdu vadītāju apliecību ieguva 1950 vadītāju - par 20% vairāk nekā 2012.gadā. Diemžēl pieaug arī par pārkāpumiem sodīto mopēdu vadītāju skaits: 2013.gadā mopēdu vadītājiem sastādīti aptuveni 2300 administratīvie protokoli, 2012.gadā – nepilni 2000, vēl gadu iepriekš – mazāk nekā 1700 protokolu.

Satiksmei bīstamie "hibrīdi"

CSDD valdes loceklis Jānis Golubevs, komentējot Satiksmes ministrijas iesniegtos priekšlikumus grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (LAPK) un arī iepriekš minētās izmaiņas mopēdu vadītāju eksāmenu kārtībā, Saeimas krimināltiesību politikas apakškomisijas sēdē 1.aprīlī sacīja – attiecībā uz mopēdu vadītājiem situācija jāmaina: viņu un riteņbraucēju atbildība nav grozīta kopš 2004.gada, kad LAPK konceptuāli tika pārskatīta desmitā "a" nodaļa "Administratīvie pārkāpumi ceļu satiksmē".

"Atsevišķās sankcijās kaut kas nedaudz ir mainīts, bet svarīgākā lieta, kāpēc šobrīd mopēdu vadītājiem ir jāpārskata atbildība par satiksmes noteikumu pārkāpumiem, ir tā, ka mopēds pēc savas būtības ir motorizēts transportlīdzeklis un, salīdzinot ar 2004.gadu vai vēl senākā pagātnē skatoties, nav iespējams samērot tā laika mopēdu ar mūsdienu mopēdu," informēja J.Golubevs. "Šodien mopēdi pēc saviem parametriem ir nelieli motocikli. Līdz ar to šī koncepcija, ka mopēdu vadītājiem ir atbildība tikai par atsevišķiem pārkāpumiem, tai skaitā tādiem pašiem kā riteņbraucējiem, ir novecojusi un sevi vairs neattaisno."

"Ik gadu palielinās reģistrēto mopēdus skaits, šobrīd tas pārsniedz 25 tūkstošus."

Tādēļ Satiksmes ministrija izstrādājusi priekšlikumus mopēdu vadītāju atbildību turpmāk pielīdzināt jebkura cita transportlīdzekļa vadītājam, tostarp motocikla vadītājam.

Taču ne mopēdu skaitliskais pieaugums, ne šo braucamrīku tehniskais progress, izrādās, nav vienīgie eksāmenu stingrības ieviešanās un soda sankciju iespējamās paaugstināšanas iemesli. (Jo īstenībā, lai cik moderns būtu braucamrīks, ja tas "nevelk" vairāk par 45 kilometriem stundā, ļoti lielu skādi citiem satiksmes dalībniekiem tas it kā nevarētu sagādāt.)

Mūsu uz dažādiem sadzīves izgudrojumiem naskā tauta ir pacentusies arī mopēdu laukā. Kā norādīja J.Golubevs, "Latvijā absolūti lielākā daļa jauno mopēdu ir pārbūvēti un brauc ar ātrumu 70-80 km stundā; rekordists bija 106 km stundā".

Ja mopēda vadītājs brauc ar ātrumu 100 kilometru stundā, pārkāpjot atļauto 90 km ātrumu, pašlaik LAPK mopēda vadītājam vispār neparedz nekādu atbildību.

Faktiski nav iespēju kontrolēt

"Mēs vēlamies sakārtot mopēda vadītāja atbildību, pielīdzinot to motocikla vadītājam - abi ir motorizētie transportlīdzekļi un vizuāli pat nav iespējams noteikt, kas ir kurš; ātruma ziņā mopēdisti cenšas panākt motociklistus, savus transportlīdzekļus pārbūvējot. Tas, protams, nav atļauts, un par to arī būtu jāparedz atbildība, bet atbildībai būtu jābūt par katru pārkāpumu. Ja velosipēdists ar roku neparāda pagriezienu, tad varbūt viņam arī nevajag uzlikt piecdesmit eiro sodu, jo citam skādi viņš ar to neizdarīs, faktiski tikai sev, bet ar mopēdu šodien tā vairs nav: sadursmes brīdī viņš izdarīs zaudējumus arī citiem. Tādēļ šī lieta ir jāsakārto konceptuāli," uzsvēra CSDD valdes loceklis.

Protams, rodas jautājums, kādēļ par šādu nelegālu transportlīdzekļa pārbūvi mopēdu īpašniekus nesoda, ja pieķer braucam ātrāk par minētajiem 45 km stundā. Izrādās, tas iespējams, tikai ar īpašu motora jaudas mērīšanas ierīci. Vienu tādu CSDD ir iegādājusies un tādējādi reidos kopā ar ceļu policiju pērn arī atklāti šie masveidā pārbūvētie mopēdi.

Taču citādi šo pārveidi noteikt nav iespējams. Tehniskā apskate mopēdiem nav paredzēta, un arī tad pārbūvi konstatēt nebūtu iespējams, jo tehniskās apskates stacijās minētās aparatūras nav. Kā informēja J.Golubevs, Eiropas Savienības līmenī diskusijas par to ir uzsāktas, un, iespējams, pēc gadiem pieciem šāda prasība arī varētu parādīties; par to domā arī CSDD. Solis uz priekšu mopēdu atbildīgai kustībai uz ceļiem ir sperts, ieviešot to obligāto civiltiesisko apdrošināšanu. Bet pagaidām tas arī viss. Pēc saviem tehniskajiem parametriem arī pārbūvēts pār mēru jaudīgs mopēds paliek kā mopēds, jo tehniskie dokumenti apliecina tieši to.

Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieka Normunda Krapša viedoklis ir šāds: "Te ir jautājums, ka jāsakārto mūsu tiesiskais regulējums – tajā brīdī, kad varam konstatēt, ka bijušais mopēds (teiksim tā) var sasniegt ātrumu 100 kilometru stundā, protams, to varētu kvalificēt kā motociklu, vienīgais ir jautājums par pierādījumiem. Ja ar jaudas mērītāju varam pierādīt, ka transportlīdzeklis ir pārbūvēts un vairs neatbilst mopēda definīcijai, mēs transportlīdzekļa vadītāju varam saukt pie atbildības par braukšanu ar mazās klases motociklu. Bet pagaidām viņš var brīnīties, ka ātrums tik liels, un teikt, ka vējš bija no mugurpuses un tādēļ ātrums tāds."

Tātad, kamēr nav ne piemērotu ierīču pārbūvēto mopēdu atklāšanai, ne likumu, kas ļautu par to sodīt, ātrāk pieejamais instruments būtu lielāka soda uzlikšana par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu. Satiksmes ministrija ir ierosinājusi ar grozījumiem LAPK noteikt, ka par Ceļu satiksmes regulēšanas noteikumu pārkāpšanu (149.5pants) tiek likvidēta velosipēda un mopēda vienlīdzība vieglāka soda piemērošanā (15 eiro), par šādu pārkāpumu paredzot naudas sodu no 30 līdz 50 eiro apmērā.

Arī par braukšanas sākšanas un braukšanas virziena maiņas noteikumu pārkāpšanu (149.6pants) mopēdam ierosināts bargāks sods – no 15 līdz 70 eiro; tas ir daudz vairāk nekā līdzšinējie septiņi vai 30 eiro. Arī citos LAPK pantos mopēds ir svītrots no partnerības ar velosipēdu un tādējādi nonāk "cita transportlīdzekļa" kategorijā, kur sodi ievērojami bargāki.

Saeimas apakškomisijas sēdē iznira jautājums – vai šīs soda sankcijas nebūs pārāk bargas veco mopēdu īpašniekiem, kuri ar savu "Deltu" ne grib, ne var tikt uz priekšu ātrāk par 20 kilometriem stundā? Uz to J.Golubevs atbildēja kodolīgi: "Bet automašīnas taču arī nešķiro – vai pārkāpums izdarīts ar ferrari vai vecu opelīti. Nevarēs dalīt pēc tā, vai tas ir 2014.gada suzuki vai astoņdesmitajos gados ražota "Delta". Nepārkāpsim noteikumus, un sods nebūs jāmaksā."

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI