Latvijā ir virs 3,5 tūkstošiem saimniecību un uzņēmumu, kuri drīkst marķēt produkciju ar ES bioloģiskās lauksaimniecības logo.
LV portāla infografika
Ko nozīmē "zaļā lapiņa"
"Zaļās lapiņas" logotips drīkst rotāt Eiropas Savienības valstīs ražotu bioloģisko produkciju, kuras ekoloģisko būtību apstiprinājušas kontroles jeb sertificēšanas iestādes. Bioloģiskajai produkcijai vienlaikus arī ir pienākums būt attiecīgi marķētai, lai veicinātu saudzīgas un videi draudzīgas lauksaimniecības attīstību.
Kopā ar ES bioloģiskās lauksaimniecības logo marķējumā jāuzrāda arī sertificējošās iestādes izdots atsauces numurs un produkcijas ražotāja, pārstrādātāja vai izplatītāja nosaukums - atkarībā no tā, kurš bija pēdējais, kas ar konkrēto produktu darbojies.
Līdztekus ES bioloģiskās produkcijas logotipam uz fasētās produkcijas var norādīt arī katras valsts pieņemto bioloģiskās produkcijas sertifikācijas zīmi. Latvijā tas ir zīmols "Latvijas ekoprodukts", kuru atveido dzeltena pakava ieskauta zaļa āboliņa lapa.
"„Zaļā lapiņa” aizvieto līdzšinējo Eiropas kopienas bioloģiskās lauksaimniecības logotipu."
Nefasētajai produkcijai norādīt bioloģiskās produkcijas logotipu nav obligāti, tāpat arī ES tirgū importētajai produkcijai. Pirms bioloģisko pārtiku ievest no tā dēvētajām trešajām valstīm, šīs produkcijas ražošanas noteikumiem un kontroles iestādēm jābūt atzītām par līdzvērtīgām ES prasībām, ko nosaka Regula (EK) Nr.1235/2008.
Latvijas veikalu plauktos "zaļā lapiņa" parādījās tagad, jo šā gada 1.jūlijā beidzās divu gadu pārejas periods, kura laikā visiem bioloģiskās produkcijas ražotājiem bija jāsagatavojas nepieciešamā marķējuma nodrošināšanai.
Tātad ekoprodukcijas ražotāji un lauksaimnieki, kuri ražojuši izejvielas, ir izpildījuši visas ES līmeņa prasības ekoloģiski tīras pārtikas un dzērienu ražošanai. "Zaļā lapiņa" aizvieto līdzšinējo apaļo zili zaļo Eiropas kopienas bioloģiskās lauksaimniecības logotipu.
Kur Latvijā sertificē bioloģisko produkciju
Zemkopības ministrijas (ZM) Veterinārā un pārtikas departamenta Biotehnoloģijas un kvalitātes nodaļas vecākā referente Līga Drozdovska stāsta, ka Latvijā ir divas bioloģiskās produkcijas kontroles jeb sertificēšanas iestādes, kas ir akreditētas un apstiprinātas veikt kontroli bioloģiskajos uzņēmumos,– biedrība "Vides kvalitāte" un valsts SIA "Sertifikācijas un testēšanas centrs". Visi uzņēmumi, kas saņēmuši šo iestāžu izsniegto sertifikātu, ir tiesīgi savu produkciju marķēt ar ES bioloģiskās lauksaimniecības logo.
Biedrības "Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija" (LBLA) valdes locekle Dace Kalniņa norāda: valsts SIA "Sertifikācijas un testēšanas centrs", kas atrodas Priekuļos, atbildības jomas sertificēšanā ir: augkopība, lopkopība, biškopība un akvakultūras dzīvnieki, briežu dzimtas dzīvnieki, mežacūkas un truši, strausi, fazāni, gaļas baloži un paipalas, bioloģisko lauksaimniecības produktu pārstrāde. Savukārt biedrības "Vides kvalitāte", kas atrodas Salaspilī, sertificēšanas jomas ir: augkopība, lopkopība, biškopība un akvakultūras dzīvnieki, briežu dzimtas dzīvnieki, mežacūkas un truši, bioloģiskās lauksaimniecības produktu pārstrāde.
"Bioloģiskās produkcijas ražotājus pārbauda katru gadu."
D.Kalniņa stāsta, ka bioloģiskās produkcijas ražotājus pārbauda katru gadu. Inspicēšanas gaitā izvērtē saimniecības vai uzņēmuma ražotās produkcijas tiesības saņemt sertifikātu.
Visi ražotāji, kuri ir saņēmuši šo abu iestāžu izsniegto sertifikātu, drīkst marķēt produkciju ar ES bioloģiskās lauksaimniecības logo, piebilst L.Drozdovska. Latvijā šādu saimniecību un uzņēmumu skaits ir virs 3,5 tūkstošiem.
Kas notiks ar Latvijas ekomarķējumu
ZM vecākā referente teic, ka logo "Latvijas ekoprodukts" ir LBLA piederoša zīme, kuru lietot dod atļauju LBLA.
D.Kalniņa neslēpj, ka asociācijai piederošais zīmols ir ne vien LBLA izveidots, bet arī patentēts īpašums. To var lietot paralēli ar "zaļo lapiņu" tie bioloģiskās produkcijas ražotāji, kuri noslēdz atbilstošu līgumu ar LBLA. Asociācijas biedriem šis logo ir pieejams par simbolisku gada maksu.
Asociācijas valdes locekle novērojusi, ka daļa sabiedrības dod priekšroku vietējiem un arī bioloģiskajiem produktiem un labi zina āboliņa lapiņu ar pakava ietvērumu. Atbilstošs marķējums palīdz pircējam produktu ieraudzīt, un bioloģiskie ražotāji ir ieinteresēti savas produkcijas realizēšanā.
Protams, izmaiņas marķējumā ir saistītas ar finansiāliem ieguldījumiem, tādēļ ir svarīgi atrast līdzekļus, lai pircējiem palīdzētu plašajā pārtikas produkcijas klāstā ieraudzīt bioloģiskās lauksaimniecības ražojumus.