Ar priecīgu Rīgas Velo nedēļu atklāta riteņbraukšanas sezona. Lielais jautājums – kāda tā būs?
FOTO: Edijs Pālens/ LETA
Kā liecina Latvijas Riteņbraucēju apvienības (LRA) rīkotās ikgadējās ziemas skaitīšanas dati, februārī vienas stundas laikā uz Rīgas tiltiem, pārvadiem un velojoslu ielu krustojumos stundas laikā fiksēti 403 riteņbraucēji. Bet kopumā velosipēdistu skaits pēdējos piecos gados kopš 2008.gada ir pieckāršojies, un arī šogad, it īpaši saistībā ar sabiedriskā transporta biļešu cenas pieaugumu, galvaspilsētā sagaidāms riteņbraucēju pulka pieaugums. Protams, pedāļu minēju skaits līdzīgi vairojas arī visā valstī.
Rīgā atkal Velo nedēļa
Taču skaidrs, ka arī velobraucēja ikdienu izdaiļo īpaši svētki, un tāpat roze uz tortes ikvienam ir Rīgas Velo nedēļa ar visu tās pasākumu buķeti. Šogad tā veidojas ne tikai koša, bet arī izzinoši lietderīga.
Vērienīgo pasākumu kopumu 25.aprīlī oficiāli atklāja Esplanādē pie Raiņa pieminekļa ar ikgadējo Tvīda braucienu, kas visā pasaulē ir kļuvis par gaumīgu tradīciju un klasiskas elegances simbolu. Šogad braucienā piedalījās aptuveni 400 dalībnieku. Savukārt bērniem šajā dienā jau no paša rīta Vērmanes parkā norisinājās velo rotaļas.
Kā informē Rīgas domes Satiksmes departaments un šā pasākuma rīkotāji, Velo nedēļas pasākumi ir paredzēti visiem galvaspilsētas iedzīvotājiem un viesiem – riteņbraucējiem, velosportistiem, velotūristiem, kājāmgājējiem, arī tiem, kuri ikdienā pārvietojas ar auto. Un, kas īpaši svarīgi, Velo nedēļas ietvaros paredzēti pasākumi arī tiem autovadītājiem, kuri nesaprot, bet labprāt vēlētos saprast, kāpēc cilvēki brīvprātīgi izvēlas ikdienā mīt pedāļus ielas malā.
"Kopumā velosipēdistu skaits pēdējos piecos gados kopš 2008.gada ir pieckāršojies."
Kopumā no 25.aprīļa līdz maijam notiek vairāk nekā 20 īpašu bezmaksas pasākumu visām iedzīvotāju vecuma grupām, daļa no tiem jau notikusi, bet daudz kas turpinās vai vēl tikai gaidāms. Sīkāka pasākumu afiša aplūkojama Rīgas Velo nedēļas biedrības mājaslapā, tādēļ turpmāk tikai par dažiem no tiem, kas jau notiek vai vēl ir gaidāmi.
Pie Brīvības pieminekļa 28.aprīlī notiek LRA rīkotais Kravas un pasažieru velosipēdu salidojums. Velo nedēļas laikā pieejama arī ērmriteņu darbnīca, "Bumper bike" atrakcijas un brauciens ar elektriskajiem riteņiem no Rīgas līdz Vecāķiem.
Trešdien, 29.aprīlī, norisināsies atklāta diskusija par jaunākajiem ceļu satiksmes noteikumiem.
Šogad 1.maijā nenotiek lielais Rīgas velobrauciens, bet joprojām dzīvelīga ir riteņbraukšanas entuziastu neoficiālā akcija "Kritiskā masa" - brauciens, kurā viņi jau daudzus gadus vēlas demonstrēt, cik daudz patiesībā ir pedāļu minēju, ka viņiem ir nepieciešama sava telpa – tātad infrastruktūra.
Ja nu kāds vēlas iegādāties labu divriteni, 2.maijā var doties uz sestdienas tirdziņu Kalnciema kvartālā, kur būs pārstāvēti velosipēdu un aksesuāru pārdevēji un ražotāji no visas Latvijas.
Velo nedēļa noslēgsies trešdien, 3.maijā, Grīziņkalnā ar sporta sacensībām, paraugdemonstrējumiem un aktivitātēm visas dienas garumā. No plkst. 12.00 Starta ielā 1 (zem Brasas tilta) notiks jauna, unikāla projekta "Ghetto Bikes" atklāšanas pasākums. Tā ietvaros interesentiem visas dienas garumā būs iespēja apskatīt un izmēģināt nestandarta velosipēdus, kā arī piedalīties dažādās sacensībās gan ar saviem, gan pasākuma norises vietā nomātiem velosipēdiem.
Ne tikai apzinīgi riteņbraucēji, bet arī agresīvi un nezinoši
Satiksmes drošība un riteņbraukšana ir cieši saistītas, un pēdējā laikā šī problēma arvien uzmilst. Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Satiksmes ministriju, Valsts policiju (VP) un citiem partneriem turpina pērn iesākto kampaņu "Cieņa darbojas!". Tās ietvaros jau notikušas divas "Cieņas velopatruļas" - 15. un 18.aprīlī, un tās turpināsies līdz mēneša beigām.
Kaut arī patruļu dalībnieki pauž gandarījumu par apzinīgiem un pieklājīgiem riteņbraucējiem, kuri esot vairākumā, to var zināmā mērā uzskatīt arī par komplimentu, jo patruļas fiksējušas arī situācijas, kurās atsevišķi braucēji lielā ātrumā traucas garām gājējiem, braucot veic neparedzamus vai asus manevrus vai šķērso krustojumus pie sarkanās gaismas. "Šāda uzvedība uz ceļa rada bīstamas situācijas, kas var izvērsties nopietnos negadījumos," pirmajā reidā novēroto komentēja CSDD pārstāve Ieva Bērziņa. Turklāt lielākajai daļai sastapto velobraucēju nav ne auto, ne divriteņa vadītāja tiesību, kas ne vien ir noteikumu pārkāpums, bet arī apliecina, ka daudzos gadījumos velobraucēji visticamāk nepārzina satiksmes noteikumus – to nenoliedza arī paši bez tiesībām braucošie.
Lai situāciju kaut cik labotu, atkal kāda akcija: 27.aprīlī darbu Rīgas centrā, velokafejnīcā "Miit" sākusi CSDD pop-up velo eksaminēšanas punkts, kurā katru dienu līdz pat 30.aprīlim varēs nokārtot teorijas eksāmenu un iegūt velosipēda vadītāja apliecību.
CSDD veloeksaminēšanas punktā "Miit" 28., 29. un 30.aprīlī velosipēda vadītāja teorijas eksāmenu iespējams nokārtot no plkst. 14.00 līdz 18.00. Lai to izdarītu, jāuzrāda pase, eID karte vai līdz 15 gadu vecumam - dzimšanas apliecība. Eksāmena kārtošana pirmo reizi ir bez maksas, bet par atkārtotu eksāmena kārtošanu būs jāmaksā 1,08 EUR, ko iespējams izdarīt CSDD e-pakalpojumu vietnē http://e.csdd.lv, CSDD kasēs Miera ielā 25 vai arī veicot bankas pārskaitījumu.
Aicinot velobraucējus apzināties, ka uz ceļa neviens nav pārāks pār citiem un agresīva braukšana tikai vairo savstarpējos konfliktus un negadījumu skaitu, CSDD piedāvā arī videoklipu par to, kā atpazīt pārgalvīgu braukšanu satiksmē un īpašu "Cieņ-o-metra" aplikāciju, kas palīdzēs ikvienam velobraucējam pārbaudīt savu ceļu satiksmes kultūras līmeni un saņemt atbildi uz jautājumu "Kas atšķir labu velobraucēju no muļķa?".
Kampaņas "Cieņa darbojas!" videoklips pieejams CSDD Youtube kontā http://ej.uz/Cienadarbojas, savukārt "Cieņ-o-metra" aplikācija atrodama CSDD "Draugiem.lv" lapā http://ej.uz/Cienometrs.
Gaidāmie infrastruktūras jaunumi Rīgā
Riteņbraucēju masa, kā jau teikts, galvaspilsētā nepārtraukti pieaug, un, kā liecina vismaz situācija uz ietvēm, tiešām vērās kritiska. Pedāļu minēju un autovadītāju zināmu netiešu konfrontāciju izraisīja pirms nepilniem desmit mēnešiem izveidotās velojoslas Lāčplēša, Dzirnavu un Elizabetes ielās. Protams, šoferiem netīk sagādātās neērtības, bet, jāatzīst, ka arī riteņbraucējiem kā pilntiesīgiem, turklāt mazāk aizsargātiem satiksmes dalībniekiem kaut kur ir jāpaliek. Kopš šo joslu izveidošanas visu laiku tika vērtēta satiksme, velobraucēji, arī pašu velojoslu funkcionalitāte.
Piektdienā pirms Velo nedēļas atklāšanas Rīgas domes Satiksmes departamenta vadība kopā ar satiksmes organizācijas speciālistiem, uzaicinot piedalīties ar žurnālistus, veica pērn izveidoto joslu inspekciju un vienojās par nepieciešamajiem uzlabojumiem, kuri tiks ieviesti jau tuvākajā laikā.
Kā uzsvēra departamenta direktors Vitālijs Reinbahs, pie jaunās satiksmes organizācijas bija jāpielāgojas ne tikai velobraucējiem, bet arī autovadītājiem. "Ir vietas, kur nepieciešami uzlabojumi, lai atvieglotu satiksmi ielu krustojumos, tos plānojam izdarīt līdz aktīvās velobraukšanas sezonas sākumam."
"Arī autobraucējiem būtu vairāk jārēķinās ar citiem satiksmes dalībniekiem."
Piemēram, lai uzlabotu satiksmes plūsmu, plānots likvidēt sabiedriskā transporta joslu Elizabetes ielas posmā no K.Valdemāra līdz Brīvības ielai. Savukārt satiksmes sablīvējumu novēršanai plānots paplašināt brauktuvi Elizabetes ielā pie Pulkveža Brieža ielas, lai ērtāk būtu veikt kreiso manevru. Arī Lāčplēša ielā iespējamas pārmaiņas – liegti kreisie manevri laika posmā no plkst.7.00 līdz 22.00, līdzīgi kā tas jau darbojas Aleksandra Čaka ielā atsevišķos krustojumos.
Tāpat Satiksmes departaments plāno aktīvi attīstīt velo infrastruktūru arī citviet galvaspilsētā. Seguma atjaunošanas laikā paredzēts ieviest jaunu rekomendējošo velojoslu uz brauktuves Krišjāņa Barona ielā, atklāja V.Reinbahs. Nākotnē tā varētu būt noslogotākā iela, kuru izmantotu velobraucēji no Teikas, Juglas un Purvciema apkārtnēm.
Tiks turpināts darbs pie apkaimju savienošanas, izstrādājot būvprojektu veloceļam no Imantas līdz Bolderājai un "Ziepniekkalns – centrs". Būvprojektus paredzēts pabeigt nākamā gada sākumā, un būvniecības sezonā varētu uzsākt veloceļu ierīkošanu.
Būs izmaiņas normatīvajos aktos
Rīgas Velo nedēļas laikā 29.aprīlī Latvijas Riteņbraucēju apvienība aicina CSDD uz diskusiju par jaunajiem Ceļu satiksmes noteikumiem, kuros mainītas vairākas normas tieši saistībā ar velosipēdistiem ceļu satiksmē. Diskusijā piedalīsies CSDD, Latvijas Riteņbraucēju apvienības, Valsts policijas un Policistu velobiedrības pārstāvji.
Protams, nav īsti zināms, kad normatīvais akts varētu stāties spēkā, bet tas, visticamāk, būs šogad. Ceļu satiksmes noteikumu projekts apspriešanai Valsts sekretāru sanāksmē Ministru kabinetā tika iesniegts pirms gada, bet nu tas iekustināts tālākvirzībai.
Jaunajos noteikumos īpaša uzmanība pievērsta mazaizsargāto satiksmes dalībnieku drošībai, tātad – arī riteņbraucējiem. Normatīvā dokumenta projektā, piemēram, iekļauta norma, ka velosipēdisti tikai izņēmuma gadījumos drīkstēs pārvietoties pa ietvi. Tā paredzēta gājējiem, kuriem uz tās vienmēr ir priekšroka. Velobraucēji tiek rosināti izmantot velo infrastruktūru, izvēlēties divriteņu kustībai drošas ielas.
Tā kā infrastruktūra nav pietiekami attīstīta, riteņbraucēju daudz, bet drošo ielu maz, daudzi riteņbraucēji nav mierā ar šo uzstādījumu, uzskatot, ka to ieviest drīkstētu tad, kad velosipēdistiem būs radīta kaut cik droša vide. Velojoslu inspekcijas braucienā arī Satiksmes drošības departamenta pārstāvis Jānis Andiņš piekrita žurnālistiem - zināmas bažas ir par to, ka uz brauktuvēm riteņbraucējiem pagaidām vēl nav pietiekami droši un, izpildot noteikumu prasības, var palielināties negadījumu skaits ceļu satiksmē, kuros iesaistīti tieši velosipēdisti. Jo arī tagad pat uz velojoslām un veloceliņiem viņu klātbūtne un tiesības ne vienmēr tiek respektētas.
Te vietā minēt arī "Cieņas velopatruļās" novēroto. "Arī autobraucējiem būtu vairāk jārēķinās ar citiem satiksmes dalībniekiem, jo bieži vien satiksmi uz veloceliņiem bloķē stāvēšanai novietoti auto, kas nopietni apdraud velobraucēju drošību un rada nevajadzīgas konfliktsituācijas. Tāpat konstatēti gadījumi, kuros gājēji pārvietojas pa veloceliņiem, par spīti blakus esošajai plašajai ietvei. Skaidrs ir viens – pašu satiksmes dalībnieku savstarpējā cieņa vienam pret otru un satiksmes noteikumiem noteiks to, vai spēsim radīt satiksmes kultūru, kurā nevērīga un apkārtējos apdraudoša attieksme nav pieņemama," tā secinājis Zintis Gailis, Policistu velobiedrības vadītājs un viens no "Cieņas velopatruļu" organizatoriem.
Lai nu kā, pavasaris sācies, Tvīda brauciens bija skaists, un vienīgais, ko varētu vēlēties – šo galantumu paturēt prātā arī ikdienas gaitās – visur visiem un attieksmē pret citiem.