SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
19. jūnijā, 2012
Lasīšanai: 10 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Tava drošība
7
7

Sargi savu dzīvību – šķērso dzelzceļa pārbrauktuvi droši!

Publicēts pirms 12 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Par dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošanas noteikumu pārkāpumiem 2011.gadā policija sastādījusi 876 administratīvā pārkāpuma protokolus; šogad līdz 30.aprīlim – 325 protokolus.

FOTO: Boriss Koļesņikovs

7.jūnijā Latvijā un vēl 41 pasaules valstī tika atzīmēta Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas diena. Pasākumu galvenais mērķis bija aicināt auto, moto un velosipēdu vadītājus ievērot satiksmes noteikumus, šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuves. Latvijā joprojām notiek nelaimes gadījumi uz dzelzceļa sliedēm, ko izraisa gan noteikumu neievērošana, gan satiksmes dalībnieku neuzmanība un pārdrošība.
LV portāls skaidro, kā pareizi jāšķērso dzelzceļa pārbrauktuves, kādus sodus piespriež, ja noteikumi netiek ievēroti, un kas tiek darīts, lai samazinātu negadījumu skaitu uz dzelzceļa.

Cilvēki steidzas, nevēlas stāvēt garās rindās pie dzelzceļa pārbrauktuvēm, ir pārdroši un neievēro noteikumus. Notiek nelaime. Dažreiz bojāti ir tikai transportlīdzekļi vai aizsargiekārtas, bet smagākos gadījumos cieš cilvēki un iznākums var būt letāls.

VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Džoanna Eglīte norāda, ka galvenie iemesli, kādēļ cilvēki šķērso dzelzceļa pārbrauktuves, lai gan tās ir slēgtas, ir steiga, neuzmanība, nogurums, apreibinošu vielu lietošana vai ātruma ierobežojumu pārkāpšana. Cilvēki bieži vien precīzi nenovērtē vilciena tuvošanās ātrumu vai arī, darot blakus lietas, piemēram, mašīnā runājot pa telefonu, nepamana sarkano signālu, kas brīdina par vilciena tuvošanos.

Latvijā triju veidu pārbrauktuves

Latvijā ir vairāku veidu dzelzceļa pārbrauktuves, bet pie visām ir jāievēro drošības pasākumi, lai nenotiktu nelaime. Dzelzceļa likumā norādīts – pārbrauktuve ir ar nepieciešamajām ierīcēm vilcienu un autotransporta satiksmes drošības garantēšanai aprīkots sliežu ceļa un autoceļa krustojums vienā līmenī.

Dž.Eglīte informē, ka LDz pārziņā ir 557 pārbrauktuves:

  • 145 - aprīkotas ar barjeru, luksoforiem un skaņas signāliem. Vairāk par pusi no tām apsargā "Latvijas dzelzceļa" darbinieki vai videonovērošanas kameras. Pirms vilciena tuvošanās barjera automāti tiek nolaista, luksoforā deg sarkanas, mirgojošas gaismas un skan brīdinājuma signāls;
  • 362 – aprīkotas ar luksoforiem un skaņas signāliem. Pirms vilciena tuvošanās luksoforā deg sarkanas, mirgojošas gaismas un skan brīdinājuma signāls;
  • 60 – ir neregulējamas, un par to esamību savlaicīgi brīdina ceļazīmes. Tuvojoties neregulējamai pārbrauktuvei, autovadītājam jāpārliecinās, vai netuvojas vilciens, un tikai tad jāšķērso sliežu ceļš.

Jāievēro noteikumi un jābūt uzmanīgam

Lai uz dzelzceļa pārbrauktuves nenotiktu nelaime, ir jāievēro 2004.gada 29.jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr.571 "Ceļu satiksmes noteikumi". Noteikumu 166.punkts noteic, ka vilcienam vienmēr ir galvenais ceļš un visiem pārējiem satiksmes dalībniekiem pirms šķērsot dzelzceļa pārbrauktuvi tas jālaiž pa priekšu. Tas attiecas arī uz operatīvo transportu.

LDz speciālisti norāda, ka pārbrauktuve ir vienīgā vieta, kur vilciena un ceļu satiksmes dalībnieku ceļi krustojas. Vilciens nevar manevrēt, tāpat nevar strauji nobremzēt, tādēļ vilcienam vienmēr dodama priekšroka.

"Latvijā ir vairāku veidu dzelzceļa pārbrauktuves, bet pie visām ir jāievēro drošības pasākumi."

Pirms pārbrauktuves transportlīdzekļa vadītājam jāpārliecinās, vai netuvojas vilciens, un jāņem vērā barjeras stāvoklis, gaismas signalizācija, ceļazīmes un ceļa apzīmējumi, kā arī pārbrauktuves dežuranta norādījumi un signāli. Aizliegts uzbraukt uz pārbrauktuves, ja

  • pārbrauktuves dežurants, nostājoties ar krūtīm vai muguru pret vadītāju, signalizē ar virs galvas paceltu zizli vai sānis paceltām rokām;
  • barjera ir aizvērta, sāk aizvērties vai ja luksoforā deg aizlieguma signāls. Ja luksofors nedarbojas vai deg tikai balts, mirgojošs signāls, bet barjera atvērta vai tās nav, transportlīdzekļa vadītājs drīkst braukt tikai pēc tam, kad ir pārliecinājies, vai netuvojas vilciens.

Līdztekus transportlīdzekļa vadītājam aizliegts: 

  • vest pāri pārbrauktuvei transportēšanai nesagatavotas iekārtas un mašīnas (lauksaimniecības mašīnas, ceļu būves mašīnas, celtniecības mašīnas u.tml.); 
  • šķērsot dzelzceļa sliežu ceļus šim nolūkam neparedzētās vietās; 
  • apbraukt transportlīdzekļus, kuri apturēti pirms pārbrauktuves, ja kustība pāri dzelzceļa pārbrauktuvei aizliegta un apbraukšana saistīta ar iebraukšanu tajā ceļa pusē, kas paredzēta braukšanai pretējā virzienā; 
  • patvaļīgi atvērt barjeru vai apbraukt to.

Uzmanīgiem jābūt ne tikai transportlīdzekļu vadītājiem, bet arī gājējiem. Dž.Eglīte skaidro: "Gājēja uzdevums dzelzceļa pārbrauktuves zonā ir ievērot aizlieguma zīmes un signālus un šķērsot sliedes pa gājēju ceļu tikai tad, kad pārbrauktuve no jauna ir atvērta braukšanai. Gājējs nedrīkst iet pāri sliedēm arī tad, ja vilciens nupat aizbraucis vai arī tas vēl atrodas šķietami tālu. Ja mirgo sarkanie luksofora signāli, skan brīdinājuma signāls un barjera slēgta, jānogaida. Ja pārbrauktuve nav regulējama, jānovērtē situācija, pārliecinoties vai vilciens netuvojas, un tikai tad jāšķērso sliežu ceļš."

Jebkuram ceļu satiksmes dalībniekam svarīgi ir atcerēties: arī tajos gadījumos, kad pārbrauktuve ir vaļā un nemirgo sarkanais gaismas signāls, piebraucot vai pieejot pie pārbrauktuves, ir jāpārliecinās, vai netuvojas vilciens, jo var būt situācija, ka luksofors vai barjera nedarbojas.

Ja notiek nelaime

Dažādu apstākļu dēļ var gadīties, ka transportlīdzeklis apstājas tieši uz sliedēm. Tādās reizēs ir jāveic vairākas darbības, lai pēc iespējas ātrāk atbrīvotu sliežu ceļu. Ceļu satiksmes noteikumu 171.punkts norāda, ka piespiedu apstāšanās gadījumā uz pārbrauktuves transportlīdzekļa vadītājam jāizsēdina pasažieri un jādara viss iespējamais, lai atbrīvotu pārbrauktuvi. Ja transportlīdzekli no pārbrauktuves nobraukt neizdodas, vadītājam, ja iespējams, jāinformē glābšanas dienests un jārīkojas šādi:

  • ja iespējams, jānosūta cilvēki virzienā gar sliežu ceļu uz abām pusēm (katrs — 1000 m attālumā no pārbrauktuves). Ja ir tikai viens palīgs, — tajā virzienā, kur sliežu ceļš sliktāk pārredzams, un jāpaskaidro, ka jārāda apstāšanās signāls vilciena mašīnistam, lai apturētu tuvojošos vilcienu; 
  • jāpaliek transportlīdzekļa tuvumā un jādod vispārējas trauksmes signāls; 
  • kad parādās vilciens, jāskrien tam pretī, rādot apstāšanās signālu. Apstāšanās signālu rāda ar rokas apļošanu; dienā — turot rokā spilgtas krāsas drānu vai citu labi saskatāmu priekšmetu, naktī — iedegtu lāpu vai lukturi;

Vispārējās trauksmes signāls ir skaņu signālu sērija, kas sastāv no viena gara un trijiem īsiem signāliem.

Sods gan gājējiem, gan braucējiem

Par pārkāpumiem pie dzelzceļa pārbrauktuvēm ir noteikti dažādi soda mēri. Sods piemērojams arī tad, ja kāda persona iet pa sliežu ceļu. Sastādīt administratīvo pārkāpumu protokolu par iešanu pa sliežu ceļiem ārpus norādītām vietām ir tiesīgi ne tikai Valsts policijas darbinieki, bet arī dzelzceļa transporta institūciju vadošie darbinieki, kā arī kontrolieri revidenti un ceļu meistari.

Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.14pants noteic, ka sods par neievērotiem ceļu satiksmes noteikumiem uz dzelzceļa pārbrauktuvēm atkarībā no pārkāpuma rakstura ir, sākot no brīdinājuma vai 5 latiem līdz pat 200 latiem; vadītāja apliecības atņemšana līdz vienam gadam un pārkāpumu uzskaites punktu piešķiršana.

Piemēram, par iebraukšanu dzelzceļa pārbrauktuvē, ja to liedz luksoforā degošs aizlieguma signāls, draud naudas sods no 30 līdz 50 latiem, kā arī četri pārkāpumu uzskaites punkti; par barjeras patvaļīgu atvēršanu, apbraukšanu vai dzelzceļa sliežu ceļa šķērsošanu šim nolūkam neparedzētās vietās uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 100 līdz 200 latiem un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laiku no sešiem mēnešiem līdz vienam gadam.

"Lai kontrolētu satiksmes dalībnieku un gājēju uzvedību pie dzelzceļa pārbrauktuvēm, par attiecīgiem pārkāpumiem ir noteikti dažādi soda mēri."

Gājējiem par satiksmes noteikumu neievērošanu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm paredzēts sods līdz 20 latiem.

Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Lita Juberte norāda, ka sods par noteikumu pārkāpšanu piemērojams arī personām, kas pārvietojas ar velosipēdiem, ja pārbrauktuve tiek šķērsota, pārkāpjot noteikumus, tiek traucēta satiksme vai radītas citādas bīstamas situācijas.

Pievērsīs pastiprinātu uzmanību

2011.gadā 21 reizi, transportlīdzeklim šķērsojot slēgtu pārbrauktuvi, bojātas dzelzceļa aizsargbarjeras. Patvaļīgi un pārdroši rīkojoties, izraisītas 10 sadursmes ar vilcienu. Traumas guvuši četri transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri, divi cilvēki gājuši bojā. 876 transportlīdzekļu vadītāji sodīti par dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošanas noteikumu pārkāpšanu.

2012.gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā notikušas piecas autotransporta sadursmes ar vilcienu un cietis viens cilvēks. "Tā kā joprojām uz pārbrauktuvēm notiek negadījumi un tiek pārkāpti noteikumi, ceļu satiksmes uzraudzības laikā policija īpašu uzmanību pievērsīs dzelzceļa pārbrauktuvju noteikumu ievērošanai," skaidro L.Juberte.

"2012.gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā notikušas piecas autotransporta sadursmes ar vilcienu."

Savukārt Dž.Eglīte stāsta: "Gatavojoties Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas dienai maijā, "Latvijas dzelzceļš" organizēja vairāk nekā 25 drošības stundas dažādās Latvijas pilsētās. To laikā atraktīvā veidā - ar spēlēm un skatoties īpaši sagatavotas multfilmas –, bērniem dzelzceļa darbinieki mācīja, kā pareizi uzvesties dzelzceļa tuvumā. Kopumā stundas apmeklēja vairāk nekā 2500 bērnu."

Skolotāji vai vecāki, kuri vēlas pieteikt savu klasi drošības stundām, aicināti sazināties ar LDz Sabiedrisko attiecību daļu pa tālruni 67 232284 vai e-pastu  mara.baumane@ldz.lv. Drošības stundas notiek visu gadu, un tās tiek organizētas Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā.

Labs saturs
7
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI