SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
03. jūnijā, 2011
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Satiksme
2
2

Ja auto avārija notiek ārzemēs

Publicēts pirms 13 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Lai iekļūšana satiksmes negadījumā ārvalstīs neradītu papildu problēmas, vēl esot Latvijā, iespējams novērst vairākus šo problēmu tiesiskos izraisītājus.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Latvijas iedzīvotāji, dodoties uz ārvalstīm darba vai atpūtas braucienā, pieļauj vairākas būtiskas kļūdas, kas ierobežo viņu dalību ceļu satiksmē. Par to liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) rīcībā esošā informācija. Visbiežākās kļūdas, kas rada problēmas, - nav paņemta līdzi OCTA polise, polisei beidzies derīguma termiņš, OCTA polise tiek iegādāta pēc negadījuma, netiek ievērota vietējā likumdošana, uzskatot, ka gadījumā, ja transportlīdzeklis ir reģistrēts Latvijā, uz tā īpašnieku attiecas tikai LR likumdošana. Tomēr ne visos gadījumos, kad Latvijas iedzīvotājs ir cietis ceļu satiksmes negadījumā ārvalstīs, OCTA atlīdzības pieteikumu cietušais var iesniegt, atgriežoties savā valstī.

"Ja Latvijā reģistrēts transportlīdzeklis cietis ceļu satiksmes negadījumā, kas noticis valstī, kura ir Zaļās kartes (ZK) sistēmas dalībvalsts, bet nav Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valsts (piem., Krievijā, Baltkrievijā, Ukrainā), OCTA pieteikums atlīdzības saņemšanai ir jāiesniedz atbilstoši šīs valsts likumiem/ normatīvajiem aktiem un ZK sistēmas iekšējās kārtības noteikumu (Internal Regulations) paredzētajā kārtībā, proti: OCTA pieteikums ir iesniedzams tikai un vienīgi tajā valstī, kur noticis minētais negadījums.

"Pats galvenais - attiecībā uz šī negadījuma fiksēšanu un atlīdzības pieteikšanu jāievēro konkrētās valsts tiesību akti. "

ZK sistēmas regulējošie akti neparedz iespēju iesniegt atlīdzības pieteikumu Latvijā par zaudējumiem, kas radušies ārpus EEZ. Tā kā Krievija nav Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, tajā nedarbojas arī standarta OCTA polise. Dodoties uz Krieviju, ir jāiegādājas Zaļā karte, ko var izdarīt Latvijā, vai arī uz šīs valsts robežas nopērkot vietējo civiltiesisko apdrošināšanu", skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Ko darīt, ja cietušais esat jūs?

LTAB apkopotā pieredze liecina, ka vislielākās problēmas Latvijas iedzīvotājiem rodas, ja gadījies iekļūt ceļu satiksmes negadījumā, bet nepareizi noformēti dokumenti. Tāpēc cietušā transportlīdzekļa vadītājs rada priekšnoteikumus, ka visas izmaksas par avārijā nodarītajiem zaudējumiem un tās radītajām sekām būs jāuzņemas viņam pašam, nevis vainīgās puses apdrošinātājam.

"Satiksmes negadījumā nodarītā zaudējuma summa EEZ valstīs ir apmēram četras reizes lielāka nekā Latvijā."

"Ja Latvijas transportlīdzekļa vadītājs ārvalstīs ir nokļuvis ceļu satiksmes negadījumā, pats galvenais ir tas, ka viņam jāievēro konkrētās valsts likumdošana attiecībā uz šī negadījuma fiksēšanu un atlīdzības pieteikšanu. Īpaši jāvērš uzmanība, ka valstīs, kuras nav EEZ valstis, šī kārtība var būtiski atšķirties un termiņi prasības pieteikšanai ir ļoti īsi. Piemēram, Baltkrievijā tās ir tikai piecas darba dienas. Ja pieteikums tiks iesniegts pēc konkrētās valsts noteiktā termiņa, atlīdzību par radītajiem zaudējumiem transportlīdzekļa īpašnieks nesaņems. Ja rodas neskaidrības vai nepieciešama papildu informācija, ieteicams zvanīt uz konkrētās valsts nacionālo Zaļās kartes biroju," uzsver J. Stengrevics.

Kā rīkoties, ja esat ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs?

Visbiežāk pieļautā kļūda šādos gadījumos ir tā, ka par šo gadījumu laikus netiek informēts savs OCTA apdrošinātājs, no kura pirkta polise. Jāatgādina, ka OCTA likums nosaka: ceļu satiksmes negadījuma izraisītājam par notikušo ir jāpaziņo savam apdrošinātājam. Pēc tam apdrošinātājs var pieprasīt sniegt arī papildu informāciju un paskaidrojumus par nelaimes gadījuma apstākļiem, kā arī prasīt uzrādīt bojāto auto. Taču, ja šī informācija netiks sniegta savlaicīgi, tas var radīt situāciju, kad visi cietušajai pusei nodarītie zaudējumi vēlāk būs jāatlīdzina pašam vainīgajam autovadītājam, lai arī būs spēkā esoša polise.

"Vienmēr jāseko līdzi apdrošināšanas līguma derīguma termiņam."

"Būtiski ir vienmēr sekot līdzi apdrošināšanas līguma derīguma termiņam, jo dalība ceļu satiksmē ar neapdrošinātu transportlīdzekli tā vadītājam (īpašniekam) var radīt nopietnus zaudējumus. Gadījumā ja ar neapdrošinātu transportlīdzekli ārvalstīs tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums, šī transportlīdzekļa vadītājam (īpašniekam) jārēķinās ar to, ka visi zaudējumi vēlāk būs jāatlīdzina pašam, turklāt vidējā nodarītā zaudējuma summa EEZ valstīs ir četras reizes lielāka nekā Latvijā," brīdina J. Stengrevics.

Cik bieži ārzemēs notikuši ceļu satiksmes negadījumi? 

LTAB apkopojusi statistiku, kas liecina: 2011. gada pirmajos trīs mēnešos par ārvalstīs notikušajiem ceļu satiksmes negadījumiem ir pieņemti 744 lēmumi, bet kopējā atlīdzības summa ir Ls 1 339 428. Tas veido 20,4 procentus no visas kopējās izmaksātās atlīdzības apjoma. Salīdzinājumā ar 2010. gada pirmo ceturksni ārvalstīs reģistrēto negadījumu skaits ir samazinājies par 10,3 procentiem. Valstis, kurās reģistrēts vislielākais apdrošināšanas gadījumu skaits, ir Vācija, Lietuva, Igaunija un Polija. Bet visvairāk to ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iekļuvuši Latvijas iedzīvotāji, palielinājies Krievijā.

UZZIŅAI

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI