Par dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošanas noteikumu pārkāpumiem 2011.gadā policija sastādījusi 876 administratīvā pārkāpuma protokolus; šogad līdz 30.aprīlim – 325 protokolus.
FOTO: Boriss Koļesņikovs
Cilvēki steidzas, nevēlas stāvēt garās rindās pie dzelzceļa pārbrauktuvēm, ir pārdroši un neievēro noteikumus. Notiek nelaime. Dažreiz bojāti ir tikai transportlīdzekļi vai aizsargiekārtas, bet smagākos gadījumos cieš cilvēki un iznākums var būt letāls.
VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Džoanna Eglīte norāda, ka galvenie iemesli, kādēļ cilvēki šķērso dzelzceļa pārbrauktuves, lai gan tās ir slēgtas, ir steiga, neuzmanība, nogurums, apreibinošu vielu lietošana vai ātruma ierobežojumu pārkāpšana. Cilvēki bieži vien precīzi nenovērtē vilciena tuvošanās ātrumu vai arī, darot blakus lietas, piemēram, mašīnā runājot pa telefonu, nepamana sarkano signālu, kas brīdina par vilciena tuvošanos.
Latvijā triju veidu pārbrauktuves
Latvijā ir vairāku veidu dzelzceļa pārbrauktuves, bet pie visām ir jāievēro drošības pasākumi, lai nenotiktu nelaime. Dzelzceļa likumā norādīts – pārbrauktuve ir ar nepieciešamajām ierīcēm vilcienu un autotransporta satiksmes drošības garantēšanai aprīkots sliežu ceļa un autoceļa krustojums vienā līmenī.
Dž.Eglīte informē, ka LDz pārziņā ir 557 pārbrauktuves:
Jāievēro noteikumi un jābūt uzmanīgam
Lai uz dzelzceļa pārbrauktuves nenotiktu nelaime, ir jāievēro 2004.gada 29.jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr.571 "Ceļu satiksmes noteikumi". Noteikumu 166.punkts noteic, ka vilcienam vienmēr ir galvenais ceļš un visiem pārējiem satiksmes dalībniekiem pirms šķērsot dzelzceļa pārbrauktuvi tas jālaiž pa priekšu. Tas attiecas arī uz operatīvo transportu.
LDz speciālisti norāda, ka pārbrauktuve ir vienīgā vieta, kur vilciena un ceļu satiksmes dalībnieku ceļi krustojas. Vilciens nevar manevrēt, tāpat nevar strauji nobremzēt, tādēļ vilcienam vienmēr dodama priekšroka.
"Latvijā ir vairāku veidu dzelzceļa pārbrauktuves, bet pie visām ir jāievēro drošības pasākumi."
Pirms pārbrauktuves transportlīdzekļa vadītājam jāpārliecinās, vai netuvojas vilciens, un jāņem vērā barjeras stāvoklis, gaismas signalizācija, ceļazīmes un ceļa apzīmējumi, kā arī pārbrauktuves dežuranta norādījumi un signāli. Aizliegts uzbraukt uz pārbrauktuves, ja
Līdztekus transportlīdzekļa vadītājam aizliegts:
Uzmanīgiem jābūt ne tikai transportlīdzekļu vadītājiem, bet arī gājējiem. Dž.Eglīte skaidro: "Gājēja uzdevums dzelzceļa pārbrauktuves zonā ir ievērot aizlieguma zīmes un signālus un šķērsot sliedes pa gājēju ceļu tikai tad, kad pārbrauktuve no jauna ir atvērta braukšanai. Gājējs nedrīkst iet pāri sliedēm arī tad, ja vilciens nupat aizbraucis vai arī tas vēl atrodas šķietami tālu. Ja mirgo sarkanie luksofora signāli, skan brīdinājuma signāls un barjera slēgta, jānogaida. Ja pārbrauktuve nav regulējama, jānovērtē situācija, pārliecinoties vai vilciens netuvojas, un tikai tad jāšķērso sliežu ceļš."
Jebkuram ceļu satiksmes dalībniekam svarīgi ir atcerēties: arī tajos gadījumos, kad pārbrauktuve ir vaļā un nemirgo sarkanais gaismas signāls, piebraucot vai pieejot pie pārbrauktuves, ir jāpārliecinās, vai netuvojas vilciens, jo var būt situācija, ka luksofors vai barjera nedarbojas.
Ja notiek nelaime
Dažādu apstākļu dēļ var gadīties, ka transportlīdzeklis apstājas tieši uz sliedēm. Tādās reizēs ir jāveic vairākas darbības, lai pēc iespējas ātrāk atbrīvotu sliežu ceļu. Ceļu satiksmes noteikumu 171.punkts norāda, ka piespiedu apstāšanās gadījumā uz pārbrauktuves transportlīdzekļa vadītājam jāizsēdina pasažieri un jādara viss iespējamais, lai atbrīvotu pārbrauktuvi. Ja transportlīdzekli no pārbrauktuves nobraukt neizdodas, vadītājam, ja iespējams, jāinformē glābšanas dienests un jārīkojas šādi:
Vispārējās trauksmes signāls ir skaņu signālu sērija, kas sastāv no viena gara un trijiem īsiem signāliem.
Sods gan gājējiem, gan braucējiem
Par pārkāpumiem pie dzelzceļa pārbrauktuvēm ir noteikti dažādi soda mēri. Sods piemērojams arī tad, ja kāda persona iet pa sliežu ceļu. Sastādīt administratīvo pārkāpumu protokolu par iešanu pa sliežu ceļiem ārpus norādītām vietām ir tiesīgi ne tikai Valsts policijas darbinieki, bet arī dzelzceļa transporta institūciju vadošie darbinieki, kā arī kontrolieri revidenti un ceļu meistari.
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.14pants noteic, ka sods par neievērotiem ceļu satiksmes noteikumiem uz dzelzceļa pārbrauktuvēm atkarībā no pārkāpuma rakstura ir, sākot no brīdinājuma vai 5 latiem līdz pat 200 latiem; vadītāja apliecības atņemšana līdz vienam gadam un pārkāpumu uzskaites punktu piešķiršana.
Piemēram, par iebraukšanu dzelzceļa pārbrauktuvē, ja to liedz luksoforā degošs aizlieguma signāls, draud naudas sods no 30 līdz 50 latiem, kā arī četri pārkāpumu uzskaites punkti; par barjeras patvaļīgu atvēršanu, apbraukšanu vai dzelzceļa sliežu ceļa šķērsošanu šim nolūkam neparedzētās vietās uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 100 līdz 200 latiem un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laiku no sešiem mēnešiem līdz vienam gadam.
"Lai kontrolētu satiksmes dalībnieku un gājēju uzvedību pie dzelzceļa pārbrauktuvēm, par attiecīgiem pārkāpumiem ir noteikti dažādi soda mēri."
Gājējiem par satiksmes noteikumu neievērošanu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm paredzēts sods līdz 20 latiem.
Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Lita Juberte norāda, ka sods par noteikumu pārkāpšanu piemērojams arī personām, kas pārvietojas ar velosipēdiem, ja pārbrauktuve tiek šķērsota, pārkāpjot noteikumus, tiek traucēta satiksme vai radītas citādas bīstamas situācijas.
Pievērsīs pastiprinātu uzmanību
2011.gadā 21 reizi, transportlīdzeklim šķērsojot slēgtu pārbrauktuvi, bojātas dzelzceļa aizsargbarjeras. Patvaļīgi un pārdroši rīkojoties, izraisītas 10 sadursmes ar vilcienu. Traumas guvuši četri transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri, divi cilvēki gājuši bojā. 876 transportlīdzekļu vadītāji sodīti par dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošanas noteikumu pārkāpšanu.
2012.gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā notikušas piecas autotransporta sadursmes ar vilcienu un cietis viens cilvēks. "Tā kā joprojām uz pārbrauktuvēm notiek negadījumi un tiek pārkāpti noteikumi, ceļu satiksmes uzraudzības laikā policija īpašu uzmanību pievērsīs dzelzceļa pārbrauktuvju noteikumu ievērošanai," skaidro L.Juberte.
"2012.gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā notikušas piecas autotransporta sadursmes ar vilcienu."
Savukārt Dž.Eglīte stāsta: "Gatavojoties Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas dienai maijā, "Latvijas dzelzceļš" organizēja vairāk nekā 25 drošības stundas dažādās Latvijas pilsētās. To laikā atraktīvā veidā - ar spēlēm un skatoties īpaši sagatavotas multfilmas –, bērniem dzelzceļa darbinieki mācīja, kā pareizi uzvesties dzelzceļa tuvumā. Kopumā stundas apmeklēja vairāk nekā 2500 bērnu."
Skolotāji vai vecāki, kuri vēlas pieteikt savu klasi drošības stundām, aicināti sazināties ar LDz Sabiedrisko attiecību daļu pa tālruni 67 232284 vai e-pastu mara.baumane@ldz.lv. Drošības stundas notiek visu gadu, un tās tiek organizētas Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā.