Dienests apzinās, ka cilvēks bez medicīniskās izglītības daudzos gadījumos nespēj objektīvi izvērtēt savu veselības stāvokli.
FOTO: Māris Kaparkalējs, LV
Ministru kabineta 19.12.2006. noteikumu Nr. 1046 „Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība” 112. pantā ir paredzēti visi tie neatliekamie gadījumi, kad medicīniskā palīdzība pilnībā tiek segta par valsts līdzekļiem un iedzīvotājiem par to nekas nav jāmaksā.
Saskaņā ar šiem noteikumiem NMP brigāde neatliekamo palīdzību cietušajam (saslimušajam) sniedz notikuma vietā, kā arī transportēšanas laikā uz ārstniecības iestādi šādos gadījumos:
Noteikti piezvani mediķiem!
Pašlaik nelaimes gadījumā mediķiem jāzvana pa tālruni 03 vai 112, bet plānots, ka NMP dienestam būs vienots trīsciparu numurs. Par tā ieviešanu sabiedrība tiks informēta. Uz 03 var zvanīt tikai no fiksētā tālruņa, bet uz 112 gan no fiksētā, gan mobilā tālruņa. 112 var sazvanīt, pat neatbloķējot mobilā telefona taustiņus, pat tad, ja telefonā nav SIM kartes vai tai beidzies kredīts, kā arī tad, ja telefons neatrodas operatora uztveršanas zonā. Par zvanu nav jāmaksā.
"Bērnu drošībai palīdzības dienesta numuru, nežēlojot tapetes, vēlams uzrakstīt mājās uz sienas, jo līmlapiņa var nokrist un pazust."
Bērnu drošībai palīdzības dienesta numuru vēlams uzrakstīt mājās uz sienas, nežēlojot tapetes, jo līmlapiņa var nokrist un pazust. Dienestā zināmi vairāki gadījumi, kad bērniem izdevies glābt savu tuvinieku dzīvības. Piemēram, kāds puika zvanījis mediķiem un teicis, ka mazā māsa guļ aizmigusi uz grīdas un viņam neizdodas to pamodināt. Izrādās – mazā bija izdzērusi stipras miegazāles, un viņas dzīvību izdevās glābt, pateicoties brālim. Cits gadījums: bērns izsaucis palīdzību, kad nokritusi vecmamma – viņai bija infarkts.
Cilvēki bieži vien jautā: kā es varu zināt – veselības stāvoklis ir bīstams vai nav? Un ja nu būs jāmaksā? NMP dienests apzinās, ka cilvēks bez medicīniskas izglītības daudzos gadījumos nespēj objektīvi izvērtēt savu veselības stāvokli. Pacientam vai cietušajam arī nav jāpieņem lēmums par savas veselības vai dzīvības apdraudējumu un palīdzības saņemšanas steidzamību. Tieši tādēļ NMP dienestā strādā kvalificēti, speciāli apmācīti mediķi, kas ikvienu izsaukumu izvērtē pēc ļoti stingriem kritērijiem, lai atpazītu situācijas, kas ir bīstamas pacienta dzīvībai vai veselībai. Mediķi atgādina: nav neviena iemesla, lai atmestu ar roku savai vai tuvinieku veselībai. Jebkuru mazāko šaubu gadījumā ir jāzvana un jāapjautājas par piemērotāko rīcību konkrētajā situācijā.
Ja izsaukums nebūs steidzams, zvanītāju informēs par iespēju saņemt vajadzīgo palīdzību citā iestādē. Ja pēc zvanītāja teiktā neklātienē arī dienesta mediķiem nav iespējams noskaidrot bīstamību pacienta veselībai, vismazāko šaubu gadījumā brigāde dosies uz izsaukuma vietu, lai sniegtu medicīnisko palīdzību, un par izsaukumu nebūs jāmaksā.
Maksu var noteikt tad, ja mediķiem, pieņemot izsaukumu, ir pilnīga pārliecība, ka nav apdraudēta pacienta veselība vai dzīvība un izsaukums nav NMP dienesta kompetencē. Tādā gadījumā mediķi jau izsaukuma pieteikšanas laikā informēs par to, ka šis būs maksas pakalpojums un atgādinās par pakalpojuma cenu. Izsaukuma pieteicējam būs iespēja izvēlēties, kā rīkoties: piekrist NMP dienesta maksas pakalpojumam vai saņemt ģimenes ārsta palīdzību, vērsties pie tuvākā dežūrārsta vai slimnīcas uzņemšanas nodaļā. Lauku rajonos šādos gadījumos NMP dienests ņem vērā, vai pacientam vispār ir pieejama un sasniedzama palīdzība citur.
"Jebkuru mazāko šaubu gadījumā ir jāzvana un jāapjautājas par piemērotāko rīcību konkrētajā situācijā."
Uz maksas izsaukumiem pamatā izbrauc ārstu palīgu brigādes, un maksa par izsaukumu ir 33,50 lati. Lai iedzīvotāji nebaidītos saukt ātro palīdzību, jāuzsver, ka šādu maksas izsaukumu ir ļoti maz, piemēram, visā Rīgas reģionā tie ir tikai pāris izsaukumi mēnesī. Ja mediķiem būs kaut mazākās aizdomas, ka veselība vai dzīvība ir briesmās – brigāde būs klāt, neprasot ne santīma.
Lūk, daži piemēri, kad par mediķu brigādes ierašanos būs jāmaksā:
Vakars. Pieaugušam cilvēkam ķermeņa temperatūra paaugstinājusies līdz 38 grādiem, kasa kaklā, iesnas, un mājās nav nekādu zāļu, lai nepatīkamo sajūtu mazinātu.
Dienesta komentārs. Katrā mājā jābūt aptieciņai – zālēm katram gadījumam. Ja arī tās nav, pieaudzis cilvēks ar šādu temperatūru var tikt galā, arī dzerot tēju. Vajadzības gadījumā nākamajā dienā viņš var doties pie sava ģimenes ārsta.
Man regulāri ir paaugstināts asinsspiediens, un tā vien šķiet, ka arī tagad kaut kas nav īsti labi. Vai jūs nevarētu atbraukt un izmērīt man asinsspiedienu?
Ārsta komentārs. Par savu veselību jāparūpējas laikus. Hronisko slimību pacientiem noteikti jāvienojas ar ģimenes ārstu par rīcību šādās situācijās, jāiegādājas aparāts asinsspiediena mērīšanai utt.
"NMP dienests saņem pietiekami daudz zvanu par situācijām, kuras nav dienesta, bet gan citu iestāžu kompetencē."
Ziniet, ir jau četri naktī, bet es joprojām nevaru iemigt...
Arī tas nav iemesls, lai saņemtu bezmaksas neatliekamo medicīnisko palīdzību. Laikā, kamēr ātrie dodas pie kāda, kas nevar iemigt, nelaime var notikt kādam citam, kam palīdzības saņemšanai būs dārga katra sekunde.
Jārūpējas, kamēr vesels
NMP dienesta direktore Renāte Pupele stāsta, ka ik dienu NMP dienests saņem pietiekami daudz zvanu par situācijām, kuras nav dienesta, bet gan citu iestāžu kompetencē. Tā, piemēram, zvana veci cilvēki, kas sūdzas: esmu palicis viens, par mani neviens nerūpējas, atbrauciet, lūdzu. Šāda veida izsaukumi ir sociālo dienestu pārziņā, un dienests nedrīkst ilgstoši noslogot telefona līnijas, lai parunātos.
Dienests aicina iedzīvotājus lielāku vērību pievērst savai veselībai. Ikvienam pie sava ģimenes ārsta laikus jānoskaidro, kur un kādos gadījumos saņemt palīdzību ārpus ģimenes ārsta darba laika, tai skaitā noskaidrot ģimenes ārsta akūtās stundas, telefonstundas, tuvākos dežūrārstus u.c. Lai izvairītos no slimību paasinājumiem, pacientiem ar hroniskām saslimšanām precīzi jāievēro ārsta noteiktā terapija un laikus jāiegādājas ikdienā lietojamie medikamenti. Ieteicams ar ģimenes ārstu arī pārrunāt, kādus medikamentus dažādām akūtām situācijām paredzēt mājas aptieciņā.
Papildu informāciju par ģimenes ārstiem, dežūrārstiem un slimnīcu uzņemšanas nodaļām var saņemt, darba dienā zvanot uz VOAVA bezmaksas informatīvo tālruni 800 1234 vai mājaslapā www.voava.gov.lv .