SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
25. augustā, 2010
Lasīšanai: 15 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Finanses
8
8

Mājokļa nodoklis jāmaksā arī par ekspluatācijā nenodotām ēkām

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Arī diskusijās par mājokļu nodokļa aprēķināšanu parādās tasinīguma interpretācijas, piemēram, ka vienādas kvalitātes dzīvojamā māja Zilupē ir tikpat vērtīga kā Jūrmalā, tāpēc neesot pareizi, ka Jūrmalā ir augstāks nodoklis.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Nekustamā īpašuma biznesa laikā nekas neparasts nebija darījumi ar ekspluatācijā nenodotām dzīvojamām mājām, vasarnīcām un citiem dzīvošanai pielāgotiem mitekļiem. Novēršot masveida izvairīšanos no nekustamā nodokļa maksāšanas, Saeima, grozot likumu "Par nekustamā īpašuma nodokli", ar kuru Latvijā ieviests jauns nodokļa maksājums mājokļiem, iekļāva normu, ka apliekamas ir arī ekspluatācijā nenodotās ēkas. Lai ar nodokli neradītu vēl papildu uzreiz neatrisināmas problēmas, valdība šovasar noraidīja priekšlikumu paaugstināt sodus par ekspluatācijā nenodotu ēku lietošanu.

Atbilstoši Valsts zemes dienesta datiem nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā šā gada 1. jūlijā bija apmēram četri miljoni objektu (987 923 zemes vienības, 1 388 138 būves un 1 840 526 telpu grupas). Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā reģistrēts vairāk nekā miljons nekustamā īpašuma īpašnieku – 981 707 fiziskās personas un 28 337 juridiskās personas, valsts un pašvaldības iestādes.

Likums paredz, ka mājokļa nodoklis ir atkarīgs no īpašuma kadastrālās vērtības: likme dzīvojamām mājām un dzīvokļiem ir 0,1% no kadastrālās vērtības, ja tā nepārsniedz 40 000 latu; 0,2% no kadastrālās vērtības daļas, kas pārsniedz 40 000 latu, bet nepārsniedz 75 000 latu; 0,3% no kadastrālās vērtības daļas, kas pārsniedz 75 000 latu.

Ar nekustamā īpašuma nodokli (NĪN) apliek arī Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā reģistrētās, bet ekspluatācijā nenodotās ēkas, kā arī tos nodokļa objektus, kas līdz 2010. gada 1. janvārim uzbūvēti un nav reģistrēti kadastra reģistra informācijas sistēmā.  Tā noteikts likuma pārejas noteikumu 31. punktā, proti, nodokļa maksāšanas pienākums attiecībā uz tiem nodokļa objektiem, kas līdz 2010. gada 1. janvārim uzbūvēti un nav reģistrēti kadastra reģistra informācijas sistēmā, neatkarīgi no reģistrācijas laika rodas ar 2010. gada 1. janvāri.

Likuma papildinājums paredz katram nekustamā īpašuma nodokļa maksātājam minimālo nodokļa maksājumu. Ja par taksācijas gadu aprēķinātais kopējais nodoklis pēc atvieglojumu piemērošanas ir mazāks par pieciem latiem, minimālais nodokļa apmērs katram nodokļa maksātājam katrā pašvaldībā ir pieci lati. Nodokļa maksātājiem, kuriem pašvaldība ir piešķīrusi trūcīgas vai maznodrošinātas personas vai ģimenes statusu, iespējams saņemt atvieglojumu: trūcīgām personām 90% apmērā no aprēķinātās nodokļa summas; maznodrošinātām – līdz 90% no aprēķinātās nodokļa summas. Politiski represētajām personām ir tiesības uz atvieglojumu 50% apmērā no aprēķinātās nodokļa summas ne tikai par zemi un individuālo dzīvojamo māju apbūvē ietilpstošajām ēkām, bet arī par dzīvokļa īpašumu bez zemes domājamās daļas.

Paziņojumi par nodokli jau izsūtīti

Vairums iedzīvotāju jau ir saņēmuši pašvaldību paziņojumu par maksājamo summu. Tos nesaņēmušie uztraukti interesējas par iespējamajiem maksājumiem. Ir izskanējuši arī pirmie skaļie protesti, jo ne vienam vien liekas, ka nodoklis ir par lielu.

Likuma pārejas noteikumu 32. pants paredz, ka līdz 2010. gada 1. jūlijam katrai pašvaldībai tiek nodrošināta programmatūra nekustamā īpašuma nodokļa objekta kadastrālās vērtības aprēķinam atbilstoši grozījumiem, arī nodokļa aprēķinam par objektiem, kuru aplikšana ar nekustamā īpašuma nodokli sākta ar 2010. gada 1. janvāri.

Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) Starptautisko projektu un komunikācijas nodaļas vadītāja Līga Baltiņa LV.LV informēja, ka 110 no visām 118 Latvijas pašvaldībām (tajā skaitā ir visas lielās pilsētas) ar nepieciešamo programmatūru atbilstoši likumam līdz 2010. gada 1. jūlijam nodrošināja SIA "ZZ Dats". Finansētājs šiem darbiem ir VRAA. Visu minēto 110 pašvaldību darbinieki ir apmācīti darbam ar jauno programmatūras funkcionalitāti. Lielajam vairumam nodokļu maksātāju šajās 110 pašvaldībās mājokļa nodoklis jau ir aprēķināts un maksāšanas paziņojums ir nosūtīts. Tomēr jāņem vērā, ka atbilstoši likumam pašvaldības mājokļa nodokļa aprēķinu var veikt, vēlākais, līdz  šā gada 15. septembrim un līdz ar to dažviet nodoklis vēl pilnībā nav aprēķināts. Arī pārējās astoņās pašvaldībās jaunā programmatūra ir izstrādāta, notiks darbinieku apmācības darbam ar to, un līdz 15. septembrim pašvaldībās varēs izsūtīt paziņojumus, piebilst VRAA pārstāve.

Pašvaldības šogad jau laikus ir atgādinājušas iedzīvotājiem par pienākumu maksāt jauno nodokli. Piemēram, jelgavniekiem pilsētas pašvaldība jau martā izklāstīja nodokļa nosacījumus, informējot arī, ka tiem, kuri vēlas saņemt nodokļa atvieglojumu, pašvaldībā līdz 1. jūlijam jāiesniedz iesniegums. Savukārt papildus ar likumu noteiktajiem NĪN atvieglojumiem Jelgavas pilsētas pašvaldība 25. februāra domes sēdē noteikusi NĪN atvieglojumus: atvieglojumi no taksācijas gadam aprēķinātās NĪN summas 70% apmērā piešķirami nestrādājošam pensionāram, pirmās un otrās grupas invalīdam, kuram nav pirmās šķiras likumisko mantinieku un kura ienākumi mēnesī nepārsniedz MK noteikto minimālo darba algu.

"Latvija ir sadalīta 1300 vērtību zonās."

"Pašvaldības ieņēmumu daļas prognoze ir ļoti saspringta, un mēs veiksim pasākumus, lai pēc iespējas efektīvāk tiktu iekasēts NĪN no visām personām, kam tas ir piemērojams. Vēršam uzmanību, ka ar nodokli apliekamas arī ekspluatācijā nenodotas ēkas, kas jāreģistrē Valsts zemes dienesta kadastra reģistrā. Tas īpaši attiecas uz iedzīvotājiem, kuri ir uzbūvējuši dzīvojamās mājas un izmanto tās dzīvošanai pirms nodošanas ekspluatācijā. Nodokļa iekasēšanai ir jābūt taisnīgai un konsekventai," uzsvērusi Jelgavas pilsētas pašvaldības izpilddirektore Irēna Škutāne.

Pašvaldība brīdināja, ka būvvaldes speciālisti, apsekojot pilsētas jaunbūves, aicinās nodot ekspluatācijā savus īpašumus vai vismaz tos reģistrēt Valsts zemes dienestā. Ja tiks konstatēts fakts, ka jaunbūve tiek izmantota dzīvošanai, bet netiek veiktas tālākās darbības īpašuma vērtības noteikšanai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, būvju īpašnieki tiks administratīvi sodīti. Par šo pārkāpumu Administratīvo pārkāpumu kodeksa 152. panta trešā daļa fiziskām personām paredz naudas sodu no 50 līdz 1000 latiem.

"Pašvaldības interesēs nav sodīt pilsētas iedzīvotājus, bet veicināt, lai pašvaldība varētu iekasēt tai likumā paredzēto nodokli. Tādēļ vēlreiz aicinām būt godprātīgiem un izpildīt savu pienākumu pret saviem līdzcilvēkiem, jo katrs neiekasētais lats pilsētas budžetā rada problēmas skolu, bērnudārzu, pilsētas uzturēšanā un citu pasākumu finansēšanā," aicinājumu pamatoja pašvaldības izpilddirektore.

Ēkas kadastrālo vērtību nosaka daudzi faktori

Protams, ka mājokļu īpašniekus, kuriem būs jāsamaksā jaunais nodoklis, visvairāk interesē, uz kāda pamata nekustamā īpašuma nodoklis ir noteikts tieši viņa īpašumam.

Visa valsts ir noklāta ar kadastrālo vērtību bāzi, Latvija ir sadalīta 1300 vērtību zonās, –seminārā par kadastrālo vērtēšanu skaidroja VZD Nekustamā īpašuma vērtēšanas departamenta direktors Gatis Kalniņš.

Kadastrālajā vērtēšanā tiek ietverti galvenie vērtību ietekmējošie faktori. Atšķirībā no individuālās vērtēšanas aprēķinam tiek lietoti standartizēti aprēķina modeļi, jo visas objekta vērtību ietekmējošās nianses nav iespējams iekļaut automatizētajās programmās.

Kadastrālajā vērtēšanā iesaistītas trīs puses. Īpašnieks veic izmaiņas nekustamā īpašuma sastāvā, ierosina sava īpašuma datu aktualizāciju valsts kadastra informācijas sistēmā. Ja īpašnieks pārmet, ka māja nojaukta, bet viņam tik un tā sūtot nodokļa rēķinu, tad tas nozīmē, ka viņš nav izdarījis nepieciešamo. Jo kadastrālā vērtība balstās uz to informāciju, kas ir kadastra reģistrā.

Savukārt Valsts zemes dienests nodrošina uzskaiti par visu pašvaldību teritorijām,  reģistrē izmaiņas, nodrošina kadastrālajai vērtēšanai nepieciešamo būvju datu iegūšanu, veicot uzmērīšanu, izstrādā un uztur aktuālu kadastrālo vērtību bāzi, kā arī aprēķina kadastrālo vērtību. "Garantētā veidā tiek iegūti dati, nododot ēku ekspluatācijā," uzsver G. Kalniņš.

Pašvaldības nosaka un maina tās teritorijā esošo nekustamo īpašumu lietošanas mērķus (izņemot valsts īpašumiem, kam tos nosaka valsts institūcijas), un tas ir ļoti nozīmīgi kadastrālajā vērtēšanā. Tas ir pašvaldību kompetencē, vai lietošanas mērķi ir pareizi noteikti. Daudzās pašvaldībās tie līdz galam nav sakārtoti, uzskata G. Kalniņš.

"Atsevišķās zonās vērtības (Pierīgā) samazinājums ir līdz 25 procentiem."

Kadastrālo vērtību ietekmē gan juridiskie dati – nekustamā īpašuma lietošanas mērķis, apgrūtinājumi un būves galvenais lietošanas veids –, gan tehniskie dati – objekta platība (apjoms), zemes lietošanas veids, zemes kvalitāte, būves fiziskais stāvoklis (nolietojums).

Ēkām kadastrālo bāzes vērtību nosaka, ņemot vērā attiecīgā tipa ēku vērtību līmeni (konkrētā ēkas tipa ēku vidējā vienas vienības tirgus cena atsevišķā teritorijā – tirgus rajonā, kura robežas nesadala nesadala pašvaldības teritoriju un kurā nekustamā īpašuma tirgus rādītāji ir savstarpēji salīdzināmi), vidējo vienas vienības tirgus  cenu vērtību zonā vai vērtību zonu grupā ar līdzīgiem attiecīgās nekustamā īpašuma grupas zemes cenu līmeņiem un attiecīgo ēku tipu vērtību ietekmējošiem faktoriem, klāstīja G. Kalniņš.

Savukārt ēku tipu tirgus rajonus pa ēku tipu grupām nosaka, analizējot attiecīgajai ēku tipu grupai atbilstošo ēku vidējo vienas vienības tirgus cenu pa ēku tipiem pašvaldības teritorijā, attiecīgās nekustamā īpašuma grupas zemes cenu līmeņus, pašvaldības sociālekonomiskos rādītājus, ēku tipu vērtību ietekmējošos rādītājus, kā arī nosaka cenu līmeni tirgus rajonā, standartapjomu, cenu līmeni zonās, kurās ir nekustamā īpašuma darījumi, nosaka bāzes vērtību.

Kadastrālās vērtības aprēķiniem ir formulas.

Sodus nepalielinās

Valdība 3. augustā nolēma apturēt grozījumu Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK) tālāko virzīšanu un nepalielināt sodu par ekspluatācijā nenodotu ēku lietošanu. Saistībā ar grozījumiem likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli", pagājušajā gadā izstrādājot grozījumus, tika prognozēts, ka lielāki sodi veicinās būvju nodošanu ekspluatācijā un sekmēs nekustamā īpašuma nodokļa nomaksu par dzīvojamām mājām, dzīvokļu īpašumiem, daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām un inženiertehniskām būvēm.

Taču pēc tam pieņemtā likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" grozījumos, kas stājās spēkā šā gada 1. janvārī, tika ietverta norma, kura nosaka, ka ar nekustamā īpašuma nodokli apliek arī kadastrā reģistrētas, bet ekspluatācijā nenodotas ēkas un inženierbūves. Līdz ar to APK  grozījumi zaudēja aktualitāti.

Turklāt Ekonomikas ministrijas veiktā aptauja 30 būvvaldēs, kā arī Iekšlietu ministrijas Informācijas centra statistikas dati parādīja, ka šādi sodi tiek piemēroti vai nu minimālā apmērā, vai netiek piemēroti nemaz.

Likumprojekts paredzēja palielināt naudas soda maksimālo robežu par būvniecības noteikumu pārkāpumu – būves izmantošana pirms tās nodošanas ekspluatācijā – fiziskām personām no tūkstoš uz divtūkstoš latiem un juridiskajām personām – no piectūkstoš uz desmit tūkstoš latiem.

Kadastrālās vērtēšanas nākotne

Ietekmēt nodokļa apmēru, ja vien nav pierādāms, ka tas aprēķināts kļūdaini, acīmredzot šogad nevarēs. Kadastrālās bāzes vērtības MK jau ir apstiprinājis arī 2011. gadam (saskaņā ar likumu tas ir jāizdara līdz iepriekšējā gada 15. jūnijam). Kā informēja G. Kalniņš, zemes un ēku bāzes vērtības valstī nepalielinās nevienā vērtību zonā. Apmēram 15 līdz 20% zonu bāzes vērtības samazinājums ir līdz 10%. Atsevišķās zonās vērtības (Pierīgā) samazinājums ir līdz 25%.

Ministru kabineta komitejā 9. augustā izskatīts Būvju kadastrālās uzmērīšanas procesa attīstības koncepcijas projekts.

Koncepcijā norādīts, ka būvju kadastrālās uzmērīšanas (tehniskās inventarizācijas) process ar atsevišķām izmaiņām tā tehniskajā izpildījumā un apjomā ir pastāvējis kopš 1946. gada. Tas ir uzskatāms par padomju laika produktu, un līdzīgā izpildījumā šobrīd pasaulē tiek īstenots vienīgi postpadomju valstīs. Ņemot vērā šī procesa vēsturisko pārmantojamību, tas nes līdzi arī vairākas vēsturiski izveidojušās problēmas, kuras atbilstoši informācijas ieguves un aprites prasībām pie šī brīža tehnoloģiskās attīstības līmeņa ir nepieciešams novērst.

Jaunā pieeja, iespējams, novērsīs situāciju, ka ļoti bieži iedzīvotāji nekārto būves nodošanu ekspluatācijā, jo mulst birokrātiskajos prasību labirintos un, protams, arī baidās no lieliem izdevumiem.

Koncepcijas projektā, piemēram, atzīts, ka vairākos ar būvniecības tiesību īstenošanu saistītajos MK noteikumos ir paredzēts, ka pirms būves pieņemšanas ekspluatācijā ir jāiesniedz attiecīgās būves vai dzīvokļa tehniskās inventarizācijas lieta (pēc Kadastra likuma pieņemšanas tā ir ēkas, telpu grupas vai inženierbūves kadastrālās uzmērīšanas lietai). Pašreiz būvju kadastrālās uzmērīšanas lietas izgatavošana un iesniegšana/uzrādīšana ir nepieciešama saskaņā ar septiņiem MK noteikumiem, kuri regulē dažādu tipu būvju projektēšanas un nodošanas ekspluatācijā jautājumus, lai ar kadastrālās uzmērīšanas lietas palīdzību noteiktu, vai būvniecība/pārbūve veikta atbilstoši projekta dokumentācijai, vai nav konstatētas atkāpes no projekta un tādējādi nav konstatējamas patvaļīgas būvniecības pazīmes.

Vienlaikus visos gadījumos, kad būve (telpu grupa) ir jāapseko dabā, uzmērītājam ir pienākums fiksēt patvaļīgas būvniecības pazīmi, to reģistrēt Nekustamo īpašumu valsts kadastra informācijas sistēmā un atzīmēt kadastrālās uzmērīšanas lietā. Būves kadastrālā uzmērīšana būves nodošanai ekspluatācijā zināmā mērā ir lieka un projektā esošo datu daļēji dublējoša fiksēšanas funkcija, kas privātpersonai būtiski paildzina un sadārdzina procesu, uzskata koncepcijas izstrādātāji, VZD speciālisti.

MKK nolemts, ka Tieslietu ministrijai pirms koncepcijas projekta iesniegšanas izskatīšanai Ministru kabinetā jāpapildina koncepcijas projekts ar detalizētākiem finansējuma aprēķiniem, tajā skaitā funkcijām, no kurām plānots atteikties, un to finansiālo ietekmi, kā arī kopīgi ar Ekonomikas ministriju jāsagatavo priekšlikumi administratīvā sloga mazināšanai esošo procedūru ietvaros un jāiestrādā tie koncepcijas projektā.

Labs saturs
8
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI