Asistents skolēnam ar invaliditāti palīdzēs pārvietoties izglītības iestādē, veikt pašaprūpi, piemēram, personīgo higiēnu, palīdzēs ēdienreizēs, apģērbties vai noģērbties. Asistents līdzēs arī saziņā ar skolasbiedriem un pedagogiem gan mācību procesā, gan ārpus tā.
FOTO: Boriss Koļesņikovs
No 1.septembra asistenta pakalpojumu līdz 40 stundām nedēļā varēs saņemt 7 līdz 18 gadus veci bērni, bet, ja mācās - arī pilngadīgi cilvēki ar I vai II invaliditātes grupu, kuriem piešķirts īpašās kopšanas pabalsts un kuri mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē.
Lai to varētu izdarīt, ceturtdien, 9.augustā, Valsts sekretāru sanāksmē ir izsludināti Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) un Labklājības ministrijas (LM) kopīgi izstrādātie Ministru kabineta (MK) noteikumu projekti "Noteikumi par prasībām asistentam un asistenta pakalpojumu personai ar invaliditāti pārvietošanās atbalstam un pašaprūpes veikšanai vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs un tā piešķiršanas kārtību" un "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu asistenta pakalpojuma nodrošināšanai personai ar invaliditāti pārvietošanās atbalstam un pašaprūpes veikšanai vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs". Minētie projekti šobrīd ir saskaņošanas procesā, un tie vēl ir jāpieņem valdībā.
Kāpēc nepieciešams asistenta pakalpojums?
LM Vienlīdzīgu iespēju politikas nodaļas vadītāja Elīna Celmiņa skaidro, ka noteikumu projekts (par asistenta pakalpojumu personai ar invaliditāti) izstrādāts, balstoties uz Invaliditātes likuma 12.panta pirmās daļas 4.punktu un piekto daļu. Proti, tas paredz, ka invaliditātes sekas cilvēkiem ar invaliditāti mazina, nodrošinot tiesības skolās saņemt no valsts budžeta apmaksātu asistenta pakalpojumu pārvietošanās atbalstam un pašaprūpes veikšanai. Tādējādi arī skolēniem ar īpašām vajadzībām būs nodrošinātas vienlīdzīgas tiesības un iespējas iegūt izglītību, lai viņi varētu labāk iekļauties sabiedrībā.
Asistenta pakalpojumu līdz 40 stundām nedēļā izglītības iestādēs varēs saņemt personas ar I vai II invaliditātes grupu un 7 līdz 18 gadus veci bērni, kam piešķirts valsts pabalsts invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, un kuri mācās vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs.
"Skolēniem ar īpašām vajadzībām būs nodrošinātas vienlīdzīgas tiesības un iespējas iegūt izglītību. "
E.Celmiņa skaidro, ka bērniem invaliditāti nosaka bez iedalījuma grupās, tādēļ arī noteikumu projektā ir otrs nosacījums par atlasi pēc kritērija - tie, kam piešķirts īpašās kopšanas pabalsts (to piešķir un tādējādi iespējams atlasīt smagos gadījumus gan starp pieaugušajiem, gan starp bērniem). Tā kā cilvēks pēc 18 gadu sasniegšanas vēl var būt skolas solā, it īpaši, ja invaliditātes dēļ mācības aizkavējušās vai rit lēnākā tempā vai ja mācās profesionālās izglītības iestādē, tādēļ pakalpojums domāts gan bērniem, gan pieaugušajiem.
Vienlaikus LM pārstāve norāda, ka asistenta pakalpojums neattieksies uz speciālajām izglītības iestādēm, kuru uzturēšanu finansē no valsts budžeta. Šajās mācību iestādēs jau šobrīd tiek piešķirts finansējums tehniskā personāla nodrošināšanai, tai skaitā arī aprūpētājiem un citiem speciālistiem.
Kad varēs sākt saņemt asistenta pakalpojumu?
Plānots, ka bērni ar invaliditāti no 7 līdz 18 gadu vecumam asistenta pakalpojumu varēs sākt izmantot no jaunā mācību gada sākuma, proti, jau 2012.gada septembrī. Vecāki jau no 1.augusta var vērsties Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijā (VDEĀVK), lai saņemtu individuālo rehabilitācijas plānu un ieteikumu asistenta pakalpojumam.
Kā asistents palīdzēs skolēnam ar invaliditāti?
Asistents skolēnam ar invaliditāti palīdzēs veikt vairākas darbības: pārvietoties izglītības iestādē, veikt pašaprūpi, piemēram, personīgo higiēnu, palīdzēs ēdienreizēs, apģērbties vai noģērbties, kārtot apģērbu. Tāpat asistents būs vidutājs starp skolēnu un pedagogu, līdzēs veikt mācību pierakstus un sagatavot mācību materiālus darbam, sakārtot mācību piederumus un darba vietu. Vienlaikus asistents palīdzēs sazināties ar vienaudžiem un citām personām izglītības iestādē, piemēram, starpbrīžos un pagarinātās dienas grupas laikā, ārpusstundu pasākumos u.c., kā arī līdzdarboties izglītības iestādes pasākumos.
E.Celmiņa uzsver, ka par asistentiem varēs kļūt cilvēki, kam ir pieredze saskarsmē ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Tādējādi par asistentu var kļūt gan pedagogs, kurš ir strādājis ar bērniem invalīdiem, gan ārstniecības personas, gan bērna tuvinieki. Asistenti minēto pakalpojumu varēs sniegt vienam skolēnam vai arī to grupai, ne lielākai par trim izglītojamiem.
Kā pieteikties pakalpojumam?
Vecākiem vai arī pašam bērnam, ja viņam ir 18 gadi, skolā personīgi, elektroniski (ja dokuments sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu un apriti) vai pa pastu jāiesniedz iesniegums par asistenta pakalpojuma piešķiršanu. Tajā jānorāda vārds, uzvārds, personas kods, deklarētās dzīvesvietas adrese, likumiskā pārstāvja vārds, uzvārds, personas kods un viņa deklarētās dzīvesvietas adrese, vēlamais asistenta pakalpojuma sniedzējs, ja tāds cilvēkam jau ir zināms, kā arī vēlamais sazināšanās veids – tālruņa numurs, elektroniskā pasta adrese, deklarētās dzīvesvietas adrese.
Vienlaikus izglītības iestādē jāiesniedz arī individuālais rehabilitācijas plāns un VDEĀVK ieteikums par asistenta pakalpojuma nepieciešamību. E.Celmiņa skaidro, ka individuālais rehabilitācijas plāns ir dokuments, kas vienviet apkopo dažādu speciālistu ieteikumus un nepieciešamos atbalsta pasākumus personai ar invaliditāti. Tādēļ plāna sagatavošanā iesaistīti ģimenes ārsti, sociālais dienests un VDEĀVK. Individuālo rehabilitācijas plānu un VDEĀVK ieteikumu vecāki, vēršoties VDEĀVK, var saņemt jau tagad (arī bez vēršanās pie ģimenes ārsta un sociālajā dienestā). Bērna klātbūtne nav nepieciešama, ja vien VDEĀVK bērnam jau ir sniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību. Ja vecāku rīcībā jau ir pašvaldības sociālā dienesta sagatavots individuālais rehabilitācijas plāns, derīgs ir arī šis plāns, tad no VDEĀVK jāsaņem tikai ieteikums.
"VDEĀVK ieteikumu vecāki var saņemt jau tagad. "
Izglītības iestāde pieņems, pārbaudīs un izvērtēs, vai cilvēks atbilst asistenta pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem. Skola piešķirs pakalpojumu, tomēr nevērtēs pakalpojuma nepieciešamību, jo to noteiks VDEĀVK ieteikums un individuālais rehabilitācijas plāns. Izglītības iestāde piecu darba dienu laikā pieņems lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu vai tā atteikšanu un izsniegs attiecīgu lēmumu pakalpojuma pieprasītājam, kā arī slēgs trīspusēju vienošanos starp izglītības iestādi, pakalpojuma pieprasītāju un asistentu.
Situācijās, ja iesniegumam nebūs pievienots individuālais rehabilitācijas plāns vai arī VDEĀVK ieteikums par asistenta nepieciešamību, izglītības iestāde piecu darba dienu laikā pieprasīs informāciju no VDEĀVK.
Ja bērnam asistenta pakalpojumi būs nepieciešami arī nākamajā mācību gadā, vecākiem vai pašam bērnam, ja viņam ir 18 gadi, ne vēlāk kā 10 dienas pirms mācību gada sākuma būs jāiesniedz iesniegums skolai, apstiprinot nepieciešamību pēc pakalpojuma. To varēs iesniegt personīgi, nosūtīt elektroniski vai pa pastu.
Izglītības iestāde varēs pieņemt lēmumu izbeigt minēto pakalpojumu, ja cilvēks būs iesniedzis attiecīgu iesniegumu, pabeidzis skolu vai arī būs izslēgts no tās.
Trīspusēja vienošanās
Ja izglītības iestādes lēmums par pakalpojuma piešķiršanu būs pozitīvs, tā noslēgs trīspusēju vienošanos ar pakalpojuma pieprasītāju, pakalpojuma sniedzēju. Vienošanās būs jānorāda pakalpojuma saņēmēja vārds, uzvārds, personas kods, vienošanās noslēgšanas datums; asistenta vārds, uzvārds, personas kods, izglītības iestāde, kurā tiks sniegts minētais pakalpojums; datums, kad uzsākts asistenta pakalpojums, cik stundas nedēļā tas notiks un kādā veidā tas notiks – individuāli vai grupā.
Tāpat vienošanās jānorāda asistenta pienākumi, uzskaitot visas darbības, kuru veikšanai nepieciešams asistenta pakalpojums. Vienlaikus minētajā dokumentā jāiekļauj arī pieprasītāja pienākumi, piemēram, informēt izglītības iestādi un asistentu par izmaiņām (pakalpojuma saņēmēja dzīvesvietas vai skolas maiņa, īslaicīga prombūtne veselības vai citu iemeslu dēļ u.tml.).
Izglītības iestāde uzraudzīs vienošanās saistību izpildi.
Kā izglītības iestādes saņems finansējumu no valsts?
Lai uzsāktu valsts apmaksāta asistenta pakalpojuma ieviešanu, ar 2012.gada 10.jūlija valdības lēmumu ir atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana grozījumiem likumā "Par valsts budžetu 2012.gadam", stāsta IZM Nodrošinājuma un finanšu departamenta direktora vietniece Svetlana Batare. Tā kā grozījumi varētu stāties spēkā 2012.gada septembra beigās, valsts finansējums asistenta pakalpojumam faktiski būs pieejams, sākot ar oktobri. Taču, lai pakalpojuma ieviešanu varētu uzsākt jau septembrī, ir paredzēts, ka pirmo maksājumu izglītības iestādes saņems oktobrī avansā par periodu no 1.septembra līdz 31.decembrim.
"Par asistentiem varēs kļūt cilvēki, kam ir pieredze saskarsmē ar cilvēkiem ar invaliditāti. "
IZM pārskaitīs finansējumu pašvaldībām par asistenta pakalpojuma finansēšanu pašvaldību dibinātās izglītības iestādēs. Savukārt valsts un privātās izglītības iestādes saņems šo finansējumu nepastarpināti.
Lai saņemtu finansējumu, pašvaldību, privātās un valsts izglītības iestādes informāciju par izglītojamiem, kuriem nepieciešams asistenta pakalpojums, ievada un apstiprina Valsts izglītības informācijas sistēmā (VIIS). IZM finansējumu izglītības iestādei aprēķinās, par pamatu ņemot izglītojamo skaitu, kuriem nepieciešams asistenta pakalpojums, atbilstoši VIIS esošajai informācijai brīdī, kad stāsies spēkā noteikumi.
Informācijai
IZM, apzinot situāciju pašvaldībās, ir informācija par 284 šādiem bērniem, tostarp sešiem skolēniem privātajās izglītības iestādēs. Lai zinātu precīzu šo bērnu skaitu un nodrošinātu finansējumu asistenta pakalpojuma nodrošināšanai, izglītības iestādēm, pamatojoties uz skolēna likumiskā pārstāvja iesniegto personas individuālo rehabilitācijas plānu (kuru apstiprinājis deklarētās dzīvesvietas sociālais dienests un kurā iekļauts VDEĀVK ieteikums par asistenta pakalpojuma nepieciešamību), Valsts izglītības informācijas sistēmā ir jāievada informācija par skolēniem, kam asistenta pakalpojums nepieciešams.