Patērētājam, iepērkoties kolektīvās iepirkšanās portālos, ir tādas pašas tiesības, kā iepērkoties tirdzniecības vietā, piemēram, preces garantija un tiesības preci atgriezt 14 dienu laikā preces pārdevējam.
FOTO: Aiga Dambe, LV portāls
Patērētāja tiesības:
Visbiežāk patērētāji sūdzas par līguma noteikumiem neatbilstošām precēm un pakalpojumiem. Pēc Patērētāju tiesību aizsardzības centra informācijas, tie ir gadījumi,
Pirms preces vai pakalpojuma iegādes
Patērētājam pirms preces vai pakalpojuma iegādes kolektīvās iepirkšanās portālā ir jāpievērš uzmanība vairākām lietām. Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Komunikāciju daļa norāda, ka vispirms ir jāpievērš uzmanība, vai konkrētajā portālā ir pieejama informācija par pašu iepirkšanās portālu. Tā ir informācija par portāla juridisko nosaukumu, reģistrācijas numuru, kontaktinformācija u.c. noderīga informācija. Tāpat ir jāpievērš uzmanība, vai preces pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs ir norādījis informāciju par sevi, īpaši kontaktinformāciju, jo tā ir īpaši būtiska, ja rodas problēmas ar iegādāto preci, pakalpojumu vai kuponu.
PTAC iesaka pārliecināties, vai komersants tiešām ir sasniedzams, piezvanot uz norādīto kontakta tālruni un uzdodot papildu jautājumus par izvēlēto preci vai pakalpojumu. Kā arī pārliecināties, vai norādītā juridiskā persona ir reāla, ievadot nosaukumu Uzņēmumu reģistra mājaslapā vai Lursoft datubāzē. Īpaši to vajadzētu darīt, pērkot preci vai pakalpojumu par lielu naudas summu.
PTAC neuztur publisku "melno sarakstu" ar komersantiem, kas konkrēti darbojas šajā jomā, taču patērētājiem ir pieejama datubāze "Patērētājam nedraudzīgi uzņēmumi". Šajā sarakstā nonāk dažādu jomu komersanti, kas nerisina strīdus situācijas ar patērētājiem un nereaģē uz iestādes informācijas pieprasījumiem un lēmumiem. Gadījumos, ja PTAC konstatē, ka konkrētu komersantu darbības varētu kādā veidā apdraudēt patērētāja maciņu, PTAC izplata paziņojumu medijiem, izmanto sociālo vietni Twitter u.c. un aicina patērētājus uzmanīties.
"Prakse norādīt nepatiesu preces vai pakalpojuma atlaidi ir uzskatāma par maldinošu komercpraksi un nav pieļaujama."
Kā piemēru PTAC min situāciju ar aviobiļešu rezervēšanas platformu www.happyfly.lv. Lietuvā reģistrētais komersants piedāvāja iegādāties aviobiļetes par ļoti izdevīgām cenām, dažkārt pat ievērojami zemākām nekā pašu aviokompāniju piedāvājumos un pēc pirkuma patērētājiem lūdza veikt papildu iemaksas, norādot uz biļetes cenas pieaugumu.
Pirms preces vai pakalpojuma iegādes rūpīgi ir jāiepazīstas ar līguma nosacījumiem, samaksas kārtību, piegādes kārtību, informāciju par atteikuma tiesībām. Ir jāpievērš uzmanība preces vai pakalpojuma saņemšanas termiņiem un veicamajām darbībām, jo īpaši attiecībā uz pakalpojumu saņemšanu mēdz būt situācijas, kad uz pakalpojumu ir iepriekš jāpiesakās. Turklāt nevajadzētu pakalpojuma saņemšanu atstāt uz pēdējo brīdī, jo mēdz būt situācijas, kad komersants nevar nodrošināt pakalpojuma sniegšanu lielā pieprasījuma dēļ.
Tāpat PTAC iesaka ielūkoties arī atsauksmju portālos internetā vai vienkārši ievadīt mājaslapas un komersanta nosaukumu meklētājprogrammā, jo, iespējams, parādās kāda patērētāja pozitīva vai negatīva pieredze. Daudz negatīvu atsauksmju dažkārt ir pirmais indikators, ka varētu rasties problēmas ar konkrētā komersanta pakalpojumiem vai precēm vai arī ar konkrēto interneta portālu.
Norādītās atlaides patiesums
Pakalpojumam vai precei, ko patērētājs vēlas iegādāties kolektīvās iepirkšanās portālā, arī pēc preces vai pakalpojuma iegādes ir jāatbilst iepriekš norādītajam, tādēļ PTAC aicina rūpīgi iepazīties ar pakalpojuma vai preces aprakstu pirms pakalpojuma vai preces iegādes, jo virsraksti un attēli var patērētāju maldināt. Tādēļ PTAC aicina pirms pirkuma izdarīšanas pārbaudīt informāciju par sniegto preci vai pakalpojumu, kā arī par atlaides patiesumu, ieskatoties preces pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja mājaslapā un noskaidrojot, kāda ir preces vai pakalpojuma pilna cena.
PTAC Komunikāciju daļa uzsver, ka prakse norādīt nepatiesu preces vai pakalpojuma atlaidi ir uzskatāma par maldinošu komercpraksi un nav pieļaujama.
Ja saņemta nekvalitatīva prece
Gadījumā, ja patērētājs, iegādājoties preci kolektīvās iepirkšanās portālā, ir saņēmis nekvalitatīvu preci, patērētājs var vērsties gan pie kolektīvā iepirkšanās portāla, gan pie preces ražotāja vai tirgotāja. PTAC uzsver, ka, pirmkārt, ir jāvēršas pie ražotāja vai tirgotāja, jo tā ir puse, ar kuru ir slēgts līgums, un tas nes atbildību par preces atbilstību līguma noteikumiem. Tomēr patērētājam būtu vēlams sazināties arī ar pašu kolektīvās iepirkšanās portālu un informēt par radušos situāciju, jo arī pašam portālam ir svarīgi, ar kādiem ražotājiem un tirgotājiem tie sadarbojas.
PTAC skaidro: ja puses savā starpā sarunu ceļā nespēj vienoties par situācijas risinājumu, Patērētāju tiesību aizsardzības likums paredz, ka patērētājam ir jāvēršas pie preces pārdevēja ar rakstisku iesniegumu. Ja neatbilstība atklājas pirmo sešu mēnešu laikā no preces iegādes brīža, patērētājs ir tiesīgs pēc savas izvēles prasīt trūkumu novēršanu, cenas samazināšanu, naudas atmaksu vai maiņu pret līdzvērtīgu preci, savukārt pēc sešiem mēnešiem var prasīt maiņu vai remontu. Komersanta pienākums ir sniegt rakstisku atbildi 10 dienu laikā, ja komersants sniedz pamatotu atteikumu, lai izšķirtu strīdu, jāpiesaka neatkarīga ekspertīze, kas konstatētu defektu rašanās cēloņus. Ja ekspertīzes atzinums ir par labu patērētājam, komersanta pienākums ir pildīt prasījuma pieteikumā izvirzīto prasību un segt ekspertīzes izdevumus.
Savukārt gadījumā, ja komersants nesniedz atbildi uz iesniegumu, patērētājam ir jāvēršas PTAC ar iesniegumu, lai panāktu drīzāku situācijas risinājumu.
Tiesības saņemt pilnu preces garantiju
PTAC Komunikāciju daļa skaidro, ka garantija likuma izpratnē ir rakstveida dokuments, ar kuru ražotājs apliecina, ka patērētājam ir noteiktas tiesības saskaņā ar likumu un komersants uzņemas papildu saistības. Tā kā ar garantijas dokumentu nevar ierobežot likumīgās tiesības, garantijas dokuments nav obligāts.
Tādēļ, iegādājoties preci vai pakalpojumu kolektīvās iepirkšanās portālā, patērētājam ir likumīgas tiesības izvirzīt pretenzijas divu gadu laikā no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšana brīža, tāpat kā par preci vai pakalpojumu, kas iegādāts pastāvīgā tirdzniecības vietā.
Iepirkšanās kolektīvās iepirkšanās portālā ir uzskatāma par distances līgumu, tādēļ patērētājam ir tiesības pārdomāt un atteikties no preces vai pakalpojuma 14 dienu laikā no kupona iegādes brīža. Turklāt, ja ir gadījums, kad ar kuponu tālāk tiek iegādāta prece no interneta veikala, pastāv iespēja izmantot atteikuma tiesības un 14 dienu laikā no preces saņemšanas brīža preci atdot. Distances līguma ietvaros atteikuma tiesības nevar izmantot dažos izņēmuma gadījumos, piemēram, iegādājoties tūrisma pakalpojumus, kas jāizmanto konkrētā laikā, pārtikas preces, biļetes uz izklaides pasākumiem u.c.
Komersantam ir jāizsniedz pirkuma čeks
PTAC norāda, ka lielākoties, slēdzot distances līgumu par kupona iegādi, patērētāji norēķinās ar pārskaitījumu un šajā gadījumā par darījumu apliecinošu dokumentu ir uzskatāms arī bankas maksājuma uzdevums. Tomēr, ja tālāk patērētājs norēķinās, izmantojot kuponu, patērētājam vienmēr ir jāpaņem vai jāpieprasa no pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja darījumu apliecinošs dokuments, piemēram, kases čeks, stingrās uzskaites kvīts u.c. Tas būs nepieciešams, ja radīsies strīdus situācija, piemēram, ja ar kuponu iegādātā prece vai pakalpojums ir līguma noteikumiem neatbilstošs.
Ja preces pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nedod čeku vai citu darījumu apliecinošu dokumentu, arī pēc vairākkārtīga patērētāja pieprasījuma, tad patērētājam vismaz ir jāpieprasa, lai darbinieks, kas izsniedz preci vai pakalpojumu, piemēram, uz papīra lapas uzrakstot savu vārdu, uzvārdu, datumu un zīmogu, apliecina pirkuma izdarīšanu. Ja patērētājam rodas šāda problēma, ka pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs neizsniedz čeku vai citu darījumu apliecinošu dokumentu, patērētājs ir tiesīgs informēt Valsts ieņēmumu dienestu (VID).
VID Sabiedrisko attiecību daļa norāda, ka Ministru kabineta noteikumu Nr.282 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība" 32.punkts paredz, ka kases aparāta, kases sistēmas, specializētās ierīces vai iekārtas lietotājs nodrošina darījuma un par to saņemtās samaksas skaidrā naudā, ar maksājumu kartēm vai citiem maksājuma apliecinājumiem (dāvanu kartes, čeki, taloni un tamlīdzīgi apliecinājumi par to, ka tiek veikts norēķins par darījumu) reģistrēšanu, kases čeka izdrukāšanu un izsniegšanu darījuma partnerim. Līdz ar to preču pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam, saņemot no klienta kolektīvo iepirkumu portālā iegādātu kuponu, no kases aparāta ir jāizdrukā un jāizsniedz darījuma partnerim darījumu apliecinošs dokuments – kases čeks. Turklāt preču piegādātājam vai pakalpojumu sniedzējam ir pienākums izsniegt samaksas veicējam kases čeku neatkarīgi no tā, vai darījuma partneris pieprasa vai nepieprasa darījumu apliecinošo dokumentu.
"Preču pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam, saņemot no klienta kolektīvo iepirkumu portālā iegādātu kuponu, no kases aparāta ir jāizdrukā un jāizsniedz darījuma partnerim darījumu apliecinošs dokuments – kases čeks."
Tāpat VID uzsver: ja pakalpojumu sniedzējam vai preču pārdevējam ir tiesības nelietot kases aparātu, tādā gadījumā pircējam ir jāizsniedz attiecīgs darījumu apliecinošais dokuments – noformēta un VID reģistrēta kvīts vai biļete vai cits samaksu apliecinošs dokuments.
Gadījumā, ja patērētājs ir iegādājies medicīnas pakalpojumu kolektīvās iepirkšanās portālā un vēlas saņemt nodokļu atmaksu par attaisnotajiem izdevumiem, kases čeku ir iespējams iesniegt VID kopā ar gada ienākumu deklarāciju. VID uzsver, ka attaisnotajos izdevumos var iekļaut konkrētā medicīnas pakalpojuma summu ar samazināto maksu, tikai ir jābūt kases čekam, kurā ir norādīts fiziskās personas vārds, uzvārds, personas kods un samaksātā pakalpojuma veids.
VID Sabiedrisko attiecību daļa arī uzsver, ka attaisnotos izdevumus var pamatot ar dažādiem attaisnojuma dokumentiem, piemēram, kvīti, čeku, maksājuma uzdevumu, konta izrakstu, interneta bankas maksājuma uzdevumu, kuri apliecina izglītības un ārstniecisko izdevumu samaksu un kuros ir norādīts fiziskās personas – nodokļa maksātāja vai viņa ģimenes locekļa vārds, uzvārds un personas kods un samaksāto izdevumu veids.
Kur vērsties problēmu gadījumā?
Ar pretenzijām patērētājs vispirms var vērsties pie preces pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja, kā arī patērētājam ir tiesības vērsties pie kupona pārdevēja, lai risinātu strīdus situāciju. Ja miermīlīgā ceļā neizdodas rast risinājumu, patērētājs ir tiesīgs vērsties pēc palīdzības PTAC ar sūdzību par kuponu vai kolektīvās iepirkšanās portālu un to īstenoto komercpraksi.