Lai arī Latvijas teritoriju attīstības pārvaldības reformas (alternatīvā reforma) prezentācija notika Latvijas Lielo pilsētu asociācijas telpās, zinātnieki vērš uzmanību, ka paveiktais darbs ir pilnīgi neatkarīgs, neviena nepasūtīts un neapmaksāts viedoklis.
FOTO: Paula Čurkste, LETA
Latvijas zinātnieki sabiedrības apspriešanai nodevuši alternatīvu risinājumu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) piedāvātajai administratīvi teritoriālajai reformai. Tajā paredzēta kompleksa teritoriju attīstības pārvaldība, tostarp ieteikts izveidot piecus vai astoņus apriņķus ar nodalītām autonomajām funkcijām, kā arī mainīt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) sadalījuma kritērijus, ņemot vērā gan ienākumu rašanās vietu, gan deklarēto dzīvesvietu.
Latvijas zinātnieki Dr.oec. Andris Miglavs, Dr.phys., Dr.oec. Māris Pūķis un Dr.geogr. Pēteris Šķiņķis aicina Latvijā īstenot visaptverošu teritoriju attīstības pārvaldības reformu (turpmāk tekstā – alternatīvā reforma), kura sastāv no trim savstarpēji saistītām daļām:
Lai arī alternatīvās reformas prezentācija notika Latvijas Lielo pilsētu asociācijas (LLPA) telpās, A. Miglavs vērš uzmanību, ka paveiktais darbs ir pilnīgi neatkarīgs, neviena nepasūtīts un neapmaksāts viedoklis.
Alternatīvās reformas (zinātnieku viedoklis sabiedriskai diskusijai) satura autori piedāvā reformas gaitā esošo 2 līmeņu publiskās pārvaldības struktūru reorganizēt par 3 līmeņu struktūru:
M. Pūķis norāda, ka precīzāk to būtu saukt par trīs mērogu struktūru. Viņš stāsta, ka jebkurā pasaules valstī vietējās pašvaldības rīkojas likuma ietvaros, savukārt konkrēta ministrija seko, vai pašvaldības izpilda šos normatīvos aktus. Tas turpinātu attiekties uz visiem 3 līmeņiem, un arī tie viens otram nebūtu padoti.
Kā skaidro M. Pūķis, arī šobrīd 2 līmeņu sistēmā būtībā pašvaldība nav padota valdībai, bet likumam, līdz ar to attiecībā uz 3 mērogu struktūras izveidi nenotiktu būtiskas pārmaiņas, bet mainītos funkcijas. Kā piemēru viņš min privātu veco ļaužu pansionātu, kura pakalpojumus izmanto plašāks cilvēku loks, proti, ne tikai attiecīgās pašvaldības iedzīvotāji, un kas šobrīd starp dažādām pašvaldībām rada savstarpēju norēķinu problēmas. Ja tā būtu vesela apriņķa teritorija, kurā pansionāts atrodas, būtu daudz vienkāršāk, secina M. Pūķis. Viņš norāda, ka daļēji tas attiektos arī uz skolām, kas apkalpo lielāku teritoriju, ceļiem, kas šķērso vairāku pašvaldību robežas, bet nav Latvijas maģistrālie ceļi u.tml. Līdz ar to M. Pūķa ieskatā ir tikai dabiski, ka parādās vēl viens mērogs, kurā notiktu lemšana.
Uz jautājumu, vai tādā gadījumā paliktu visas esošās pašvaldības un papildus tiktu noteikti 5 – 8 apriņķi, M. Pūķis skaidro: “Teorētiski varētu palikt visas 119 pašvaldības, taču administratīvi teritoriālais reformas process jau ir iedarbināts, tāpēc domāju, ka tomēr pašvaldību skaits samazinātos arī alternatīvās reformas ietvaros.” Vienlaikus viņš norāda, ka šāds risinājums ļautu pašvaldībām brīvprātīgi apvienoties, un tikai galvenās funkcijas pārietu uz attiecīgo apriņķi.
Tāpat alternatīvajā reformā paredzēts, ka apriņķa funkcijas atbilstoši subsidiaritātes principam būtu veidojamas divos procesos:
Zinātnieki uzsver, ka reformas gaitā būtu nepieciešama padziļināta diskusija par katru no augstāk minētajām funkcijām, jo to kopīgošana var izpausties dažādās formās. Kā piemērus alternatīvās reformas autori min sekojošo:
Savukārt tāpat kā līdz šim visu pašvaldību darbības pārraudzība būtu saglabājama Vides un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) kompetencē.
Alternatīvās reformas saturā paredzēts, ka finanšu pārvaldības reformas gaitā jāizveido atbildīga un ekonomiskās darbības attīstību veicinoša pašvaldību darbības finanšu veidošanās un pārvaldības sistēma, kuras ietvaros:
Runājot par alternatīvās reformas finansēšanas sistēmu, A. Miglavs skaidro, ka svarīgi, lai visa sabiedrība saprastu, ka uzņēmējdarbības attīstība visās Latvijas pašvaldībās ir galvenais mūsu labklājības pamats. Tāpat viņš uzsver, ka IIN jādala daļēji, proti, gan pēc deklarētās dzīvesvietas, gan pēc darba vietas, turklāt pārejot diezgan straujā tempā uz šo dubulto dalījuma sistēmu.
Saeimas deputāts, Latvijas Lielo pilsētu asociācijas izpilddirektors Viktors Valainis uzskata, ka duālā nodokļa ieviešana ir inovatīvs piedāvājums, par kura ieviešanu ir vērts padomāt. Viņaprāt, līdz šim piedāvājumi bijuši agresīvi, aizejot galējībās, proti, IIN sadale piedāvāta vai nu tikai pēc dzīvesvietas, vai nu tikai pēc darba vietas, par ko vienmēr arī bijuši strīdi. “Taisīt IIN sadali tikai pēc darba vietas arī nav pareizi, jo tomēr pašvaldības jēga un būtība ir rūpēties par vietējiem iedzīvotājiem,” tā secina V. Valainis.
Tāpat alternatīvās reformas autori norāda, ka pilnvērtīga finanšu decentralizācija saskaņā ar Eiropas Padomes Vietējo un reģionālo varu kongresa (CLRAE) rekomendācijām ietver vairākus elementus:
“Teritoriālās organizācijas reformas primārais uzdevums ir apriņķu izveidošana, nosakot to robežas un centrus, vienlaikus pieļaujot atsevišķu vietējo pašvaldību reorganizāciju uz brīvprātības pamata un saglabājot sadarbības teritoriju attīstību,” skaidrots alternatīvās reformas saturā. Zinātnieki norāda, ka apriņķiem jābūt ar maksimāli lielām vienībām, lai tie varētu efektīvi īstenot izmaksu ietilpīgākās un plašas teritorijas ietekmējošākās attīstības pārvaldības funkcijas, kā arī infrastruktūras attīstības projektus (pamatā – izglītības, veselības aprūpes, satiksmes infrastruktūras u.c.).
Ievērojot līdzšinējos Latvijas teritoriju pārvaldības struktūras elementus un jau esošo potenciālu, zinātnieku ieskatā apriņķu izveidošanā racionāli būtu izvēlēties vienu no 2 risinājumiem:
Plašāku informāciju par alternatīvo reformu var meklēt kopsavilkumā, ko sagatavojuši tās autori, Latvijas zinātnieki Dr.oec. Andris Miglavs, Dr.phys., Dr.oec. Māris Pūķis un Dr.geogr. Pēteris Šķiņķis. Viņi vērš uzmanību, ka tas ir viedoklis par Latvijas teritoriju attīstības pārvaldības reformu tālākai sabiedriskai diskusijai.
Latvijas teritoriju attīstības pārvaldības reformas piedāvājuma kopsavilkums
Vienlaikus no 2019. gada 22.jūlija darbu uzsāks VARAM izveidotais zvanu centrs, kur iedzīvotāji, zvanot uz tālruni 68 806 999, varēs noskaidrot atbildes uz sev interesējošiem jautājumiem saistībā ar VARAM īstenoto vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu. Kā norāda ministrija, lai informētu iedzīvotājus par reformu, atbildētu uz aktuāliem jautājumiem, kā arī uzklausītu viedokļus un ieteikumus, darbosies īpašs pašvaldību reformas zvanu centrs.
Konsultācijas iedzīvotājiem tiks sniegtas darba dienās no plkst. 9:00 – 17:00. Būs arī iespēja operatoriem atstāt savu kontaktinformāciju, lai saņemtu atbildi uz e-pasta adresi. Jautājumus un priekšlikumus ministrijai ir iespējams iesūtīt arī rakstiski uz: reforma@varam.gov.lv.
LV portāls atgādina, ka, apstiprinot VARAM sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par sabiedriskai apspriešanai izvirzāmo administratīvi teritoriālā iedalījuma modeli”, valdība deva mandātu sākt oficiālas sarunas ar pašvaldībām un sabiedrību par pašvaldību reformas īstenošanu un ministrijas piedāvāto administratīvi teritoriālā iedalījuma modeli.