SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam
14. aprīlī, 2014
Lasīšanai: 14 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
TĒMA: Drošība
7
12
7
12

Apspriešanai iesniegti jaunie Ceļu satiksmes noteikumi

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Jauno Ceļu satiksmes noteikumu projekts pirmām kārtām vērsts uz mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku (tostarp riteņbraucēju) drošības paaugstināšanu.

FOTO: Aiga Dambe, LV portāls

Paredzēts, ka 2015.gada 1.janvārī spēkā stāsies jauni Ceļu satiksmes noteikumi. Protams, nevar teikt, ka jaunajā veidolā tie būs gluži citādi - jo satiksme taču joprojām virzīsies pa to pašu ceļa pusi, luksoforu signāli nemainīsies, un arī galvenais ceļš joprojām būs galvenais ceļš. Kaut gan pašlaik spēkā esošais regulējums pamatā tiks saglabāts, visus ceļa satiksmes dalībniekus (tātad būtībā ikvienu no mums) sagaida vairāki nozīmīgi jaunumi.
īsumā

Valsts sekretāru sanāksmē apspriešanai Satiksmes ministrija 10.aprīlī iesniedza Ceļu satiksmes noteikumu projektu, kuram jāstājas spēkā nākamā gada janvārī.

Galvenie jaunumi noteikumu projektā ir šādi:

  • prasība gājējiem un velosipēdu vadītājiem diennakts tumšajā laikā lietot apģērbu (vesti) ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem;
  • ieviesta un definēta ceļa infrastruktūras sastāvdaļa – velojosla;
  • aizliegta transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās krustojumos;
  • nodalītas uz velosipēdu un mopēdu vadītājiem attiecināmās normas;
  • mainītas ceļa zīmes, kas apzīmē apdzīvotu vietu un dzīvojamo zonu.

Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) jaunā redakcija tapa divu gadu garumā, un šajā procesā bija iesaistīti ne tikai Satiksmes ministrijas (SM), Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un citu institūciju eksperti, bet arī nevalstisko organizāciju pārstāvji. Šā darba rezultāts ir vairāk nekā 150 jaunajā normatīvajā dokumentā iekļaujamu priekšlikumu.

Jauno noteikumu nepieciešamība un būtība

Pašlaik spēkā esošie Ceļu satiksmes noteikumi (CSN) stājās spēkā 2004.gada jūlijā. Kopš tā laika, piemērojot šo normatīvo aktu dzīves diktētajām prasībām, tajā veikti 12 grozījumi, gan ieviešot jaunu regulējumu, gan novēršot normu dublēšanos ar Ceļu satiksmes likumā iekļautajām, un iznākumā noteikumi kļuvuši grūti uztverami. Pusotra simta jaunu izmaiņu kopums tam noteikti būtu par smagu, tāpēc izstrādāts CSN jaunas redakcijas projekts, ko SM 10.aprīlī iesniedza starpinstitūciju apspriešanai Valsts sekretāru sanāksmē.

Galvenās CSN jaunās redakcijas projektā ietvertās normas ir šādas:

  • Atbilstoši 2013.gada 2.decembra Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē nolemtajam ieviesta prasība gājējiem un velosipēdu vadītājiem diennakts tumšajā laikā lietot apģērbu (vesti) ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem;
  • Lai uzlabotu riteņbraucējiem nepieciešamo infrastruktūru, ieviesta un definēta ceļa infrastruktūras sastāvdaļa - velojosla;
  • Lai popularizētu elektromobiļus, šo transportlīdzekļu vadītājiem atļauts braukt pa sabiedrisko transportlīdzekļu joslām; riteņbraucēju drošības labad ieviests satiksmes organizācijas risinājums, ar ko šo transportlīdzekļu vadītājiem tiktu atļauta braukšana pa sabiedrisko transportlīdzekļu joslām;
  • Aizliegta transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās krustojumos, kā arī uz gājēju un velosipēdu ceļiem;
  • Ieviešot EK 2014.gada 27.februāra īstenošanas Direktīvu 2014/37/ES, precizēts sertificēto bērnu sēdeklīšu izmantošanas regulējums un noteikts aizliegums automobilī, kas nav aprīkots ar drošības jostām, pārvadāt bērnus līdz trīs gadu vecumam;
  • Lai uzlabotu uz riteņbraucējiem attiecināmo noteikumu uztveri un izpratni, nodalītas uz velosipēdu un mopēdu vadītājiem attiecināmās normas;
  • Ņemot vērā fotoradaru ieviešanu, precizēta norma par transportlīdzekļu reģistrācijas numura zīmes redzamības nodrošināšanu;
  • Paredzēta iespēja uzstādīt un izmantot maināmās informācijas ceļa zīmes;
  • Ieviestas jaunas velosipēdu ceļu un velomaršrutu apzīmēšanas ceļa zīmes;
  • Atbilstoši izdarītajiem grozījumiem Valsts standartā un Vīnes 1968.gada Konvencijā par ceļu satiksmi mainītas ceļa zīmes, kas apzīmē apdzīvotu vietu un dzīvojamo zonu;
  • Lai uzlabotu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uztveri, ieviesta virkne jaunu ceļa horizontālo apzīmējumu.

Kā jaunais regulējums izpaudīsies praksē?

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss saistībā ar noteikumu projektu pauž šādu viedokli: "Redzot, ka ar "kosmētiskiem līdzekļiem" ceļu satiksmes drošība nav uzlabojama, esam nākuši klajā ar šo jauno CSN redakciju, galveno uzsvaru liekot uz mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem – gājējiem un, protams, arī velosipēdistiem. Šis dokuments ir sabiedriskās apspriešanas stadijā; patlaban tajā nav iekļauti vairāki svarīgi iepriekš apspriesti jautājumi, piemēram, priekšlikums par atļautā braukšanas ātruma diversifikāciju atkarībā no ceļa veida un seguma (par ko iepriekšējā Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē tika runāts). Tiklīdz mūsu rīcībā būs pētījumu rezultāti, varēsim atgriezties pie diskusijas par atļautā braukšanas ātruma samazināšanu uz grants vai šķembu seguma ceļiem, ņemot vērā to, ka pēdējā laikā bijuši vairāki traģiski negadījumi tieši uz šiem ceļiem. Tāpat būtu jāspriež par atļautā braukšanas ātruma palielināšanu tur, kur tas būtu pieļaujams. Šie jautājumi saskaņošanas procesā noteikti tiks aktualizēti, un no CSDD gaidu priekšlikumus par iespējamiem optimāliem risinājumiem."

CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš arī uzskata, ka saistībā ar minēto CSN projektu ir ļoti daudz apspriežamu jautājumu, jo cieši saskaras gan riteņbraucēju, gan autovadītāju, gan gājēju intereses. "Nākamā mūsu kampaņa būs "Cieni citus, cienīs tevi!". Taču aiz šā moto ir jābūt normatīvajai bāzei, kas precīzi nosaka, kā katram ceļu satiksmes dalībniekam ir jāuzvedas. Jāņem vērā, ka 53 procenti no visiem satiksmes negadījumos bojāgājušajiem ir tieši mazaizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki, un šogad īpaši nepatīkama situācija veidojas saistībā ar riteņbraucējiem - dzīvību zaudējuši jau divi (pērn nebija neviena); ievainoto velosipēdistu skaits jau ir dubultojies; notikuši 58 konflikti, kur velosipēdisti uzbraukuši gājējiem, un tas nozīmē, ka ir jādara pats galvenais – jāveido jauna infrastruktūra.

"CSN jaunā redakcija tapa divu gadu garumā."

No vienas puses – noteikumus esam vienkāršojuši, radījuši iespēju velosipēdiem braukt brīvāk (uz to virzās visa Eiropa, cerot uz labāku infrastruktūru), taču vienlaikus domāts par to, lai visiem satiksmes dalībniekiem noteiktu stingrus spēles noteikumus - gan pienākumu, gan soda sankciju ziņā.

Šodien velosipēdistiem ir tāda visatļautības situācija, un daļa no viņiem to izmanto, diskreditējot visu satiksmes dalībnieku kopumu. Ja ar divriteni esam atļāvuši bērniem braukt no 10 gadu vecuma, tam jāiet roku rokā ar stingru apmācību. Ja atbildīgu attieksmi pret satiksmes noteikumiem un uzvedību uz ceļa neveidos jau bērnībā, bet dos tikai teorētiskas zināšanas, nekas uz labo pusi nemainīsies. Tāpēc noteikumos esam ieviesuši normu, ka pedagogiem ir jāizmanto noteikta metodika, nevis liekot bērniem tikai "iekalt" noteikumu punktus, bet patiešām veidojot atbildīgas uzvedības modeli uz ielām un ceļiem."

Juris Teteris, CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks: "Ik rudeni saasinās problēma ar neredzamajiem gājējiem un riteņbraucējiem tumšajās diennakts stundās. Noteikumu projektā paredzēts – ja gājēji tumšajā diennakts laikā pārvietojas pa brauktuvi vai ceļa nomali gan apdzīvotās vietās, gan ārpus tām, ja ceļš nav apgaismots, tad viņiem būs jāvalkā apģērbs ar gaismu atstarojošiem elementiem. Attiecībā uz velosipēdu vadītājiem pamatprasība ir tāda, ka divriteņiem jābūt aprīkotiem ar lukturiem – priekšā jābūt baltai gaismai, aizmugurē – sarkanai, kā arī ar atstarotājiem. Šajā gadījumā noteikumi nenosaka obligāti lietot gaismu atstarojošu apģērbu. Ja lukturu nav, tad gan gaismu atstarojošā veste ir obligāta. Taču, protams, var ieteikt, ka šāds apģērbs tikai uzlabos satiksmes dalībnieku redzamību un paaugstinās viņu drošību."

Riteņbraucējiem noteikumos paredzēta īpaša nodaļa

Jaunums ir arī tas, ka CSN projektā ir nodalītas normas, kas attiecas uz gājējiem un riteņbraucējiem. Pašlaik normatīvajā aktā ir kopīga nodaļa – papildu prasības velosipēdu un mopēdu vadītājiem. Ņemot vērā, ka mopēds jau ir klasificēts kā mehāniskais transporta līdzeklis un tā pārvietošanās ceļu satiksmē tiek regulēta tāpat kā visiem pārējiem transportlīdzekļiem (atskaitot dažas specifiskas normas), riteņbraucējiem CSN turpmāk atvēlēta atsevišķa nodaļa.

Jau no šā gada Ceļu satiksmes likumā ir stājušies spēkā grozījumi, kas ļauj velosipēda vadītāja apliecību iegūt bērniem, kuri sasnieguši 10 gadu vecumu, atgādina J.Teteris. Noteikumos ierakstīts, ka līdz 12 gadu vecumam bērniem riteņbraucējiem obligāti jālieto ķivere. Pirmām kārtām tas nepieciešams drošībai un, otrkārt, lai pieradinātu to lietot arī, sasniedzot lielāku vecumu. Pieaugušiem ķiveres lietošanai joprojām ir ieteikuma raksturs.

Vēl noteikumos ir iekļauta prasība, ka velosipēdistiem arī ir jāpārvietojas ar ātrumu, kas neapdraud ceļu satiksmes drošību. Īpaši svarīgi ir ievērot šo normu, tuvojoties slikti pārredzamiem krustojumiem, kā arī izbraucot uz brauktuves no blakus teritorijas un citās vietās ar paaugstinātu bīstamību. Attiecībā uz braukšanu pa ietvi noteikumos ir skaidri pateikts: ja riteņbraucējs šķērso krustojumu pa ietves iedomāto turpinājumu, tad viņam, tāpat kā gājējiem, jādod ceļš transportlīdzekļiem, kas brauc pa šķērsojamo ceļu, savukārt tiem transportlīdzekļiem, kuri nogriežas uz šā ceļa, kur atrodas riteņbraucējs, ir jādod ceļš velosipēdam (tāpat kā gājējiem). Nianse ir tāda, ka riteņbraucējam, tuvojoties šādām vietām, laikus ir jāsamazina braukšanas ātrums.

"Noteikumu projekts ir sabiedriskās apspriešanas stadijā."

Pašlaik velosipēdistiem ir atļauts šķērsot brauktuvi pa regulējamām gājēju pārejām braukšus, taču tādā pašā ātrumā kā gājējiem. Balstoties uz pozitīvo pieredzi, jaunie noteikumi ar tādiem pašiem nosacījumiem atļaus to darīt arī uz pārejām, kur nav luksofora. Taču ar vienu stingru nosacījumu – pirms brauktuves šķērsošanas obligāti ir jāapstājas. Protams, neapspriežama un nemainīga paliek norma, ka gājējiem uz ietves ir priekšroka.

J.Teteris norāda, ka, protams, ideāli būtu, ja visiem satiksmes dalībniekiem, tostarp riteņbraucējiem, būtu sava nodalīta telpa uz ceļa. Taču apstākļi var būt stipri ierobežoti, kad atsevišķu joslu ierīkot nav iespējams, tādēļ CSN ir paredzēta iespēja, ka vietējās pašvaldības, uzstādot attiecīgas ceļa zīmes, varētu atļaut velosipēdiem pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu (šāda priekšrocība piešķirta arī elektromobiļiem). Īpašas normas izstrādātas par to, kā velosipēdiem un mopēdiem ir veicams kreisais pagrieziens, pieļaujot lielākas izvēles iespējas (taču arī atbildību un apdomību) nekā patlaban.  

CSN projektā ir parādījies ilgi gaidītais termins "velojosla" un iekļauts detalizēts regulējums par to apzīmējumiem un izmantošanu.

Varēs bērnus pārvadāt ar mopēdiem un motocikliem

"Pašreiz CSN ir sena, vēl no iepriekšējās valsts iekārtas mantota norma, kas aizliedz pārvadāt bērnus, jaunākus par 14 gadiem, ar motociklu, bet mopēdi, tricikli, kvadracikli vispār nav minēti," skaidro J.Teteris. "Protams, pārvadāt bērnus ar šiem transportlīdzekļiem nav labākais un drošākais variants, taču, ja bērnu vecāki pieņem šādu lēmumu, tad ir jāizstrādā regulējums, lai tas būtu iespējams maksimāli droši.

Iepazīstoties ar regulējumu citās Eiropas Savienības valstīs, esam izvēlējušies, mūsuprāt, vislabāko risinājumu – ja bērna augums nepārsniedz 150 centimetru, ar minētajiem transportlīdzekļiem viņu drīkstēs pārvadāt tikai tad, ja bērns būs spējīgs noturēt līdzsvaru, aizsniegt kāju atbalstus. Ja to nevar, tad jāuzstāda īpaši šim transportlīdzeklim paredzēts, bērna vecumam un svaram atbilstošs sēdeklītis."

Lai uzlabotu satiksmes organizāciju un paaugstinātu tās drošību, tiks ieviestas arī vairākas jaunas ceļa zīmes: piemēram, brīdinājuma zīme, kas savlaikus brīdinās vadītājus par vietām, kur bieži veidojas sastrēgumi; gājēju ceļu un stāvlaukumu zonu ceļa zīmes (īpaši svarīgi tas ir, piemēram, Vecrīgā) un zīmes, kas aicinās ievērot tā dēvēto rāvējslēdzēja principu vietās, kur dažādu iemeslu dēļ samazinās braukšanas joslu skaits.

"53% no visiem satiksmes negadījumos bojāgājušajiem ir tieši mazaizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki."

Savukārt vietās, kur tiks konstatēta tāda nepieciešamība, turpmāk varēs lietot zīmes ar maināmu informāciju, piemēram, brīdinot par priekšā esošu sastrēgumu, atkarībā no ceļa stāvokļa samazinot vai palielinot atļauto braukšanas ātrumu un tamlīdzīgi.

Ministrs uzsvēra, ka jaunie CSN attiecas uz jebkuru Latvijas iedzīvotāju, ne tikai uz autobraucējiem, bet arī gājējiem, bērniem, riteņbraucējiem, motociklistiem, tāpēc SM ir gatava uzklausīt visus priekšlikumus, jo ieviešamo izmaiņu galvenais mērķis ir paaugstināt drošību uz ceļiem un samazināt gan bojā gājušo, gan cietušo skaitu. "Priekšlikumus divu nedēļu laikā kopš noteikumu izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē mūsu ministrijā var iesniegt jebkurš interesents; pēc tam noteikti tiks rīkotas diskusijas gan starp dažādiem resoriem, nozares profesionāļiem, gan notiks arī diezgan plaša sabiedriskā apspriešana.

Šie noteikumi nav "akmenī iecirsti", pieļauju, ka arī sabiedrībai būs sava attieksme un viedoklis, un varu apsolīt, ka apspriešana būs tiešām plaša, pirms virzīt šā normatīvā akta projektu tālākai apstiprināšanai valdībā."

Labs saturs
12
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI