SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
01. novembrī, 2011
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: E-pakalpojumi
12
12

Kas atrodams valsts portālā latvija.lv

Publicēts pirms 13 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Valsts portālu latvija.lv pilnveidos, lai iedzīvotājs būtu gan labi informēts par pakalpojumu iespējām, gan informācijā varētu vienkārši orientēties.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Valsts portālā latvija.lv populārs pakalpojums ir dzīvesvietas deklarēšana. Šogad ļoti aktīvi tika izmantota iespēja ar vienu pieteikumu elektroniski pieteikties studijām desmit Latvijas augstskolās. Iestādes un iedzīvotāji sāk apzināties izdevīgumu – tiek ietaupīta nauda un laiks.

Portāls latvija.lv izveidots 2006.gadā, un sākotnēji tajā bija tikai saites uz dažādiem interneta resursiem. 2008.gadā tapis pirmais e-pakalpojums "Manā īpašumā deklarētās personas". Pašreiz piedāvājumā ir 42 e-pakalpojumi. Sagatavošanā ir vēl vairāk nekā 100 jaunu pakalpojumu, kuri varētu būt pieejami līdz nākamā gada beigām jau jaunajā portāla latvija.lv versijā.

Patlaban portālā ir četras sadaļas: interneta resursi (sagrupētas tēmas, kurās ir saites uz valsts pārvaldes iestāžu mājaslapām, pilsētu portāliem, nevalstisko organizāciju mājaslapām u.c.), pakalpojumu katalogs, e-iespēju apraksti un e-pakalpojumi. Katrai no sadaļām ir savs mērķis un turpmākie attīstības virzieni, skaidro portāla uzturētājas - Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) - Elektronisko pakalpojumu attīstības nodaļas sistēmu analītiķe Evita Truhanova.

Katalogā – 1805 pakalpojumii

Publisko pakalpojumu kataloga sadaļa ir plaša valsts pārvaldes iestāžu informācija. Pašlaik katalogā ir ziņas par 1805 pakalpojumiem, par kuriem datus sniedz iestādes, kuru atbildībā tie ir.

Atrast interesējošo pakalpojumu katalogā var vairākos veidos: pēc nosaukuma, atslēgas vārda, pēc pakalpojumu sniedzēja, reģiona, dzīves situācijas un pēc pakalpojuma pieprasīšanas/saņemšanas kanāla (atzīmējot, kādā veidā cilvēks vēlas saņemt pakalpojumu - elektroniski, pa pastu, klātienē u.c.). Piemēram, ja elektroniski pieprasīta izziņa par nesodāmību, jāzina, ka elektroniski to saņemt nevarēs, bet tikai klātienē vai pa pastu ierakstītā vēstulē.

Iestāžu pienākums ir aktualizēt datus šajā katalogā. To iestādes veic īpaši tām izveidotā darba vidē https://ivis.eps.gov.lv/ivisportal/ vai neskaidrību gadījumā rakstot VRAA Atbalsta dienestam uz adresi: pakalpojumi@vraa.gov.lv.

Ja kāds pakalpojums ilgāku laiku nav aktualizēts, portāla uzturētāji par to atgādina iestādei. Jo pirmie, kas pamana nesakritības, ir iedzīvotāji. Viņi arī ziņo VRAA par neaktuāliem datiem, jo, protams, uzskata, ka arī par informācijas precizitāti atbild portāls. Taču tā ir katras iestādes atbildība, piebilst E.Truhanova.

Pienākumu aktualizēt datus ik pa laikam uzdod Ministru kabinets. Jaunākais MK 2011.gada 13.septembra rīkojums Nr.446 "Par Koncepciju par vienas pieturas aģentūras principa ieviešanu valsts un pašvaldību pakalpojumu pieejamībā" noteica arī pienākumu visām ministrijām un to padotības institūcijām līdz 2011.gada 1.oktobrim aktualizēt Publisko pakalpojumu katalogā informāciju par institūcijas sniegtajiem pakalpojumiem. Šis rīkojums ir saistīts ar vienas pieturas aģentūras koncepciju. Tajā paredzēts, ka visa pakalpojumu groza izvērtēšana sākas ar portālu latvija.lv, un tas būs galvenais valsts informācijas spogulis, kurā redzams, ko iestādes dara iedzīvotājiem, uzsver VRAA speciāliste.      

Līdzvērtīga iespēja publiskot savu informāciju ir arī pašvaldībām. Taču pagaidām to piedāvā tikai 18 pašvaldības.

Kataloga mērķis un uzdevums ir pilnīgs informācijas izklāsts par konkrētajiem pakalpojumiem. "Lai iedzīvotājs, kuram ir kāda vajadzība iestādē, jau pirms tajā vēršas, zinātu visu, kas nepieciešams: cik tas maksās, cik ātri viņš to saņems, vai varēs kaut kādā veidā iestādes lēmumu pārsūdzēt, vai viņam ir nepieciešami dokumenti un kādi, kādā veidā viņam no iestādēm dokumenti jāpieprasa un kā tos var saņemt," skaidro E.Truhanova.

Iestādes informācijas ievietošanai katalogā aizpilda vienotas formas pakalpojumu apraksta veidlapu, kur ir uzskaitīti arī normatīvie akti, kas reglamentē pakalpojuma sniegšanu, nosaukti pakalpojuma saņemšanai nepieciešamie dokumenti, norādīta iestādes un nodaļu kontaktinformācija.

Šādā veidā par savu pakalpojumu informāciju portālā ievieto ne tikai valsts iestādes, bet arī nevalstiskās organizācijas, kam ir deleģēti valsts pārvaldes uzdevumi. Piemēram, biedrības "Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija" pakalpojums ir "Administratoru pretendenta apmācības organizēšana maksātnespējas procesa administratora kvalifikācijas iegūšanai".

E.Truhanova atzīst, ka pagaidām vēl nav rasts optimālais risinājums, kā aptvert visu atsevišķās nozarēs sniegto pakalpojumu informāciju, lai tā būtu sistēmiska. Piemēram, veselības nozari, kurā ir rehabilitācijas centri, slimnīcas, daudzas citas veselības aprūpes un medicīnas pakalpojumu iestādes, arī izglītības nozarē ir līdzīgs apjoms. Tāpēc kopā ar sadarbības partneriem – pakalpojumu sniedzējiem – aktīvi tiek meklēts racionālākais veids, lai informācija būtu noderīgi izmantojama.

E-iespēja – arī padoms soli pa solim

Sadaļā E-iespējas (www.eiespejas.lv) ir materiāli, kas vienkāršā veidā paskaidro, kā, izmantojot valsts radītos elektroniskos risinājumus, iedzīvotāji var pieprasīt un saņemt valsts iestāžu un pašvaldību sniegtos pakalpojumus, sazināties ar iestādēm un iegūt informāciju elektroniski – neizejot no mājas.

Sadaļa pakāpeniski tiek attīstīta un sadarbībā ar iestādēm, kuras piedāvā pakalpojumus iedzīvotājiem, papildināta ar jauniem materiāliem.

E-pakalpojumu piedāvājums

Portāla e-pakalpojumi izkārtoti atbilstoši dzīves situācijām (Dzīvesvieta, nekustamais īpašums, būvniecība, ģeodēzija, kartogrāfija; Ģimene, bērni, veselība, sociālie pakalpojumi; Izglītība u.c.) un vienlaikus ir kārtojums arī alfabēta secībā (Visi e-pakalpojumi (A-Z)).

Šajā sadaļā cilvēks tiešsaistē var iegūt personisku informāciju (arī par saviem nepilngadīgajiem bērniem), kas par viņu ir atrodama valsts reģistros, kā arī saziņā ar valsts iestādēm pieprasīt, piemēram, izziņu, un pēc tās vairs nedoties ar iesniegumu uz konkrēto iestādi.

"Informācijas precizitāte ir katras iestādes atbildība."

Lai saņemtu informāciju par sevi kādā no 42 pakalpojumu veidiem, ir nepieciešams autentificēties, tas ir, sevi identificēt. To šobrīd var izdarīt caur piecām internetbankām (Swedbank, SEB banka, Latvijas Krājbanka, Citadele un Norvik banka). Vēl divas iespējas ir elektroniskā paraksta viedkarte un mobilais ID (konkrētās personas autentifikācijas sertifikāts ir ievietots mobilā tālruņa SIM kartē).

Piedāvātā klāstā populāri ir VSAA pakalpojumi par prognozēto pensiju, par sociālās apdrošināšanas iemaksām, darba devēja maksātajiem nodokļiem. Vēl var apskatīties, kas ir deklarējies jūsu īpašumā, kāda informācija par jūsu īpašumu ir Kadastra informācijas sistēmā, kāda ir informācija par valsts apmaksātajām veselības aprūpes procedūrām u.tml.

Arī šai gadījumā ir nepieciešams autentificēties. Tāpēc lieks ir jautājums – vai es varu apskatīties sava vīra datus? Nē, nevar – ne par vīru, ne par kaimiņiem.

Informatīvie e-pakalpojumi portālā ir bez maksas. Bet ir arī maksas pakalpojumi, ja pieprasītājs vēlas saņemt izziņu, par kuras sagatavošanu ir noteikta samaksa.

Kad vajag drošu elektronisku parakstu

Lai izmantotu e-pakalpojumus, kuros ir jāparaksta dokuments ar elektronisko parakstu, lietotājam jābūt autentificētam ar elektroniskā paraksta viedkarti. I.Truhanova paskaidro, ka Elektronisko dokumentu likumā noteikts: lai elektronisko dokumentu uzskatītu par juridiski saistošu, tam jābūt parakstītam ar drošu elektronisko parakstu. Kādus iesniegumus var iesniegt elektroniski, ir redzams, taču atvērt tos (tātad piekļūt e-pakalpojumam) var tikai tas lietotājs, kuram ir drošs elektroniskais paraksts.

Vairāki no e-pakalpojumiem ir par maksu, ko nosaka konkrētais pakalpojuma sniedzējs. Ja iedzīvotājam nepieciešama izziņa, piemēram, par nesodāmību, tas ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centra sniegtais maksas pakalpojums, par kuru jāmaksā saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada 27.novembra noteikumiem Nr.802 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas Informācijas centra sniegto maksas pakalpojumu cenrādi". Tas norādīts arī pakalpojuma aprakstā.

Kad izziņas pieprasītājs ir samaksājis, tikai tad pakalpojuma izpilde turpinās, proti, konkrētās personas izziņas pasūtījums (ar personas datiem) tiek novirzīts izziņas izsniedzējam – IeM Informācijas centram.

Kas iedzīvotājus attur no līdzdalības?

Viens no iemesliem, kāpēc daudzi iedzīvotāji vēl neizmanto portāla latvija.lv iespējas, varētu būt bažas, ka ar viņu personas datiem kāds varētu ko ļaunu izdarīt. Taču dati nenokļūst svešās rokās un acīs, tos saņem tikai pati persona. Savukārt kas attiecas uz autentificēšanos i-bankā, portāla uzturētāji saņem tikai informāciju, kas apstiprina personas identitāti. Informācija par bankas kontiem portālam latvija.lv nav zināma. Tas ir īpaši norādīts, kad notiek autentificēšanās internetbankā.

E.Truhanova atceras: kāda iedzīvotāja telefonsarunā neticībā pārjautājusi, vai patiešām šī informācija būs bez maksas, ja portālā ir redzams internetbankas logo. VRAA speciāliste uzsver: pakalpojuma aprakstā ir norādīts, kad tas ir bezmaksas pakalpojums (piemēram, dzīvesvietas deklarācijas iesniegšana). Ja par kāda e-pakalpojuma datiem ir jāmaksā, tad tas arī ir pateikts pakalpojuma aprakstā (piemēram, dzimšanas apliecības atkārtotai pieprasīšana), un apmaksa notiek tikai tad, ja ir lietotāja ierosināta.

Daudzi tomēr novērtē, ka elektroniskā saziņa ar valsti nerada tēriņus, piemēram, elektroniskā dzīvesvietas deklarēšana ir bez maksas, bet klātienē jāmaksā valsts nodeva – 3 lati.

Iedzīvotāji, saņemot datus par sevi, dažreiz konstatē, ka tie nav precīzi. Tāpēc VRAA aicina vienmēr pārbaudīt, lai jūsu dati dažādos valsts reģistros ir korekti, lai izvairītos no nepatīkamām situācijām, it īpaši – ja to var tik ērti un bez maksas izdarīt.

"Līdzvērtīga iespēja publiskot savu informāciju ir arī pašvaldībām."

Līdz šim secināts, ka visneprecīzākie dati ir sadaļā "Mani valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi". Tāpēc portāls ierosina vērsties pie ārstiem, iespējams, pieļauta pārrakstīšanās kļūda. Daudz neprecizitāšu esot Iedzīvotāju reģistra datos, kas saistās ar vecāku dzimšanas un miršanas datumiem, kuri mēdz būt visai aptuveni. Iespējams, tas skaidrojums ar neprecizitātēm arhīvu datos.

Protams, ka par neatbilstībām saņemtajos datos iedzīvotāji ziņo portāla darbiniekiem uz e-pastu portals@vraa.gov.lv vai pa tālruni 67502757. Iedzīvotājiem jautājumu un neskaidrību gadījumā ir iespējams vērsties tieši atbildīgajā iestādē (informācija par to pieejama pie e-pakalpojuma sadaļā "Pakalpojuma sniedzējs").

"Parasti par visiem neprecīzajiem datiem ierosinām vērsties uzreiz atbildīgajā iestādē, lai informāciju precizētu," piebilst E.Truhanova. VRAA apstrādā visus pieteikumus par visiem e-pakalpojumiem, kas atnāk uz portals@vraa.gov.lv.

Portāls būs jaunā versijā

VRAA gatavo portāla latvija.lv jaunu versija. Tā būs pilnveidota tā, lai iedzīvotājam būtu vienkārši lietojama, lai par katru iestādi, dzīves situāciju, pakalpojumu, katru novadu vai vietu, ko iedzīvotājs meklēs (pēc atslēgas vārdiem, pēc sfēras vai kartē), viņam tiktu piedāvāta pilnīga informācija. Ja saziņā ar valsts pārvaldes iestādēm jākārto maksājumi, būs šī maksas pakalpojuma procesa apraksts soli pa solim, kā jārīkojas, kā arī lejuplādējamas veidlapas un informācija par normatīvajiem dokumentiem.

Portāla pilnveidošanas mērķis ir izraudzīties iedzīvotājiem labāko informācijas modeli, identificēt pakalpojumus, izvērtēt optimālo informācijas daudzumu.
Labs saturs
12
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI