Uzņēmuma „Latvijas Pasts” mājaslapā (www.pasts.lv) var izsekot līdzi ierakstītās vēstules ceļam pie adresāta. Taču, ja pastnieks piegādā ierakstīto vēstuli adresātam, par saņemšanu ir jāparakstās.
FOTO: Aiga Dambe, LV portāls
Ierakstītas vēstules piegāde:
Pasta likuma 1.pants nosaka, ka ierakstīts pasta sūtījums (vēstule) ir reģistrēts pasta sūtījums, par kuru sūtītājam izsniedz kvīti, kas apstiprina, ka sūtījums ir nodots pasta pakalpojumu sniegšanas vietā, bet adresātam to izsniedz pret parakstu par saņemšanu. Kā liecina "Latvijas Pasta" informācija, tad visbiežāk ierakstītās vēstulēs sūta rakstiskus paziņojumus, dokumentus, mākslinieciskas atklātnes vai fotogrāfijas. VAS "Latvijas Pasts" sabiedrisko attiecību speciāliste Agija Tērauda informē, ka pēc uzņēmuma apkopotajiem datiem ierakstītu vēstuļu pakalpojumus vairāk izmanto fiziskas personas nekā privātpersonas.
Ierakstīta pasta sūtījuma piegāde
Vienkāršus pasta sūtījumus var iemest pazīstamajās dzeltenajās vēstuļu kastītēs, taču, lai nosūtītu ierakstītu vēstuli, ir jādodas uz tuvāko pasta nodaļu, lai reģistrētu sūtījumu un saņemtu kvīti par tā nodošanu pasta darbiniekam. Savukārt adresātam ierakstīto vēstuli uz norādīto adresi piegādās pastnieks un izsniegs pret parakstu, nevis ievietos pastkastītē (Pasta likuma 13.1pants). Taču, ja piegādes brīdī adresāts neatrodas minētajā adresē, sūtījumam adresāts dosies pakaļ pats un saņems to norādītajā pasta nodaļā. Par to, ka īpašs sūtījums uz adresāta vārda ir pienācis un to jādodas saņemt, vēstīs pastnieka atstāts paziņojums.
"Situācijā, ja ir konstatēta reģistrēta pasta sūtījuma nozaudēšana, satura bojājums vai iztrūkums, tad sūtītājam vai adresātam ir iespējams saņemt atlīdzību."
Ja sūtītājs vēlas būt absolūti pārliecināts, ka adresāts ir saņēmis ierakstīto vēstuli, tad par papildu maksu pastnieks piegādās sūtītājam paziņojumu par ierakstītā sūtījuma izsniegšanu adresātam.
Situācijā, ja ir konstatēta reģistrēta pasta sūtījuma (vēstules) nozaudēšana, satura bojājums vai iztrūkums, tad sūtītājam vai adresātam ir iespējams saņemt atlīdzību. Gadījumi, kad ierakstīti sūtījumi, kuri būtu nozaudēti, bojāti vai izsniegti nepiederošai personai, ir 0,001% no kopējā ierakstīto sūtījumu apjoma, informē A.Tērauda.
Ierakstītu vēstuļu veidi
Reģistrētie pasta sūtījumi, līdzīgi kā citi pasta pakalpojumi, iedalās iekšzemes un pārrobežu sūtījumos, proti, tie, kurus sūta Latvijas teritorijā, un tie, kuri aizceļo uz ārvalstīm. Sūtot ierakstītus sūtījumus uz ārvalstīm, maksa par pakalpojumu var mainīties. Piemēram, ierakstītas "A" klases vēstules, kuras svars nepārsniedz 20 gramus, uz Eiropas Savienības (ES) valstīm izmaksās 1,20 latus, bet uz pārējām ārvalstīm tāds pats sūtījums maksās 1,50 latus.
Iekšzemē pēc piegādes ilguma izšķir divu veidu pasta sūtījumus:
Par ierakstītu vēstuli sūtītājam jāmaksā
"Latvijas Pasta" pakalpojumu, t.sk. ierakstītu vēstuļu, maksa ir noteikta atbilstoši uzņēmuma aprēķinātajiem tarifiem, un tos ir apstiprinājusi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija.
Līdzīgi kā citiem pasta sūtījumiem, arī ierakstītās vēstules nosūtīšanas maksa ir atkarīga no tās svara.
"A" klases ierakstītas vēstules maksa Latvijas teritorijā ir šāda:
Sūtījuma svars | Tarifs (Ls) |
Līdz 20 g | 1,00 |
No 20 līdz 50 g | 1,05 |
No 50 līdz 100 g | 1,10 |
No 100 līdz 250 g | 1,11 |
No 250 līdz 500 g | 1,27 |
No 500 līdz 1000 g | 1,56 |
No 1000 līdz 2000 g | 2,14 |
"B" klases ierakstītas vēstules maksa Latvijas teritorijā ir šāda:
Sūtījuma svars | Tarifs (Ls) |
Līdz 20 g | 0,98 |
No 20 līdz 50 g | 0,99 |
No 50 līdz 100 g | 1,01 |
No 100 līdz 250 g | 1,09 |
No 250 līdz 500 g | 1,24 |
No 500 līdz 1000 g | 1,54 |
No 1000 līdz 2000 g | 2,12 |
Pārrobežu ierakstītas vēstules maksa ir šāda:
Sūtījuma svars | Uz ES valstīm/ Tarifs (Ls) | Uz pārējām valstīm/ Tarifs (Ls) |
Līdz 20 g | 1,20 | 1,50 |
No 20 līdz 50 g | 1,20 | 1,50 |
No 50 līdz 100 g | 1,25 | 1,70 |
No 100 līdz 250 g | 1,95 | 2,55 |
No 250 līdz 500 g | 3,35 | 4,55 |
No 500 līdz 1000 g | 4,30 | 7,75 |
No 1000 līdz 2000 g | 8,05 | 14,23 |
Kompensācija par nozaudētu sūtījumu
Atšķirībā no vienkāršas vēstules, kuru sūtītājs iemet kādā no speciālajām pasta kastītēm un kuras pazušanas gadījumā pierādīt nosūtīšanas faktu praktiski nav iespējams, ierakstītās vēstules nozaudēšanu konstatēt ir vienkārši: to reģistrē pasta nodaļā nosūtīšanas brīdī, bet saņemšanas faktu fiksē ar adresāta parakstu.
Gadījumos, ja reģistrētais iekšzemes pasta sūtījums ir nozaudēts, tā saturs bojāts vai konstatēts iztrūkums, korespondences sūtītājam ir tiesības saņemt kompensāciju (Pasta likuma 44. un 46.pants). Savukārt vēstules adresātam ir tiesības uz atlīdzību, ja, saņemot ierakstītu sūtījumu, ir konstatēts tā satura bojājums vai iztrūkums (Pasta likuma 46.pants).
Kārtību, kādā izmaksā atlīdzību par iekšzemes pasta sūtījumu nozaudēšanu, satura bojājumu vai iztrūkumu, nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr.227 "Noteikumi par kārtību, kādā pasta komersants izmaksā atlīdzību par iekšzemes pasta sūtījumu nozaudēšanu, to satura bojājumu vai iztrūkumu".
"Ierakstītās vēstules nosūtīšanas maksa ir atkarīga no tās svara."
Šo noteikumu 7.punkts paredz, ka par nozaudētu ierakstītu vēstuļu korespondences sūtījumu neatkarīgi no tā satura un svara pasta komersants izmaksā atlīdzību 20 latu apmērā un iekasēto pasta pakalpojuma tarifa summu.
Savukārt par pārrobežu pasta sūtījuma, t.sk. ierakstītas vēstules, nozaudēšanu, satura bojājumu vai iztrūkumu pasta uzņēmums atlīdzību izmaksā saskaņā ar Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem (Pasta likuma 47.pants).
Katru reģistrēto pasta sūtījumu nepiegādāšanas gadījumu izskata individuāli. Korespondences sūtītājam vai tās saņēmējam ir jāvēršas "Latvijas Pastā" ar iesniegumu par ierakstītās vēstules nozaudēšanu vai tās bojājumu. Pēc iesnieguma saņemšanas ne vēlāk kā mēneša laikā pastam ir jāpieņem lēmums par kompensācijas izmaksāšanu vai atteikumu.
Apdrošināts sūtījums
Gadījumos, kad jāsūta lietas vai dokumenti, kas ir nozīmīgi gan sūtītājam, gan arī adresātam, labāk ir izvēlēties apdrošinātu sūtījumu (apdrošinātu vēstuli). Jāpiezīmē, ka ierakstītu vēstuli nevar apdrošināt, jāizvēlas pakalpojums – apdrošināts sūtījums. Apdrošināta vēstule, līdzīgi kā ierakstīta, ir reģistrēts pasta sūtījums, kuru izsniedz adresātam pret parakstu. Sūtījuma saturs papildus ir apdrošināts pret zudumu, nolaupīšanu vai sabojāšanu (Pasta likuma 1.pants).
Pieņemot apdrošinātu vēstuli, pasta nodaļas darbinieks sastāda tās satura sarakstu – vienu eksemplāru izsniedz klientam, bet otru ievieto sūtījumā. Satura saraksts ir pierādījums tam, ka konkrētās lietas ir nosūtītas. Un apdrošināta sūtījuma nozaudēšanas gadījumos pasts izmaksā atlīdzību atbilstoši sūtījuma apdrošināšanas summai (Ministru kabineta noteikumi Nr.227 "Noteikumi par kārtību, kādā pasta komersants izmaksā atlīdzību par iekšzemes pasta sūtījumu nozaudēšanu, to satura bojājumu vai iztrūkumu" 9. un 10.punkts).