NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Laura Platace
LV portāls
14. jūnijā, 2013
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Ziņa
TĒMA: Uzņēmējdarbība
3
3

Ar kampaņu „Godīgs eiro ieviesējs” aicinās uzņēmējus veikt pareizu cenu pārrēķinu pirms eiro ieviešanas Latvijā

Publicēts pirms 11 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Šādas būs jaunās Latvijas eiro monētas, kas pēc pus gada nonāks mūsu rokās. Lai iedzīvotāji justos droši, zinoši un pārliecināti par to, kādā veidā Latvijā ieviešam ES vienoto valūtu, komersantiem tiek organizēta kampaņa „Godīgs eiro ieviesējs”. Tajā iesaistīties aicināts ikviens uzņēmums, parakstot sadarbības memorandu un savā uzņēmumā izvietot godīga eiro ieviesēja zīmi. Tā būs uzticības zīme, kas patērētājam norādīs, ka uzņēmums ievēro patērētāja tiesības, nomainot latu pret eiro. Negodīgas prakses gadījumā komersants zīmi zaudēs.

LV portāla kolāža

Latvija šā gada 5.jūnijā saņēma Eiropas Komisijas un Eiropas Centrālās bankas sagatavoto konverģences ziņojumu par to, ka šobrīd Latvija Māstrihtas kritērijus izpilda un kļūs par 18. eirozonas dalībvalsti. Taču galīgo lēmumu 9.jūlijā pieņems Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu Finanšu ministru padome. Latvijā jau ir uzsākta gatavošanās eiro ieviešanai, no gada sākuma ir uzsākts patēriņa cenu monitorings, un 12.jūnijā ir atklāta kampaņa „Godīgs eiro ieviesējs”.

Šā gada 12.jūnijā ekonomikas ministrs atklāja kampaņu "Godīgs eiro ieviesējs". Tās mērķis ir aktīvi iesaistīt komersantus un aicināt tos pašiem apliecināt godīgas komercprakses īstenošanu savā uzņēmumā, iesaistīt uzņēmējus kā līdzvērtīgus un aktīvus valsts partnerus patērētāju uzticības iegūšanā, kā arī aizsargāt patērētāju intereses. Atklājot kampaņu, ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts uzsvēra, ka viens no būtiskākajiem valsts uzdevumiem kopā ar partneriem eiro ieviešanā ir nodrošināt tādu situāciju, lai iedzīvotāji justos droši, zinoši un pārliecināti par to, kādā veidā mēs Latvijā ieviešam ES vienoto valūtu.

Apliecinās ar memoranda parakstīšanu un atpazīšanas zīmi

Kampaņai "Godīgs eiro ieviesējs" varēs pievienoties ikviens uzņēmums. Lai kļūtu par šīs kampaņas dalībnieku, uzņēmumam būs jāparaksta sadarbības memorands, kuru noslēgs starp valdību un uzņēmumiem un tos pārstāvošajām organizācijām. Parakstot memorandu, uzņēmumam būs jāapņemas, ka cenu pārrēķināšana no latiem uz eiro notiks saskaņā ar Euro ieviešanas kārtības likumā paredzētajiem principiem, piemēram:

  • latu konvertācijā uz euro izmanto ES Padomes noteikto maiņas kursu no latiem uz euro;
  • konvertējot preču un pakalpojumu vienas vienības cenu, tās vērtībai euro aiz komata norāda tikpat zīmes, cik noteiktajai vienas vienības cenas vērtībai latos. Te noapaļojot, ņem vērā nākamo zīmi aiz pēdējās atstājamās zīmes aiz komata. Ja nākamā zīme aiz komata ir no 0 līdz 4, tad pēdējās atstājamās zīmes vērtība nemainās. Ja nākamā zīme aiz komata ir no 5 līdz 9, tad pēdējā atstājamā zīme tiek noapaļota par vienu vienību uz augšu (Euro ieviešanas kārtības likuma 6.panta 1.,4.daļa).

Uzņēmēji, kuri būs pievienojušies memorandam, savā uzņēmumā varēs izmantot atpazīšanas zīmi (uzlīmi) "Godīgs eiro ieviesējs", patērētājiem sniedzot skaidru norādi, ka godīgi un atbildīgi veiks cenu pārrēķinu no latiem uz eiro.

Ekonomikas ministrs cer, ka sadarbības memorandu varētu parakstīt ap 3000 uzņēmumu un izvietot zīmi "Godīgs eiro ieviesējs" vismaz 30 000 tirdzniecības vietās.

Komentējot kampaņas ieguvumus, Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore Līga Meņģelsone uzsver: "Tā ir iespēja uzņēmējiem vēlreiz parādīt, ka esam gatavi to darīt. Tāpēc šis memorands ir iespēja visiem kopīgi parādīt, ka uzņēmēji ir atbildīgi, ilgtermiņā domājoši, un to apliecinās memoranda parakstīšana."

Memorandam pievienoties varēs jūlijā

Šobrīd ir uzsākts darbs pie memoranda projekta izstrādes, līdz šā gada 5.jūlijam ir iecerēta memoranda sabiedriskā apspriešana, lai memorands būtu izveidots visaptverošs un pieņemams visām pusēm. Tādēļ Ekonomikas ministrija aicina komersantu nevalstiskās organizācijas iesaistīties memoranda izstrādē.

Memorandu ir paredzēts izstrādāt līdz šā gada jūlija sākumam, lai 12.jūlijā pēc uzaicinājuma saņemšanas Latvijai kļūt par eirozonas valsti varētu sākt memoranda parakstīšanu. Memorandu no valdības puses parakstīs Ministru prezidents Valdis Dombrovskis, ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts un finanšu ministrs Andris Vilks, bet no otras puses – komersanti un to pārstāvošās organizācijas. No komersantu puses pirmie memorandu parakstīs lielākās uzņēmumu asociācijas, kas jau ir paudušas atbalstu pievienoties memorandam.

"Katrs var kontrolēt savu pārdevēju, veikalu un pakalpojumu sniedzēju, jo, tikai kopā sadarbojoties, ir iespējams veikt monitoringu godīgai eiro ieviešanai."

SIA "PR Stils" vadītāja Inga Latkovska, kuras uzņēmums ir uzvarējis konkursā par šīs kampaņas izveidi, norāda, ka uzņēmējus aicinās pievienoties memorandam, arī uzrunājot individuāli. Tādēļ jūlija beigās ir iecerēts organizēt seminārus Latvijas lielākajās pilsētās - Daugavpilī, Liepājā, Ventspilī, Valmierā un Rīgā, lai uzņēmējus informētu par cenu pārrēķinu un norādīšanu, kā arī citiem aktuāliem jautājumiem saistībā ar eiro ieviešanu.

Viņa informē, ka kampaņai patlaban top īpaša mājaslapa www.godigseiroieviesejs.lv, kur komersanti varēs elektroniski pievienoties memorandam un kur būs pieejams saraksts ar uzņēmumiem, kuri jau ir pievienojušies memorandam. Arī sabiedrība varēs iesaistīties, jo mājaslapā varēs ziņot, ja cenu pārrēķināšana nebūs notikusi atbilstoši noteiktajam eiro kursam.

Kampaņa "Godīgs eiro ieviesējs" notiks līdz 2014.gada jūlijam.

Cenu monitoringa rezultāti maijā

Gatavojoties eiro ieviešanai Latvijā, no šī gada janvāra līdz septembrim vienu reizi mēnesī notiks patēriņa cenu monitoringa veikšana, savukārt no šā gada 1.oktobra līdz 31.decembrim cenas novēros četras reizes mēnesī. Cenu monitoringu veic kopumā 120 precēm un pakalpojumiem – pārtikas produktiem, piemēram, maizei, gaļai, zivīm, un pakalpojumiem, kā transports, ēdināšana un tūrisma pakalpojumi.

Patēriņa cenu monitoringa rezultāti maijā liecina, ka lielākajai daļai apsekoto preču un pakalpojumu cena maijā, salīdzinot ar aprīli, palikusi nemainīga – 85% gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas. Cenu samazinājums ir novērots aptuveni 8% gadījumu, bet cenu pieaugums ir novērots aptuveni 6% gadījumu.

SIA "Aptaujas centrs" vadītājs Andris Avotiņš skaidro, ka cenu izmaiņas lielākoties ir skaidrojamas ar sezonas pārmaiņām un energoresursu cenu dinamiku pasaulē. Tās ir novērojamas visās Latvijas pilsētās starp dažādiem preču tirgotājiem un pakalpojumu sniedzējiem.

Pārtikas produktu grupā visbiežāk cenu svārstības ir novērotas atsevišķiem labības produktiem, svaigām zivīm un zivju izstrādājumiem, piena produktiem, kā arī kafijai un atspirdzinošajiem dzērieniem. Cenas abos virzienos ir svārstījušās viesnīcu pakalpojumiem un skaistumkopšanas pakalpojumiem - viesnīcu pakalpojumiem vairākumā gadījumu cenas ir pieaugušas, savukārt skaistumkopšanas pakalpojumiem tās ir samazinājušās. Cenu samazinājums ir novērots arī siltumenerģijas pakalpojumu grupā, taču elektroenerģijas un gāzes cenas ir palikušas nemainīgas.

Komentējot patēriņa cenu monitoringa veikšanu, D.Pavļuts norāda, ka galvenais cenu monitoringa īstenotājs ir patērētājs. Katrs var kontrolēt savu pārdevēju, veikalu un pakalpojumu sniedzēju, jo, tikai kopā sadarbojoties, ir iespējams veikt monitoringu godīgai eiro ieviešanai.

Viņš arī uzsver: "Ikdienā patērētājs satiekas ar savu tirgotāju, pakalpojumu sniedzēju, uzņēmēju, un tā ir tā īstā vieta, kur notiek eiro ieviešana. Tieši tādēļ mēs gribam strādāt ar uzņēmējiem, piedāvājot kvalitātes zīmi un uzraudzību, nodrošinot, ka šis process notiek godīgi."

Uzziņai

Video: Kas ir godīgs eiro ieviesējs?

Visa informācija par kampaņu "Godīgs eiro ieviesējs" un memorandam pievienojušos uzņēmumu saraksts būs publicēts mājaslapā www.godigseiroieviesejs.lv, kā arī Ekonomikas ministrijas mājaslapā www.em.gov.lv un eiro projekta vienotajā mājaslapā www.eiro.lv.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI