SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
19. martā, 2010
Lasīšanai: 14 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Izglītība
8
8

IZM par paveikto un plānoto vispārējā izglītībā

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Ministru kabinetā 2. martā tika izskatīts Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) informatīvais ziņojums „Par paveikto un turpmāk plānoto, lai nodrošinātu uz efektīvu izglītības kvalitātes paaugstināšanu vērstas izmaiņas vispārējā izglītībā, profesionālajā izglītībā un augstākajā izglītībā”.

Latvijas valstī 2009. gadā tika uzsāktas nozīmīgas reformas izglītības jomā ar mērķi paaugstināt izglītības sistēmas izmaksu efektivitāti un optimizēt esošo resursu izlietošanu atbilstoši ekonomiskajai situācijai un pēdējo gadu demogrāfiskajām tendencēm. Vienlaikus papildu uzmanība tiek pievērsta izglītības kvalitātes paaugstināšanai.

Pēc valsts kontrolieres Ingunas Sudrabas domām, reformas nav matemātisks uzstādījums – samazināt cilvēku un institūciju skaitu; reformējot ir jāsalīdzina izmaksas pret labumu, ko dod administratīvās darbības, un nežēlīgi jāsamazina šī daļa.

Lai izprastu izglītības sistēmas reformu lietderību, LV.LV sniedz ieskatu IZM paveiktajā un plānotajā. Vispirms – vispārējā izglītībā.

Jauni standarti pamatizglītībā un vispārējā vidējā izglītībā

Lai nodrošinātu uz efektīvu izglītības kvalitātes paaugstināšanu vērstas izmaiņas vispārējā izglītībā, Izglītības un zinātnes ministrija ir izstrādājusi jaunu standartu pamatizglītībā un vispārējā vidējā izglītībā, kas ir ietverts Ministru kabineta (MK) 2006. gada 19. decembra noteikumos Nr. 1027 „Noteikumi par valsts standartu pamatizglītībā un pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem” un MK 2008. gada 2. septembra noteikumos Nr. 715 „Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standartiem”. Atbilstoši minētajiem normatīvajiem aktiem 2009. gadā visos mācību priekšmetos ir izstrādāti mācību priekšmetu programmu paraugi 1.–12. klasei un jaunajam mācību saturam atbilstoši mācību komplekti un mācību grāmatas.

Minētie normatīvie akti vienlaikus nosaka valsts pārbaudījumus par vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības ieguvi, beidzot 3., 6., 9. un 12. klasi. Ar 2009./2010. mācību gadu ir samazināts obligāto valsts pārbaudījumu skaits, beidzot 9. un 12. klasi.

Izmaiņas dabaszinātņu un matemātikas mācību priekšmetos

Atbilstoši „Noteikumiem par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standartiem” 2008./2009. mācību gadā vispārējā izglītībā tika uzsāktas izmaiņas dabaszinātņu un matemātikas mācību priekšmetu mācīšanā, sākot ar 10. klasi.

Eiropas Savienības struktūrfondu darbības programmas „Cilvēkresursi un nodarbinātība” papildinājuma 1.2.1.2.1. apakšaktivitātes „Vispārējās vidējās izglītības satura reforma, mācību priekšmetu, metodikas un mācību sasniegumu vērtēšanas sistēmas uzlabošana” projekta „Dabaszinātnes un matemātika” ietvaros notiek vispārējās izglītības standartu un programmu 7.-9. klasēs uzlabošana, mācību priekšmetu satura, mācību metožu un nodrošinājuma pilnveidošana dabaszinātņu un valsts valodas priekšmetu apguvei, tiek īstenota pedagogu tālākizglītība un pedagogu studiju programmu uzlabošana atbilstoši jaunajam izglītības saturam, kā arī attīstīta e-izglītība.   

Pērn 2872 pedagogi ir apmeklējuši valsts finansētos 14 tālākizglītības kursus, kur pilnveidojuši profesionālo kompetenci par mūsdienīgām mācību metodēm, tai skaitā informāciju tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā. Prioritāro mācību priekšmetu (fizikas, ķīmijas, bioloģijas, dabaszinību, matemātikas, informātikas un svešvalodu) pedagogiem kopš 2008. gada maija tiek izmaksātas stipendijas. ES struktūrfondu 1.2.1.2.2. apakšaktivitātes „Atbalsts vispārējās izglītības pedagogu nodrošināšanai prioritārajos mācību priekšmetos” atbalstu saņem visu Latvijas novadu pedagogi.

Ar ES struktūrfondu 3.1.3.1. aktivitātes „Kvalitatīvai dabaszinātņu apguvei atbilstošas materiālās bāzes nodrošināšana” atbalstu 2009./2010. mācību gadā tiek nodrošināta kvalitatīva un mūsdienu prasībām atbilstoša dabaszinātņu priekšmetu apguve. Dabaszinātņu kabineti skolās ir papildināti ar mūsdienīgu mācību aprīkojumu, nodrošinātas 25 darbavietas darbam ar datoru matemātikā, dabaszinātnēs un tehnikas virziena mācību priekšmetos, iegādāti e-mācību materiāli un programmatūras, atjaunināti un papildināti izglītības iestāžu mācību video fondi. Šie projekti tiek īstenoti 222 izglītības iestādēs visā Latvijā.

Teorētisko zināšanu praktisks pielietojums

Atbilstoši MK 2006. gada 19. decembra noteikumiem Nr. 1027 un MK 2008. gada 2. septembra noteikumiem Nr. 715 visos mācību priekšmetu standartos ir iekļautas prasmes, kas rada normatīvu pamatu praktiskam skolēnu zināšanu pielietojumam. Valsts izglītības satura centrs ir izstrādājis mācību priekšmetu programmu paraugus visās klašu grupās visos mācību priekšmetos.

Mācību komplektu autori atbilstoši mācību priekšmetu standartos noteiktajām skolēniem apgūstamajām prasmēm turpina veidot mācību grāmatas un mācību līdzekļus, kas veicina zināšanu praktisku lietojumu.

Saskaņā ar 2008. gada 15. decembrī noslēgto vienošanos starp Valsts izglītības attīstības aģentūru un Valsts izglītības satura centru no 2008. gada 15. decembra līdz 2011. gada 31. augustam tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda projekts „Dabaszinātnes un matemātika”.

"Sākot ar 2012. gada 1. septembri, IZM plāno ieviest pedagogu darba kvalitātes vērtēšanas sistēmu."

Projekta ietvaros 2009. gadā tika pabeigta 7.-9. klases fizikas, ķīmijas, bioloģijas un matemātikas programmu paraugu projektu sagatavošana (programmu paraugi publicēti interneta mājaslapā www.dzm.lv un nodoti sabiedrības apspriešanai). Tāpat notiek darbs pie skolotāju mācību metodisko atbalsta materiālu izstrādes.

2010. gada pavasarī noslēgsies skolotāju profesionālās pilnveides kursu programmu aprobācija, kas tika sākta 2009. gada rudenī. Kursos vairāk nekā 130 skolotāji ir apguvuši gan zināšanas par mūsdienīgu mācību stundu, daudzveidīgām mācību metodēm, gan darbu ar projektā sagatavotajiem materiāliem, kā arī prasmes strādāt ar mūsdienīgām tehnoloģijām.

No 2010. gada aprīļa šos kursus varēs apmeklēt visu reģionu skolotāji. Tie plānoti pēc iespējas tuvāk skolotāju dzīvesvietai. Projekta ietvaros šogad kursus apmeklēs ap 1000 skolotāju.

Šā gada 3. un 4. februārī Rīgā notika jau otrais pasākums skolēniem „Domā citādāk! Eksaktāk!”. Tā mērķis – izglītot jauniešus par uzņēmējiem nepieciešamajām prasmēm, veidojot motivāciju savu turpmāko karjeru saistīt ar uzņēmējdarbību dabaszinātnēs un matemātikā.

Izglītības iestāžu apgāde ar datortehniku

Lai izglītības iestādēs un izglītības procesā plašāk un efektīvāk varētu izmantot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, tādējādi uzlabojot izglītības kvalitāti un efektivitāti, uzsākta ES struktūrfondu 3.2.2.1.2. apakšaktivitātes „Izglītības iestāžu informatizācija” īstenošana, kuras ietvaros paredzēta izglītības iestāžu nodrošināšana ar atbilstošu, izmaksu efektīvu, drošu un uzticamu informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūru (tai skaitā: stacionārie datori – 11 255, portatīvie datori – 1203, multimediju tehnika (interaktīvās tāfeles un projektori) – 589). Apakšaktivitātes projekti tiks īstenoti 729 izglītības iestādēs visā Latvijā.

Skolēnu mācību sasniegumu kontrole

IZM ir pastiprinājusi vispārējā izglītības procesa rezultatīvo kontroli. 2007. gadā ministrija sagatavoja grozījumus MK 2005. gada 1. novembra noteikumos Nr. 822 „Noteikumi par obligātajām prasībām skolēnu uzņemšanai un pārcelšanai nākamajā klasē vispārējās izglītības iestādēs (izņemot internātskolas un speciālās izglītības iestādes)” (pieņemti ar MK 2007. gada 26. jūnija noteikumiem Nr. 442), kas ar 2007./2008. mācību gadu noteica obligātus papildu mācību pasākumus (konsultācijas) un pēcpārbaudījumus mācību gada beigās visiem tiem skolēniem, kuriem kādā no mācību priekšmetiem ir nepietiekams vērtējums.

Ir noteiktas stingrākas prasības pārcelšanai uz nākamo klasi: nepietiekams vērtējums 1.- 4. klasē drīkst būt ne vairāk kā vienā mācību priekšmetā (iepriekš – ne vairāk kā trīs mācību priekšmetos); 5.- 8. klasē – ne vairāk kā divos mācību priekšmetos (iepriekš – ne vairāk kā trīs mācību priekšmetos), savukārt 10.-11. klasē – ne vairāk kā divos mācību priekšmetos.

Atbilstoši 2009. gada 30. jūnijā minēto MK noteikumu grozījumiem, sākot ar 2009./2010. mācību gadu, 10.-11. klases skolēnu nākamajā klasē pārceļ tikai ar vērtējumiem, kas nav zemāki par 4 ballēm visos attiecīgās izglītības programmas mācību priekšmetos (izņemot mācību priekšmetus, no kuriem skolēns ir atbrīvots).

Izglītības sistēmas nodrošinājums ar pedagogiem

Papildus iepriekš minētajam IZM ir izstrādājusi pārskata projektu „Izglītības sistēmas nodrošinājums ar pedagogiem periodā no 2010. līdz 2015. gadam”, kurā, pamatojoties uz statistikas rādītājiem, ir noteikti mācību priekšmeti, kuru pasniegšanai varētu nepietikt pedagogu ar atbilstošu kvalifikāciju. Pārskatā līdz 2015. gadam tiks noteikti pasākumi, kā turpmāk piesaistīt jaunos pedagogus izglītības sistēmai, kā arī šo pasākumu ieviešanas termiņi.

Kvalitātes novērtēšanas izdevumu samazināšana

Saskaņā ar 2009. gada 29. maija MK rīkojumu Nr. 356 „Par Profesionālās izglītības administrācijas un Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūras reorganizāciju” IZM ir īstenojusi divu izglītības kvalitātes novērtēšanā iesaistīto padotības iestāžu reorganizāciju, no 2009. gada 1. jūlija izveidojot vienu iestādi – Izglītības kvalitātes valsts dienestu – un tādējādi samazinot administratīvos šķēršļus, kā arī akreditācijas izdevumus klientiem.

Savukārt ņemot vērā to, ka pašlaik spēkā esošie normatīvie akti – MK 2005. gada 16. augusta noteikumi Nr. 612 „Kārtība, kādā akreditē vispārējās izglītības programmas un izglītības iestādes, kā arī atestē valsts un pašvaldību dibināto vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu vadītājus” un MK 2005. gada 16. augusta noteikumi Nr. 613 „Kārtība, kādā akreditē profesionālās izglītības programmas, izglītības iestādes un eksaminācijas centrus” – nosaka atšķirīgu kārtību, kādā īstenojams izglītības iestāžu un izglītības programmu akreditācijas process vispārējā un profesionālajā izglītībā, IZM ir izstrādājusi jaunu izglītības kvalitātes vērtēšanu (akreditāciju) reglamentējošu normatīvā akta projektu – „Kārtība, kādā akreditē vispārējās un profesionālās izglītības programmas, izglītības iestādes un eksaminācijas centrus” (izskatīts Valsts sekretāru sanāksmē 11.02.2010.). Normatīvais akts vienkāršos administratīvās procedūras izglītības iestādēm, eksaminācijas centriem un to dibinātājiem.

"2010. gada rudenī IZM plāno uzsākt sešgadīgo bērnu mācību satura aprobāciju."

Vienlaikus Izglītības kvalitātes valsts dienests ir izstrādājis MK noteikumu projektu „Noteikumi par Izglītības kvalitātes valsts dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”, kas 2010. gada 23. februārī tika izskatīts IZM un iesniegts tālākai virzībai Valsts kancelejā. Izstrādātais cenrādis paredz klientiem saprotamu, pamatotu un vienotu izmaksu aprēķinu, veicot vispārējās izglītības programmu, profesionālās izglītības programmu, vispārējās izglītības iestāžu, profesionālās izglītības iestāžu un eksaminācijas centru kvalitātes novērtēšanu (akreditāciju).

Sākot ar 2012. gada 1. septembri, IZM plāno ieviest pedagogu darba kvalitātes vērtēšanas sistēmu. ES struktūrfondu 1.2.2.1.5. apakšaktivitātes „Pedagogu konkurētspējas veicināšana izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos” projekta ietvaros 17 400 pedagogiem paredzēts atbalsts profesionālās un sektorālās mobilitātes paaugstināšanai, pedagogu pārkvalifikācijai darbam izglītības iestādē, kā arī pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sistēmas ieviešanai.

Kopš 2009. gada oktobra IZM sadarbībā ar novadu un republikas pilsētu pašvaldībām uzsākusi projekta īstenošanu un 2009. gadā atbalstīti 8445 pedagogi. Pašlaik projekta ietvaros notiek minētās sistēmas kritēriju noteikšana un aprobācija visās izglītības jomās (izņemot augstāko izglītību).

Pamatizglītība no sešu gadu vecuma

2009. gada novembrī Valsts izglītības satura centrs ir uzsācis MK 2009. gada 8. septembrī izskatītajā „Sociālās drošības tīkla stratēģijā” noteiktā izglītības mērķa – nodrošināt bērnu vecumposmam atbilstošu izglītības saturu un veikt sagatavošanas darbus pamatizglītības apguvei no sešu gadu vecuma – izpildi.

2009. gada 30. oktobrī tika izsludināts iepirkums, un kopš 2009. gada 15. decembra notiek mācību priekšmetu standartu un programmu paraugu pilnveide atbilstoši sešu līdz vienpadsmitgadīgu skolēnu vecumposmam. To veic 21 darba grupa, kuras sastāvā ir pedagogi un augstskolu docētāji. Tiek saskaņoti pirmsskolas un sākumskolas mērķi, uzdevumi, obligātais mācību saturs un katrā mācību priekšmetā apgūstamās pamatprasības.

Vienlaikus tiek plānota pirmsskolas un sākumskolas pedagogu profesionālā pilnveide. Ir sagatavota iepirkuma tehniskā specifikācija, lai nodrošinātu pedagogu profesionālās pilnveides programmas izstrādi aprīlī un kursu īstenošanu jūlijā un augustā. Rezultātā tiks sagatavoti 2000 pirmsskolas un sākumskolas pedagogi.

Tiek apkopota informācija par nepieciešamajiem mācību līdzekļiem darbam ar šā vecumposma bērniem; 2010. gada maijā tiks uzsākta metodisko materiālu un mācību līdzekļu izstrāde.

Pēc metodisko ieteikumu darbam ar sešgadīgiem bērniem izstrādes aprīlī tiks izsludināta izglītības iestāžu pieteikšanās jaunā mācību satura aprobācijai. 2010. gada rudenī IZM plāno uzsākt sešgadīgo bērnu mācību satura aprobāciju.

Vienlaikus tiek plānota arī pamatizglītības 7.-9. klašu mācību satura kvalitātes paaugstināšana.

Turpmāk – par IZM paveikto un plānoto, reorganizējot profesionālās izglītības iestādes.

Labs saturs
8
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI